מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אברהם אבינו - שבת

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

כששומעים את השם אברהם אבינו עולה בנו מיד בראש תמונה של דמות מרכזית וחשובה בעם שלנו. אך מצד שני מתעוררות בנו המון שאלות כגון מה זה באמת אומר שהוא “אבינו” הרי יש לכל מאיתנו אבא, למה דווקא הוא נבחר להיות אחד מאבותינו, למה הוא הראשון, וכו’..

במערך הזה אנחנו רוצים לברר יותר לעומק את הקשר שלנו לאברהם ולהעמיק בהבנת המידות והתכונות המיוחסות לו. נעסוק בדמותו ונשרטט כיווני מחשבה כיצד ללמוד ולחבר את מידותיו אל עולם המעשה שלנו, אל חיי היום יום.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו ויכירו את דמותו של אברהם אבינו.
  2. החניכים ירצו לגלות את מידותיו של אברהם אבינו אצלם ולחיות בדרכו.
  3. החניכים יבינו שאברהם אבינו זה לא אדם פרטי אלא אופיה של האומה הישראלית.
  4. החניכים ירצו לגלות את מידותיו של אברהם אבינו אצלם ולחיות בדרכו.
  5. החניכים יבינו שאברהם זה לא אדם פרטי אלא אופיה של האומה הישראלית.

מהלך הפעולה

 

  • שלב א’- נשחק את אחד מהמשחקים שרשומים. בכל משחק משהו עובר מאחד לאחד.
  • שלב ב’- מכירה פומבית.
  • שלב ג’- מנהג שעובר במסורת.
  • שלב ד’- סיכום

 

 

שלב א’-

נשחק את אחד מהמשחקים הבאים שהמשותף לכל המשחקים הוא שבכל משחק יש איזשהו אלמנט של העברה מאחד לשני. (במשחק אחד חפץ עובר במירוץ שליחים, ובשני המשחקים השניים זרם עובר) כמובן שאתה יכול לבחור משחק אחר כרצונך שיש בו את אלמנט ההעברה.

 

  • מירוץ שליחים- נעמיד את החניכים בשני טורים (אם יש מעט חניכים אפשר בטור אחד) ונקיים תחרות בין הטורים. טור הראשון שמסיים (כל חניך קיבל את החפץ, רץ למקום שצריך לרוץ, חזר והעביר את החפץ לחברו שבא אחריו בטור) מנצח! (מותר לצ’פר את המנצחים במשהו מתוק J)
    (אם החלטת להעמיד את החניכים בטור אחד, אפשר למדוד להם את הזמן ולאתגר אותם לעשות פעם נוספת מהירה יותר..)

 

  • “וואה”- כל החניכים עומדים במעגל. בוחרים חניך שאותו מטעינים ראשון- כל השבט מצביע על אותו החניך הנבחר ועושה קולות של “בזזז”. כאשר החניך מרגיש מוטען הוא מתחיל. מרים את ידיו למעלה וצועק “וואה”, מיד שני החניכים שצמודים לו מצביעים עליו וצועקים ביחד “וואה”, ומיד אח”כ החניך הראשון צועק “וואה” ומעביר את הזרם= מצביע על חניך אחר. וכך הלאה.. החניך שעליו הצביעו צועק “וואה”, 2 החניכים שצמודים אליו מצביעים על החבר שלהם וצועקים ביחד “וואה”, ומיד החניך שעליו הצביעו צועק “וואה” ומצביע על חניך אחר.

 

*אם אינך מכיר את המשחק, שווה לבקש מחבר שמכיר את המשחק שידגים לך איך משחקים. בעיקרון זה משחק פשוט וממש ממש כיפי כשעושים אותו בהתלהבות!

 

  • זרם- החניכים יעמדו במעגל נותנים ידיים אחד לשני. נבחר חניך שיעמוד בתוך המעגל ומטרתו תיהיה לגלות היכן נמצא הזרם.

