מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

היכרות עם ציבור החרדים

הציבור החרדי? נעים להכיר!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
5 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

עם ישראל הוא עם אחד, ואנחנו בתנועה רוצים לחזק את האחדות בתוכו. בהמשך לפעולה הקודמת, שדיברה על הקשר בתוך העם, נרצה בפעולה הזו לקחת את הקשר צעד קדימה. להכיר קבוצה נוספת בעם שלנו בלי לשפוט אותה שיפוט חיצוני ושטחי. בפעולה זו נכיר לעומק את האוכלוסייה החרדית.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את חשיבות הסרת הדעות קדומות בדרך להיכרות עם אוכלוסייה חדשה
  2. החניכים יכירו את מאפייני החברה החרדית
  3. החניכים יספרו נקודה שהתחדשה להם על החברה החרדית או על הקשר איתה

 

ציוד נדרש: כדור, לוח איקס-עיגול גדול, שלטי איקס ועיגול, פתקי משימות, אפשרות ליום חול: מחשב, מקרן ורמקולים

מהלך הפעולה

 

שלב א – מנפצים סטיגמות (20 דקות)

 

משחק הסטיגמות: עמדו עם החניכים במעגל. בפתיחה לכל שלב הציגו לחניכים את האוכלוסייה שעליה השלב הנוכחי. בכל שלב החניכים מתמסרים עשר מסירות בכדור. כל חניך שמוסר את הכדור צריך להגיד דבר אחד על האוכלוסייה המדוברת. אחרי עשר מסירות עוברים לאוכלוסייה הבאה.

קבוצות האוכלוסייה (בחרו מהרשימה): אתיופים, חרדים, חילונים, מרוקאים, פולנים, מתנחלים, דוגמניות, אנשי היי-טק, מורים.

לאחר המשחק התיישבו במעגל ושאלו את החניכים: מה הרגשתם תוך כדי המשחק? האם עלו יותר מאפיינים חיוביים או שליליים?

 

בקשו מהחניכים לחשוב על מפגש שהיה להם עם אדם לא מוכר, מעבר דירה, היכרות עם חבר חדש וכו’. איך הרגשתם בהתחלה? האם התחושה השתנתה? אם יש בשבט חניך שעבר דירה לא מזמן, אפשר לבקש ממנו לספר בקצרה על החוויה.

לסיכום הדיון בקשו מהחניכים לחשוב על תכונה טובה שהם יכולים למצוא באחת הקבוצות שהן מנו תכונות שלהן במשחק הסטיגמות (לדוגמה, חניך שאמר על חרדים שהם לא מתגייסים לצבא יכול להגיד שהם עושים הרבה חסדים).

סכמו את הדיון כהכנה להמשך הפעולה:
הרבה פעמים כשאנחנו מדברים על אוכלוסייה שאנחנו לא מכירים, אנחנו נוטים להתייחס לחיצוניות, לדעות קדומות, במקום לנסות להיפגש באמת, בדומה מאוד למה שעושים במפגש עם אנשים חדשים.
אפשר לקחת כל אדם או כל קבוצה בעם ולהסתכל על הצדדים החיצוניים שלהם, שלרוב יצטיירו כשליליים. אבל בדיוק כמו שמישהו עובר דירה וירצה שיקבלו אותו יפה ולא יתמקדו בחיצוניות, גם בהסתכלות כוללת על החברה הרצון הוא לצאת מהסטיגמות כדי להתחבר.
כשאנחנו מדברים על הגדלת האחדות בעם הפתיחות הזאת חשובה. חוסר השיפוטיות הוא תנאי מכריע שיאפשר לנו להשתחרר מהסטיגמות ולהתחבר לחלקים שונים בעם.

* אפשרות להעשרת הדיון ביום חול – הקרינו לחניכים סרטון קצר על סטיגמות: https://www.youtube.com/watch?v=D5m39eydKg0
לחלופין, אם יש לחניכים טלפונים בקשו מהם להתחלק לקבוצות, שלחו להם קישור ובקשו מהם לצפות בסרטון דרך הטלפון (מומלץ, הסרטון קצר מאוד).
שאלו אותם: מה דעתכם על הסרטון? מה גורם לנו להתייחס בסטיגמטיות לאדם מסוים?
האם יש הבדל בין התייחסות סטיגמטית כלפי אדם אחד לבין התייחסות כזו לקבוצה שלמה?

 

שלב ב – נעים להכיר! (20 דקות)

 

חלקו את השבט לשתי קבוצות. פרסו על הרצפה לוח איקס-עיגול גדול, וחלקו לכל קבוצה שלטים של איקס ושל עיגול.

