מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אברהם אבינו ואני

מפתחים עין לאומית

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הראשון שהיה מוכן לשים בצד את כל חייו, משפחתו ומהותו וללכת אחרי ה’ במסירות היה אברהם אבינו. בפעולה הזאת אנחנו רוצים ליצור מפגש עם דמותו של אברהם אבינו ולהתלהב מהתפיסה שהוא מציג; תפיסה שמוכנה לומר: “הנני. אני פה לכל משימה שתקראו לי אליה”.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לסיפורים שבהם אברהם אבינו אמר “הנני”.
  2. החניכים יתלהבו מדמותו של אברהם אבינו.
  3. החניכים יבחרו מצב אחד בחייהם שבו הם רוצים להיות כמו אברהם אבינו.

ציוד נדרש:

נספחים מצולמים וגזורים לכרטיסיות, ציוד לצילום סרטונים (טלפונים או מצלמות), דפים ועטים, מדבקות ‘הנני’ לצופר.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א’

בשלב זה אנחנו רוצים לחבר את החניכים לסיפורים שבהם אברהם אבינו אמר “הנני”. מצורפות כרטיסיות שבהן מוצגת דילמה הרלוונטית לחיי החניכים שלכם (נספח1). כל דילמה כזו מבוססת על ניסיון שבו עמד אברהם אבינו, ומתחת לדילמות מצוטטים הפסוקים שבהם מופיע הניסיון.

 

חלקו את הדילמות לחניכים. אפשר לחלק אותם לקבוצות ולתת דילמה אחת לכל קבוצה, ואפשר לתת דילמה לכל חניך וחניכה- בהתאם לגודל השבט. בשלב הראשון בקשו מהם לקרוא את הדילמה ולדון מה עליהם לעשות, ובשלב השני חלקו להם את הפסוקים ובקשו מהם לומר מה בחר אברהם אבינו לעשות.

 

אחר כך אפשר לעשות סבב שבו כל חניך או כל קבוצה יציגו את הדילמה ואת דרך ההתמודדות שבחרו בהשוואה לדרך שנקט אברהם.

 

בניסיון האחרון אברהם אומר “הנני”, ואמירה זו מראה את עמדת הנפ שלו לאורך כל הדרך. כתבו את המילה על גיליון נייר והניחו על הרצפה או תלו על הקיר שמאחוריכם.

 

שלב ב’

 

בלב זה אנחנו רוצים שהחניכים יתלהבו מדמותו של אברהם אבינו ומדרכו. אפשר לעשות זאת בשתי דרכים:

 

1. הפקת טריילר או פרסומת לסרט שאברהם אבינו הוא גיבורו הראשי- ספרו לחניכים שמפיק של חברת סרטים גדולה. רוצה להוציא סרט על אברהם אבינו, והם התסריטאים שנבחרו ליצירת סרט. עליהם לתכנן את הסרטואז לצלם לנו טריילר. מצורף דף שיעזור לחניכים לתכנן את הפקת הסרטון (נספח 2)

יש פה הזדמנות אמיתית ליצור משהו משמעותי עם החניכים. הלהיבו אותם, פעלו איתם, יכול לצאת מזה משהו שהם יהיו גאים בו מאוד.

 

2. יצירת סרטון מהמילה “הנני” – שלחו את החניכים לצלם אנשים רבים ככל האפשר האומרים את המילה “הנני”. אפשר לצלם חברים בסניף, אנשים ברחוב ובבתים וכו’. קבצו את כל הסרטונים וערכו מהם סרטון אחד.

הסרטון יוצר רצף אנשים שאומרים “הנני” – התחושה שסרטון כזה מעניק היא חזקה, מרשימה ומכניסה לתודעת שליחות.

 

שלב ג’-

אחרי שראינו מה זה “הנני” והתלהבנו מהדמות ומהרעיון, אנחנו רוצים שהרעיון ייכנס לחייהם של החניכים, שהם יבינו שהוא שייך לחיים שלהם.

 

מצורפות סיטואציות מתוך החיים של החניכים שבהם הם יכולים לבחור בעמדה של “הנני” (נספח 3).

 

חלקו לחניכים דפים ועטים ובקשו מכל אחד לכתוב מצב בחיים שבו הם רוצים להיות יותר בעמדה של “הנני”, כלומר להיות מוכנים לתת מעצמם ולהתייצב מיד, בלי שאות ובלי עיכובים.

 

אפשר לתת להם לכתוב מראש ואפשר לפזר את המאגר על הרצפה לתת להם לבחור מתוכו.

 

סיכום

 

למדנו בפעולה על עמדת נפש של מוכנות לשליחות, תפיסה שאומרת “הנני”. זוהי עמדת נפש שהולכת איתנו כל החיים, במשימות ובאתגרים אישיים, משפחתיים וגם ציבוריים, הנוגעים לכלל ישראל. אם נמשיך נלמד מאברהם אבינו, נרצה לפתח גם בנו את התודעה הזאת של “הנני” והיא תקיף אותנו בכל תחומי החיים.

 

הצפעה לצ’ופר-

להדפיס על מדבקות את המילה “הנני” ולתת לחניכים להדביק על הטלפון או על הארנק . אפשר גם לניילן, לחורר ולתת להם להשחיל על מחזיק מפתחות

 

נספחים

 

נספח 1

מצבים

 

1. מכל הילדים בשכבה דווקא אתה נבחרת לייצג את בית הספר בכיתה של ילדים בני גילכם בבית ספר יהודי בחו”ל. האם להסכים ליות נציג- לארוז את החפצים, לעזוב אץ המשפחה, את החברים ואת המקום המוכר, ולטוס ללמוד איתם? בחו”ל תהיה תלמיד מן המניין, אבל יהיה לך גם פתח להשפיע ולהעביר שם תכנים הקשורים לארץ ישראל ולציונות.
האם תיסע?

וַיֹּאמֶר ה’ אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה'” (בראשית יב, א–ד).

 

2. אתם יושבים בהפסקה בחוץ, במקום האהוב עליכם בחצר בית הספר, ואוכלים כריך, ופתאום אתם רואים ילד מהכיתה, שהוא אומנםשכן שלכם אבל אתם לא מסתדרים איתו בדרך כלל, עומד עם חבורה מכיתה י”ב. החבורה הזו ידועה בחוסר הנחמדות שלה ונראה שהילד מפחד ואפילו מאוים; הא נסוג אחורה ויש לו הבעה לחוצה.
האם תקומו לעור לו?

 

וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם. עָשׂוּ מִלְחָמָה אֶת בֶּרַע מֶלֶךְ סְדֹם וְאֶת בִּרְשַׁע מֶלֶךְ עֲמֹרָה שִׁנְאָב מֶלֶךְ אַדְמָה וְשֶׁמְאֵבֶר מֶלֶךְ צְבֹיִים וּמֶלֶךְ בֶּלַע הִיא צֹעַר. כָּל אֵלֶּה חָבְרוּ אֶל עֵמֶק הַשִּׂדִּים הוּא יָם הַמֶּלַח. שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה עָבְדוּ אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָרָדוּ. וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בָּא כְדָרְלָעֹמֶר וְהַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם וְאֶת הַזּוּזִים בְּהָם וְאֵת הָאֵימִים בְּשָׁוֵה קִרְיָתָיִם. וְאֶת הַחֹרִי בְּהַרְרָם שֵׂעִיר עַד אֵיל פָּארָן אֲשֶׁר עַל הַמִּדְבָּר. וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בְּחַצְצֹן תָּמָר. וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם וּמֶלֶךְ עֲמֹרָה וּמֶלֶךְ אַדְמָה וּמֶלֶךְ צְבֹיִים וּמֶלֶךְ בֶּלַע הִוא צֹעַר וַיַּעַרְכוּ אִתָּם מִלְחָמָה בְּעֵמֶק הַשִּׂדִּים. אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר אַרְבָּעָה מְלָכִים אֶת הַחֲמִשָּׁה. וְעֵמֶק הַשִּׂדִּים בֶּאֱרֹת בֶּאֱרֹת חֵמָר וַיָּנֻסוּ מֶלֶךְ סְדֹם וַעֲמֹרָה וַיִּפְּלוּ שָׁמָּה וְהַנִּשְׁאָרִים הֶרָה נָּסוּ. וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְאֶת כָּל אָכְלָם וַיֵּלֵכוּ. וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם. וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם. וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן. וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק. וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם” (בראשית יד, א–טז).

