מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני ואתה נשנה את העולם

אני ואתה נשנה את העולם

מפתחים עין לאומי - כוח החבורה עולה על כוח היחיד בכלל ובמשימות לאומיות בפרט.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

פעולה זו מסכמת את השבועיים הראשונים של חודש הארגון והיא הפעולה האחרונה בנושא המבט הלאומי שעלינו לפתח. בפעולה זו נמשיך לגעת בצורכי עם ישראל, אך הפעם כחבורה: נבחן במה כוח החבורה חזק יותר בעשייה בהשוואה לכוחו של אדם אחד. נשאל מה צריך לעשות ונתייצב למשימה גם אם המשימה קשה או נראית לא כיפית. יש צורך – ולכן עושים – ומתחזקים יחד מכל חברי הקבוצה.

הערות למדריכים במהלך הפעולה: במהלך תכנון יישום הנושא עודדו והמריצו חניכים שהמשימה נראית להם גדולה מדי.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו איך החבורה, בניגוד ליחיד, יכולה להשפיע השפעה רחבה ומשמעותית על המשימות בעם ישראל.
  2. החניכים ילמדו איפה תנועת בני עקיבא נרתמת לטובת צורכי עם ישראל.
  3. החניכים יתכננו ‘יישום נושא’ מהצרכים שעלו.

מקורות להרחבה:

ארכיון כתבות באתר ערוץ 7 על תנועת בני עקיבא, ובהן גם כתבות על השפעות ועשייה של התנועה במרחב הציבורי הלאומי: https://goo.gl/d2uwUS

כנ”ל באתר כיפה:

כנ”ל באתר סרוגים: https://goo.gl/8GGUGQ 

תעודת הזהות של בני עקיבא מתוך אתר התנועה:

דף ‘קצת היסטוריה’ מתוך אתר התנועה: https://goo.gl/Xyw9oD

הערך ‘בני עקיבא’ מתוך ויקיפדיה: https://goo.gl/Ysc4eR

 

 

ציוד נדרש:

חבל עבה, נספחים מודפסים ומצולמים.

 

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א – הבנה שכוח הקבוצה עולה על כוח היחיד

 

תנו לחניכים שלוש כרטיסיות עם משימות (נספח 1) ובקשו מהם לבחור חניכים שיבצעו את המשימות מהר ככל האפשר.

 

אגב ביצוע המשימות או לאחריהן פתחו לפני החניכים את האפשרות לעשות את המשימות יחדיו, כלומר שיותר מחניך אחד יבצע כל משימה.

 

 

אחרי ביצוע המשימות בשתי הצורות דברו עם החניכים ושאלו: מתי היה קל יותר לבצע את המשימות? מתי הצלחתם למלא את המשימה טוב ומהר יותר? מתי נהניתם יותר מהמשימה?

 

 

החניכים ידונו בכוחה של הקבוצה בביצוע משימה המוטלת עליהם, ביתרונות ובקשיים.

 

 

אם אתם רוצים להוסיף עוד משחקים לפעולה, אפשר להוסיף אחד מהמשחקים שלהלן (או יותר), המבטאים את כוחה של הקבוצה בהשוואה לכוח היחיד.

 

 

שחקו עם החניכים כמה משחקים הממחישים את כוח החבורה העולה על כוחו של היחיד (יש פה כמה הצעות למשחקים, אבל מובן שאתם יכולים לשחק משחקים אחרים, כפי היכרותכם עם השבט שלכם):

 

שחקו ‘משוך בחבל’ – כשבצד אחד של החבל יהיו כל חברי השבט, ובצד האחר יהיו המדריכים או החניך שנחשב לחזק ביותר.

 

אם השבט גדול אפשר להביא כמה חבלים ולהתחלק לקבוצות.

 

שחקו ‘חתול ועכבר’ – השבט יסגור מעגל (כמובן – מעגלים נפרדים לבנים ובנות) והמשימה שלו היא שלא לאפשר לחניך שייבחר להיכנס לתוך המעגל.

בדרך כלל החניך לא יצליח להיכנס, ואם הוא יצליח הסבירו שזה קרה כי הקבוצה נחלשה.

 

כל הקבוצה תחזיק חבל עבה ותמתח אותו, ואחד החניכים יצטרך להסתובב סיבוב שלם על החבל אגב הליכה עליו (בעזרת חניך נוסף שייצב אותו). לאחר מכן בקשו מחניך אחד להחזיק בחבל ומחניך אחר שילך עליו. מובן שהוא לא יצליח.

 

 

אפשר גם לספר סיפור (נספח 2).

 

 

סכמו את השלב הזה ואמרו שבדומה למה שראינו עכשיו, יש צורך בקבוצה בעלת כוחות מגוונים ומשותפים כדי להשפיע על תהליכים ומשימות בעם ישראל. כמו שהממשלה לא תוכל לעבוד רק עם ראש ממשלה, ואפילו במדינה שיש בה מלך יש לו עוזרים רבים, וכמו שהצבא לא יוכל לעבוד אפילו עם הצלף הטוב ביותר, כך לנו כקבוצה יש כוחות להשפיע השפעה רבה יותר בנושאים שדיברנו עליהם בפעולה הקודמת מכוחנו כיחידים. מה שליחיד ייקח חיים שלמים, המון אנרגיות ומלחמות, הקבוצה תצליח לעשות מהר יותר, טוב יותר ומשמעותי יותר.

 

 

שלב ב – לימוד איפה התנועה משפיעה על עם ישראל

 

פזרו על הרצפה ברקודים לכתבות ולאתרים המצורפים ב’מקורות להרחבה’. בקשו מהחניכים להיכנס לאתרים הללו ולחפש דברים מעניינים שתנועת בני עקיבא עשתה והשפיעה דרכם. לאחר כעשר דקות שאלו אותם:

 

  • איך השפיעה התנועה במקרים אלו?
  • מי היו השותפים למהלך?
  • האם המקרים הללו תואמים את ערכי התנועה כפי שהם מופיעים ב’תעודת הזהות’ של בני עקיבא באתר התנועה?
  • האם אנחנו יכולים להוביל דבר כזה?
    אם בשאלה זו החניכים יחשבו שהם לא היו יכולים לעשות דבר כזה – עודדו אותם והזכירו להם את הכוחות שלהם כקבוצה ודרבנו אותם לחשוב שדווקא היו יכולים.

 

 

אפשר גם לקרוא בערך ‘בני עקיבא’ בוויקיפדיה וכן בדף ‘קצת היסטוריה’ על התנועה מתוך אתר התנועה, המצורפים ב’מקורות להרחבה’, ולדבר עם החניכים על דרכי הפעולה של התנועה בעבר והיום, על משימות והגשמות שהתנועה הייתה שותפה בהם בעבר והיום.

 

 

בשלב זה נרצה לחבר את החניכים לכוחה העצום של התנועה ולהשפעתה על הציבוריות במדינה כדי להבין עד כמה גדול כוחה לחולל שינויים בתחומים רבים. התנועה משפיעה ככלל, וכן משפיעים מחוזות, שבטים וסניפים שראו צרכים במדינה והחליטו להשפיע על המציאות.

 

 

שלב ג – תכנון יישום נושא

 

זהו שלב שכולו שלכם ושל החניכים: תכננו יישום נושא על אחד הצרכים שעלו בפעולה הקודמת או על צורך אחר שאתם חושבים שמתאים יותר לשבט שלכם, ושימו דגש בנקודות האלה:

 

  • שאלו את החניכים איפה בעיקר הכוחות של השבט באים לידי ביטוי, ולשם כוונו את יישום הנושא שלכם.
  • שימו לב שהצורך שמדברים עליו הוחלט על דעת רוב חברי השבט כחשוב ומרכזי וככזה שלשבט יש כוחות להשפיע עליו. גם אם חלק מהחניכים אינם מסכימים עם זה – אתם הולכים ומשפיעים כקבוצה אחת, מתוך תמיכה הדדית וחברות, גם אם זה קשה וגם אם זה לא מאוד מתאים לכולם. אנו פועלים היכן שצריך אותנו.
  • סביר להניח שיהיו זמנים שבהם חלק מהחניכים יהיו קצת פחות פעילים בתכנון – שימו לב אליהם וצרפו אותם אל השבט.
  • אם יהיו דברים שהשבט יחשוב שהם קצת גדולים עליו – עודדו אותם ואמרו להם שיש להם הכוחות לזה.
  • אם הקבוצה שלכם קטנה מדי, תכננו יישום נושא שיתאים אפילו לכל הסניף, ואחר כך שתפו זאת עם הקומונרית ועם שאר המדריכים.
  • שימו לב שהמשימה צריכה להתאים לקהילה שהסניף הוא חלק ממנה – אם מדובר ביישוב משפחתי אפשר לשתף את כל היישוב, אם מדובר בעיר אפשר לעשות משימה עם פרסום ברחוב הראשי וכדומה.
  • המשימה יכולה להיות כל דבר שהחניכים יעלו, רק שימו לב שמה שמוביל את הבחירה במשימה אינו מה שנחשב מגניב, נעים וכיף – אלא מה עם ישראל צריך, מה הצרכים שיש סביבנו.

 

 

סיכום:

 

דיברנו בפעולה על הכוח שיש לקבוצה להשפיע בכוחות משותפים ומגוונים על מהלכים גדולים. דיברנו על ההשפעות שיש לבני עקיבא על החברה ואיפה אנו יכולים להיות שותפים בזה ואף תכננו יישום נושא שבו גם אנו נשפיע מבחינה לאומית על ידי הוצאה לפועל של יישום הנושא שעשינו.

 

גם אם לא תצליחו ליישם את התכנון בתוך חודש הארגון, שימו לב שלא לשכוח אותו וליישמו בהקדם האפשרי כדי שההתלהבות לא תרד וכדי שלא ייווצר מצב שבו אנו רק מדברים ולא מיישמים.


 

נספחים

 

נספח 1 –

משימות

 

 

  1. עלו 230 מדרגות (חפשו את המדרגות הקרובות לסניף, עלו ורדו בהן עד שתצברו 230 מדרגות בעלייה)
  2. רשמו שמות רבים ככל האפשר המתחילים באות אל”ף (ללא עזרת אינטרנט או אמצעי חיצוני אחר)
  3. שתו ליטר וחצי מים
  4. אמרו “שבת שלום” או “יום טוב” ל-25 איש

 

 

נספח 2 –

 

סיפור

מעשה באב ששכב על ערש דווי וקרא לעשרת בניו כדי לדבר איתם לפני מותו.

 

אמר להם האב: “הביאו את חבילת הקש שמונחת ליד ראשי”. לקח הבכור את חבילת הקש וביקש להביאה לאביו, אך האב אמר: “נסה, בני, לשבור את הקשים הללו”. ניסה הבכור לשבור את החבילה, ניסה לכופפה, הפעיל כוח רב, אך הקשים נשארו שלמים.

 

ניסה הבן השני כאחיו, התאמץ מאוד אך גם הוא לא הצליח.

 

כך ניסו כל האחים לשבור את החבילה כמצוות אביהם, ולתדהמתם לא הצליחו.

 

“אלה ודאי קשים מזן מיוחד”, חשב כל אח בליבו, “הרי קש נשבר בקלות, ואיך חבילה זו אינה נשברת?” לאחר שניסו כל הבנים ללא הצלחה, ביקש האב את החבילה.

 

לקח האב קש אחד ושבר אותו, לקח עוד קש ושבר אותו, וכך שבר את כל חבילת הקש – אחד-אחד.

 

אמר להם האב: “איך אני, שאני חלש, הצלחתי לשבור את הקשים ואילו אתם, שכוח רב לכם, לא הצלחתם? אלא שכל זמן שהחבילה מאוגדת אי-אפשר לשבור אותה, אך אם מפרקים את החבילה בקלות אפשר לשוברה. כך אתם, בניי, כל זמן שאתם מאוגדים אי-אפשר לנצח אף אחד מכם, אך אם תיפרדו חלילה בקלות אפשר לנצח כל אחד מכם”.

 

דעתך חשובה לנו