לפני כל תור הקבוצה מקבלת פתק עם שאלה או משימה (נספח א). רק לאחר שישלימו את המשימה הם יכולים להניח על הלוח את האיקס או את העיגול. לאחר שהקבוצה סיימה את המשימה והניחה את הסימן שלה על הלוח, התור עובר לקבוצה הבאה.

אפשר לשחק את המשחק פעמיים.

 

שלב ג – מה התחדש לי? (10 דקות)

 

אפשרות א: בקשו מהחניכים לעמוד בשורה. הקריאו לחניכים משפטים שמסכמים את הפעולה (הצעות למשפטי סיכום בנספח ב). חניך שמסכים עם המשפט מתקדם צעד קדימה, חניך שאינו מסכים הולך צעד אחורה. בקשו מחניך אחד או שניים בכל שלב שיסביר את בחירתו. לפני כל משפט כל החניכים חוזרים לעמוד בשורה אחת.

אפשרות ב: חלקו את החניכים לזוגות. בקשו מהחניכים שיספרו לבן הזוג שלהם שני דברים שהם חשבו על האוכלוסייה החרדית לפני הפעולה, ודבר אחד חדש שהם חושבים על הקשר עם החברה החרדית בעקבות הפעולה או משהו שהתחדש להם בפעולה על החברה החרדית עצמה.

 

סיכום

בפעולה היו שני שלבים מרכזיים. השלב הבסיסי היה הסרת הסטיגמות בדרך להיכרות עם אוכלוסייה חדשה. אפשר להסתכל על כל אדם חדש בצורה חיצונית וסטיגמטית, אבל אם אנחנו רוצים להגדיל את האחדות בעם (הנושא שעסקנו בו בפעולה הקודמת), עלינו להשתחרר מהדעות הקדומות.

בשלב השני עלינו קומה נוספת ודיברנו על החברה החרדית בעצמה. הכרנו מעט את הנתונים ואת המספרים ולמדנו עובדות חדשות שיעזרו לנו להיפתח יותר ולהכיר את החברה החרדית לעומק.

 

נספחים

 

נספח 1 – פתקי שאלות ומשימות

 

