מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חובת האדם בעולמו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים ליום חול
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

כבר בגן עדן, עוד לפני המבול והרבה שניתנה תורה, ציווה הקב”ה את האדם ציווי חשוב ומופלא, “לעובדה ולשומרה”: לשמור על שיצר העולם בעבורנו, אך גם לפתח אותו ולהוביל אותו קדימה. 
בפעולה ניפגש בדרך חווייתית עם הציווי ועם המדרש בקהלת רבה, נבין מה הקב”ה מצפה לגבי להתנהלות שלנו בעולם, נראה איך ציווי זה בא לידי ביטוי בימינו, ולבסוף נתייחס גם לקשר אישי של כל אחד מאיתנו לארץ ולעולם.

מטרות הפעולה

1. החניכים ייפגשו עם המדרש בקהלת רבה ועם הציווי לשמור על העולם ולקיים מספר בראשית.
2. החניכים יעמיקו בשני ההיבטים של הציווי הכפול, “לעובדה ולשומרה”, ויראו כיצד ציווי זה בא לידי ביטוי בימינו.
3. החניכים ישתפו בקשר שלהם לארץ. 

ציוד:

  • כרטיסיות גזורות
  • דפים
  • צבעים
 
 

מהלך הפעולה:

 

שלב א-

 
בשעה זה נפגיש את החניכים שלנו עם המדרש בקהלת רבה ועם הציווי לשמור על העולם מספרית.
 
אפשרות 1:
 
ספרו לחניכים את סיפור הבריאה, ותוך כדי סיפור הציגו אותו באמצעות תמונות (נספח 1).
 
אפשרות 2:
 
חלקו לכל חניך וחניכה תמונה או שתיים ואמרו לחניכים שכעת נספר יחד את סיפור הבריאה, סיפור שכנראה רובם מכירים. בקשו מהחניכים למלא תפקיד פעיל בסיפור: כל חניך או שניים יקבלו יום, לפי התמונות שחולקו להם, ויצטרכו לספר מה נברא באיזה יום, להרים את התמונה ולהראות אותה לכולם. אתם תהיו הקריינים כדי לשמור על המסגרת של הסיפור.
 
ספר:
בכל יום הקב”ה ברא משהו אחר. ביום הראשון ברא את האור והחושך, ביום השני את המים והשמיים, ביום השלישי את האדמה והצמחים, ביום הרביעי את המאהרות – השמש, הירח והכוכבים, ביום החמישי את הדגים והעופות, ביום השישי את שאר החיות. הסתכל הקב”ה על העולם וחשב: עולם כה יפה בראתי, אך למי בראתי את כל זה? מי ייהנה מהבריאה – מהצמחים, מהמים, מהשמש?
ברא הקב”ה את האדם הראשון ואמר לו “ראה את העולם הטוב שבראתי, בשבילך בראתי את כל הדברים הטובים הללו”.
 
שאלו את החניכים:
לפי הסיפור, בשביל מה נברא האדם? מה המקום שלו בעולם?
 
לאחר שהחניכים יענו סכמו את התשובה: הקב”ה ברא לנו עולם מלא בטוב כי רצה להיטיב עימנו. 
 
ספרו לחניכים שיש מדרש שמלמד אותנו התפקיד שלנו הוא לא רק ליהנות מהעולם אלא גם לקבל עלינו אחריות לקורה בו.
 
 
הקריאו לחניכים את המדרש (נספח 2).
 
 
אפשרות נוספת: 
 
הביאו את המדרש המופיע בקומיקס בבא בתנ”ך של שי צ’רקה והראו לחניכים תוך כדי סיפור המדרש.
 
שאלו את החניכים:
מה הקב”ה ביקש מה אדם לעשות?
 
כמו: ראינו שהקב”ה ברא עולם מלא בטוב רק בשבילנו, אבל אנחנו צריכים לשמור עליו, הקב”ה בכבודו ובעצמו ביקש מהאדם לשמור על העולם שלו ולוודא שהוא לא ייפגע.
 
 

שלב ב-

לאחר שנפגשנו עם המדרש ועם הציווי לעובדה ולשומרה ננסה ונהלה על טיבו של הציווי ולהבין את שני ההיבטים שבו. 
 
