מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הערך והדרך, יוזמים הלכה למעשה

הערך והדרך, יוזמים הלכה למעשה

דרך ההליכה- סיכום חודש ארגון והזדהות עם הדרך בחיים האישיים.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
תהליך | שליחות
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

החניכים יעמיקו את תחושת ההזדהות עם תפיסת הדרך בחייהם האישיים, התנועתיים והלאומיים. אחרי חודש שלם שדיברנו על יעדים ועל דרך, על הערכים המנחים אותנו ועוד, הגיע הזמן לתרגם את הלמידה למעשים. המטרה שלנו היא לקיים ערב שבו החניכים יוזמים עשייה לאור הנלמד. כדי לתכנן ערב כזה יש לבנות תוכנית עבודה כמו למבצע צבאי: לחשוב אילו קשיים צפויים בדרך ואילו תכונות מעשיות נדרשות כדי לצאת לעשייה מסוימת ברמה הלאומית.

 

למדריכים: חשוב לנו שסיום של מיזם גדול כל כך כמו חודש ארגון יוביל היישר למיזם הבא. צמיחה של השבט כקבוצה וכיחידים חייבת להימשך כדי שלא לנבול ולהיתקע במקום או חס וחלילה לסגת אחורה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יעבדו את התהליך האישי שעברו במסגרת הפעולות בחודש ארגון.
  2. החניכים ייזמו תהליך עם יעדים קונקרטיים שבראשו מטרה המנחה אותו.
  3. החניכים יתנסו בעבודה משותפת לקראת עשייה לאומית-חברתית.

ציוד נדרש:

גיליון לכל קבוצה, נספח 2/3 גזור לפי בחירה, לוח ניקוד לפי הפרמטרים, ציוד בסיסי, טופס תכנון מיזם (נספח 4) לכל קבוצה.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –


בחודש הארגון עברנו שמונה פעולות, וכעת נרצה לעבד את התהליך ולסכמו עם החניכים.
פזרו בחדר משפטי מפתח מהפעולות הקודמות (נספח 1).

החניכים יבחרו את המשפט שהם מתחברים אליו ביותר.
בשבטים קטנים עשו סבב ובקשו מכל חניך לומר:

  •  איזו פעולה הייתה לך משמעותית?
  • למה בחרת את המשפט הספציפי?
  • מה אתה לוקח לחיים מהפעולה הזאת?

 

בשבטים גדולים המדריך שיעמוד ליד כל משפט יעשה סבב עם החניכים שבחרו במשפט שלצידו (כדי שלא לייצר סבב גדול ולתת מקום לעיבוד התהליך האישי של כל חניך).

 

חלק ב – מבצע מאסטר שף של עשייה חברתית

עשו פתיח מעניין:

 

אפשרות א –

עצבו את החדר כמו זירה של מאסטר שף.
שימו לכל קבוצה קופסת הפתעות, והחניכים יתחלקו לקבוצות, ולכל קבוצה יהיה שלט (נספח 2).
אמרו לחניכים: “ברוכים הבאים לערב מאסטר שף יחיד מסוגו ושונה מעט ממה שאתם מכירים. במקום להכין מנה, כל קבוצה צריכה להכין מיזם. ובדיוק כמו שבבישול יש מרכיבים למנה, אופן הכנה, והתמודדות עם המשברים שבדרך, כך גם במיזם”.

 

אפשרות ב –

עצבו את החדר כמו חפ”ק צבאי, וכל קבוצה תקבל מפה צבאית (נספח 3) ולוח מחיק.
אמרו לחניכים: “ברוכים הבאים לבסיס הצבאי שלנו. נבחרתם בקפידה להיות פה בסיירת, סומכים עליכם שתצליחו לתכנן כראוי את המבצע הצבאי הקרוב שלנו”.

  

על כל קבוצה לתכנן מיזם קצר או ארוך טווח על פי הטופס המצורף (נספח 4).
כמו במאסטר שף או בפעילות צבאית, המיזם שהחניכים יתכננו צריך להיות הטוב ביותר על פי הקריטריונים האלה:

 

  • חשיבה לאומית – בגדול
  • חיבור לצרכים של העם
  • מקוריות המיזם
  • תכנון מציאותי של המיזם
  • צפיית קשיים מראש
  • דרכי התמודדות שמתאימות למה שלמדנו בתקופה האחרונה
  • שיתוף של כל חברי הקבוצה

 

 

אם רוצים אפשר גם:

  • הוצאה לפועל
  • התמודדות עם בעיות ובלת”מים בשטח
  • חיבור של אנשים נוספים למשימה

 

אפשר להוסיף עוד פרמטרים בהתאם למה שאתם מרגישים שימקד את החניכים שלכם.

