מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ברית הנצח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
5 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

ברית היא מושג המלווה רבות את מסורת ישראל בכל מיני הקשרים (לוחות הברית, ברית בין הבתרים ועוד), ובפרט בחיי המשפחה (ברית מילה, ברית נישואין ועוד), והיא מושג חשוב ומשמעותי לבירור.

בפעולה זו נפתח את העיסוק במשפחה כעתיד שלנו ושל עם ישראל, תפקיד המחייב אותנו לפעול למענו. נתחבר אל הברית הקיימת בינינו לבין משפחתנו ונרצה לברר את המחויבות שלנו כפרטים למשפחתנו שלנו.

מטרות הפעולה

  1. החניך ייפגש עם מושג הברית.
  2. החניך יבין את המחויבויות ההדדיות בינו לבין משפחתו ככלי שמייצב את המשפחה.
  3. החניך יקבל על עצמו שינוי אקטיבי בחלקו המשפיע על האווירה בבית.

ציוד נדרש: נספחים

מהלך הפעולה

שלב א – ברית, לא מה שחשבת

בחרו שני מתנדבים: תנו להם סיטואציה, והם יצטרכו להציג אותה.

נוסף על כך תנו לאחד מהם משפט שהוא צריך לומר בלי שהשבט ישים לב שזה המשפט שנתתם לו. המשימה של השבט היא לגלות מהו המשפט שנתתם לו.

הסיטואציה: שני חברים, אחד הציל את חברו ממוות. עכשיו מי שניצל רוצה להתחייב שהוא יציל את חיי חברו בעת הצורך.

המשפט: “יודע מה? בוא נכרות ברית”.

 

פזרו על הרצפה ביטויים המכילים ברית (נספח 1), למעט המילה ‘ברית’ עצמה.

שאלו את החניכים:

– מה פשר כל המושגים הללו?

– האם יש הבדלים ביניהם?

– האם יש קשר ביניהם?

– מה חורז את כולם?

 

כעת שימו במרכז את המילה ‘ברית’ וסדרו את שאר המילים סביבה, ושאלו את החניכים:

– מה משמעות המושג ‘ברית’?

– למה היא מרכזית אצלנו?

 

חלקו לחניכים את הקטע מ’ספר העיקרים’ (נספח 2) וקראו אותו. שאלו את החניכים אם ההגדרה של ר’ יוסף אלבו היא כמו מה שחשבו, ואם לא – מה חידשה להם?

 

הסבירו לחניכים שברית היא הסכם, מחויבות הדדית בין שני צדדים, ומהתנ”ך אנו מכירים אותה בעיקר כברית הנכרתת בין ה’ לאבותינו.

 

שלב ב – כמה אני חייב לך?

בקשו מהחניכים לעמוד בשורה. אמרו להם שתקראו משפטים, וכל מי שיענה להגדרה יצעד צעד אחד קדימה:

– אני שוטף/ת כלים לפחות פעם בשבוע בבית

– אני עוזר/ת לנקות את הבית

– אני עוזר/ת להכין את הבית לשבת

– אני זורק/ת את הזבל לפעמים

– אני שומר/ת על האחים הקטנים כשצריך

– אני מבשל/ת בבית לפעמים

– אני עוזר/ת לאבא לתקן דברים כשצריך

– אני מכבס/ת לפעמים

– אני תולה כביסה, מקפל/ת ומגהץ/ת

 

כעת בקשו מהם לחזור לשורה ולחזור על אותו עיקרון בשאלות אחרות:

– אני מבקש/ת מההורים או מהאחים הגדולים שיקפיצו אותי לסניף

– אני מבקש/ת מהאחים או מההורים עזרה בשיעורי הבית

– אני מבקש/ת ממישהו שיגהץ לי את הבגדים

– אני מבקש/ת מאימא שתכין עוגה מסוימת לשבת

– אני מבקש/ת מאבא לנסוע לבריכה בחופש

– אני מבקש/ת מההורים כסף כדי שאוכל לצאת עם חברים או לדמי כיס

 

כעת שאלו את החניכים:

– האם יש משהו משותף לכל הדברים שמנינו – אלו שאנו עושים ואלו שעושים בשבילנו?

– אם לא נעשה כלום והכול יעשו לנו, איך תיראה המשפחה שלנו?

– האם היינו רוצים לעשות יותר או פחות? לבקש יותר או פחות?

 

הסבירו לחניכים שמערכת המחויבויות שדיברנו עליה – הברית – יוצרת קשר תקין ובריא בין אנשים, וגם בינינו למשפחתנו היא מעמידה את הבית ואת המשפחה בצורה הראויה והתקינה. אם כל הזמן רק נדרוש בלי לתת, או להפך, רק ידרשו מאיתנו ולא ייתנו לנו כלום, אולי זה יחזיק קצת מעמד, אבל בסוף בניין כזה ייהרס. אי אפשר לבנות מערכת רק על צד אחד ללא צד אחר שתורם את חלקו.

המשימה שלנו עכשיו היא לחזק את הברית במשפחה שלנו. לעשות יותר למען האחים וההורים מתוך הבנה שככה הבניין המשפחתי יעמוד איתן.

 

שלב ג – רק עוד דבר אחד: סיכום

פזרו על הרצפה פתקי משימות (נספח 3) ובקשו מהחניכים להסתובב ולקחת לעצמם תחום אחד שהם מתחייבים לעשות בו יותר למען הבית והמשפחה. אם יש שניים (או יותר) שרוצים את אותו דבר, לא חייבים לקחת את הפתק.

 

בניין המשפחה תלוי לא רק בהורים שלנו ובאחינו, הוא תלוי גם בנו. בכל אחד מבני המשפחה. בכל מי ששותף בברית. בואו נוסיף ונגרום לבניין להיות יציב וחיובי עד כמה שרק אפשר.

 

הצעה לצ’ופר: ציור של בית שכתוב בו “כאן בונים!”

 

נספחים:

נספח 1: ביטויי ברית

ברית, ברית מילה, ברית בין הבתרים, ברית הנישואין, לוחות הברית, ברית נח (עם הקשת), ברית שלום (עם פנחס הכוהן).

 

נספח 2: ספר העיקרים ד, מה

“ברית יאמר על איזה קיום או שבועה, ודבר קיים הנעשה בין שני כורתי ברית לקשר האהבה בין שניהם, ויעשו להם איזה אות שיהיה קיומו מורה על הברית, כמו העד המעיד על הדבר… ודרך כריתת הברית, לפי מה שנמצא בכתובים הוא שהיו חותכין בעל חי לשנים, והיו כורתי הברית עוברין בין בתריו, אמר הנביא: העגל אשר כרתו לשנים ויעברו בין בתריו (ירמיה לד)… והטעם לפועל הזה בכריתת הברית הוא, שכריתת הברית הוא קשר קיים בין שני אנשים כורתי הברית כדי לקשר ולדבוק האהבה ביניהם, עד שיהיו שניהם כאילו הם גוף אחד וישמור כל אחד מהם את חברו כשמירתו את עצמו”.

 

נספח 3: פתקי משימות

שטיפת כלים, ניקיון הבית, הכנות לשבת, השלכת זבל, שמרטפות, הכנת אוכל, תיקונים, כביסה, גיהוץ, תליית כביסה, קיפול כביסה, פתקים ריקים

 

 

דעתך חשובה לנו