מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בניית פעולה

סוג הפעולה
כלים
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | חבריא ב' | יובל | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
ללא
  • קומונריות
17 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

 

שלבי ההכנה

1. הגדרת מטרות

א.      משמעותיות- האם הערך חשוב באמת?

ב.      רלוונטיות- האם זה ערך שמתאים לעבוד עליו עכשיו עם השבט?

2. בחירת הנושא

 

3. לימוד

של המדריכים בנושא. אפשר למצוא באינטרנט, בספרים, מאמרים, סרטים, אנשי מקצוע…

4. התאמה לשטח

נבדוק מה החניכים יודעים, מה כבר העבירו להם בנושא, האם הם למדו את זה בבית הספר, האם התכנים שאנו רוצים להעביר להם מתאימים להם מבחינה רגשית, מבחינה מנטאלית..

5. פירוט ליעדים

מה יגרום לי כחניך להגיע למטרות שהמדריכים הציבו?

עלינו למקד מה אנחנו רוצים שיקרה לחניכים לאורך הפעולה, בכל שלב בפני עצמו. מהו התהליך שיעברו? לדוגמא: בשלב ראשון החניך יבין שתפילה ללא כוונה זה…, בשלב שני החניך יבין עד כמה חשוב להתכוון בתפילתו, בשלב השלישי החניך ילמד את המשמעות של תפילת…

6. בניה מתודית

עכשיו, עלינו למצוא מתודה טובה לכל יעד. למשל: לשלב הראשון נחפש משחק שיעביר את המסר. לשלב השני נחפש סיפור, לשלב השלישי- דיון בעקבות לימוד קצר וכו’…

7. נוסיף פתיחה וסיכום לפעולה.

פתיחה- מהנה, מגבשת, מוציאה מרץ, מסקרנת לקראת המשך הפעולה.

מרכיבי הסיכום:

א.      סקירה על מה שעברנו ולמדנו בפעולה.

ב.      סיכום וחידוד המסר שעולה מן הפעולה- בצורה בהירה ומתומצתת.

ג.       קישור הפעולה הנוכחית למערך (אם יש).

8. הערכת משך זמן

הפעולה המשוער, מהרגע שהחניכים מתיישבים עד שקמים ללכת (כולל הודעות, דברי תורה, שירים וכו’)

9. מעבר על הפעולה

מנקודת המבט של החניך ובהתאם למטרות:

א.      האם הפעולה אכן מתאימה למטרה שהצבנו? יש בכוחה להגשים מטרה זו?

ב.      האם הפעולה שומרת על עניין אצל החניכים?

ג.       האם הפעולה יכולה לגרור בעיות מיוחדות אצל החניכים? (למשל- אולי נושא מסוים שהעלנו יכול להיות רגיש אצל חלק מהחניכים?

10. שינויים:

במידה ויש צורך- הוספה / הורדה של מתודות.

**בכל פעולה יווצר אצל החניך תהליך של: מחשבה המובילה ל- התלבטות המובילה ל- החלטה והפנמה של המסר.

מדוע חשוב להפעיל את החניכים?

מטרתה של עבודת החינוך וההדרכה היא לקרב תכנים, מסרים, רעיונות ומעשים אל רגשותיו, מחשבותיו ואורח חייו של החניך. השאיפה החינוכית וההזדהות עם הדרך שאנחנו שואפים להקנות לחניכים, מחייבת אותנו לתת את הדעת על האופן הטוב ביותר שניתן יהיה לקרב את הדברים לחניכים.

על מנת לקרב את החניך לתכנים, אנחנו זקוקים לארבעה תהליכים מרכזיים שיקרו אצלו:

סקרנות, קשב, חוויה והפנמה

  • התהליך הראשון – הסקרנות. נועד למשוך את תשומת הלב של החניך. זהו מניע פנימי שאצור באדם. אם החניך סקרן לגבי הנושא ולגבי מה שהולך להתפתח בפעולה, הוא יהיה קשוב למה שאנחנו אומרים.
  • מיליוני הגירויים שמקיפים אותנו בכל שניה. למה הכוונה? אם אנחנו באמצע פעולה ובחוץ עובד טרקטור, אנחנו מעוניינים שהחניכים יקשיבו לנו ולא לטרקטור. לשם כך אנחנו צריכים לתפוס את הקשב שלהם, על מנת שיהיו מרוכזים בנו ולא במה שבחוץ.
  • התהליך השלישי – החוויה. הוא כלי מרכזי שמחדיר את הדברים שהחניך הקשיב אליהם פנימה לתוכו. אם זה יישאר ברמת “עוד דבר שהוא שמע” (כמו עוד שיעור בבית הספר), תוך זמן קצר זה ימחק ממוחו, והוא לא יתנהג יותר לפי מה שקלט בפעולה. אבל אם הוא עבר חוויה שנגעה גם ברגשותיו, יש סיכוי נכבד שמה שהעברנו ייקלט ויישמר ימים רבים.
  • התהליך הרביעי – הפנמה. הוא התהליך המשמעותי ביותר. כוונתה, שהחניך עבר תהליך גם של סקרנות וקשב, גם של חוויה רגשית וגם של שכנוע רציונאלי שאכן הדברים נכונים, ואם כך, הוא גם ייצור הזדהות עם מה שהועבר לו. מתוך ההזדהות עם הדברים תיווצר גם ההשפעה על התנהגותו.

 

טיפים להצלחת פעולה באמצע-שבוע:

  1. לפני הפעולה – פרסום מושך! דוגמאות: כרזה צבעונית, לא לגלות את הנושא, ליצור סקרנות אצל החניכים. *הזמנות לחניכים לפני הפעולה.
  2. בפעולה – יצירת אוירה מתאימה -לפעולה רצינית: חושך, נרות, מוסיקה שקטה, וכו.

*קישוט החדר (ערב מוסיקה: תווים תלויים מהתקרה ועוד.)

  1. גיוון – לא להשתמש באותן משימות או רעיונות, גם אם הן מתאימות לכמה ערבים. רצוי לשנות מקום פעולה, פעם ‘מחפשים את המטמון” באזור וכו’.
  2. שימוש בעזרים טכניים – מוזיקה, סרט, תמונות, עיתונים ועוד.
  3. חלוקה לקבוצות – תמיד בדרך מקורית ומעניינת, ורצוי עם קשר לפעולה. לדוגמא: ערב מילים – חלוקה עפ”י כרטיסים עם מילים, כשהמכנה המשותף של כל קבוצה הוא האות הראשונה של המילה.
  4. להפסיק פעולה בשיא – המדריך חייב לקלוט את האווירה בקבוצה ולהפסיק את המשימה/פעולה בשיאה ולא אח”כ, כשהחניכים מתחילים להשתעמם.

דעתך חשובה לנו