מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

החברים שלי

הצעה לפעילות עם השבטים החדשים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
5 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“האדם הוא יצור חברתי”, כך קבע כבר הפילוסוף אריסטו. קביעה זו נכונה גם ביחס לחניכים שלנו שמחפשים פעמים רבות קשרים ויחסים חברתיים. החברה שמקיפה את האדם מעניקה לו הרבה בטחון, שמחה ועיסוק אבל לפעמים גם דורשת ממנו לצאת מתוך עצמו: לראות צרכים של הזולת ולהיענות להם, לריב וללמוד איך לסלוח וכו’..

בפעולה זו נבקש לגעת קצת במערך החברתי שמקיף את החניכים שלנו, נעזור להם להבחין מי הם החברים שלהם ומה הסיטואציות שהם נתקלים בהם בחיים וכיצד הדרך הנכונה ביותר להתמודד איתן.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את המעגלים בהם הם יכולים לרכוש חברים
  2. החניכים יבינו אילו תכונות חברות דורשת מהם
  3. החניכים יחשבו מה הם מקבלים ומה הם יכולים לתת לחברים שלהם

מהלך הפעולה

 

שלב א’:

השלב הראשון של פעולה זו יבהיר לחניכים מערכות יחסים שונות שקיימות בחיים ויתחיל לגעת במאפיינים המיוחדים של כל אחת מהן.

 

נביא  תמונות של מערכות יחסים שונות:

  • מורה ותלמידים בכיתה
  • הורים וילדים
  • שוטר ואזרחים
  • מאמן ושחקני כדורסל
  • מוכר בסופרמרקט וקונה
  • נהג אוטובוס ונוסע
  • רופא וחולה
  • חברים

 

נפזר את התמונות על הרצפה ונעבור עם החניכים תמונה אחרי תמונה ונשאל אותם:

  • מה מצויר בתמונה?
  • מה התפקיד של כל אחת מהדמויות בתמונה?
  • האם ראיתם פעם אנשים אמיתיים כמו אלו שבתמונה? (במידה וכן, כדאי לתת לחניכים קצת לספר)
  • באיזה מקום הדמויות שבתמונה נפגשו ולמה הם נפגשו?
  • מה הדמויות שבתמונה עושות זו עם זו?
  • איזה סוג של משפטים אומרים האנשים שבתמונה אלו לאלו?
  • איזו מערכת לפי דעתם יחסים הכי נחמדה?

 

דרך השאלות הללו, החניכים יתחילו לקלוט את סוגי המערכות השונות שאנחנו מנהלים בעולם ואת האופי השונה שכל מערכת כזו דורשת מאיתנו.

 

שלב ב’:

לאחר ששלב הפתיחה של יחידה זו הפגיש את החניכים עם מערכות יחסים שונות שיש להם, נבקש בשלב זה לשים את הפוקוס על המערך החברתי של החניכים. המושג חבר בחיי החניכים שלנו הוא מושג מורכב ואנחנו מבקשים לתת לו העצמה ולנסות קצת ללמד את החניכים שלנו את חשיבותו בחיים.

 

 

הבא איתך לפעולה קוביות של לגו או חומרי בנייה אחרים (אפשר גם קופסאות של מאכלים ריקות וחומרי יצירה). בנה יחד עם החניכים שלושה מבנים:

  • המבנה הראשון ייצג את בית הספר של החניכים
  • המבנה השני ייצג את סניף בני עקיבא של החניכים
  • המבנה השלישי ייצג את הבניין בו גרים החניכים (או בית כנסת)

(אפשר לחשוב כיצד לבטא את המיוחדות של כל אחד מהמבנים ביצירה)

 

 

לאחר שבניתם את שלושת המבנים, בקש מכל חניך לנסות ולחשוב על שני שמות של חברים שיש לו בכל אחד מהמבנים שבניתם, כל חניך יצטרך בתורו לספר משהו על החברים שיש לו בכל אחד מהמעגלים הללו (אפשר לבקש פרטים טכניים כמו שם, צבע עיניים ושאר הגדרות שיחזירו אותנו למעגל הזהות הראשון בו עסקנו, או לבקש פרטים משמעותיים יותר, תלוי ברמת הקשב והיכולת התקשורתית של החניכים שלך)

 

 

שלב ג’:

בשלב זה נתחיל לגעת במשמעויות שיש לחברות בחיים של החניכים שלנו.

 

 

לפניך שש תמונות המראות סיטואציות שונות בין חברים, הנח אותם על הרצפה ובקש מהחניכים לנסות ולספר את הסיפור שמאחורי התמונה. עזור לחניכים להשתמש בכוח הדמיון שלהם ולספר מה מתרחש בתמונה.

 

לאחר שהחניכים מספרים את הסיפורים, שאל אותם:

  • מי מהתמונות מספר סיפור של חברים ומי מספר סיפור אחר?
  • לאיזה זוגות ילדים שבתמונות כיף ונעים ביחד לפי דעתם?

תמונות סיטואציות של חברים

 

                       

 

שלב ד’:

לפניך רצף של חמש סיטואציות חברתיות שהחניכים שלנו עשויים להיתקל בהם במפגש שלהם עם חברים.

