איתור סניפים וכפרי בוגרים
מהי מטרת הלימוד
חשבי: מה מנחה אותך בקיום הלימוד?
זה יכול להיות למשל אחד מאלו:
מסגרת (במידה והלימוד קבוע ולא חד פעמי):
חשוב להחליט מהי מסגרת הלימוד ולהקפיד עליה. לימוד משמעותי וחבורה שנבנית סביבו יתאפשרו כאשר תהיה מסגרת יציבה. נקודות שכדאי להחליט בהן: נושא קבוע או משתנה? נוכחות חובה או רשות? נפרד או מעורב? מי מעביר? כמה זמן? מתי? איפה?
שלבים בהכנת הלימוד:
דגשים בנוגע למהלך:
פתיח: מומלץ להתחיל בפתיח מעניין. זה יכול להיות שיר, קטע 'בועט', שאלה מעוררת דיון ועוד. המטרה של השלב הזה היא להחיות את הנושא בקרב הלומדים, לעורר בהם מחשבות ורגשות כלפיו ולהפוך אותם למעורבים בלימוד.
קטעי לימוד: יש לשים לב שהם תואמים את הרמה והסגנון של הלומדים ושהם מתאימים לזמן המוקדש ללימוד. מעבר לקריאה ולהבנה של הקטעים חשוב להשאיר זמן לשיח בעקבותיהם העולה מהשאלות המנחות.
שאלות מנחות: בעקבות כל קטע תישאל לרוב שאלה לעיבוד: שאלה שדורשת מחשבה, העמקה בנושא, קישור שלו אל החיים שלנו. אם יש צורך, תישאל לפניה שאלת הבנה שתבהיר את הנקודה המרכזית בקטע. חשוב שלא לשאול שאלות לחינם אלא רק כאלה שיקדמו את השיח.
סיכום: אפשר לסכם בכל מיני דרכים. מומלץ לערוך סבב שבו כל לומד משתף מה הוא לוקח איתו מהלימוד או מה נגע בו או התחדש לו. אפשר גם לחזור על השאלה או הנקודה המרכזית או לעבור על הרצף.
רעיונות לספרים בנושאי חינוך: חובת התלמידים, חינוך באהבה (הרב אבינר), איש אשר רוח בו (על מנהיגות), נתיבות שלום על חינוך, חנוך לנער.
ספרים בנושאים בעבודת ה': מסילת ישרים, פסיכולוגיה של מעלה, מסילת ישרים, בכל לבבך, חפץ חיים, אגדה ופרשה, נר למאור, נתיבות שלום, בצל ידך, באר מגד ירחים.
רעיונות לספרי סיפורים: מלאכים כבני אדם, איש צדיק היה (ספרי שמחה רז), ספרי הרב קרליבך, רציתי להיות טוב, אביהם של ישראל, כששומעים סיפור זה אחרת.
בהצלחה

[gview file="http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/06/בניית-לימוד-ערוך-ומוגה.docx"]