מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים

פעולה וירטואלית לתשעה באב

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
4 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים. כל שנה מחדש אנו נפגשים בימים אלו עם ההבנה שהכוח טמון בידיים שלנו. במסגרת של חורבן בית המקדש, ובימים של מאבקים ומחאות בארץ ובעולם, הענן הזה- של שנאת החינם- מרחף מעלינו ודורש שנשים אליו לב. בפעולה זו ננסה יחד להבין מה המשמעות של אהבת חינם מול שנאת חינם, ויחד לראות כיצד אנו יכולים לעורר ולהרבות אהבה בכדי להשפיע טוב על המציאות ולקרב גאולה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יפגשו עם המושגים אהבת חינם ושנאת חינם
  2. החניכים יבינו כיצד אהבת חינם ושנאת חינם משפיעים עלינו בכל רגע ורגע בחיינו
  3. החניכים ישתפו כיצד ניתן להרבות אהבה כיום בעם ישראל

מהלך הפעולה

 

שלחו לחניכים טיזר מקדים לפעולה (נספח 1) ובו בקשו מהחניכים לחשוב לפני הפעולה על סיטואציה שבה הרגישו את כוח האהבה בעמ”י.

 

פתיחה-

שלחו או שתפו עם החניכים את התמונה בנספח 2. בקשו מהם לחשוב מה התמונה מעלה בהם. תחזרו אליה בהמשך.

 

שלב א’-

אפשרות א’- (זום)- בחרו שני חניכים ובקשו מהם לבצע דיבייט על אחת הסיטואציות שתתנו להם (נספח 3. ניתן לשלוח לכל אחד בפרטי דרך הצ’אט את התפקיד שלו). בסוף כל סיטואציה בקשו מהחניכים לבחור מי שכנע אותם יותר.

 

אפשרות ב’- (וואצאפ)- בקשו משני חניכים לשלוח הקלטה של 30 שניות בה הם צריכים לשכנע את החברים במשימה שתתנו להם (נספח 3). בסוף כל הקלטה בקשו משאר החניכים לכתוב עד כמה הם השתכנעו בין 1-5.

הקליטו או אמרו לחניכים שאהבת חינם ושנאת חינם הן בעצם היכולת שלנו להגיב או להתבונן על סיטואציות דרך משקפיים מסוימות שמשפיעות על מה תרגיש הסביבה וכיצד הדברים יתפתחו. כאשר אני אוהב מישהו אני תמיד אחפש את הטוב בו ואנסה לשוחח ולמצוא פתרונות משותפים ומשמחים. כאשר אני שונא מישהו אני תמיד אחפש מה לא בסדר אצלו ואראה את הצדדים השליליים.

 

שלב ב’-

אפשרות א’ (וואצאפ)- משחק אימוג’ים. כתבו לחניכים שיש להם 20 שניות לשלוח כמה שיותר אימוג’ים שמבטאים אהבה. לאחר מכן שלחו להם שיש להם 20 שניות לשלוח אימוג’ים שמבטאים שנאה, כעס. שאלו אותם:

  • מאיזה סוג של אימוג’ים יש יותר, מה נמצא יותר ב”שלוף” אצלנו?
  • ניתן להרחיב את הדיון ל’עולם האמיתי’- אילו רגשות אנחנו מבטאים יותר – או מבטאים יותר בקלות – בשיח בינינו לבין חברים / משפחה / סביבה באופן כללי?
  • כיצד אהבה ושנאה חודרות לשיח היומיומי שלנו ומכוונות אותו?

 

אפשרות ב'(וואצאפ)- כתבו בכל פעם משפט (נספח 4) ובקשו מהחניכים לשלוח אימוג’י של לייק אם הם חושבים שהילד התנהג בסדר או דיסלייק אם הוא התנהג לא מתאים.

 

אפשרות ג’ (זום)- הקריאו את הסיטואציות מנספח 4 – ובקשו מהחניכים למחוא כפים אם לדעתם הילד נהג נכון. או לעשות איקס עם הידיים אם הוא טועה לדעתם.

 

דונו יחד עם החניכים על הסיטואציות- בקשו מהם לחשוב לאור הדברים כיצד אהבה או שנאה מובילות אותנו ביום יום שלנו.

 

שלב ג’-

אפשרות א’- הקריאו לחניכים את הקטע “האיש ההוא” (נספח 5), בקשו מהחניכים לחזור אל התמונה ששלחתם בתחילת הפעולה ולחשוב האם אותן תחושות עולות גם מהקטע הזה.

 

אפשרות ב’- חלקו לכל חניך מראש כמה שורות מהקטע הנ”ל עם מספרים ובקשו מכל אחד להקריא בתורו את הקטע שלו. בקשו מהחניכים לחזור אל התמונה ששלחתם בתחילת הפעולה ולחשוב האם התחושות עולות גם מהקטע הזה.

 

אפשרות ג’- הציגו או כתבו לחניכים את המשפט: “ואהבת לרעך כמוך- זהו כלל גדול בתורה” ומולו את המשפט: “בגלל שנאת חינם חרבה ירושלים”.

שאלו את החניכים- לאור הפעולה כיצד לדעתכם ניתן להבין את המשפטים האלו?