 

 

שלב ב’-

נקיים מכירה פומבית- (נציג חפץ ונקבע סכום התחלה של אותו החפץ. נשאל “מי מוכן לשלם עבור החפץ הזה את המחיר הנקוב?” כאשר אחד החניכים יגיד שהוא רוצה, נשאל מי מוכן לשלם יותר עבור אותו החפץ, וכך הלאה והלאה עד שהחפץ ינתן למרבה במחיר.)
במכירה נמכור דברים שונים כרצונכם (מצורפים רעיונות..) הדבר האחרון שנמכור יהיה “להיות איש חסד ובעל רצון תמידי להתקדם”. כל המכירה תתנהל כרגיל כיצד שתבחרו ותנהלו אותה אך כאשר תכריזו על הפריט האחרון תעצרו רגע לפני שאתם אומרים את המחיר שלו ונסו לקיים איזושהי הצגונת קטנה ביניכם לבין המדריך שאיתכם (או ביניכם לבין עצמכם) שבעצם בכלל אין צורך לקנות את הפריט הזה, הרי לכולנו עברה התכונה הזאת מאברהם אבינו והיא קיימת עמוק עמוק בתוכינו!

 

תנו לחניכים להגיב על זה ותעברו לשלב הבא.

 

רעיונות למכירה פומבית:

  • אפשר למכור דברים כמו: ממתקים, שבוע הבא לפתוח את הפעולה בסיפור, שרוך של חולצתנועה, ספרון שאתם לא צריכים או שיש בחדר ציוד של הסניף וכו’.
  • נסו להכניס את החניכים לאווירה. אולי להביא פטיש וכו’..
  • חלקו לכל החניכים סכום זהה (אפשר כסף ממונופול, נקודות ממשחק דמקה, ריבועי נייר וכו’..)
  • חלק קטן מהדברים תביאו בתוך קופסא כך שהחניכים לא ידעו מה הם קונים (אפשר לשחק עם זה ופעם אחת לשים בקופסא משהו ממש שווה, ופעם אחת לשים משהו ממש לא שווה כמו בלון, עלה וכו’..)

 

ממש נתון לשיקול דעתכם איך המכירה תיראה, העיקר שתצליחו לייצר אווירה של לחץ וכיף. תיזכרו, אם אתם תהנו ותתלהבו בעצמכם מהמכירה זה יעבור לחניכים והם יהנו בטירוף!

 

 

שלב ג’-

המדריך יבחר באחת מהדרכים לספר על מנהג שעובר אצלו במשפחה מדור לדור (יביא חפץ שעובר בירושה / ילמד שיר ששרים אצלו במשפחה).

אפשרות נוספת: לפני הפעולה, המדריך יבקש מהחניכים לחשוב על מנהג או להביא –חפץ/ שיר שקיים אצלהם במשפחה ועובר מדור לדור.

 

ישעיהו הנביא אומר: “הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם, הביטו אל אברהם אביכם, ואל שרה תחוללכם”. מסבירים על הפסוק- מה פירוש ‘צור חוצבתם’? אנחנו כמו אבן שחוצבנו מתוך הר. לכל מה שנחצב מן ההר יש את אותם תכונות יסוד שנמצאות בהר עצמו.
האבות- הם לא רחוקים ממני. אמנם הם צדיקים גדולים הרבה יותר ממני, אבל הקב”ה בחר להפגיש אותי איתם כדי שאלמד מהם, כי יש לי את אותם תכונות שנמצאות בהם. קיבלתי את ה’קוד הגנטי’ שלי מהם…

 

 

סיכום

התחלנו מערך על אברהם אבינו. מאברהם אבינו התחיל העם היהודי. וככה כמו במירוץ שליחים (או במשחק הזרם שהזרם עובר מאחד לשני..) התכונות הבסיסיות שקיימות אצל אברהם אבינו עוברות אצל כל עמ”י וקיימות גם בתוכנו ולכן בעצם גם לא מכרנו את התכונה של אברהם אבינו “להיות איש חסד ובעל רצון תמידי להתקדם”. הרי לאף אחד אין צורך לקנות תכונות אלו משום שהן קיימות עמוק עמוק בתוכנו ואנחנו רק צריכים להתאמץ ולהוציא אותן מן הכוח אל הפועל.

דעתך חשובה לנו