איתור סניפים וכפרי בוגרים
כל אחד מאיתנו מגיע ממשפחה מסוימת שהיא הרקע של חייו ומעצבת אותו. במערך זה נעסוק באפיונים השונים של המשפחות שלנו, נדבר על החלק המשמעותי שהמשפחה שלנו תופסת בחיינו ונתבונן בה משורשיה העתיקים ועד היחסים עם המשפחה שלנו היום. בפעולה זו החניכים יעסקו בעבר שממנו כל אחד מהם מגיע ובהשפעה הייחודית שעברם משפיע עליהם היום.
הערה למדריכים: זוהי פעולה לפתיחת חודש הארגון. הפעולה מתאימה לשבת באווירה מיוחדת ושונה. בפעולה זו ננצל את השבת, את האווירה הנעימה שבה ואת הסעודה השלישית, את האוכל, אשר ידוע כי הוא מקרב ופותח לבבות.
ציוד נדרש: נספחים מצולמים וגזורים ומאכלי עדה – כל חניך וחניכה יתבקשו להביא מאכל מסורתי של העדה שלהם. אפשרות אחרת: לאסוף מהחניכים שמות של מאכלים עדתיים ולהדפיס תמונות שלהם מהאינטרנט או להביא תבלינים מגוונים וכיסויי עיניים.
שלב א
אפשרות ב: כסו את העיניים של כמה חניכים והביאו לפניהם תבלינים (פלפל, פפריקה, כורכום, כמון, אורגנו, טימין, נענע, קינמון, חוויאג’, שום ועוד). בקשו מהחניכים להריח ולגלות או לנחש באיזה תבלין מדובר.
התבלינים הם חלק מהאווירה הביתית שלנו. שאלו את החניכים אם יש ריח שאיתו הם מרגישים יותר בבית. ואולי הפוך, תבלין מסוים גורם להם תחושת זרוּת?
שלב ב
הערה למדריכים: שלב הבירור של מה מקשר אותי למסורת שלי הוא שלב חשוב, כי בו עולה ההבנה שמקשרים אותנו דברים שונים, ובכל זאת יש נקודות משותפות שמהוות לכולנו את החיבור. אנחנו רוצים לגעת ביסודות אלו. אפשר גם להכין כרטיסיות רעיונות או לתת לכל קבוצה כרטיסיית נושא (תרבות, שפה, בגדים, תפילה, חגים, אוכל, סלנג).
הנחו את הקבוצות לקיים דיון פנימי:
שלב ג
שימו לב, שיח זה יכול להתפתח לכיוונים רבים. המטרה בפעולה זו היא להדגיש את השפעתה של המסורת האישית-משפחתית על חיי כל חניך וחניכה. מתוך הקונפליקט החברתי הזה, שבו הם פוגשים שוני והשפעות שונות מבתים שונים וממשפחות שונות, החניכים לומדים על השפעות העבר על חייהם שלהם.
מתוך דבריו של הרב אנו באים לעורר את החניכים להבין כי יש מעלה גבוהה למנהגים אלו, ואנו מבקשים לברר מדוע. מדוע העבר שלנו חשוב כל כך?
סיכום
סקרו עם החניכים את שלושת השלבים.
ראשית הצפנו את ההבדלים שיש בינינו: מנהגים שונים, בדגש על מאכלים, המבוססים על תרבות מהעבר. בהמשך הבאנו מנהגים ותחומים שונים מהחיים שלנו שדרכם אפשר לראות כי יש שוני בין חניך לחניך ובין בית לבית, מכיוון שהעבר של כל אחד ואחת מאיתנו שונה ומיוחד.
מצד אחד יש דברים שבמהלך השנים עברו שינויים מכורח המציאות, ומצד אחר דברים רבים נשמרו ואנו מקיימים אותם עד היום, והם משפיעים על התרבות, על השיח ועל הרוח בביתנו.
דרך דבריו של הרב קוק ניסינו להעלות שאלה מהותית: מדוע מנהגים אלו חשובים כל כך? בין כך ובין כך החניכים שלנו מבינים כי העבר שלהם משפיע עליהם רבות היום. בתיהם שלהם מבוססים על ערכים ועל מנהגים רבים המעצבים את אישיותם ומשפיעים על סדר היום שלהם.
תנו לחניכים דקה חשיבה על זיכרון או על מנהג שהם אוהבים מהבית, ואפשרו למי שמעוניין לשתף.
נספח 1 – מושגים
נוסח תפילה
תבלינים
שמות משפחה
פסיקות הלכתיות
גוון עור
מנהגים
היסטוריה
ארץ מוצא
שפה
נספח 2 – הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אגרות הראיה ב, תקסו
“אל תפול ברוחך, חביבי, אם על פי המסורת יהיו קיבוצינו, שבאו מגלילות שונים, ושחיי הדת נתפתחו אצלם בצורות שונות, צריכים להחזיק כל אחד במנהגיו ומסורותיו, ממה שלבך יהמה: איכה תשוב אלינו האחדות הלאומית? כי שתי תשובות בדבר: האחת, אין חילוקי ההוראות והמנהגים השונים פוגמים את האחווה, בזמן שכל אחד מכבד את המסורת של חברו, ועוד יש בחילופי הגוונים משום עושר רוח, המתקבץ בצורה הרמונית בכללות האומה”.