איתור סניפים וכפרי בוגרים
אוקיי, אני מאמין/ה באלוקים, יש לי קשר איתו, אבל איך זה מתבטא למעשה בחיים שלי?
הרעיון של הפעולה הוא לבחון את ההשפעה של האמונה הדתית שלנו על ההתנהלות המעשית שלנו בעולם, לברר האם העובדה שאנו דתיים משפיעה על חיינו כל השפעה שהיא. אופנים מעשיים שננסה לבחון הם התנהגות, לבוש, דיבור, לימוד תורה, קיום מצוות. נשאל האם אנו נמצאים במקומות האלה בכלל או באופן חלקי, והאם אנו מתקדמים בהם.
שתי נקודות שעולות מתוך הדיון ובהקשרו הן נקודת הנראות שלנו כדתיים – מה מצפים מאיתנו, מה אנו מצפים מעצמנו – ונקודת המחויבות להלכה: הקושי שיש לנו עם הלכה שמחייבת אותנו עד הפרטים הקטנים. אלו נקודות חשובות בבירור הזהות הדתית שלנו, וכדאי להתייחס אליהן בהתאם לצורך של השבט ולדרישתו.
חכם עדיף מנביא – ‘אורות’ – ‘זרעונים’ (הרב קוק), ‘הלכה ואגדה’ (חיים נחמן ביאליק), ‘הגדר הטובה’ (הרב חיים נבון).
הניחו במרכז המעגל שתי ערמות קלפים; באחת תיאורי אנשים ובאחרת תיאורי מצב (נספח 1). כל אחד בתורו מרים קלף מהאנשים וקלף מהמצבים וצריך לענות על השאלה: מה הייתה הדמות עושה בסיטואציה? לדוגמה: מה ראש הממשלה עושה בזמן שהוא קם בבוקר? בתחתית הערמה יונחו הקלפים שכתוב עליהם ‘אדם מאמין’, ומתוך השאלות מה אדם דתי ומאמין היו עושים בסיטואציה מסוימת, פתחו דיון. האם אנחנו מצפים שמישהו דתי יתנהג בצורה מסוימת? מהי? אילו השפעות מעשיות על חיי היום-יום שלנו יש או צריכות להיות לעובדה שאנחנו מאמינים?
המצבים בכוונה יום-יומיים, כי לשם אנחנו רוצים לקחת את הדיון.
הבאנו כאן קישורים לשני סרטונים, שבשניהם יש התייחסות להתנהגות של אדם דתי. הסרטון הראשון מראה התנהגות חיובית, ורואים איך כל הזמן מתייחסים אליו כ’הבחור עם הכיפה’, ‘היהודי’ וכו’: https://goo.gl/vdufam. בסרטון השני מצולם אוטו נ-נח שחוסם את הכביש, והצלם אומר: “אין בושה לדתיים האלה”: https://goo.gl/CwNQLP.
בשני הסרטונים – מה קשורה העובדה שהם דתיים להתנהגות שלהם? האם יש קשר? האם צריך להיות קשר? מה החברה מצפה שיקרה? מה אנחנו מצפים שיקרה? כשאנו מתנהגים בצורה מסוימת, האם אנו חושבים על זה שאנו מאמינים?
בקשו מהחברים לעצום עיניים ולחשוב על דמות אחת שמאמינה בהם. מי הדמות הזאת? מה הקשר שלהם אליה? איך הם יודעים שהיא מאמינה בהם? במה זה מתבטא? אחר כך שיחשבו על דמות אחת שהם אוהבים – מיהי? מה הקשר שלהם אליה? האם היא יודעת שהם אוהבים אותה? איך? מה יעשו כדי שתדע?
פקחו עיניים ובקשו לשתף. מי שמדבר שיספר על הדמות הראשונה ואיך הוא יודע שהיא מאמינה בו. שאלו אותם: האם זה מספיק שאומרים לי שמאמינים בי? אם אומרים לי שמאמינים בי אבל לא נותנים לי לקבל אחריות, למשל, מה זה אומר? ואם לא מספרים לי דברים? וגם בדמות השנייה – האם הדמות יודעת שאתם אוהבים אותה? למה? האם זה מספיק לומר למישהו שאני אוהב אותו או שצריך דברים נוספים? אילו?
אנחנו רוצים לכוון את הדיון לנקודה שלפיה כל קשר של אמונה ואהבה חייב להתבטא גם בדיבור ובמעשה. מה שמחזיק קשר כזה ומפרנס אותו הם המעשים, וככל שנעשה יותר מעשים שמביעים אמונה ואהבה ככה הם יגדלו.
מצורפים בנספח 2 שני קטעים, אחד של ביאליק והאחר של הרב קוק. בשניהם מתואר היתרון של עולם מעשי, מפורט ומנוסח היטב, על פני עולם אגדי ורעיוני בלבד. העולם ההלכתי הופך את הרעיונות הגדולים למעשיים ומשאיר אותם חיים וקיימים וככל שאנחנו מתקדמים בהוספת מצוות ובקיומן אנחנו מגדילים את הרעיון הגדול של האמונה בה’ ואת האהבה אליו.
לסיכום אפשר לקרוא את קטע של הרב חיים נבון, שמסכם את העניין בצורה ברורה ומובנת.
