מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"אני רוצה בנפש פנימה..."

"אני רוצה בנפש פנימה..."

החיבור הנשמתי של עם ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
עם ישראל
7 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לכל אחד מאתנו יש הרצונות שלו, הכישרונות שלו, היכולות שלו, הדרך הפרטית שבה הוא עובד את השם – ומה יש לכלל עם ישראל יחד? למה אנחנו מבקשים אחדות בעם?
בפעולה תבררו עם החניכים מהו החוט ששוזר יחד את כל עם ישראל ואיך הוא משפיע על כל יחיד בעם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שעם ישראל הוא נשמה אחת ענקית וכל יחיד בעם הוא תא בנשמה הזו
  2. החניכים יבינו שבגלל הקשר הפנימי בין עם ישראל, חוסר שקיים אצל מישהו בעם הוא גם חוסר שקיים אצל כל אחד מאתנו
  3. החניכים יפתחו תודעה איך עם ישראל בנוי על ידי בניית דגמים

מהלך הפעולה:

“כולנו רקמה אנושית אחת חיה…”? האם אנו באמת זקוקים לאחרים?

 

  1. שחקו עם החניכים את אחד מהמשחקים שלהלן, שמטרתם שהחניכים יבינו שרק על ידי החיבור של כולם אפשר לבנות בניין יציב (מבחינה טכנית וגם מבחינה מהותית).
  • ‘אילמים-עיוורים-צעקנים’ (משחק קצת מסובך אבל מהנה במיוחד) – חלקו את החניכים לשלוש קבוצות: קבוצת האילמים (אסור להם לדבר ולזוז ממקומם), קבוצת העיוורים (קשרו להם את העיניים במטפחת, הם מבצעים בפועל את המשימה) וקבוצת הצעקנים (הם הנותנים את הפקודות ואסור להם לזוז).

סדרו את הקבוצות זו מול זו: קודם כול הושיבו את הצעקנים בשורה במרכז החדר, מולם הושיבו את האילמים ומאחורי הצעקנים העמידו את העיוורים. האילמים רואים את כולם, הצעקנים רואים רק את האילמים והעיוורים – עיוורים… לכל עיוור יש אילם וצעקן המרכיבים עמו צוות ומטרתם לכוון אותו לביצוע המשימה.

פזרו בחדר קוביות ובקשו מכל צוות להרכיב מגדל – האילם מסמן לצעקן בפנטומימה מה לומר לעיוור.

  • ‘רגליים-עיניים-ידיים’ – כל חניך יקבל שם של אבר בגוף ויצטרך להשתמש באבר הזה כדי לבנות בתוך עשר דקות מגדל מחפצים הנמצאים בחדר. רק לחניך שהוא הרגליים מותר להסתובב בחדר, אבל הוא אינו יכול להחזיק את החפצים או לראות את הדרך, לכן החניכים יצטרכו לשלב כוחות כדי להצליח לבנות את המגדל.
  1. דונו עם החניכים: אמנם עכשיו במשחקים הרגשנו שיש צורך באחרים, אבל בכלל בחיים שלנו האם יש לנו צורך באחרים או שרק אדם בעל מוגבלויות נזקק להשלמה מאנשים אחרים (בשלב זה אל תנסו לסכם את הדיון אלא השאירו אותו פתוח, בע”ה בסוף הפעולה התשובה תהיה ברורה)?

 

שימו לב אל הנשמה!

 

כל עם ישראל מחובר בקשר נשמתי עמוק, וכל פרט בעם ישראל שואב את המהות שלו דווקא מהכלל.

 

  1. למדו עם החניכים קטע של הרב קוק מאורות ישראל (נספח 2).

 

בקטע מוסבר היחס בין הפרטים לכלל בעם ישראל לעומת שאר אומות העולם. בהתחלה הרב קוק מסביר שבן של כל אומה מדבר בשפתה, מתלבש על פי כלליה, שיש קווים באופיו שמתאימים דווקא לה והוא משתלב טוב יותר בתרבות שנוצרה בה. כל המאפיינים הללו הם “הצד החיצוני של המהות” שכל פרט מהאומות מקבל מהאומה שהוא משתייך אליה. אבל היחיד מאומות העולם מקבל את עיקר מהותו מהמהות הכלל-אנושית, שהיא מעל הקיום הלאומי.

 

לעומת זאת בעם ישראל הכלל מחובר בקשר ישיר לחי העולמים, ולכן היחידים שואבים את המהות הפנימית שלהם דווקא מהכלל. כלומר היחידים בעם ישראל שואבים את מי שהם, את העצמיות שלהם, דווקא מהכלל, מהחיבור בין כל הפרטים.

 

ומפני שאנחנו מחוברים זה לזה בקשר פנימי אנחנו זקוקים זה לזה כדי להשלים יחד משהו גדול יותר, ולכן אם יש אצל מישהו מעם ישראל חוסר – החוסר הזה קיים גם אצלי.

 

  1. סבב – איפה אני פוגש/ת את הנשמה הפנימית שלי (הרובד בנשמה שלי שמחובר לנשמת כלל ישראל)?

 

פזרו בחדר כרטיסיות (נספח 3) עם סיטואציות מהיום-יום ושאלו את החניכים באילו מקרים הם פוגשים את הנשמה הפנימית שלהם ואיך היא באה לידי ביטוי.

 

  1. זה מזיז לי?’ 

