איתור סניפים וכפרי בוגרים
א. משמעותיות- האם הערך חשוב באמת?
ב. רלוונטיות- האם זה ערך שמתאים לעבוד עליו עכשיו עם השבט?
…
של המדריכים בנושא. אפשר למצוא באינטרנט, בספרים, מאמרים, סרטים, אנשי מקצוע…
…
נבדוק מה החניכים יודעים, מה כבר העבירו להם בנושא, האם הם למדו את זה בבית הספר, האם התכנים שאנו רוצים להעביר להם מתאימים להם מבחינה רגשית, מבחינה מנטאלית..
…
מה יגרום לי כחניך להגיע למטרות שהמדריכים הציבו?
…
עלינו למקד מה אנחנו רוצים שיקרה לחניכים לאורך הפעולה, בכל שלב בפני עצמו. מהו התהליך שיעברו? לדוגמא: בשלב ראשון החניך יבין שתפילה ללא כוונה זה…, בשלב שני החניך יבין עד כמה חשוב להתכוון בתפילתו, בשלב השלישי החניך ילמד את המשמעות של תפילת…
…
עכשיו, עלינו למצוא מתודה טובה לכל יעד. למשל: לשלב הראשון נחפש משחק שיעביר את המסר. לשלב השני נחפש סיפור, לשלב השלישי- דיון בעקבות לימוד קצר וכו’…
…
פתיחה- מהנה, מגבשת, מוציאה מרץ, מסקרנת לקראת המשך הפעולה.
מרכיבי הסיכום:
א. סקירה על מה שעברנו ולמדנו בפעולה.
ב. סיכום וחידוד המסר שעולה מן הפעולה- בצורה בהירה ומתומצתת.
ג. קישור הפעולה הנוכחית למערך (אם יש).
…
הפעולה המשוער, מהרגע שהחניכים מתיישבים עד שקמים ללכת (כולל הודעות, דברי תורה, שירים וכו’)
…
מנקודת המבט של החניך ובהתאם למטרות:
א. האם הפעולה אכן מתאימה למטרה שהצבנו? יש בכוחה להגשים מטרה זו?
ב. האם הפעולה שומרת על עניין אצל החניכים?
ג. האם הפעולה יכולה לגרור בעיות מיוחדות אצל החניכים? (למשל- אולי נושא מסוים שהעלנו יכול להיות רגיש אצל חלק מהחניכים?
…
במידה ויש צורך- הוספה / הורדה של מתודות.
**בכל פעולה יווצר אצל החניך תהליך של: מחשבה המובילה ל- התלבטות המובילה ל- החלטה והפנמה של המסר.
…
מדוע חשוב להפעיל את החניכים?
מטרתה של עבודת החינוך וההדרכה היא לקרב תכנים, מסרים, רעיונות ומעשים אל רגשותיו, מחשבותיו ואורח חייו של החניך. השאיפה החינוכית וההזדהות עם הדרך שאנחנו שואפים להקנות לחניכים, מחייבת אותנו לתת את הדעת על האופן הטוב ביותר שניתן יהיה לקרב את הדברים לחניכים.
…
על מנת לקרב את החניך לתכנים, אנחנו זקוקים לארבעה תהליכים מרכזיים שיקרו אצלו:
…
סקרנות, קשב, חוויה והפנמה
…
*קישוט החדר (ערב מוסיקה: תווים תלויים מהתקרה ועוד.)