מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ערך החיים | השתייכות- שבוע יובל

ערך החיים | השתייכות- שבוע יובל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חברה | אכפתיות | קבלת השונה | חודש יובל
8 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  • החניכים ידונו בערך החיים ביחס כללי וביחס ממוקד לאנשים עם מוגבלות בחברה.
  • הבנה שחיים עם מוגבלות חיים מלאים ובעלי משמעות – (פנאי, חברות, משפחה, תעסוקה, מנהיגות אישית וכו’) וכי מוגבלות זה לא תופעה שצריך למגר, להסתיר או להתרחק ממנה.
  • חיזוק המסר כי לכל חיים של בני אדם יש ערך שווה
  • יציאה לפעולה אקטיבית להפצת מסר שוויון ערך החיים

 

 

מהלך הפעולה

 

למדריכים:

פעולה זו נועדה כדי לעורר מודעות והבנה של החניכים כלפי החיים של אנשים עם מוגבלויות והשתייכותם לחברה. הפעולה נועדה לגרום לחניכים להבין שחיי אדם באשר הם שווים- ללא קשר למוגבלות, לתפקוד, לגזע, דת או מין. הפעולה נכתבה באופן שמאפשר לכם, המדריכים לבחור מתודות מבין האפשרויות המוצעות בהתאם לאופי הקבוצה, גודלה וסגנון ההדרכה (פנים אל פנים- פרונטלי, או בזום).

אנא קראו את הפעולה בעיון ושימו לב לנספח או לעזרים שצריך להכין מראש.

 

הכנה מראש:

  • שאלון עמדות
  • פתקים , דפים
  • כלי כתיבה
  • פאזל (לפחות 24 חלקים)

 

פתיחה: סולם עמדות

 

נבקש מהחניכים למלא שאלון על מה יכולים לעשות אנשים עם מוגבלויות שונות ועל איכות החיים שלהם, השאלון נמצא בנספח א’.

 

אופציה 1 (פרונטלי או בזום)– מילוי שאלון על דף. כל חניך לוקח דף ויכתוב מספרים מ-1 עד 12, מספר לכל משפט שנקריא מתוך השאלון (נספח א’). נבקש שליד כל מספר יציירו עיגולים או כוכבים. אם הם מאוד מסכימים עם המשפט יציירו 5 כוכבים, אם בכלל לא מסכימים כוכב אחד וכן הלאה.

אופציה 2 (פרונטלי)– סרגל עמדות אנושי. מעמידים את כל החניכים בשורה, מוודאים שהשטח לפניהם פנוי. בכל משפט שמקריאים עליהם להתקדם מספר צעדים בהתאמה למידת ההסכמה שלהם עם המשפט. אם מאוד מסכימים- 5 צעדים קדימה, אם ממש לא מסכימים צעד אחד.

*אפשר ורצוי לעשות את החלק הזה כשהחניכים עוצמים עיניים כדי לא להיות מושפעים מהדעות של חברים אחרים בקבוצה. אם אתם עושים זאת, שימו לב שאין מכשולים בדרכם.

 

שלב א’: חשיפה לנושא

נבקש מכל אחד לכתוב על פתק את המשפט: לילדים עם מוגבלויות יש… ולהשלים אותו לבד.

אופציה 1 (זום או פרונטלי כולם יחד)- צופים יחד בסרטון “סליחה על השאלה ילדים | ילדים שמתניידים בכיסאות גלגלים” – https://www.youtube.com/watch?v=NjtARHpvqs8

אופציה 2 (זום או פרונטלי זוגות או קבוצות)- כל קבוצה/זוג צופה בסוג אחר של סרטון סליחה על השאלה. ולאחר מכן צריך לספר מה ראו ומה הדבר שהכי הפתיע או סיקרן אותם.

 

סליחה על השאלה -כסאות גלגלים

https://www.youtube.com/watch?v=NjtARHpvqs8

סליחה על השאלה -עיוורון

https://www.youtube.com/watch?v=QV_Fug64578

סליחה על השאלה – כבדי שמיעה

https://www.youtube.com/watch?v=V6B0fydX1EQ

 

דיון ועיבודנבקש מהחניכים שיכתבו שוב את המשפט לילדים עם מוגבלות יש… וישלימו אותו שוב אחרי הצפייה בסרטונים.

 

דנים בשאלות הבאות:

  • האם השתנה הרבה בין מה שכתבתם לפני הצפייה בסרטון לבין מה שכתבתם אחרי? למה?
  • האם הופתעתם ממה שראיתם בסרטון?
  • האם יש דברים שלא הכרתם?
  • האם היו דברים שראיתם שסתרו את מה שחשבתם לפני?
  • לפי מה אנחנו מודדים כמה שווים החיים
  • מה שווים חיים עם מוגבלות? הם שווים כמו חיים בלי מוגבלות
  • האם אתם עדיין מחזיקים באותה מחשבה לגבי החיים של אנשים עם מוגבלות

 

 

נקריא את הטקסט הבא:

“לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים (מציל) נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב (זה נחשב לו) כאילו קיים עולם מלא (כאילו הציל את כל האנושות של העולם)”(מסכת סנהדרין)

הדברים האלו שקראנו באים ללמד אותנו שהחיים הם חד פעמיים, וכל חיים של כל אדם באשר הוא שווים כמו החיים של כל האנשים בכל העולם. אין הבדל בין חיים של אדם אחד לאדם אחר.

למדריך- זה המקום לשיח על ערך החיים, חשיבות השמירה על החיים של כל אחד, גם אם יש לו מוגבלות.

 

שלב ב’: השתייכות

אופציה 1 (פרונטלי)- מביאים פאזל ובלי שהחניכים ידעו מוציאים חלק אחד ונותנים לחניכים להרכיב אותו.

אופציה 2 (פרונטלי או בזום): בוחרים שיר כלשהו ושרים יחד, בוחרים אות אקראית, את האות שיצאה אסור להגות במהלך כל השיר.

 

עיבוד- נשאל מה הרעיון של מה שעשינו (פאזל או שיר)?

נסבירהחברה שלנו מורכבת מהרבה אנשים, כל אדם הופך את החברה לשלמה. ממש כמו שכל אות בשיר היא חשובה והופך את השיר לשלם, ממש כמו שכל חלק בפאזל הוא חשוב בשביל שהפאזל יהיה שלם- לא משנה אם זה חלק קטן או גדול ולא משנה הצבע שלו.

האם אנחנו מבינים שגם החברה שלנו מורכבת מהרבה אנשים שונים, וזה מה שהופך אותה לשלמה יותר?

 

סיכום: האחריות שלי על החברה

למדריך מהשלב הזה עלולה לצאת תופעה של התנשאות על האדם עם המוגבלות, אנחנו לא באים לעזור ולעשות חסד עם האדם עם המוגבלות, אנחנו רוצים ליצור חברה הוגנת צודקת ושווה לכולם.

דיון קצר- נשאל את החניכים אז מה האחריות של כל אחד כדי להפוך את הסניף/ השבט/ החוג שלנו למכילים ומאפשרים יותר?

אופציה 1 (פרונטלי או זום)- נצפה יחד בסרטוני “אל תפספס חבר” (אפשר לבחור סרטון או לראות את כולם:

https://www.youtube.com/watch?v=C9Kkx__Kjj0

https://www.youtube.com/watch?v=q0dxRfJLS18

https://www.youtube.com/watch?v=1zd5DsEKS4U

 

אופציה 2 (פרונטלי או זום)- אפשר לחלק לקבוצות או כולם יחד. לבחור סיטואציה אחת או לחלק לכל קבוצה סיטואציה. ניתן לחניכים לקרוא את הסיטואציה ולענות “מה אתם הייתם עושים?”:

  • כל השכבה מחכה כבר למסע פסח, אחרי שנה של קורונה, סוף סוף נמצא חיסון ואפשר לצאת לטייל עם כל החבר’ה מהתנועה. נבחר מסלול ממש מגניב, יש מים והכל. אחד החניכים בשכבה מתנייד בכיסא גלגלים ואם עושים את המסלול הזה הוא לא יוכל להצטרף למסע ויצטרך לחכות באוטובוס. אפשר לשנות את המסלול של המסע ולעשות מסלול ממש קל ונגיש אבל ממש מבאס… מה אתם הייתם עושים?

 

  • סוף סוך הגיע הקיץ. בשנה שעברה לא היה מחנה קיץ ועכשיו כולם מתכוונים לצאת. כל השכבה בציפייה כבר למחנה ובמיוחד ללילה השני כי ידוע שבלילה הזה יש פעילות לילה הכי משמעותית שכבר שנים מסורת בתנועה. הפעילות קורית בחושך מוחלט ולכל 4 חניכים מותר פנס. יש חניכה אחת בשכבה עם לקות ראיה, בלילה היא חייבת תאורה וליווי צמוד. נראה שאי אפשר יהיה לקיים את הפעילות כמיטב המסורת של התנועה איתה. כולם ממש מחכים לזה מאז שנכנסו לתנועה.
    מה אתם הייתם עושים?

 

  • בסניף יש חניכה אחת עם מוגבלות שכלית התפתחותית- נועה, היא ממש אחלה אבל לפעמים צריך להסביר לה דברים לאט ובשלבים כדי שתבין. אחת החברות בשכבה, יעל התעצבנה במהלך הפעולה כי עשו תחרות ובגלל נועה הפסידו, כל ההסברים והעיכובים איתה גרמו לקבוצה להפסיד. יעל אמרה לנועה “הלוואי והיית בקבוצה השנייה, רק בגללך הפסדנו”. מה אתם הייתם עושים?

 

סיכום כשאנחנו נמצאים בחברה עם כל מיני סוגי אנשים יש לנו כל מיני מצבים מורכבים, אין לנו אחריות על המצבים האלו כי הם קורים אבל יש אחריות על כל אחד מאתנו כדי לאפשר לכל אחד להיות חלק מהחברה שלנו, וכך להפוך אותה לחברה טובה יותר.

 

בחירת יישום לנושא הפעולה:

אז אנחנו מבינים שיש לנו אחריות, שכדי שבאמת כולם יהיו שווים אנחנו צריכים לעשות משהו. אחרי ששבוע שלם אנחנו מדברים על הסוגיה הזו, באיזה אופן אנחנו יכולים לגרום לכך שזה ישנה יותר מאשר רק אותנו? מה אנחנו כקבוצה רוצים ומוכנים לעשות? איך אנחנו מתכוונים להוציא את האחריות שלנו החוצה?

רצוי לתת לחניכים להציע. ולעשות בחירה במה שהרוב רוצים לעשות ואם הם מתקשים אפשר להציע:

תליית שלטים עם סלוגן ולהצטלם, ללמוד שיר בשפת הסימנים, ראיון הורים על העמדות שלהם, להחתים על הצהרה שבטית/ סניפית שקוראת לתת יותר מקום לאנשים עם מוגבלות בסניף/ ביישוב/ בעיר.

 

נספחים

 

נספח א’-

שאלון עמדות- מה יכולים לעשות אנשים עם מוגבלויות שונות ואיכות החיים שלהם:

  • חברות עם ילד עם מוגבלות היא כמו חברות רגילה
  • הייתי שמח להשתת בפעילות בתנועה יחד עם ילד שיש לו מוגבלות
  • ילד עם מוגבלות יכול ליהנות בפעילות בתנועה ממש כמוני
  • לילדים עם מוגבלות יש יכולת לעשות דברים כמו ילדים בלי מוגבלות
  • ילד עם מוגבלות יכול לחשוב ולאהוב כמו כולם
  • ילדים עם מוגבלות נהנים מהחיים ממש כמו כולם
  • ילדים עם מוגבלות מסוגלים להיות מאושרים
  • אני אעזור לחבר עם מוגבלות כמו לחבר ללא מוגבלות
  • חשוב שבחברה יהיה מקום לאנשים עם מוגבלות
  • ילדים עם מוגבלות מעניינים כמו ילדים ללא מוגבלות
  • אני חושב.ת שלא משנה אם יש לך מוגבלות או אין לך מוגבלות
  • אנשים עם מוגבלות יכולים להשפיע על החברה בצורה חיובית

 

  1.  

 

 

 

דעתך חשובה לנו