מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני אשנה את העולם?

אני אשנה את העולם?

מפתחים עין לאומית- בירור צורכי עם ישראל היום ואיפה אנו יכולים להשפיע בהתאם לכוחותינו.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

פעולה שלישית בחלק הראשון של חודש ארגון שנושאו הוא לפתח נקודת מבט לאומית מבחינה מהותית.

 

: בפעולה זו ניגע בצרכים של עם ישראל, נבחן אותם ונשאל את עצמנו איך אפשר לפעול בהם. ניתן לחניכים להתמודד עם השאלה: מה אנחנו מסוגלים לעשות כדי להוביל להתקדמות ושינוי בסוגיות אלו? מה אני אעשה הכי טוב בעם ישראל?

נרצה להוסיף מוטיבציה כהמשך להתלהבות מהפעולה הקודמת ונקרא לעשייה בכל מאת האחוזים שכל אחד יכול לעשות בהמשך השנים הבאות.

הערות למדריכים במהלך הפעולה: במטרה הראשונה תינתן לכם בחירה בין נושאים וצרכים בעם ישראל, ועליכם לבחור מהם ארבעה נושאים שרלוונטיים יותר לחניכיכם.

 

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבחנו מהם הצרכים של עם ישראל כיום.
  2. החניכים יבינו איך הם עצמם יכולים לפעול בצורה המשמעותית ביותר בהתאם לצורכי עם ישראל.
  3. החניכים ישתפו איפה נראה אותם בעוד כך וכך שנים בעם ישראל.

מקורות להרחבה:

ראו מקורות רבים להרחבה בנושאים מתוך הפעולה: התא המשפחתי, לימוד תורה, דתל”שים, חזרה למסורת היהודית, פילוג בעם ישראל, דור המסכים, שירות לאומי, הר הבית, שמירת העיניים (נספח 1).

 

 

ציוד נדרש:

נספחים מצולמים.

 

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א – בחינת הצרכים של עם ישראל כיום

 

פזרו על הרצפה ארבעה מתוך כל הנושאים (המופיעים בנספח 1) ושאלו את החניכים:

 

  • מה לדעתכם פירוש הנושאים הללו, כלומר איזה צורך קושר את כל הנושאים הללו?
  • לדעתכם, האם יש נושאים נוספים שצריך להתייחס אליהם?
  • מהו סדר העדיפויות בין הנושאים?
  • האם יש נושאים ששייכים לחברה מסוימת?

 

 

לאחר שתדברו על זה כשבט, חלקו את השבט לארבע קבוצות, וכל קבוצה תקבל כמה מקורות בנושא מסוים ותדון בהם. חזרו לפורום השבטי, וכל קבוצה תשתף במסקנותיה את השבט (וגם תחשוב על שני רעיונות למימוש ועשייה בנושא שקיבלה – ותשתף אותם בהמשך).

 

 

שלב ב – איפה אני יכול(ה) להשפיע במקומות הללו?

 

שאלו את החניכים האם לדעתם יש להם כוח ואפשרות להשפיע בנושאים הללו:

 

אם יגידו לכם כן – שאלו אותם איך אפשר מחר בבוקר לקום ולהתחיל לפעול בנושא, ואיך הם יכולים לשנות דברים בצורה מיוחדת ושונה מאשר המבוגרים ואף שונה זה מזה – איפה פלוני יכול להשפיע יותר מאלמוני.

 

אם יגידו לכם לא – עודדו אותם בהצפת הכוחות של כל אחד ואחד מהם, ספרו להם על דוד המלך שהיה נער כשהרג את גליית, על הרב קוק שלמד גמרא בעיון כשהיה בן שמונה, וכן ספרו להם את הסיפור על הילד ההולנדי שהציל עיירה שלמה מהצפה על ידי דחיפת אצבעו לסכר שהתחיל להתפרץ. הכוחות נמצאים בנו, אנו רק צריכים להשתמש בהם ולהוציא אותם לפועל. איפה הכוחות שלי פועלים בחברה הישראלית ובנושאים שדיברנו עליהם? בקשו מהחניכים לשתף ברעיונותיהם לעשייה בנושאים שדיברו עליהם בקבוצות.

 

אפשר גם לשלוח לחניכים במהלך השבוע כמה סרטוני מוטיבציה כהכנה לפעולה (מצורפים כמה קישורים לסרטונים מומלצים בנספח 2).

 

כדאי לשתף עם החניכים סיפור שלכם על הצלחה בנושא מסוים למרות שנראה לכם בהתחלה שאי-אפשר.

 

 

שלב ג – שיתוף החניכים איפה יהיו בעתיד

 

חלקו את הקבוצה לזוגות ולתפקידים – אחד יהיה מראיין בטלוויזיה והאחר מרואיין. עליהם לראיין זה את זה מנקודת מבט של עוד עשר שנים, וכל אחד ישתף באילו נקודות השפעה הוא נמצא בחברה הישראלית ביחס לכוחות שלו. אחר כך הופכים תפקידים והמראיין נהיה מרואיין ולהפך.