  1. פתחו ישעיהו סו, ה. הסבירו מהי משמעות המילה “חרדים” בפסוק (תשובה: חרדים לשמוע את דבר ה’. לפי רש”י: הצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דבריו)
  2. מהם שלושת הזרמים המרכזיים בחברה החרדית? (תשובה: חסידים, ליטאים, ספרדים)
  3. לחרדים יש כמה עקרונות מנחים בבחירת הבגדים:
    צניעות – לבוש המכסה את רוב חלקי הגוף, מביע ענווה וצניעות.
    כבוד וניקיון – האדם עומד לפני הקב”ה, ועל כן עליו ללבוש בגדים מכובדים ונקיים.
    התבדלות מן הגויים – בגדים שונים מהנהוג אצל הגויים.
    אבלות – הצבע השחור מסמל את האבלות על חורבן ירושלים.
    כובד ראש – לבוש מכובד המתאים לתפקיד שמוטל על האדם למלא בעולם.
    המשימה שלכם: נסו לחשוב על ערך של תנועת בני עקיבא שמתבטא בתלבושת שלנו (תשובה: תלבושת צנועה והופעה פשוטה ההולמת חברי תנועה וציבור דתי. סמל התנועה שמבטא את ערכי “תורה ועבודה” על חולצת התנועה ועוד).
  4. קחו תנ”ך והרכיבו משפט על פי המילים האלה:
    ישעיהו נד, יג, מילה 3
    שמות יב, מט, מילה 1
    בראשית ב, יא,מילה 4
    בראשית יח, יד, מילה 3
    נחמיה י, כד, מילה 3
    (תשובה: לימוד תורה הוא דבר חשוב)
  5. בחרו את התשובה הנכונה: מהו שיעור החברה החרדית באוכלוסיית ישראל? 5% / 1% / 9% (תשובה: 9%)
  6. לפניכם כמה נתונים, התאימו כל אחד לזרם המתאים לו – ליטאים או חסידים:
    ערך מרכזי: לימוד תורה, ערך מרכזי: דבקות בה’, מייסד: הגאון מווילנה, מייסד: הבעל שם טוב, טיש, סידור בנוסח אשכנז, מגבעת, שטריימל, פאות ארוכות, פאות מאחורי האוזניים
    (ליטאים: ערך מרכזי – לימוד תורה, מייסד – הגאון מווילנה, סידור בנוסח אשכנז, מגבעת, פאות מאחורי האוזניים. חסידים: ערך מרכזי – דבקות בה’, מייסד – הבעל שם טוב, טיש, שטריימל, פאות ארוכות).
  7. פתרו את החידה:
    התנועה שלי התפתחה במזרח אירופה
    וגדלה עד בלי די.
    יחי אדוננו מורנו ורבנו!
    קוראים לי תלמידיי.
    גור וסאטמר, ברסלב וחב”ד
    לכל אחת מנהיג מיוחד
    לימוד התורה ממלא את כל יומי
    וכל תלמידיי באים להתייעץ איתי.
    מי אני?
    (תשובה: אדמו”ר – רב העומד בראש כל חסידות)
  8. איזה ערך חשוב בחברה החרדית עולה מהתמונות שמולכם?
  9. התאימו בין המסגרת הלימודית לגיל של הלומדים בה:
    “חדר”, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, כולל אברכים.
    14–17, אחרי החתונה, 3–13, 17 עד החתונה.
    (חדר: 3–13, ישיבה קטנה: 14–17, ישיבה גדולה: 17 עד חתונה, כולל אברכים: אחרי החתונה)
  10. לאיזו מפלגה שייך הסמל הזה, ומה פירוש שמה?
    (תשובה: מפלגת ש”ס – התאחדות הספרדים שומרי תורה)
  11. לפניכם כמה ביטויים ביידיש, אחת השפות המרכזיות בציבור החרדי. התאימו בין הביטוי לתרגום שלו:
    גזינטע וינטר, אַ קלאַפ פֿאַרגייט-אַ וואָרט באַשטייט, דע פיש שטינקט פון קאפ, װאָס מאַכסטו
    הדג מסריח מהראש, מכה עוברת – מילה נשארת, חורף בריא, מה שלומך
    (גזינטע וינטר: חורף בריא, אַ קלאַפ פֿאַרגייט-אַ וואָרט באַשטייט: מכה עוברת – מילה נשארת, דע פיש שטינקט פון קאפ: הדג מסריח מהראש, װאָס מאַכסטו: מה שלומך)
  12. מהן הערים בעלות ריכוז האוכלוסייה החרדית הגדול ביותר? (ירושלים, בני ברק)
  13. במדינת ישראל יש כמה יישובים שבהם מתגוררת אוכלוסייה חרדית בלבד, והם נבנו מלכתחילה עבור הציבור הזה. מנו שמות שני יישובים.
    (אלומה, אלעד, בית חלקיה, ביתר עילית, בני ברק, יסודות, כפר חב”ד, מודיעין עילית – קריית ספר, מיצד – אספר, מעלה עמוס, מתתיהו, עמנואל, קוממיות, קריית יערים, רכסים, תל ציון, תפרח)
  14. כמה יהודים חרדים מתגוררים בארצות הברית? כמיליון וחצי / 750,000 / כחצי מיליון.
    (תשובה: כחצי מיליון)
  15. מהם “צבאות השם”, “בנות בתיה” “היכלי ענ”ג” ו”פרחי הדגל”? (תנועות נוער חרדיות)
  16. ציינו שם של מסגרת בצבא שמותאמת לציבור החרדי (הנח”ל החרדי, נצח יהודה, שח”ר – שילוב חרדים בצה”ל)

 

נספח 2: הצעות למשפטי סיכום

 

  1. בפעולה גיליתי דברים חדשים על הציבור החרדי (לחניכים שענו כן: מה למדתם?)
  2. יש לנו הרבה דברים משותפים עם הציבור החרדי (לחניכים שענו כן: אילו דברים?)
  3. היו לי סטיגמות על הציבור החרדי שגיליתי בפעולה שהן לא נכונות
  4. מעניין אותי להכיר טוב יותר את הציבור החרדי
  5. הקשר בין הציבור החרדי לשאר האוכלוסייה במדינה תלוי רק בחרדים
  6. אם יהיו לנו פחות דעות קדומות על החרדים, נוכל ללמוד מהם יותר
  7. יש לי קרובי משפחה חרדים (לחניכים שענו כן, אם רלוונטי, אפשר לבקש לספר על הקשר)
  8. הציבור החרדי מחולק להרבה זרמים
  9. אם נתאחד עם הציבור החרדי נוכל לקדם דברים שחשובים לנו
  10. יש משהו שהייתי רוצה ללמוד מהציבור החרדי (לחניכים שענו כן: מה תרצו ללמוד מהם?)

דעתך חשובה לנו