איתור סניפים וכפרי בוגרים
למדריכים:
פעולה זו נועדה כדי לעורר מודעות והבנה של החניכים כלפי החיים של אנשים עם מוגבלויות והשתייכותם לחברה. הפעולה נועדה לגרום לחניכים להבין שחיי אדם באשר הם שווים- ללא קשר למוגבלות, לתפקוד, לגזע, דת או מין. הפעולה נכתבה באופן שמאפשר לכם, המדריכים לבחור מתודות מבין האפשרויות המוצעות בהתאם לאופי הקבוצה, גודלה וסגנון ההדרכה (פנים אל פנים- פרונטלי, או בזום).
אנא קראו את הפעולה בעיון ושימו לב לנספח או לעזרים שצריך להכין מראש.
הכנה מראש:
נבקש מהחניכים למלא שאלון על מה יכולים לעשות אנשים עם מוגבלויות שונות ועל איכות החיים שלהם, השאלון נמצא בנספח א’.
אופציה 1 (פרונטלי או בזום)– מילוי שאלון על דף. כל חניך לוקח דף ויכתוב מספרים מ-1 עד 12, מספר לכל משפט שנקריא מתוך השאלון (נספח א’). נבקש שליד כל מספר יציירו עיגולים או כוכבים. אם הם מאוד מסכימים עם המשפט יציירו 5 כוכבים, אם בכלל לא מסכימים כוכב אחד וכן הלאה.
אופציה 2 (פרונטלי)– סרגל עמדות אנושי. מעמידים את כל החניכים בשורה, מוודאים שהשטח לפניהם פנוי. בכל משפט שמקריאים עליהם להתקדם מספר צעדים בהתאמה למידת ההסכמה שלהם עם המשפט. אם מאוד מסכימים- 5 צעדים קדימה, אם ממש לא מסכימים צעד אחד.
*אפשר ורצוי לעשות את החלק הזה כשהחניכים עוצמים עיניים כדי לא להיות מושפעים מהדעות של חברים אחרים בקבוצה. אם אתם עושים זאת, שימו לב שאין מכשולים בדרכם.
שלב א’: חשיפה לנושא
נבקש מכל אחד לכתוב על פתק את המשפט: לילדים עם מוגבלויות יש… ולהשלים אותו לבד.
אופציה 1 (זום או פרונטלי כולם יחד)- צופים יחד בסרטון “סליחה על השאלה ילדים | ילדים שמתניידים בכיסאות גלגלים” – https://www.youtube.com/watch?v=NjtARHpvqs8
אופציה 2 (זום או פרונטלי זוגות או קבוצות)- כל קבוצה/זוג צופה בסוג אחר של סרטון סליחה על השאלה. ולאחר מכן צריך לספר מה ראו ומה הדבר שהכי הפתיע או סיקרן אותם.
סליחה על השאלה -כסאות גלגלים
https://www.youtube.com/watch?v=NjtARHpvqs8
סליחה על השאלה -עיוורון
https://www.youtube.com/watch?v=QV_Fug64578
סליחה על השאלה – כבדי שמיעה
https://www.youtube.com/watch?v=V6B0fydX1EQ
דיון ועיבוד– נבקש מהחניכים שיכתבו שוב את המשפט לילדים עם מוגבלות יש… וישלימו אותו שוב אחרי הצפייה בסרטונים.
דנים בשאלות הבאות:
נקריא את הטקסט הבא:
“לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים (מציל) נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב (זה נחשב לו) כאילו קיים עולם מלא (כאילו הציל את כל האנושות של העולם)”(מסכת סנהדרין)
הדברים האלו שקראנו באים ללמד אותנו שהחיים הם חד פעמיים, וכל חיים של כל אדם באשר הוא שווים כמו החיים של כל האנשים בכל העולם. אין הבדל בין חיים של אדם אחד לאדם אחר.
למדריך- זה המקום לשיח על ערך החיים, חשיבות השמירה על החיים של כל אחד, גם אם יש לו מוגבלות.
שלב ב’: השתייכות
אופציה 1 (פרונטלי)- מביאים פאזל ובלי שהחניכים ידעו מוציאים חלק אחד ונותנים לחניכים להרכיב אותו.
אופציה 2 (פרונטלי או בזום): בוחרים שיר כלשהו ושרים יחד, בוחרים אות אקראית, את האות שיצאה אסור להגות במהלך כל השיר.
עיבוד- נשאל מה הרעיון של מה שעשינו (פאזל או שיר)?
נסביר– החברה שלנו מורכבת מהרבה אנשים, כל אדם הופך את החברה לשלמה. ממש כמו שכל אות בשיר היא חשובה והופך את השיר לשלם, ממש כמו שכל חלק בפאזל הוא חשוב בשביל שהפאזל יהיה שלם- לא משנה אם זה חלק קטן או גדול ולא משנה הצבע שלו.
האם אנחנו מבינים שגם החברה שלנו מורכבת מהרבה אנשים שונים, וזה מה שהופך אותה לשלמה יותר?
סיכום: האחריות שלי על החברה
למדריך– מהשלב הזה עלולה לצאת תופעה של התנשאות על האדם עם המוגבלות, אנחנו לא באים לעזור ולעשות חסד עם האדם עם המוגבלות, אנחנו רוצים ליצור חברה הוגנת צודקת ושווה לכולם.
דיון קצר- נשאל את החניכים אז מה האחריות של כל אחד כדי להפוך את הסניף/ השבט/ החוג שלנו למכילים ומאפשרים יותר?
אופציה 1 (פרונטלי או זום)- נצפה יחד בסרטוני “אל תפספס חבר” (אפשר לבחור סרטון או לראות את כולם:
https://www.youtube.com/watch?v=C9Kkx__Kjj0
https://www.youtube.com/watch?v=q0dxRfJLS18
https://www.youtube.com/watch?v=1zd5DsEKS4U
אופציה 2 (פרונטלי או זום)- אפשר לחלק לקבוצות או כולם יחד. לבחור סיטואציה אחת או לחלק לכל קבוצה סיטואציה. ניתן לחניכים לקרוא את הסיטואציה ולענות “מה אתם הייתם עושים?”:
סיכום– כשאנחנו נמצאים בחברה עם כל מיני סוגי אנשים יש לנו כל מיני מצבים מורכבים, אין לנו אחריות על המצבים האלו כי הם קורים אבל יש אחריות על כל אחד מאתנו כדי לאפשר לכל אחד להיות חלק מהחברה שלנו, וכך להפוך אותה לחברה טובה יותר.
בחירת יישום לנושא הפעולה:
אז אנחנו מבינים שיש לנו אחריות, שכדי שבאמת כולם יהיו שווים אנחנו צריכים לעשות משהו. אחרי ששבוע שלם אנחנו מדברים על הסוגיה הזו, באיזה אופן אנחנו יכולים לגרום לכך שזה ישנה יותר מאשר רק אותנו? מה אנחנו כקבוצה רוצים ומוכנים לעשות? איך אנחנו מתכוונים להוציא את האחריות שלנו החוצה?
רצוי לתת לחניכים להציע. ולעשות בחירה במה שהרוב רוצים לעשות ואם הם מתקשים אפשר להציע:
תליית שלטים עם סלוגן ולהצטלם, ללמוד שיר בשפת הסימנים, ראיון הורים על העמדות שלהם, להחתים על הצהרה שבטית/ סניפית שקוראת לתת יותר מקום לאנשים עם מוגבלות בסניף/ ביישוב/ בעיר.
נספח א’-
שאלון עמדות- מה יכולים לעשות אנשים עם מוגבלויות שונות ואיכות החיים שלהם: