איתור סניפים וכפרי בוגרים
בדף זה נלמד מה המקום של החלום במציאות שלנו: האם חלומות גדולים עדיין רלוונטיים או שנגמרו הימים שיש בהם על מה לחלום? נחשוב על כוחם של החלומות וכיצד ביכולתם להשפיע על המציאות השפעה חיובית
מקור 1
“ספר בראשית משופע חלומות. מלבד חלומות הכוללים התגלות מפורשת או דיבור א-לוקי, ישנם חלומות סמליים רבים. התבוננות בסמלים המופיעים בחלומות אלו, מלמדת עיקרון חשוב על היחס שבין חלום למציאות.
הדמויות המצריות החולמות בספר בראשית, חולמות כולן חלומות ארציים. הסמלים והדימויים שבחלומות המצריים לקוחים כולם מעולם החקלאות.
גם יוסף בדומה לשרים ולפרעה, חולם שני חלומות – החלום הראשון עוסק בשיבולים ובאלומות, והחלום השני עוסק בשמש, בירח ובכוכבים. עולם הדימויים של יוסף כולל את השמיים ואת הארץ […]
החלום הוא הצצה אנושית אל החזון שמעבר למציאות הנראית לעין. חזון שכולו ארציות אינו יכול לפרוץ את מסגרת הקיום האנוש הדלה. לעומת זאת, חזון שמימי, העוסק בנשגב ובמופלא, הופך חיש מהר לבלתי רלבנטי, משום שאינו נוגע בחיים הממשיים ואינו מוצא את ביטויו במציאות החיים הארצית. דרכם של אבותינו החולמים, יעקב ויוסף, לחבר בחלומותיהם את השמים והארץ. להציע חזון שמימי מופלא, הנטוע עמוק באדמת הארץ”.
(הרב אילעאי עופרן, דרושים פרשת מקץ)
שאלות:
מקור 2
“החלומות הגדולים יסוד העולם הם. המדרגות שונות הן. חולמים הם הנביאים, בחלום אדבר בו. חולמים הם המשוררים בהקיץ, חולמים בעלי המחשבה הגדולים לתקין העולם. חולמים אנו כולנו בשוב ד’ את שיבת ציון. הגסות של החיים החברותיים, בהיותם שקועים רק בצדם החמרי, נוטלת את אור החלום מן העולם, את זהר ההרחבה שלו, את עליתו העליונה, מהמציאות הקודרת, עד שהעולם מפרפר במכאובים מתוך עקיצותיה הארסיות של המציאות, חסרת זהר החלום. רק המכאובים הם יסורי אהבה, הם ימרקו את העולם, יבררו לו, כמה גדולה היא הטעות של המתפארים במציאות הלקויה, בעת אשר רק החלום החפשי, המורד במציאות וגבוליה, הוא הוא באמת האמת היותר הויתית של המציאות. ואז שב חזון החלום והיה למחזה ברור. פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות, ותמונת ד’ יביט”.
(הראי”ה קוק, אורות הקודש, שער שני: הגיון הקודש, נג ג: רכו)
שאלות:
מקור 3
יכול להיות שזה נגמר (יהונתן גפן)
אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי,
והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שומר עברי על סוס לבן בלילה שחור
על שפת הכינרת טרומפלדור היה גיבור
תל אביב הקטנה, חולות אדומים, ביאליק אחד
שני עצים שקמים, אנשים יפים מלאים חלומות
ואנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות,
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת.
כאן, איפה שאתה רואה את הדשא
היו פעם רק יתושים וביצות
אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר
אבל כשבאתי לראות לא מצאתי שום דבר
יכול להיות שזה נגמר.
יכול להיות שזה נגמר.
אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי
פלמ”ח, פינג’אן, קפה שחור וכוכבים
אנגלים, מחתרת וילקוט הכזבים
שפם ובלורית, כאפייה על צוואר, ירון זהבי
אלתרמן, תמר, בחורות יפות, מכנסיים קצרים
והיה להם בשביל מה לקום בבוקר
כי לנו, לנו, לנו ארץ זאת
כאן, איפה שאתה רואה את הדשא…
אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
והכול היה פשוט נפלא עד שהגעתי
שאלות:
מקור 4
“גדולים החולמים חלומות גדולים והופכים חלומות למציאות. גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים. אבל הקטנים החולמים על גדולות ואינם עוסקים בקטנות, אין להם עולם, שכן החלומות נשארים בחלומם. הקטנים בקטנותם והעולם תוהו ובוהו”.
(הרב משה צבי נריה)
סיכום:
העמקנו במקום של החלום במציאות הכללית ובמציאות העכשווית שלנו, הבנו שחלום מחבר בין השמיים, החזון והשאיפות ובין המציאות, למדנו מה הופך את האדם לאדם חולם וניסינו להבין אם המציאות יכולה להתקיים בלי חלומות. לאחר מכן הבנו שלחלומות גדולים יש מקום לא רק במציאות של לפני כמה עשרות שנים אלא גם במציאות שלנו, הקרובה והנוכחית.