 

שלב ד’-

סכמו- ראינו שהיכולת שלנו לשנוא או לאהוב אנשים תלויה באופן ההתבוננות שלנו עליהם והבחירה שלנו האם להתמקד בטוב שבהם. חורבן ירושלים קרה בגלל חוסר היכולת של כל אחד ואחד לנסות לראות את הטוב, ומתוך ניסיון להתמקד תמיד בכמה פגע בי, או כיצד הוא שונה ממני. בימים אלו אני רוצים להוסיף אהבה כדי ליצור תיקון.

חשבו יחד על משימה שבטית שניתן לעשות כדי להוסיף אהבה בימים טרופים אלו.

 

רעיונות:

שליחת סרטון עם לבבות או איחולי ברכה לחרדים/ חילונים

יצירת ערכות יצירה והעברתן לילדים בבתי ילד או כפרי נוער.

שליחת סרטון חיזוק לצוותים הרפאויים

הכנת עוגיות עם פתק של “מוסיפים אור ” ונתינה לשכני או קרובים של כל חניך.

 

נספחים

 

נספח 1

 

נספח 2

 

https://www.freepik.com/free-vector/cyber-bullying-school-conflict-violence_6993867.htm#page=2&query=hate&position=9

 

נספח 3

סיטואציות:

  1. אחד הילדים בכיתה לא כל כך מקובל, בחצר הוא נשאר לבד ורצית לשחק איתו, אבל חבר שלך אמר לך שלא כדאי כי הוא ממש ילד מוזר . מה תעשה?

דיבייט- א. אלך אליו ואשחק איתו. ב. לא אלך לשחק איתו

  1. המורה בכיתה ביקשה מתנדבת שתקח ליעל את השיעורים כי היא חולה. את לא חברה טובה של יעל והיא גם די מתעלמת ממך בכיתה. מה תעשי?

דבייט- א. אלך ואביא לה את השיעורים. ב. לא אלך – שמישהי אחרת תתנדב.

  1. הלכת ברחוב כשבצד ראית אנשים שמפגינים כנגד המחירים היקרים של המוצרים בישראל. אתה מאוד מזדהה עם ההפגנה, אך ההפגנה הייתה אלימה ודיברו בה לא יפה. האם תשתתף?

דיבייט- א. אשתתף- המטרה לפני הכל. ב. לא אשתתף- יש דרך לעשות דברים.

  1. בסניף הילדים בחב”ב צחקו על החרדים. הם אמרו שהם חשוכים ושאין בהם שום דבר טוב. בפעולה בשבט המדריך שאל מה אתה חושב שניתן למוד על החברה החרדית. מה תענה?

דבייט-א. כמו חב”ב בטח הם צודקים וגם חרדים באמת מעצבנים. ב. בטוח יש משהו טוב, אני דווקא אראה את הצד הטוב שלהם.

 

נספח 4

  • אמא בקשה שאעזור לשכנה לקחת את המצרכים, אבל היא ממש ממש זקנה וזה די מרתיע אותי. התגברתי ועזרתי לה בשמחה
  • בכיתה שאלו אותי אם אני מתכוון לשקר במשחק כדורגל בכדי שהקבוצה שלנו תנצח. סירבתי.
  • חבר ביקש ממני לעשות צחוק מחבר אחר בכיתה. זרמתי. תכלס- זה מצחיק, לא יקרה שום דבר אם הוא קצת ייעלב.
  • הלכתי לבריכה, לקחתי כיסא ומישהו אחר שם עליו את הדברים שלו. כעסתי מאוד- מה הוא חושב לעצמו? זרקתי לו את הדברים הצידה.
  • יש לי חבר שתמיד בא עם מעט אוכל לכיתה. החלטתי להשאיר לו בלי שידע אוכל על השולחן עם מכתב בעילום שם, שיהיה שבע.

 

נספח 5

האיש ההוא- שאני שונא, העומד בהפגנות עם השלט “מוות לערבים“,
הוא בעצם אותו האיש שאני אוהב- המגיש מימיה לשבוי, מפני שגם הוא בן אדם.

והאיש ההוא, שאני שונא, שצובע את שמו על פסל בוינה,
הוא בעצם אותו האיש שאני אוהב, שמלווה לי חמישים שקל באתונה רק בגלל שאני ישראלי.

והאיש ההוא שאני שונא, שבשם ערכים דתיים שאפילו הוא לא מבין, תובע זכות היסטורית על הפרת והחידקל,
הוא בעצם אותו האיש שאני אוהב, שעומד לידי ביוה”כ ומראה לי בסבלנות אין קץ את הקטעים הנכונים.

והאיש ההוא שאני שונא- שדוחף אותי בתור לאוטובוס וזיעתו נדבקת אלי,
הוא בעצם אותו האיש שאני אוהב, שמבזבז יום שלם כדי להחזיר הביתה את ילדם של השכנים שאיבד את דרכו.

והאיש ההוא שאני שונא, שנכנס למסעדה האהובה עלי והורס לי את הערב בקולניות המעצבנת שלו,
הוא אותו האיש שאני אוהב, שעבד כל היום במפעל ייצור, והתרגל לצעוק כדי שהרעש של המכונה לא יפריע לו.

והאיש ההוא שאני שונא, שקורא לי “אחי” למרות שהוא לא,
הוא בעצם אותו האיש שאני אוהב

שאם ארצה או לא ארצה הוא אחי!

כי זה מה שיש, ואתה חלק ממשהו ומעבר לכל ההבדלים והצעקות והעניינים,

המשהו הזה לא נורא כל כך, ואם תרצה או לא תרצה, המשהו הזה הוא גם אתה!

(יאיר לפיד)

 

 

דעתך חשובה לנו