איתור סניפים וכפרי בוגרים
‘רק דג מת שוחה עם הזרם’ – זה דג שלא שולט בעצמו. אולם מי ששולט בחיים שלו יכול לשחות גם נגד הזרם או אפילו עם הזרם, אם בחר לעשות זאת בכוחות עצמו. אם אנו רוצים להיות מנהיגים אנחנו צריכים לפתח מודעות לפנימיות שלנו, ללחץ שהחברה מפעילה עלינו ולמה שנכון בעינינו לעשות, ולפתח מסוגלות לבחור נכון, על פי המצפן הפנימי שלנו, ולא להיסחף בזרם שמנוגד לרצונות ולערכים שלנו.
לפני הפעולה בקשו מכמה חברים דומיננטיים שאפשר לסמוך עליהם לשתף פעולה.
בתחילת הפעולה בקשו מהחניכים לבצע פעולות מטופשות. לדוגמה: קפיצה על רגל אחת תוך כדי קריאת קוקוריקו, להוציא לשון ולגעות מו או סתם לזחול על הרצפה. סביר מאוד שהחניכים יסרבו. פנו לחניכים שתיאמתם איתם לפני הפעולה ובקשו מהם למלא את המשימות. אחרי שאותם חניכים יקומו וילהיבו את שאר החניכים יהיו חניכים נוספים שיסכימו לעשות את אותן פעולות שלפני דקה נראו להם טיפשיות. הלחץ של החברים שלהם פתאום שכנע אותם.
שאלו:
הקריאו לחברים את הסיפור “בגדי המלך החדשים” (נספח 1) ושאלו אותם:
– מדוע איש מההמון לא העז לומר את האמת?
– מדוע נזקק ההמון ל”גילויו” של הילד הקטן?
– מדוע המשיך המלך בתהלוכה, ועוד הזדקף יותר אחרי הגילוי?
– האם למישהו כאן היה מקרה שהתנהג כמו ההמון בסיפור, או לחלופין כמו הילד? איך הרגשת במצב הזה?
מסתבר כי אנשים חוששים כיצד ייראו בפני החברה, הם אינם רוצים להיראות טיפשים. המלך חשב שאם יוסיף לצעוד כך יחזור ההמון ו”יאמין” שהוא אכן לבוש. רק הילד היה נטול השפעות חיצוניות ובאמת אמר את אשר על ליבו. הוא לא חשש מה יגידו עליו, לא חשש להיות שונה.
הקריאו לחברים את הקטע על המצלמה הנסתרת (נספח 2) ושאלו אותם:
– מה קרה לטירון התמים?
– מדוע חיקה את האחרים בהתנהגותם המוזרה?
הסבירו שלפעמים אנו עושים מעשים בהשפעת החברה, בגלל לחץ חברתי, ולא משום שאנחנו חושבים שזוהי האמת. לפעמים בגלל לחץ חברתי אנחנו מוכנים לעשות משהו שנראה לנו טיפשי לגמרי, ולפעמים אולי אפילו נגיד על לבן שהוא שחור כי כולם אומרים ככה.
שאלו את החניכים:
– מה רע בכך שאני מושפע ממי שנמצא לידי?
– מה אכפת לי אם לחץ חברתי מוביל אותי?
הוציאו חבר החוצה לרגע בטענה מסוימת (שילך להביא משהו מהחדר השני או מהקומונרית). בינתיים, עד שיחזור, הראו לחברים את הציור בנספח 3: מופיעים בו שני קווים זהים באורכם, אבל אחד נראה ארוך מהשני בגלל הקווים שצמודים אליו. הסבירו לחברים שמשימתם היא לשכנע את החבר שיצא שהקו הימני ארוך יותר מהשמאלי.
כשהחבר חוזר שאלו את כלל החברים איזה מהקווים ארוך יותר ובדקו מה תהיה תגובת החבר על המצב.
