מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כוח עז לך!

כוח עז לך!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בשביל מה אני פה בעולם? מה הכוח שיש לי בזכות זה שאני חלק משבט, מסניף, מתנועת נוער? אחרי שבפעולה בשבת הכירו החניכים את הרעיון המרכזי של חודש הארגון והתנסו בפקיחת העיניים ובהקשבה למציאות בפעולה זו נרצה שירגישו שיש להם יכולת להשפיע, כוח לשנות. נרצה שיזהו בתוכם את הכוחות כפרטים וכחבורה ויסגלו לעצמם יכולת אקטיבית לקום ולפעול.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו כי יש להם יכולת להשפיע על המציאות ולעשות בה טוב.
  2. החניכים ילמדו כי הקשבה למציאות ותיקונה היא הייעוד המרכזי שלהם בעולם.
  3. החניכים יתנסו בתיקון עולם בסביבה הקרובה אליהם.

 

 

ציוד נדרש: משפטים, עטים, דפים קטנים, מחשב ומקרן או ברקוד מודפס לסריקה, מקורות ושאלות

מהלך הפעולה

 

שלב א: ועל גמילות חסדים

הניחו על הרצפה או תלו על הקירות בחדר כמה מימרות (נספח 1). בקשו מהחניכים להסתובב, לקרוא את המשפטים, לבחור אחד שנגע בהם במיוחד ולהתיישב.

לאחר שהחניכים יתיישבו בקשו מהם לשתף באיזו מימרה בחרו.

הערה למדריכים: אם תרצו שכולם ידברו, כדאי לעשות סבב. אם יש חניכים רבים או שמהיכרותכם עם החניכים סבב של שיתוף אינו נכון ומתאים, אפשר לבקש שמי שרוצה ישתף.

לאחר השיתוף אמרו לחניכים כי נחשפנו לכמה אמירות, והמשותף לכולן הוא החשיבות שבעשיית טוב וביכולתו וברצונו של כל אדם לעשות זאת.

 

שלב ב: הקשבה זה הדבר!

השמיעו לחניכים את הסיפור שמספר הרב פיירמן (נספח 2). שימו לב, הסיפור בסרטון ארוך מעט, ובנספח מובא גם תמלול שלו. לבחירתכם אם להשמיע לחניכים את הסיפור או להקריא אותו. אתם יכולים גם להציג את הסיפור או לבקש מראש משני חניכים שיציגו אותו.

שאלו את החניכים:

  • האם קרה לכם פעם שהרגשתם שהקב”ה שולח לכם איזה מסר, רמז? סימן שאמר לכם לעשות או לא לעשות משהו?
  • אחרי שהמחשבה הזו עברה לכם בראש, מה הייתה המחשבה הבאה? האם התייחסתם לתחושה הזו ברצינות או שנתתם לה לחלוף והמשכתם הלאה?
  • בקשו מהחניכים לשתף בחוויה של לקבל מסר או סימן מהקב”ה.

 

שלב ג: גם אנחנו יכולים

הקרינו לחניכים אחד מהסרטונים המוצעים (נספח 3). שלושת הסרטונים הם מהתוכנית “מה אתם הייתם עושים”. הראשון עוסק במוכרת שמתייחסת לא יפה ללקוחה עם מוגבלות, השני מראה ילדה שאין לה כסף לקנות משחק ליום ההולדת, והשלישי מראה ילד שמאיים על ילד אחר בחרם חברתי אם לא ייתן לו כסף.

לאחר הצפייה שאלו את החניכים:

  • מה גרם לאנשים שהגיבו להגיב?
  • מדוע יש כאלו שנותרו אדישים למצב וכאלו שלא?
  • איך אתם הייתם מגיבים? האם המצב הזה היה ‘קורא’ לכם לפעול?

 

דברו על השאלה כמה דקות, ואחר כך חלקו לכל חניך וחניכה שלושה פתקים ועט ובקשו מהם לכתוב (ללא שם) בכל פתק מעשה שעשו בימים האחרונים כי שמו לב למשהו שקרה סביבם ויש לו השפעה ישירה על החברה שבה אנו חיים או על העולם.

הערה למדריכים: חשוב להדגיש לחניכים שאלו צריכים להיות מעשים שיש להם השפעה על החברה ולא דברים טובים שהחניכים עשו בינם לבין עצמם, שגם הם חשובים אבל אינם קשורים לעניינו פה.

