מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

דרור ה-Z – בחירה משמעותית

דרור ה-Z – בחירה משמעותית

פעולה שלישית מתוך מערך בחירות בתכנית דרור לשבט קווה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חבריא ב | תהליך השיבוצים
11 מדריכים אהבו את הפעולה

 

בחירות, רבותיי, בחירות.

לא רק בכנסת, אלא גם בחיים, ישנן הרבה בחירות שאנו בוחרים.

אבל כיצד אנחנו מחליטים במה לבחור? מהם השיקולים שלנו?

אפשרות ראשונה – “מה נחשב”. מה שהחברה שסביבנו מכתיבה לנו שהוא הכי שווה, הכי נכון. האם זאת החלטה אמתית? האם נכון “לשחות עם הזרם”? מתי צריך להקשיב ללחץ החברתי שסביבנו, ומתי צריך להתעלם ממנו? 

אפשרות שניה – “מימוש עצמי”. מה שיביא לידי ביטוי את היכולות ואת הרצונות שלנו. האם זה תמיד נכון? ומה קורה כאשר לחברה יש צרכים אחרים? ואולי בכלל צריך להכניע את עצמנו לצרכי הכלל? 

אפשרות שלישית – “מה חשוב”, מהם הערכים בהם אנו מאמינים. כנראה שכך היינו רוצים לקבל את כל ההחלטות שלנו בחיים, אבל האם אין מקום לשיקולים האחרים?

את כל השאלות הללו אתם יכולים להעלות במסגרת הפעולה הבאה:

 

לפני הפעולה, היכנסו לקישור לשאלון (נספח מס’ 1), עברו על השאלות שבו, ואז שלחו אותו לחניכים בוואטסאפ ע”י לחיצה על הכפתור “שליחה” (שם יש אפשרות לשתף בקישור):

(שימו לב, הקישור הוא לשאלון הפתוח אותו אתם יכולים גם לערוך. על מנת שהשאלון ישמש גם שבטים אחרים, אתם מתבקשים ליצור עותק של השאלון, באמצעות לחיצה על אייקון של שלוש נקודות ליד כפתור השליחה, ורק אותו לערוך ולשלוח. כך גם תוכלו לראות את התגובות של שבטכם בלבד)

 

מהלך הפעולה (בzoom):

הקרינו סרטון בנושא לחץ חברתי (נספח 2):

שאלות לדיון על הסרטון:

  • מדוע כל מי שנכנס למעלית התנהג כמו כל האחרים? מה זה אומר עלינו?
  • האם גם בחיים יש סיטואציות שאנחנו מתנהגים בצורה מסוימת רק כי “ככה כולם עושים”?

כעת, הקרינו את תוצאות השאלון בזום, ושאלו את החניכים מה הם משקפות.

שאלות לדיון בעקבות השאלון:

  • מה השיקולים המרכזיים של כל אחד מאיתנו בבחירות שלנו בחיים?
  • מה המקום של החברה בשיקולים הללו? מה המקום של המימוש העצמי שלנו? של הערכים בהם אנחנו מאמינים? 
  • איזה שיקול אמור להיות הכי מרכזי בבחירה שלנו בחיים?

בקשו מכל אחד מהחניכים שידרג לעצמו את השיקולים השונים, על פי מה שהכי חשוב מבחינתו. בקשו מ2-3 לשתף. 

(במהלך הדיון, שימו לב שלא נוצרת הסכמה כללית ש”ערכים זה הכי חשוב”. אם כן, אתגרו אותם ושאלו – האם זה באמת נכון? האם זה הדבר היחיד שאנחנו חושבים עליו?)

לסיום, הקרינו את הקטע של הרב קוק (נספח 3), והסבירו אותו.

הרב קוק מלמד שלכל אחד מאיתנו יש תכלית מיוחדת שלשמה הוא נברא “להשלמת המציאות”. לכל אחד מאיתנו יש שליחות מיוחדת, שמותאמת ליכולות ולכשרונות שלנו, אך גם תלויה במה שהמציאות צריכה, ואת זה אנחנו יודעים על פי הערכים שלנו. המטרה שלנו היא כמה שיותר לשלב בין שני השיקולים הללו, כדי להבין “מה חשוב” שאנחנו נעשה, ולא “מה נחשב”.

 

נספחים 

 

נספח 1:

קישור לשאלון:

https://docs.google.com/forms/d/1NrtSuLbgUQKRtPWElUPrT091O8Y1ok4e8vLYB3Pe3K0/edit?usp=sharing

 

נספח 2:

סרטון על לחץ חברתי:

https://www.youtube.com/watch?v=cfOpZ6hvJC8&list=PL4Rw5xuOMxtr5wkZVx2_vFkIRaZRT3c_g&index=6

 

נספח 3:

“אלוהי, עד שלא נוצרתי איני כדאי” לפני שנוצרתי, כל אותו הזמן הבלתי מוגבל שמעולם עד שנוצרתי, ודאי לא היה דבר בעולם שהיה צריך לי, כי אם הייתי חסר בשביל איזו תכלית והשלמה הייתי נוצר, וכיוון שלא נוצרתי עד אותו הזמן, הוא אות, שלא הייתי כדאי עד אז להיבראות, ולא היה בי צורך כי אם לעת כזאת שנבראתי, מפני שהגיעה השעה שאני צריך למלא איזה דבר להשלמת המציאות.

“עכשיו שנוצרתי, כאילו לא נוצרתי”, כי לא מילאתי את תפקידי, אף על פי שהתפקיד כשלעצמו כבר מוטל עלי, אך לא הגעתי אליו, לכן עדיין איני כדאי.

(הרב קוק, עולת ראיה ב שנו).

 

נספח 4:

טופס בחירות

 

דעתך חשובה לנו