מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הקשר עם יהודי ברית המועצות

לוקחים אחריות על הקשר והאחדות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולות הקודמות במערך עסקנו בהיכרות עם עולי ברית המועצות ובזיהוי המשותף לנו, המחבר בינינו. בפעולה זו נבין את חשיבות קבלת האחריות לחיבור בעם ונשוחח עם עולה מברית המועצות.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את הצורך באחדות בעם
  2. החניכים ילמדו על האחריות שלנו לחיבור ולאחדות בעם
  3. החניכים יפגשו אדם שעלה מברית המועצות, והוא יספר להם על תלאות הדרך ועל הערכים של החברה שממנה בא

 

מקורות להרחבה:

‘חדשות מהעבר: נתן שרנסקי’, כאן 13, חיים שכאלה עם נתן שרנסקי

https://www.youtube.com/watch?v=NQCO4UCJtJ4&t=921s

 

ציוד נדרש:

  • כמה בקבוקי שתייה מוגזת בהתאם לגודל השבט
  • מקל מטאטא
  • שאלות לשיחה או לסקר רחוב

גוף הפעולה

 

שלב א –

 

חלקו את השבט לשתי קבוצות וערכו תחרות בין שתי הקבוצות: הקבוצה שתסיים ראשונה שני בקבוקי שתייה – תנצח (אפשר להשתמש בשתייה מוגזת כדי להקשות עליהם). הכלל הוא שאסור לחניך ששתה לשתות שוב מהרגע שהבקבוק יוצא מידיו.

לאחר סיום התחרות הדגישו לחניכים את האחריות הגדולה שהייתה מוטלת על כל אחד מחברי הקבוצה בביצוע המטלה, וכי ללא קבלת אחריות ועזרה לחברי הקבוצה לא היה אפשר לנצח. בדומה לכך בעם ישראל עלינו להיות אחראים כלפי העם שלנו, כלפי אחינו, ועלינו להכיר אותם ולפעול כדי שיהיה להם טוב. זאת נרחיב בהמשך…

 

שלב ב –

 

עמדו במעגל והעמידו מקל מטאטא במרכזו. ברגע שתעזבו אותו תצעקו “אחת!”, ואחד החניכים יצטרך לרוץ לתפוס את המקל לפני שהוא נופל. אותו החניך יצעק עכשיו “שתיים!” ויעזוב אותו לבא אחריו, וכן הלאה. בכל פעם מותר רק לחניך אחד לתפוס את המקל. המטרה היא שבכל 20 הפעמים שהמטאטא ייעזב הוא לא ייפול.

אמרו לחניכים שהמשחק במטאטא הוא נמשל למצב בעם ישראל. כשאנחנו רואים תחום או תכונה שמצריכים חיזוק בין חלקי העם, לא נחכה שמישהו אחר ילך וירים את המטאטא, יפעל לשנותם, אלא אנו נקראים אל הדגל, ומצופה שנרוץ ונפעל מיד לשפר ולתקן את המצב בעם.

 

קראו עם החניכים את השיר ‘כמו רקפות בין הסלעים’ של אריאל הורוביץ (נספח 2). השיר עוסק בקשיים שיש במדינה, ושבזמנים קשים מתגלים רבים שמוכנים למסור את הנפש למילוי צורכי המדינה.

דונו עם החניכים:

  • האם אתם מזדהים יותר עם הבתים של השיר או עם הפזמון? מיהן אותן רקפות לדעתכם?
  • בעבור אילו אתגרים הייתם מוכנים להיות ‘רקפת בין הסלעים’?
  • אילו יכולתם להוסיף בית לשיר, על מה הייתם כותבים?

 

 

שלב ג –

 

אפשרות א: חפשו בקרבתכם עולה מברית המועצות ובקשו ממנו לשוחח עם החניכים. הכינו עם החניכים שאלות שהחניכים מעוניינים לשאול בשיחה (ראו פעולה 3. עוד שאלות שמומלץ להתמקד בהן ראו בנספח 1).

 

אפשרות ב: אם יש בסביבתכם עולים רבים מברית המועצות, שלחו את החניכים כשבידם דף שאלות (נספח 1) להסתובב ברחוב ולערוך ‘סקר רחוב’ קצר עם עולים מברית המועצות. הוסיפו לדף השאלות גם שאלות שהעלו החניכים בפעולה הקודמת (פעולה 3. מומלץ לקחת שאלות מנספח 1).

לסיכום, בפעולה זו למדנו והבנו את הערך ואת החשיבות שיש לאחדות בין קבוצות שונות בעם ישראל והבנו שעלינו מוטלת האחריות ליצור את האחדות הזו. נוסף על כך הכרנו מקרוב אדם שעלה מברית המועצות.

 

נספחים

 

נספח 1 – שאלות למיקוד השיחה או הסקר

 

  • היכן נולדת ובאיזו שנה?
  • היכן גדלת?
  • מהו עיסוק הוריך כיום, ומה הוא היה לפני שעלו לארץ?
  • על אילו סממנים יהודיים שמרה משפחתך לאורך השנים?
  • מה גרם לך לעלות לארץ?
  • אילו דברים שמעת על ארץ ישראל?
  • איך קיבלו אותך בארץ?
  • במה עסקת כשהגעת, ומהו עיסוקך כיום? האם יש לך השכלה בתחום מסוים?
  • איך החברה הישראלית מקבלת אותך כיום, והאם את/ה מרגיש/ה חלק ממנה?

 

 

נספח 2 – רקפות בין הסלעים

 

 

רקפות בין הסלעים

אריאל הורוביץ 

בין הצפירות בכביש לרחובות המלוכלכים 
בין משפחות הפשע לטלוויזיה השטחית 
כמו רקפות בין הסלעים 
הפנים היפים של הארץ מתחבאים 

בין הישנים ברחוב לדקירות במועדון 
בין מה שבדרך כלל קוראים בעיתון 
כמו רקפות בין הסלעים 
הפנים היפים של הארץ מתחבאים 

וכשהיא לפתע צריכה 
שמישהו ישכב בבוץ בתוך שוחה 
לא תאמין איך הם מופיעים 
כמו רקפות בין הסלעים 

בין הדגלים הכתומים לחולצה הכחולה 
בין שוק הפשפשים לקריית הממשלה 
כמו רקפות בין הסלעים 
הפנים היפים של הארץ מתחבאים 

וכשהיא לפתע צריכה… 

בין מגדלי הפאר למרכז הקליטה 
בין פועלים זרים לשדות החיטה 
כמו רקפות בין הסלעים 
הפנים היפים של הארץ מתחבאים 

וכשהיא לפתע צריכה…

 
 
 

 

 

דעתך חשובה לנו