חלקו לחניכים סוכריות טופי והקריאו להם את ההיגדים שלהלן. על כל היגד שאינו מפריע לחניך עליו להחזיר סוכריית טופי אחת (שימו לב! הדגש הוא על היגד שאינו מפריע לחניך, לא על משהו שאנו פועלים לתקנו):

  • חבר שלי נכשל במבחן בהיסטוריה
  • שכן שלי אינו שומר שבת
  • חברה שלי לא התקבלה לאולפנה שהיא רצתה
  • דוד שלי מובטל כבר שלושה חודשים
  • בן דוד שלי נכשל בטסט
  • רון ארד נעדר כבר 28 שנה
  • 22% מתושבי ישראל חיים מתחת לקו העוני
  • אח שלי אינו קובע עתים לתורה
  • יש יהודי בהולנד שהתחתן עם גויה
  • יונתן פולארד עדיין אינו בארץ
  • בעיר ערד 7.1% מהתושבים הם מובטלים
  • ילדי משפחת הנקין יגדלו בלי הוריהם
  • משה קצב, הנשיא לשעבר, יושב בכלא
  • חלק ממפוני גוש קטיף עוד לא התיישבו בבתי קבע
  • השכנים שלי אינם מחבקים את הילד שלהם
  • 900,000 מילדי ישראל הולכים לישון רעבים
  • אין לחבר שלי כסף לקנות תפילין לבר מצווה
  • רוב יהודי העולם אינם גרים בארץ ישראל
  • יש בכיתה שלי ילד שאין לו חברים
  • האחים שלי מפריעים לאימא לנוח

 

אחרי שהקראתם את כל ההיגדים שאלו את החניכים: איך אפשר לעזור לעצמנו להרגיש את החיבור הפנימי הזה לעם ישראל ככלל וכפרטים?

 

סיכום ביניים: עם ישראל הוא נשמה אחת ענקית וכל יהודי הוא שביב מתוך אותה הנשמה, ובגלל החיבור הנשמתי הזה כל קושי או מחסור שיש ליהודי משפיע גם עליי.

 

 

איך עם ישראל נראה?

בחירת דגמים – פזרו בחדר את המודלים של המולקולות (נספח 1 או הכינו בעצמכם) ובקשו מכל חניך לבחור את

הדגם שמגדיר מבחינתו את עם ישראל.

ערכו סבב ובקשו מכל חניך להסביר מדוע כך לדעתו בנוי עם ישראל. זכרו שאין תשובה לא נכונה, יש תודעה נכונה שאנחנו מעבירים לחניכים.

 

סיכום

 

לעם ישראל יש נשמה כללית שממנה כל פרט בעם שואב את המהות שלו. הנשמה הכללית הזאת יוצרת חיבור עמוק ופנימי בין האנשים בעם, יוצרת קשר וזהות משותפת. ככל שנעמיק בחיבור הזה נבין שרק על ידי זה שנעזור זה לזה, נאהב זה את זה, נחפש את הדומה ואת המחבר – נוכל לרומם את עצמנו ולהתרומם יחד, כל עם ישראל.

 

מקורות להרחבה: אורות ישראל פרק ג.

 

ציוד נדרש: ציורים או תצלומים של מבני מולקולות, סוכריות טופי, כרטיסיות סיטואציות, נספחים מצולמים.

 

הצעה לצ’ופר: “רק בשיתוף עם הרבים כל אחד ואחד מסוגל להתרומם פי כמה וכמה ממה שישיג בעצמו” (הרב אברהם צוקרמן זצ”ל).

 

נספחים

 

נספח 1

 

נספח לפעולה

 

 

נספח 2

יחש (יחס) של כנסת ישראל ליחידיה הוא משונה מכל היחושים של כל קיבוץ לאומי ליחידיו. כל הקיבוצים הלאומיים נותנים הם ליחידיהם רק את הצד החיצוני של המהות, אבל עצם המהות זה שואב כל אדם מנשמת הכל, מנשמת אלהים שלא באמצעות הקיבוץ, מפני שאין להקיבוץ חטיבה אלהית, שמגמה אלהית עצמית שרויה בתוכו. לא כן בישראל, הנשמה של היחידים נשאבת ממקור חי העולמים באוצר הכלל, והכלל נותן נשמה ליחידים. אם יעלה על הדעת להנתק מהאומה, צריך הוא לנתק את נשמתו ממקור חיותה, וגדולה היא משום כך ההזדקקות, שכל יחיד מישראל נזקק להכלל, והוא מוסר תמיד את נפשו מבלי להיות נקרע מהאומה, מפני שהנשמה ותיקונה העצמי דורש כן ממנו (הרב קוק אורות ישראל, פרק ב, פסקה ג).

 

 

נספח 3

 

  • באמצע שיעור תורה
  • בבילוי עם חברים
  • במבחן במתמטיקה
  • בתור לרופא שיניים
  • בלוויה של חייל בודד
  • בהפגנה
  • בזכייה של יהודי בפרס נובל
  • כשישראל מנצחת באליפות אירופה
  • בתקופת הבחירות לכנסת
  • בביקור בכותל
  • כשאני מכין שיעורי בית
  • בחוג גיטרה
  • בקניות
  • כשאני מדיח כלים
  • כשאני לומד למבחן
  • בחתונה של אחותי
  • בזכייה של יהודי באולימפיאדה
  • בתפילה על פצוע
  • כשאני שומע על פיגוע
  • במסיבת הסיום של כיתה ח

 

 

דעתך חשובה לנו