לאחר שכל החניכים יכתבו אספו מהם את הפתקים, קראו אותם בקול והניחו כל פתק שקראתם על הרצפה. המחישו לחניכים כמה מעשים אספנו בכמה דקות ממש, וכולם שייכים להם. הם לא חיצוניים או אידיליים.

סכמו וקשרו את מה שעשינו עכשיו עם מה שלמדנו קודם:

ראינו כי יש לנו יכולת להשפיע במציאות ולעשות בה טוב, להפוך אותה למקום טוב יותר. אם נדע להיות קשובים למציאות כמו שלמדנו בשלב הקודם, נוכל לפעול בהתאם לרמזים שהקב”ה שולח לנו.

 

הרחבה למטיבי לכת:

אם השבט שלכם אוהב ומסוגל להעמיק, מובאים מקורות (נספח 4) שרואים בהקשבה לקב”ה ולמתרחש במציאות חובה של האדם, ואף יותר מכך: אחריות לפעול במציאות לנוכח הקשבה זו. בחרו באפשרות המתאימה ביותר לחניכיכם:

הערה למדריכים: חלק מהמקורות קצת מורכבים ודורשים תיווך והבנה, קודם כול שלנו המדריכים. כדאי להשקיע כמה דקות בהבנתם בזמן הכנת הפעולה.

אפשרות 1: חלקו את החניכים לזוגות או שלישיות ותנו לכל זוג או שלישייה מקור בצירוף השאלות (ללא הביאור). אפשרו לחניכים ללמוד במשך זמן קצר, ולאחר מכן אספו את כולם, בקשו מהם לשתף וודאו שכל החניכים הבינו את הרעיון של כל אחד מהמקורות (יופיע בהמשך הפעולה).

אפשרות 2: הישארו במליאה וחלקו לארבעה חניכים כרטיסיות עם ביאור המקורות והשאלות עליהם. בקשו מאחד החניכים לקרוא את המקור שקיבל ואת השאלות עליו, נהלו דיון קצר, ולאחר כל מקור סכמו את התוכן במילים שלכם ובקשו מהחניך הבא לקרוא את המקור והשאלות שקיבל, וכן הלאה בכל ארבע הכרטיסיות.

אפשרות 3 (מיועד לשבטים שלא מתאים להם לימוד ממקורות): הקשיבו לסיפור מתחילת השלב והרחיבו את הדיון לאחריו. בקשו מכל החניכים לומר מה דעתם, ולאחר הדיון המשיכו לשלב הבא.

אפשרות וירטואלית:

לאחר קריאת המקורות בחבורה או בזוגות אספו את כל החניכים והסבירו כל אחד מהם בכמה מילים בעזרת הביאורים שבנספח.

 

שלב ד: זה מתחיל מקטן

כעת נרצה לפתוח את האוזניים ולזהות איזה מסר או רמז הקב”ה מנסה להעביר לנו בסביבה הקרובה שלנו. למעשה ננסה לזהות קושי או אתגר בסביבה שלנו ולהיטיב ולתקן אותו על ידי חשיבה על כיוונים אחרים להתקדמות, תובנות חדשות ועוד.

אפשרות א: חלקו את החניכים לזוגות ובקשו מהם לחשוב על קושי או אתגר שהוא או מישהו שקרוב אליו נתקל בו בימים האחרונים ולשתף את בן זוגם.

הנחו את הזוגות לחשוב על מעשה קטן שאפשר לעשות כדי להיטיב את הקושי, דרך מחשבה שונה שתוכל לסייע להתמודד ולהתקדם. משהו שאפשר לעשות כאשר יחזרו הביתה מהפעולה, עוד היום.

אמרו לחניכים שבעוד כשעה תפתחו שרשור בקבוצת הוואטסאפ השבטית (או שכל חניך ישלח לכם הודעה אם הצליח לעשות את מה שתכנן לעשות).

הערה למדריכים: זה ידרוש מכם כשעה לאחר הפעולה להתחיל שרשור כזה בקבוצה או לשלוח הודעות פרטיות לכל חניך וחניכה ולשאול אם עשו את מה שתכננו לעשות. לחניכים זה יהיה משמעותי מאוד, כי זה יראה להם שהפעולות אינן מנותקות מהחיים אלא ממש חלק מהם.