 

דוגמאות:

צורך לאומי – שאנשים יהיו שמחים יותר בחיי היום-יום. מיזם – להכין שוקו ועוגיות לכל החניכים שצובעים קירות כדי לפרגן להם ולשמח אותם. הערך שמנחה אותם הוא נתינה, עידוד וחיזוק חיובי. עוד מיזמים אפשריים: לימוד על כוח נשי לקראת בת המצווה, גיוס תרומות לעמותה, הקמת גמ”ח תחפושות, שיקום הסידורים בסניף, הכנת צ’ופר לכל הצוותים בסניף, הכרת הטוב לאנשים ‘השקופים’.

 

חלק מהותי במיזם הוא שלב התכנון, ומרב הניקוד יינתן על הטופס שהקבוצה מילאה. התכנון של הקבוצה יבהיר כמה הפנימו את הדברים שלמדתם עליהם במהלך החודש.

 

חשוב לשדר שהכול אפשרי ושאתם רק מחכים לרעיונות של החניכים; לא צריך להישאר מקובעים.

 

מה שחשוב הוא שתהיה לחניכים משימה גדולה שמנחה את המיזם הספציפי שלהם. דרך ההתנסות נלמד שפה, נסכם את הלמידה בחודש האחרון וכמובן ניצור חוויה חיובית של החניכים בעשייה משותפת.

 

אפשר להחליט מראש אם חלק מהמשימה של החניכים הוא לבצע את המיזם שבחרו בשבוע הקרוב או שכרגע רק מתכננים, והחניכים יחד יבחרו את אחד המיזמים ויבצעו אותו לאחר חודש ארגון.

 

סיכום:

 

אחרי שהחניכים יסיימו לתכנן את המיזם שבו יחד. כל קבוצה תציג את תכנון המיזם שלה, ואתם תיתנו ניקוד על פי הפרמטרים שנקבעו מראש. אפשר למלא את הניקוד בלוח ניקוד גדול.

 

 

לאחר סיום הניקוד והכרזה על המיזם הזוכה כדאי לתת דגש על הסיבות שהוא נבחר כזוכה. על פי הקריטריונים שנבחרו, הקבוצה הזוכה היא הקבוצה שיישמה בצורה הטובה ביותר את מה שלמדנו בחודש הארגון. הראו לחניכים איך כל חלק בטופס תכנון המיזם קשור לדברים שלמדנו.

 

 

אם החלטתם לבצע את המיזם אחרי חודש הארגון, מנו עכשיו את החניכים שאחראים להזכיר את המיזם לכל השבט מייד אחרי שבת הארגון ולחלק תחומי אחריות לכולם.

 

נספחים

 

נספח 1 –

משפטי מפתח מפעולות החודש

 

  • ממימוש עצמי למוכנות לשליחות
  • קוֹל קָרָא והָלַכְתִי, הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל
  • אברהם אבינו ואני
  • הנני
  • עם ישראל זקוק לי
  • אדם פרטי מקבל אחריות כללית בתוך עם ישראל, ה’אני’ שלו כולל את כל עם ישראל
  • עם ישראל זקוק לנו
  • החברים של עומרי
  • הדרך ארוכה ומפותלת
  • לא כזה זוהר לזכות בלוטו
  • מה הדרך שלי?
  • חדר בריחה
  • צריך שיתוף פעולה כדי להצליח בדרך
  • התכונות שבנו יהיו הדרך להצליח במטרה
  • צא מאצטגנינותך
  • יוצאים לחשוב בגדול
  • הכלא של פולארד
  • ההיסטוריה תנדה אותנו לנצח

 

 

נספח 2 –

שלטי קבוצה מעוצבים

מבשלים פרויקט קבוצה 1

מבשלים פרויקט קבוצה 2

מבשלים פרויקט קבוצה 3

מבשלים פרויקט קבוצה 4

 

 

נספח 3 –

מפה צבאית

 

מפה צבאית

 

 

נספח 4 –

טופס תכנון מיזם

 

צורך לאומי שחשוב בעיננו כיום:__________________

המיזם שבחרנו (עונה בצורה כלשהי על הצורך שבחרנו):___________________

הערכים שמנחים אותנו: ___________________________________

תכונות שנדרשות מחברי הצוות על מנת לצלוח במשימה: _____________________________

____________________________________________________

קשיים שצפויים לנו בדרך: __________________________________________________

___________________________________________________________________.

דרכי התמודדות עם קשיים שחשבנו עליהם: _____________________________________

___________________________________________________________________

חלוקת אחריות למיזם: __________________________________________________

ציוד נדרש: ____________________________________________________________

מבחינתנו הצלחה היא: ___________________________________________________

___________________________________________________________________

 

 

דעתך חשובה לנו