 

 

סיכום:

דיברנו על כמה נושאים שצריך לפעול בהם בחברה הישראלית. הבנו שיש לנו הכוחות לעשות זאת ושיתפנו איפה נהיה בעוד כמה שנים ביחס לכוחות שלנו ולצרכים של עם ישראל. בפעולה הבאה נראה איך כקבוצה אנו יכולים לפעול בנושאים הללו ולהשפיע.

 

 

הצעה לצ’ופר:

חלקו לחניכים את הקטע המצורף (נספח 3).

 

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

 

מקורות להרחבה לכרטיסיות בשלב א

אלו הצעות עם מקורות רבים להרחבה. אם אתם רוצים לתת נושא נוסף לשבט שלכם שלדעתכם מתאים יותר – לכו על זה.

 

 

 

לימוד תורה:

  • מאמר של הרב יצחק נריה על חובתה של הציונות הדתית להעמיד גדולי תורה: https://goo.gl/om7qUT
  • מאמר של מאיר יעקבסון על לימוד גמרא: https://goo.gl/EzMJV8
  • ‘המורה שלנו לגמרא’: https://goo.gl/QjkvaG
  • שיעור של הרב דרוקמן על לימוד תורה

 

 

חזרה בתשובה, יציאה בשאלה:

  • ריאיון עם הרב משה רט על אמונה ופילוסופיה: https://goo.gl/MMKWEM
  • מכתב של מדריכה בצופים על זהות יהודית: https://goo.gl/siYFSU
  • מאמר של הרב יונה גודמן שמרגיע את הרוחות: https://goo.gl/JEFFna
  • מאמר של חוזרת בתשובה שמתארת את החוסרים שצריך לדבר עליהם: https://goo.gl/2dTq7S
  • מאמר של רועי אהרוני על הילדים שאסור להם לשאול: https://goo.gl/ezXP6p
  • מאמר של רועי אהרוני בעקבות דו”ח נציב קבילות החיילים שממנו עולה שחיילים זקוקים יותר לחיבור למסורת ממה שיש כעת בצבא: https://goo.gl/By17av

 

 

פילוג בעם ישראל:

  • מאמר של דעה אביחיל המראה שהאחדות רבה יותר ממה שזה נראה בחוץ: https://goo.gl/ESJ5JL
  • הרב זאב קרוב קורא להפסיק לצעוק ולהמשיך להאיר: https://goo.gl/8eaDM8
  • שיחה עם הסוציולוג ד”ר נסים ליאון על שהחברה הישראלית מאוחדת הרבה יותר ממה שנראה: https://goo.gl/izfdtV

 

דור המסכים:

  • מאמר של הפסיכולוג ירון סלע על הבעיות של הילדים של היום בעקבות האינטרנט והרשתות החברתיות: https://goo.gl/ZK54dM
  • שיחה של נדב גדליה עם נערים ונערות על ערכים, קדושה וקשר למולדת: https://goo.gl/e1gVc4
  • שיחה עם אומן הראפ ‘טונה’ על אומנות כנה וקריאה לצאת ולשנות קצת את השיח: https://goo.gl/A2GwYq

 

 

הר הבית:

  • מכתב של הרב עמאר נגד העלייה להר הבית: https://goo.gl/hNGq3X
  • 1,264 איש עלו להר הבית בתשעה באב: https://goo.gl/vRszqz
  • הרב משה שטרנבוך נגד העלייה להר הבית: https://goo.gl/uAZPiY
  • כתבה על גדולי ישראל התומכים בעלייה להר הבית: https://goo.gl/qn6L5k
  • קריאה של עשרות רבנים לעלות להר הבית בטוהרה:

 

צניעות ושמירת העיניים:

  • זה שייך גם לבנות!
  • אתר ‘עזים בקדושה’, שיש בו חומר רב על הנושא:
  • אתר ‘גולשים על בטוח’, שגם בו יש חומרים: http://www.golshim.net

 

מקורות כלליים:

  • ריאיון עם הרב דרוקמן על נושאים רבים: https://goo.gl/C9tXRC

 

 

נספח 2 –

סרטונים

 

 

סרטון מוטיבציה של אדם חסר ידיים ורגליים: https://goo.gl/jaHhGZ

 

 

סרטון מוטיבציה על שחקן פוטבול שמצליח יותר ממה שחשב: https://goo.gl/tuAvMW

 

 

נספח 3 –

הצעה לצ’ופר

 

“עלה למעלה עלה, כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם, פן יכחשו לך, דרש אותם, וימצאו לך מיד” (הרב ראי”ה קוק, אורות הקודש א, מוסד הרב קוק ירושלים).

 

 

דעתך חשובה לנו