בנספח 3 מובאים מצבים מהחיים של כולנו שבהם עולם האמונה הדתי שלנו מתנגש עם ההתנהלות הרגילה של החיים או עם הרצונות הראשוניים שלנו. אפשר להשתמש בהם בכמה דרכים:
קלפי משחק
דמויות:
ראש הממשלה
זמר מפורסם
רב הכותל
שחקן בהוליווד
מישהו שעובד בהייטק
מורה
גנן
מסורתי
מישהו שמאמין בה’
דתי
ילד קטן
חייל
אישה בפנסיה
מישהו שהרגע עלה לארץ
מצבים:
כשהוא קם בבוקר
לפני השינה
כשהוא רעב
בשיחה עם חבר/ה
כשהוא עצוב
כשהוא הצליח במשהו
כשהוא צריך זמן לנוח
בשעות הפנאי
בשבת
כשהוא רואה ג’וק
בעבודה
באוטובוס
כשהוא גולש באינטרנט
כשחם לו
לימוד
מתוך ‘הלכה ואגדה’ (חיים נחמן ביאליק)
ושוב אני מדגיש: איני בא להכריע לא בהלכה ולא באגדה ולומר: זו נאה וזו אינה נאה. כוונתי לאגדה ולהלכה סתם, בתור צורות תאומות של הספרות והחיים. ואני שואל: מה יהא סופה של אגדה שאין הלכה שלה בצדה, סמוך לה?
הנה הולך וגדל דור באויר שכולו מימרות ופזמונים, ועל מיני דברים שכולם הבל פה ורוח שפתים. הולכת ונבראת מין יהדות של רשות. קוראים בשם לאומיות, תחיה, ספרות, יצירה, חנוך עברי, מחשבה עברית, עבודה עברית – וכל הדברים הללו תלויים בשערה של איזו חבה: חבת ארץ, חבת שפה, חבת ספרות – מה מחירה של חיבה אוירית?
חיבה? – אבל החובה היכן? ומאין תבוא? ומהיכן תינק? המן האגדה? והיא בטבע אינה אלא רשות, הן ולאו ורפה בידה.
יהדות שכולה אגדה דומה לברזל שהכניסוהו לאוּר ולא הכניסוהו לצונן. שאיפה שבלב, רצון טוב, התעוררות הרוח, חבה פנימית – כל הדברים הללו יפים ומועילים כשיש בסופם עשיה, עשיה קשה כברזל, חובה אכזרית.
לבנות אתם אומרים – “כרתו אמנה וכתבו ועל החתום שרינו לויינו וכהנינו… והעמידו עליכם מצוות” – הלא כן החלו לבנות גם אבותיכם.
החזיונות הנשגבים של ישעיה השני העירו את הלבבות, ואולם כשהגיעה שעת הבנין, היו שני הנביאים שבין הבונים – חגי וזכריה – האחרונים לנבואה והראשונים להלכה, ואלה שלאחריהם – עזרא וסיעתו – לא היו אלא בעלי הלכה בלבד.
בואו והעמידו עלינו מצוות!
‘הגדר הטובה’, פרק ראשון (הרב חיים נבון)
והוצרכה עבודת הכללים להמסר לנביאים ועבודת הפרטים לחכמים. וחכם עדיף מנביא, מה שלא עשתה הנבואה, בכלי מלחמתה החוצבים להבות אש לבער מישראל עבודת אלילים ולשרש אחרי עיקרי ההשפלות היותר גרועות של עשק וחמס, של רצח וזמה, רדיפת שחד ושלמונים, עשו החכמים בהרחבת התורה, בהעמדת תלמידים הרבה ובשנון החקים הפרטיים ותולדותיהם. “הליכות עולם לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות” (הרב קוק, אורות/ זרעונים/ חכם עדיף מנביא).
“לא ברעש ה'” אין בכוחה של התרגשות חד פעמית, עזה ומפעימה ככל שתהיה, לכונן מחויבות אמתית לדבר ה’. זו תכונן רק ב”קול דממה דקה”: בעשיה היומיומית השקטה, הרחוקה מן המצלמות ומן המקרופונים, שאין בה דרמטיות מרגשת- אך יש בה מלוא חופניים מסירות אמיתית, שאינה תלויה בדבר. אין תחליף למאמץ חינוכי יומיומי ועיקש, להתמדה מסורה בניהול אורח חיים דתי, על כל פרטיו ופרטיו.
ההלכה מעצבת דרכי התנהגות שהן רצויות מבחינה ערכית, מוסרית ורוחנית ומעגנת אותם בחובות מוחלטות.
ההלכה מצווה אותנו לתת צדקה. גם בלי ההלכה היינו מבינים שחשוב לעזור לעניים, אבל יתכן מאד שבכל זאת היינו מעדיפים לשמור את הכסף כדי לקנות מסך פלזמה ענקי. לא תמיד האמונות שלנו מתורגמות מיד לשפת המעשה. פעמים רבות אנחנו שמים את האידיאלים ואת הערכים בצד, כשהדברים מגיעים לידי מעשה בפועל.
הפער בין החזון למעשה מצטמצם כאשר השאיפה האידיאלית מתורגמת להוראות מוגדרות. ההלכה הופכת את הערך המעורפל לשורה של הוראות מעשיות, ובכך מקילה על האדם לנהל אורח חיים ערכי ורוחני.
מצבים