שאלו את החבר:
שאלו את כלל החברים:
הראו לחברים את הסרטון המובא בקישור (אפשר לשלוח להם, אפשר להוריד למחשב ולהקרין במקרן)
http://bit.ly/31WcOfJ
לאחר הסרטון שאלו את החברים:
הסבירו לחברים שהסוד טמון בקובייה הלבנה הזו. אם נישאר מי שאנחנו תמיד ונקשיב תמיד לעצמנו וננסה לדחות ככל האפשר את ההשפעות החיצוניות שמונעות מאיתנו לעשות את מה שאנחנו חושבים באמת, זו הדרך להמעיט את ההשפעות של הלחץ החברתי. צריך לשים את הדברים על השולחן: כולנו כל הזמן מושפעים מהחברה שסובבת אותנו. אנו צריכים לשים לב שאנחנו מאמצים מהסביבה את הדברים הטובים ולסגל לעצמנו דרכים איך לא להיבלע בנורמות שאינן מתאימות למי שהיינו רוצים להיות.
קראו את המדרש על אברהם אבינו ואת הפירוש עליו (נספח 4) ושאלו:
נספח 1 – בגדי המלך החדשים (הנס כריסטיאן אנדרסן)
המלך צעד בתהלוכה תחת האפיריון המפואר שנישא מעל ראשו, והמון אנשים שעמד ברחוב והסתכל בתהלוכה קרא בהתפעלות: “מה נהדרים הם בגדי המלך! מה מקסים הוא השובל! ומה מרהיבים הצבעים!” אף אחד מהמון המסתכלים לא העז להראות סימן שהוא אינו רואה דבר, כי אילו גילה את האמת הרי יהיה לטיפש בעיני האחרים, והיה נחשב בלתי ראוי למשרתו.
“המלך הוא ערום!” – נשמע פתאום קולו של ילד קטן.
“שמעו נא לדברי הילד” – אמר אביו. וכל אחד לחש לשכנו מה שאמר הילד הקטן.
“הוא ערום! ילד אחד אמר שהוא ערום!”
“המלך הוא ערום!” קרא לבסוף ההמון כולו.
המלך חרד. הוא ידע כי אמת הדבר, אך הוא חשב: יש להמשיך בתהלוכה ויהי מה! הוא הזדקף עוד יותר, ושריו ההולכים המשיכו לשאת את השובל הבלתי נראה.
נספח 2 – הנסתרת
בתוכנית טלוויזיה אחת מסדרת “המצלמה הנסתרת”, שעסקה בהסתגלות במצב צבאי, הוצג קצין (שאינו אלא שחקן) המתדרך במשרדו שישה מגויסים צעירים, כולם בשלבים הראשונים של הטירונות. ללא ידיעתו של אחד הטירונים הודרכו מראש חמשת האחרים לעשות דברים מסוימים. וזה מה שקרה: תוך כדי התדרוך הורידו החמישה את כובעיהם, והטירון התמים נהג כמותם. לפתע התיישבו על ברכיהם. האיש הצעיר הביט בחבריו במבוכה ובאי-נוחות, ולבסוף נהג כמותם.
הוא נהג כמותם גם כשקמו שוב, חבשו את כומתותיהם, הפנו גבם אל הקצין (שהמשיך בהרצאתו) וריכזו את מבטם בנקודה שבקיר. לבסוף ניגשו חמשת המגויסים, איש בתורו, אל מכתבתו של הקצין, תלשו דף מלוח השנה שעליה, הצדיעו ברוב טקס וצעדו היישר אל מחוץ למשרד. המגויס השישי – הדף התלוש מלוח השנה בידו – צעד אחריהם בצעידה צבאית מושלמת, כשהוא אדיש, ככל הנראה, לקולו הדועך של הקצין, שהמשיך בהרצאתו.
נספח 3:
איזה מהקווים ארוך יותר?
נספח 4
בראשית רבה מב, ח
“ויגד לאברם העברי”
רבי יהודה אומר: כל העולם כולו מעבר אחד, והוא מעבר אחד.
אברהם אבינו נקרא אברהם העברי. ידועים דברי המדרש שמלמדים על מהות השם ‘עברי’. כל העולם היה בעבר אחד, ואילו אברהם היה בעבר השני. זהו משפט אחד קצר שמקפל בתוכו כל כך הרבה: אברהם הוא האיש נגד הזרם. האדם שנאמן לאמת שלו גם אם היא שונה לגמרי מכל מה שסביבו. אברהם הוא איש שאינו מפחד מהחברה, מהתרבות ומהנורמה ומוכן לעשות הכול בשביל לחיות על פי האמת הזו – ואף כדי ללמד אותה לאחרים.