מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני חושב ש...

אני חושב ש...

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לאחר שפגשנו בדמותו המאירה של הרב אלישע ובדברים שבהם פעל במציאות ננסה להבין שמאחורי הכול עומדת תפיסת עולם שלמה ואורגנית. כאנשים שרוצים להקשיב לקול ה’ ולפעול במציאות אנחנו לא רוצים “לירות מהבטן”, להיות הפכפכים. אנחנו רוצים להוביל את המציאות על פי הבנתנו ותפיסת עולמנו. על כן חשוב להבין שהבסיס והשלב הראשון לכל הפעילות והעשייה במציאות צריך להיות בירור, לימוד מעמיק וגיבוש תפיסת עולם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על החשיבות של בירור תפיסת עולם וגיבושה.
  2. החניכים יכיר מעט מתפיסת העולם של הרב אלישע שהניעה אותו לפעולה.
  3. החניכים יחשבו ויביעו דעה בנוגע למצב בהתאם לתפיסת העולם שלהם.

 

ציוד נדרש: נספחים

מהלך הפעולה

 

פתיחה:

הציגו לפני החניכים מצב ושאלו אותם כיצד הם חושבים שנכון לפעול:

המורה נתנה שיעורי בית בשיעור הקודם. אחד החברים לכיתה ניגש אליכם, אומר שלא הספיק להכין את שיעורי הבית ומבקש להעתיק אותם מכם.

נסו להוביל את החניכים לדבר על הערכים שמתנגשים בדילמה ולא על הפחד מעונש או מהחשש לצאת פראיירים. לצורך הדוגמה, האם ערך החברות גדול מערך האמת?

 

לאחר שיביעו את דעתם שאלו את החניכים:

  • על פי מה החלטתם איך לפעול?
  • איך הכרעתם מה חשוב יותר?
  • ובכלל, איך אנחנו יכולים להכריע בין ערכים שונים?

 

שלב א:

הערה למדריכים: אם הפעולה ארוכה מדי לחניכים שלכם, ותרו על שלב זה.

חלקו את החניכים לשתי קבוצות ותנו להן להרכיב פאזל (נספח 1). לקבוצה אחת תנו נוסף על כל החלקים גם את התמונה השלמה של הפאזל.

 

שאלו את החניכים:

  • למה לקבוצה שהייתה לה התמונה השלמה היה קל יותר להרכיב את הפאזל?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מזה לחיים שלנו?

 

הסבירו (תוך כדי דיבור ודיון עם החניכים ולא בנאום, אלא אם אתם מרגישים צורך לחזק את הנקודה): כשהתמונה המלאה בראש, קל לנו לדעת איך לפעול. יש לנו ציור ברור, אנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע, לאן אנחנו מכוונים. אנחנו לא סתם מציבים חלקים ומעבירים אותם ממקום למקום, אנחנו יודעים איך הדברים אמורים להיראות. כך פעל הרב אלישע, וכך אנחנו צריכים לפעול במציאות. מתוך תפיסת עולם, מתוך תמונה ברורה של מה אנחנו רוצים ליצור בעולם, במה אנחנו מאמינים בעצם.

 

 

שלב ב:

הערה למדריכים: בפעולה מדברים הרבה על המושג ‘תפיסת עולם’. הסבירו אותו לחניכים וודאו שהם מבינים את משמעותו.

קודם הבנו שחשוב שנגבש לעצמנו תפיסת עולם שלמה ותובנות בנוגע למה שאנחנו חושבים על העולם, איך נכון להתנהל וכו’. אבל איך מגיעים לזה? איך אפשר לגבש תפיסת עולם?

שמעו קצת רעיונות מהחניכים, ולאחר מכן שימו במרכז המעגל תמונות: סימן שאלה, חברים, ספר, רב, מחשב (נספח 2).

שאלו את החניכים על כל תמונה איך היא יכולה לעזור לנו בגיבוש תפיסת עולם.