 

אנחנו מציעים שתציג בעזרת מדריך נוסף או חבר את הסיטואציות השונות, כאשר בסוף כל סיטואציה תציגו את שלושת האפשרויות לתגובה שמוצעות.

שאל את החניכים לאחר כל סיטואציה:

  • איזה תגובה היא התגובה הנכונה בין חברים?
  • האם קרתה לכם פעם סיטואציה דומה? האם הצלחתם להגיב כמו שמגיב חבר?

 

  • דנה יושבת בהפסקה בכיתה שלה ומוציאה כריך וחבילת במבה. החברים שלה מסתכלים על האוכל שהוציאה בקנאה ורוצים גם..

מה אמורה דנה לעשות עם הכריך ועם חבילת הבמבה?

א. לחלק את הכל לחברים

ב. לאכול את הכריך בעצמה ולחלק חלק מהבמבה

ג. לאכול הכל לבד לבד

 

 

  • דוד וגידי משחקים במשחק קלפים. לפעמים דוד מנצח ולפעמים גידי מנצח.

מה אמור לעשות גידי כשהוא מפסיד?

א. לשמוח שדוד ניצח

ב. להיעלב ולכעוס ולהפסיק את המשחק

ג. להבין שלפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים שכשמשחקים יחד

 

 

  • רחלי משחקת במשחק חדש שאבא ואמא קנו לה ליום הולדת. לפתע נשמעת דפיקה בדלת ושושי חברתה מגיעה לשחק איתה. שושי רוצה להסתכל על המשחק החדש של רחלי אבל רחלי רוצה לשחק בו בעצמה.

מה אמורה רחלי לעשות?

א. לתת לשושי לשחק לבד במשחק החדש

ב. לשחק יחד עם שושי במשחק

ג. לא לתת לשושי את המשחק ולהמשיך לשחק בו עם עצמה

 

  • גיא רואה את אבי ושלומי משחקים בגולות והוא רוצה להצטרף אליהם למשחק.

מה צריך גיא לעשות?

א. להמשיך לעמוד בשקט בצד עד שאבי ושלומי יציעו לו להצטרף למשחק

ב. לבקש בנימוס להצטרף למשחק

ג. לחטוף את הגולות כדי שאבי ושלומי יבינו שהוא רוצה להצטרף

 

  • יעלי ראתה את שירה יושבת על ספסל מחוץ לסניף ובוכה.

מה יעלי צריכה לעשות?

א. לשבת ליד שירה ולשאול אותה מה קרה לה ואם אפשר לעזור?

ב. להמשיך וללכת כאילו היא לא ראתה את שירה בוכה

ג. לצחוק על שירה שהיא תינוקת שבוכה באמצע הרחוב.

 

 

חשוב בכל סיטואציה להסביר לחניכים שלהיות אגואיסט שלא נותן לאחרים זו תכונה רעה, אבל גם מי שלא דואג בכלל לעצמו מגיע למצב בעייתי ואו חבר שדורש מהחבר שלו לתת לו הכל  -גם הוא לא חבר טוב.

 

 

שלב ה’:

בשלב זה נבקש ללמד את החניכים שלנו שיר קליט ופשוט על חברים. לימוד של שירה יכול להיראות לכם משימה מורכבת, אבל עם חניכים כמו שלנו – זו חוויה נחמדה שמעשירה מאד את הפעולה.

 

 

שני חברים יצאו לדרך – בים בם בום

אחד קיבל מכה בדרך – בים בם בום

אחד קיבל מכה בברך – בים בם בום

שני חברים יצאו לדרך – בים בם בום

אמר חברו לא נורא חבר

ישנן צרות גדולות יותר

 

 

איך מלמדים שיר?

  • אתה שר את השיר באופן מלא מההתחלה ועד לסוף והחניכים מקשיבים.
  • חלק את השיר לחלקים קצרים ולמד את החניכים חלק אחרי חלק, כאשר כל פעם אתה שר את החלק הנלמד בקול והם חוזרים אחריך מספר פעמים. כאשר אתה מלמד חלק נוסף לאחר מספר פעמים שהחניכים שרים את החלק החדש, חזור על שני החלקים שנלמדו יחד, לפני שאתה עובר לחלק השלישי של השיר.
  • שיר יחד עם החניכים את השיר באופן מלא מספר פעמים. משהו מהשיר, גם אם לא כולו, נקלט.
  • במידה והחניכים לא ממש קלטו את השיר, תן להם לשיר את הפזמון: בים בם בום בסוף כל שורה..

 

 

סיכום

כסיכום לפעולה זו נצבע עם החניכים דפי צביעה העוסקים בענייני חברות.

 

בקישור המצורף למטה ציורים שונים, תן לכל חניך לבחור את הציור שהכי יפה בעיניו והבא איתך צבעים ותן לחניכים לצבוע את הציורים. זוהי הזדמנות טובה לעבוד עם החניכים על בחירת צבעים נכונה ועל זהירות לא לצאת מעבר לקווים..:

 

דפי צביעה העוסקים בענייני חברות

דעתך חשובה לנו