אפשר בתחילת הפעולה הבאה לערוך סבב קצר שבו ישתפו כל חניך וחניכה במה שעשו.

אפשרות ב: הקרינו לחניכים אחד מהסרטונים המוצעים (נספח 5). הסרטונים עוסקים במצוקה הכלכלית הקשה שנוצרה בעקבות הקורונה. לאחר הצפייה חלקו את החניכים לזוגות ובקשו מהם לחשוב ואפילו לכתוב ממש על נייר או בטלפון דרך יצירתית שתוכל לעזור לפתור את הבעיה, משהו שהם, החניכים משבט הרא”ה מסניף ____, יוכלו לעשות כדי לעזור אפילו היום כשיחזרו הביתה.

לאחר שהזוגות יחשבו ויכתבו אספו את כולם במליאה ובקשו מהם לשתף ברעיונות שעלו להם.

הערה למדריכים: למוחרת בבוקר שלחו הודעה בקבוצה של השבט: “האם למישהו יצא לעשות מעשה אחרי הסרטון שראינו אתמול?” המטרה היא להנכיח את זה, לדרבן אותם לחשוב ואז גם לעשות בע”ה.

 

נספחים

 

נספח 1 –

מימרות

הערה למדריכים: אחרי כל מימרה כתובה תמצית שלה. בחרו אם לתת לחניכים להבין את המימרה בעצמם או לצרף את המשפט המסכם.

“והיה רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא [=בצער האחר]. וכה היה דבורו אלי תמיד שזה כל האדם לא לעצמו נברא. רק להועיל לאחריני [=אחרים] ככל אשר ימצא בכחו לעשות” (מתוך ההקדמה לספר ‘נפש החיים’ שכתב רבי חיים מוולוז’ין).

מטרת בריאת האדם בעולם היא שיועיל ויעזור לאחרים ככל יכולתו.

——

“נטיית החסד והאהבה של הבריות, היוצאה מכלל הרחמים על אומללים ונדכאים, אלא חפץ ההטבה ושפור החיים, להרבות טוב לכל, זהו יסוד גמילות חסדים שאין להם שעור” (מתוך פירושו של הרב קוק לתפילת שחרית, עולת ראי”ה על ברכות התורה).

גמילות חסדים היא להרבות טוב בעולם, לממש את הרצון להיטיב לאחרים במציאות ולשפר אותה.

——-

“מה שעשינו למען עצמנו בלבד מת איתנו. מה שעשינו למען אחרים ולמען העולם חי לנצח” (אלברט פוק).

הדברים שאנו עושים למען אנשים אחרים נשארים לעד.

——-

“אתה מקבל יותר שמחה מנתינה לאחרים [משאתה מקבל מקבלה], ועליך להקדיש מחשבה רבה לאושר אשר ביכולתך להעניק” (אלינור רוזוולט).

הנתינה גורמת לאדם טוב וסיפוק, וזה אמור לגרום לו לעשות טוב בלי סוף.

——-

“על שלושה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים” (משנה, אבות א, ב)

גמילות חסדים היא אחד משלושה דברים מרכזיים שהמציאות מתבססת עליהם.

——

“טוב לב הוא תשוקה פנימית הגורמת לנו לעשות מעשים טובים אף שאין אנו מקבלים מאום בתמורה. זוהי השמחה שבחיינו, כאשר אנו עושים מעשים טובים הנובעים מתשוקה זו” (עמנואל סוודנבורג).

טוב לב הוא הרצון להיטיב עם העולם, עם המציאות.

 

נספח 2 –

סיפור על הקשבה (הרב פיירמן)

https://katzr.net/a4de64 מדקה 24:30 עד דקה 35:24.

מסופר על שני חיילים שישבו בשמירה אל מול שדה. אחד חילוני, אחד דתי. ישבו בנחת ושוחחו, ולפתע אומר החילוני: “אני לא מאמין באלוקים”. שוחחו השניים, ותוך כדי שיחה אומר החייל הדתי לחייל החילוני: “תגיד לי, מה היה צריך להתרחש כדי שתגיד שיש אלוקים? מה היא הוכחה מבחינתך?” ענה לו החילוני: “הוכחה מבחינתי זה אם היה מתרחש עכשיו נס על פי הזמנתי. משהו ספציפי שאני מבקש. לא למצוא ניסים במציאות שכבר קיימת. משהו שנוגד את חוקי הפיזיקה באופן מובהק, באופן לא רגיל”.