הסבירו שהשלב הראשוני בבניית תפיסת עולם שלמה ואורגנית הוא בירור ולימוד תמידי. כל אחת מהתמונות היא כלי שיכול לעזור לנו בבירור התפיסה שלנו: שאילת שאלות, לימוד מקורות, התייעצות עם דמויות, מחקר באינטרנט, דיון עם חברים, שיח עם אנשים ובירור הדעה שלהם (לשמוע ולא רק להשמיע) ועוד.

הזכירו את המצב שהזכרנו בתחילת הפעולה וחלקו את השבט לארבע קבוצות:

  • קבוצה אחת תלמד קטע בנוגע למידת האמת (נספח 3).
  • קבוצה אחת תיגש לשאול אנשים ברחוב מה הם חושבים על הדילמה שהצגנו בתחילת הפעולה.
  • קבוצה אחת תיגש לדמות חינוכית (רב, קומונרית, מורה) שנמצאת באזור ותשאל אותה על הדילמה.
  • קבוצה אחת תדון בינה לבין עצמה באמצעות שאלות מנחות (נספח 4).

 

התכנסו כעבור זמן מוגדר לשמוע מכל קבוצה מה היה לה.

פתחו דיון קצרצר שוב בנוגע למצב. שאלו את החניכים:

  • מה התחדש לכם בעקבות הבירור?
  • מישהו שינה את דעתו בנוגע למה שנכון לעשות בדילמה ממה שאמר בתחילת הפעולה? למה הדעה השתנתה?

 

חשוב להדגיש: הבירור תמידי, לא רק תלוי דילמות. דילמות מזמינות אותנו לברר עוד יותר לעומק כיצד נכון לפעול, אבל גם בלי שנעמוד בפניהן ראוי שכל החיים נהיה בבירור וגיבוש תפיסת עולם.

 

 

שלב ג:

עד עכשיו דיברנו על החשיבות של גיבוש תפיסת עולם ואיך עושים את זה. בשבוע שעבר למדנו על הרב אלישע, וכעת ננסה לתפוס קצת מתפיסת העולם שהניעה את הרב אלישע לפעולה.

חלקו את השבט לקבוצות. כל קבוצה תקבל סיפור ותדון בסיפור לפי השאלות המנחות (נספח 5). לאחר מכן יתאספו כולם יחד, וכל קבוצה תגיד במשפט קצר איזה חלק בתפיסה של הרב אלישע היא פגשה.

סכמו בקצרה: הרב אלישע לא פעל מתוך משהו רגעי אלא תפיסת עולם שלמה ומבוררת הובילה אותו וחרזה את כל מהלך חייו ואת כל הפעולות שפעל בעם ישראל.

 

סיכום:

חזרו על עיקרי הדברים שנלמדו בפעולה ושאלו את החניכים איזה נושא בחייהם היו רוצים לברר ובאיזו דרך הם יכולים לברר אותו.

 

נספחים

 

נספח 1 –

פאזל  (להדפיס פעמיים ולגזור לחלקים)

 

נספח 2 –

תמונות

 

נספח 3 –

קטע על מידת האמת

פניני הלכה, איסורי השקר השונים:

האיסור הכללי לשקר כולל בתוכו גוונים שונים של שקרים, שכמובן כולם אסורים מן התורה, שהרי אנחנו מצווים להידבק במידותיו של הקב”ה, שנאמר (דברים כח, ט): “וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו”, ואחת ממידותיו של הקב”ה היא אמת. ובכל זאת התורה התייחסה ביתר פירוט לכמה תחומים.

איסור אחד נזכר בפסוק “מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק” (שמות כג, ז), ועניינו שלא לתאר אירוע שקרה בעבר בשינוי פרטים. וכן גם לגבי העתיד, אסור לאדם לתאר את תוכניותיו בשינוי פרטים. וככל שהשקר גורם נזק רב יותר לחבירו, כך הוא חמור יותר. וקל וחומר אם הוא נאמר בעת עדות בבית-דין – חומרתו רבה מאוד. אבל גם שקרים שאינם גורמים נזק לזולת, כגון סתם שקרים קטנים בתיאור אירוע, כלולים באיסור זה.

האיסור השני הוא איסור ‘גניבת דעת’, היינו שלא לגנוב את דעתו של חבירו על ידי מעשה או דיבור שיגרום לחבר לחשוב כאילו עשינו למענו דבר-מה, כאשר בפועל לא עשינו דבר. ההבדל שבין איסור זה לאיסור לשקר, שהאיסור לשקר מכוון כלפי תיאור דבר-מה בעבר או בעתיד, שצריך להיאמר בצורה מדויקת, ואילו איסור ‘גניבת דעת’ מכוון כלפי ההתנהגות בהווה שצריכה להיות ישרה, ללא הצגות שנועדו ליצור רושם מוטעה. מקור האיסור בפסוק: “לֹא תִּגְנֹבוּ” (ויקרא יט, יא), ואף שבדרך כלל בלשוננו גניבה היא לקיחת חפץ או ממון, מכל מקום מצינו במקרא מספר פעמים שגם גניבת דעת נקראת גניבה, כמו שנאמר אצל אבשלום שגנב את לב ישראל (שמואל ב’ טו, י. לאיסור ‘גניבת דעת’ נקדיש את הפרק הבא).

האיסור השלישי הוא חנופה. ישנם שני סוגי חנופה עיקריים: הראשון, שלמרות שאדם מסוים ראוי לגנאי על מעשה שעשה, חבירו מחניף לו פנים, ומתכחש לאמת. והשני, שאדם מתנהג כלפי חבירו כאילו הוא אוהבו ומעריצו, אך ליבו רחוק מאהבה והערכה כלפיו, וכל התחנפותו אינה אלא לזכות בתמיכתו ועזרתו. המקור לאיסור החנופה בפסוק: “וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ” (במדבר לה, לג).

האיסור הרביעי שייך לענייני משא ומתן, שכל הדיבורים בענייני משא ומתן צריכים להיאמר ביושר. ולכן אסור לאדם לומר לחברו שבעתיד יקנה ממנו או ימכור לו משהו, ובליבו הוא לא מתכוון לעשות כן. ואפילו אם בשעה שאמר התכוון לקיים את דבריו, רק שאחר-כך נשתנו הנסיבות וקשה לו לקיימם – עליו להתאמץ לעמוד בדיבורו. המקור לזה בפסוק (ויקרא יט, לו): “מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם”, ופירשו חז”ל שכוונת הכתוב ללמדנו, שהן שלנו יהיה הן, ולאו יהיה לאו, שאסור שאדם יאמר אחד בפה ואחד בלב, וכן שיקיים את דבריו ויעמוד בדיבורו (ב”מ מט, א; אנצ’ תלמודית ‘הן צדק’).

איסור חמישי מיוחד ישנו לגבי עדים שלא ישקרו בעדותם, וזהו אחד מעשרת הדיברות, שנאמר (שמות כ, יג): “לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר”. ישנה חשיבות עצומה שבית-הדין יוכל להגיע לחקר האמת, כדי להעמיד את הדין על תילו ולהשתית את חיי החברה על ערכי הצדק והיושר, ולכן קבעה התורה איסור מיוחד לעדים שלא ישקרו, ואף הכלילה אותו בעשרת הדיברות.

 

נספח 4 –

שאלות מנחות לדיון:

  • אילו שני ערכים באים לידי התנגשות בדילמה?
  • מה התורה אומרת על זה?
  • אם מישהו שאני מעריכ/ה היה לידי, מה הייתי בוחר/ת?
  • האם יש ערך שמתבטל אל מול הערך האחר, או שזה רק למראית עין?

 

נספח 5 –

סיפורים על הרב אלישע

היומן של הרב לקביעת פגישות היה יומן שהכין בעצמו מדפי A3. השבוע היה מתחיל משבת, ואחר כך שאר ימות החול. ללמדנו שכל השבוע יונק את כוחו משבת קודש. הרב היה משתדל להקפיד להתפלל מנחה גדולה כי איך אפשר לחכות כל כך הרבה זמן ולא להתפלל. כאשר היינו צריכים לקבוע פגישות או שיעורים אם הזמן היה קרוב למנחה, היה אומר קודם נתפלל, נקבל כוחות חדשים, ואז נוכל לקבל החלטות. וכנ”ל לגבי פגישות שהיינו צריכים לתאם ביום חמישי לשבוע שלאחר מכן, היה דוחה לקבל החלטות לאחר שבת כי נקבל כוחות משבת.