 

3. עמותה כלשהי מחפשים לתרומה חפץ יקר ערך ונדיר מאוד. אתה לא יודע למה, אבל הם זקוקים מאוד לחפץ הזה דווקא. יש לך בבית החפץ הזה, אבל חוץ מסכום הכסף הגבוה שהוא שווה הוא יקר מאוד ללבך. קיבלת אותו במתנה מדוד שאתה אוהב מאוד אך גר בחו”ל וכמעט שאינו מגיע לבקר בארץ. אתה אוהב מאוד את החפץ ומשתמש בו בכל יום.
האם תתרום את החפץ?

“וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹקים” (בראשית כב, א–ג).

 

נספח 2- 

דף הנחיה ליצירת סרטון

 

ברכות!
אתם עומדים ליצור סרט מרגש וחדשני על אברהם אבינו. עקבו אחר ההוראות שלב אחרי שלב, ושיהיה בהצלחה!

 

1.דמויות:

מי משחק בסרט שלכם? כתבו מיהן הדמויות והוסיפו כמה מילים על כל אחת: מה גילה, מה מצבה בחיים ומה היא רוצה.

______-___________________________________

______-___________________________________

______-___________________________________

______-___________________________________

 

2.עלילה:

כל עלילה מורכבת מפחיתה, מבעיה (קונפליקט), מהתרה ומסיום. מה הפתיחה שלכם? מה הבעיה שהגיבורים מתמודדים יתה? מה הפתרון שלהם? איך נגמר הסרט? מה המסר שאיתו אתם רוצים שהצופים יישארו בסוף הסרט? זה השלב החשוב ביותר, כי הוא לב הסרט שלכם. השקיעו בו זמן ומחשבה.

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

_____________________________________________________

 

3. אלופים! עכשיו הזמן להפוך את זה לסרטון ממש.

קודם כל החליטו אם אתם רוצים לצלם את כל הסרט או רק טריילר או פרסומת לסרט.

אם החלטתם שטריילר, חשבו אילו תמונות מתוך הסרט אתם רוצים שיראו בטריילר. נסו לחשוב מה ייצור עניין והתלהבות ויגרום לצופים לבוא לראות את הסרט המלא.

 

4. עכשיו הזמן להעביר את הרעיון לפרקטיקה. חלקו תפקידים- החליטו מי ישחק כל דמות. החליטו מי אחראי לצילום, מי לעריכה ומי עוזר לשחקנים להימד ומדייק אותם.

חשבו איזו תפאורה אתם צריכים ויכולים להשיג או להכין מחומרים שיש בסניף. הביאו אותה.

 

5. עשו כמה חזרות.

 

6. צלמו!(-: 

 

7. ערכו את הסרטונים לסרטון אחד.

 

8. הקרינו את הסרטון לשבט.

 

זהו! עכשיו אפשר להעלות את הסרטון ליוטיוב.

 

כל הכבוד!

 

נספח 3-

סיטואציות

 

  1. כשההרוים מבקשים עזרה, ללכת לתת אותה בו ברגע.
  2. כשהמורה פונה אליי בכיתה, להרים את העיניים מיד.
  3. כשאדם מבוגר או אישה בהיריון עולים לאוטובוס, להיות הראשון שקם ולא לחכות לראות אם מתפנה מקום.
  4. להיות הראשון שמתחיל לחלק סידורים או לסדר ספסלים בתחילת התפילה בסניף.
  5. בפעם הבאה שאני מקבל הודעה עם בקה לתפילה על מישהו- להיכנס מיד לקישור ולקרוא תהילים לרפואתו.
  6. כמישהו שואל בקבוצת ווטסאפ שאלה ואני יודע את התשובה – להיות הראשון שעונה.
  7. בשבת, כשאני נתקל במשהו שאני לא יודע אם הוא מותר או אסור, לברר זאת ולא לנחש.
  8. לברך ברכת המזון מיד בסיום האוכל ולא לדחות לאחר כך.
  9. כשאחי או אחותי מבקשים את המחשב או משחק כלשהו, לתת להם לשחק ולא לתת להם לחכות.
  10. כשסבא וסבתא מבקשים ממני לבוא לבקר, לוודא שזה יקרה כבר באותו שבוע.

 

דעתך חשובה לנו