שימו על הרצפה שני דפים גדולים, על אחד כתוב “לעובדה” ועל השני “לשומרה” (נספח 3). הסבירו לחניכים שהקב”ה ציווה אותנו בשני ציווים על העולם: לעובדה: לפתח את העולם ולקדם אותו; לשומרה: לשמור על העולם, בטוח שלא נקלקל את העולם ואת החיים בו. 
 
אמרו לחניכים שבשלב זה ננסה להבין יותר מה נכלל בציווי ומה עלינו כבני אדם לעשות כדי לקיים אותו. את זה באמצעות כרטיסיות שעליהן יהיו כתובות ומצוירות כל מיני פעולות שהאדם עושה בעולם (נספח 4), ואנחנו נצטרך לחלק אותן לשתי קטגוריות: לעובדה ולשומרה. 
 
והחניכים יצטרכו לומר אם מדובר פה ב”לעובדה” או ב”לשומרה” ולהסביר למה. אם אתם רואים שהחניכים מסתבכים בהסבר, אפשר לשאול שאלות שיכוונו אותם לתשובה, למשל: האם זה יוצרת דבר חדש בעולם רק שומרת על מה שקיים? נסו להתאים את השאלות ואת הכיוון לחניכים שלכם והשתמשו במילים שהם מבינים.
 
אפשרות נוספת: חלקו לכל חניך וחניכה שתי כרטיסיות קטנות המסמנות את שתי הקטגוריות (נספח 5), ובכל פעם יתבקשו החניכים להרים את הכרטיס שהם חושבים שהפעולה משויכת אליה.
אפשר גם לתת בכל פעם רק לחניך אחד לענות לך ולהעניק יחס אישי ולוודא שכולם ישתתפו בפעולה.
 
סכמו: ראינו שיש לנו ציווי “לעובדה ולשומרה”, ועלינו לשמור על העולם שנתן לנו הקב”ה ולוודא שלא יתקלקל, אבל הקב”ה ציווה אותנו גם לעבוד את האדמה ולפתח את העולם. נפגשנו עם פעולות שהאדם עושה כדי לעבוד את הארץ ולשמור עליה, אבל יש עוד המון דברים שאפשר לעשות כדי להשפיע על העולם ולשמור עליו, והתפקיד שלנו הוא למצוא במה אנחנו יכולים לעולם בשמירה או בפיתוח.
 

שלב ג-

עד עכשיו דיברנו על האנושות ככלל, אפילו כשנכנסנו לפרטים זה לא היה בהכרח דברים שקשורים בקשר ישיר לחניכים שלנו. זה ננסה להגיע למקום האישי של החניך.
 
בקשו מהחניכים חושבים על משהו שהם מתחברים אליו בארץ (אפשר בעולם בכלל, אבל להציע בארץ זה קל ופשוט יותר), על משהו שהם מתחברים אליו בטבע (צמחים, הרים, בעלי חיים, ים וכו’) או על מקום מסוים שהם אוהבים ורוצים . עליו או לפתח אותו.
 
חלקו להם דפים וצבעים (אם הם מלכלכים, כדאי להגיד מראש לבוא אותם בבגדים שאפשר ללכלך) והנחו לצייר את החיבור שלהם לארץ ולעולם. אפשר בסוף לעשות סבב ולבקש מכל לספר אחד מה צייר ואיך הוא יכול לשמור על אותו מקום או לפתח אותו. 
 
אפשר לתלות את הציורים בחדר בסניף או לחבר אותם לשרשרת ולתלות אותה בסניף.
אפשר כמובן לצלם להורים ולשאר הסניף ולכתוב מילה או שתיים על מה שעשיתם בפעולה.
 

סיכום-

פגשנו את המדרש והציווי של הקב”ה לראשון, ראינו שמירה על העולם היא לא רק לשמר את הקיים אלא גם לקבל את האחריות לפיתוח העולם, לקידומו ולבנייתו. פעולות ראינו אפשר לעשות כדי לשמור על העולם ולפתח אותו, ולסגור להתחבר למקום האישי שלנו. ובמה אנחנו היינו רוצים לשמור על העולם.
 

נספחים:

נספחים – להורדה לחצו כאן!

דעתך חשובה לנו