 

·        מה היה המרכז של הרב? מהיכן שאב כוחות?

·        על פי זה, מה הנחה אותו בחיים?

·        האם מדובר בסיפור על מעשה קבוע או חד-פעמי? מה זה מבטא?

 

 

 

       
   
לפני יותר מ- 30 שנה הגיעו אנשים ממחנה השמאל להפגין מול ישיבת “מרכז הרב” נגד התבטאות של מרן ראש הישיבה ר’ אברום זצ”ל. ככל הנראה מדובר היה בקריאתו לסירוב פקודה בפינוי יישובים. כמה אברכים ובהם הרב אלישע זצ”ל הזמינו את המפגינים לשוחח בחדר השיעורים בספרייה. היינו תלמידים צעירים וסקרנים, וביקשנו להיכנס למפגש המעניין. אני לא זוכר בדיוק את כל מה שנאמר, אבל אני זוכר שמי שהוביל את רוב השיח היה הרב אלישע. לאחר שהם הבהירו על מה הם באו להפגין ומה כואב להם הרב אלישע דיבר על ההערכה הגדולה שיש לנו לאנשים שאכפת להם מהמתרחש במדינה, ושיש לנו מה ללמוד זה מזה. הוא הדגיש שדבריו של ראש הישיבה נובעים מאחריות גדולה למדינה ולצבא. נוסף על כך הוא הבהיר להם שהפגנה כזו פוגעת בכבודו של הרב ובכל תלמידי הישיבה. המפגינים היו מרותקים ונפעמים מהדברים החמים ומהבהירות שלהם. הפגישה הסתיימה בלחיצות ידיים ובחיוכים. מבחינתנו הצעירים זה היה לימוד גדול וחשוב. ההפגנה כמובן הופסקה.

·        מה אפשר ללמוד מהיחס של הרב אלישע לאנשי השמאל?

·        מה אפשר ללמוד על יחסו למדינה?

·        מהי לדעתכם תפיסת העולם שממנה נבעה התנהלות זו?

 

 
   
המפגשים עם הרב אלישע תמיד היו מחוברים לתורה, בכל הזדמנות הוא לימד ולמד. המראה הרגיל והטבעי של הרב היה כשהוא מחזיק בידו תנ”ך, גמרא וערמת דפים מצולמים. ניסיתי פעמים מספר להניא אותו מעבודת הפרך של הכנת דפי מקורות מצולמים, של צילום המקור, גזירה, הדבקה וצילום. ‘הרב אלישע, היום יש מאגרי מידע במחשב, תוכנות סריקה, ובקלות אפשר להכין דף מקורות’, והוא כמובן, בחן ובעוז המיוחדים לו, לא נכנע: ‘יש משהו מקורי בצילום המקורות והדפים, לא צריך חיים קלים בתורה'”.

·        מה לומדים מהסיפור על יחסו של הרב אלישע לתורה?

·        מה לומדים מדרך הכנת דפי המקורות שלו?

·        מהי לדעתכם תפיסת העולם שממנה נבעה התנהלות זו?

 

 
 
לפני העקירה מגוש קטיף היינו נוסעים עם הרב המון לגוש קטיף. זה היה כמו הבית של הרב. באותה תקופה שכרו לרב רכב בשביל הנסיעות לשיעורים שנתן ברחבי הארץ. כשהחזירו את הרכב לחברת ההשכרה הבעלים אמר: ‘תגידו, מה עשיתם? כמה נסעתם?!’ שלושים אלף קילומטרים בשלושה חודשים! אלו היו נסיעותיו הבלתי פוסקות של הרב אלישע ביום ובלילה למען עם ישראל, בעיר ובספר”.

·        איזה ערך מרכזי מתבטא בסיפור זה?

·        מהי לדעתכם תפיסת העולם שממנה נבעה התנהלות זו?

 

 

דעתך חשובה לנו