שואל הדתי: “מה למשל?” בין שני החיילים הייתה אבן גדולה. התבונן עליה החילוני ואמר: “הינה, למשל אם הייתי אומר: אלוקים, תוכיח שאתה קיים, תרים את האבן הזו שתהיה תלויה באוויר ואז שתעוף למטה. אם תעשה את זה, אני אהיה דתי. זו בשבילי הוכחה לכך שאלוקים קיים. כל השאר זה דיבורים, בלה בלה, בלי משהו אמיתי”.

הקשיב הבחור הדתי ואמר: “אתה יודע, אני בטוח שאם דבר כזה אכן היה קורה, היית מוצא אלף סיבות איך להסביר באופן הגיוני ועל פי כל חוקי הפיזיקה איך דבר כזה יכול להתרחש. מכיוון שבשבילך לחזור בתשובה זה מעשה שלא יעשה, אז אין לי ספק שתמצא תירוץ או הוכחה לכך שזה התרחש במקרה ולא היה נס”.

ענה לו החילוני: “מה פתאום? איך אפשר להסביר אבן שתלויה באוויר ואז מוטלת על הרצפה?!” אומר לו הדתי: “אפשר, יש דרכים להוכיח את זה” ומפרט על הסברים פיזיקליים שונים הקשורים בכדור הארץ, כוח הכבידה ועוד ועוד. מתפרץ לדבריו החייל החילוני ואומר: “מה פתאום?! על מה אתה מדבר! צריך להיות אידיוט גמור כדי להגיד שמציאות שבה אבן מורמת באוויר ומוטלת בעוצמה על הקרקע בחזרה זה מקרה וניתן להסביר את זה על פי חוקי הפיזיקה! אידיוט גמור! אם זה היה קורה, הייתי נהיה דתי יותר ממך, לומד כל היום בישיבה, מגדל פאות מכאן ועד קילומטר מפה! אם באמת יש אלוקים שמסוגל לעשות את זה, אז אדם צריך להיות ממש עיוור, טמבל, כדי לא לקיים מצוות ולהאמין בו! למה אני לא מאמין בו ולא שומר מצוות? כי הכול סיפורי סבתא, אנשים פעם לא ידעו להסביר תופעות טבע ולכן החליטו שקיים אלוקים”.

ממשיכים השניים להתווכח ולהראות אחד לשני מדוע השני טועה והוא צודק, ולפתע אותו סלע מתגלגל ונופל בעוצמה לתהום. שני החיילים התבוננו בתדהמה באבן. התחושה הייתה שהתרחש כאן משהו נורא, אפילו מפחיד. החייל הדתי היה הראשון שהתאושש. התבונן בחייל החילוני ואמר לו: “ראית?” מסתכל עליו החילוני בשוק: “לא. לא. אין מצב שזה קרה עכשיו. אין מצב”. אמר לו החייל הדתי בחיוך: “נו, אז אחרי השמירה אתה בא לישיבה?” הזדעק החייל החילוני ואמר: “מה פתאום! אתם הדתיים מכל דבר מנסים להוכיח שקיים אלוקים, האבן רק התגלגלה לתהום, היא בכלל לא הורמה באוויר, מה כבר קרה, אבן התגלגלה לתהום”. וממשיך החייל החילוני ומסביר על פי חוקי הגאולוגיה וחוקי הטבע מדוע זה כן הגיוני ובכלל לא נס שהאבן התגלגלה.

 

נספח 3 –

סרטונים – מה אתם הייתם עושים?

סרטון 1 – יחס לא יפה למוגבלות: https://katzr.net/c6c135

 

סרטון 2 – ילדה ענייה: https://katzr.net/0c0696

 

סרטון 3 – איום בחרם: https://katzr.net/852a0b

 

נספח 4 –

מקורות, ביאורים ושאלות

 

אורות הקודש א, עמ’ רס”ח

 

חדריו, הראי”ה קוק

 

לקוטי עצות, ערך דעת, לו

 

נספח 5 –

סרטונים – מצוקה בעקבות הקורונה

מנהל מטבח חסר עבודה: https://katzr.net/6684d9

 

משפחה רעבה ללחם: https://katzr.net/bf62ff

דעתך חשובה לנו