מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אדם ואדמה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“וַיִּיצֶר ה’ אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה”. בפעולה זו נבקש לעמוד על סודה ומהותה של האדמה: ביכולת שלה להצמיח וליצור מתוך תהליך, השקעה ועמל. נעסוק בקשר שבין האדם לאדמה ונבקש לגלות את הכוחות הטמונים בנו ודורשים לצאת החוצה מתוך עבודה ועמל, ממש כמו פעולת האדמה.

מטרות הפעולה

1. החניכים ישתפו ביחס ובקשר שלהם לאדמה.
2. החניכים ילמדו על הקשר ועל הדמיון שבין האדם לאדמה.
3. החניכים יתבוננו בכוחות הקיימים בהם ומבקשים לצמוח ולגדול.

פתיחה: שיתוף וחיבור
פזרו על הרצפה קלפי תמונות של אדמה, צמיחה ועבודת הקרקע (נספח 1).
שאלו את החניכים: מה האדמה מסמלת בעבורי?
כל חניך וחניכה יבחרו תמונה שמסמלת בעיניהם את פעולת האדמה ויענו באמצעותה על השאלה.

 

מטרה: המטרה של המתודה היא להפגיש את החניכים עם הנושא עוד קודם הדיון והלימוד. אנחנו לא רוצים שהפעולה תהיה חיצונית לחניכים אלא שהנושא יפגוש אותם. לכן חשוב לפני הכול לשמוע אותם, לעורר בהם תחושות ומחשבות על נושא הפעולה. נוסף על כך אנחנו מאמינים שהחיבור של האדם לאדמה הוא קודם כול חיבור טבעי, ולכן חשוב לשמוע על החיבור עוד קודם הבירור והלימוד.

עוד אפשרות לשבטים הצעירים: תנו לחניכים כדור צמר, והם יזרקו אותו זה לזה ויצטרכו לאחוז בחוט שהגיע אליהם. כל חניך שהכדור יגיע אליו יצטרך לענות על שאלה זו: מה האדמה מסמלת בעבורי? אפשר לזרוק את החוט כמה פעמים, ובכל פעם יצטרך החניך למצוא רעיון נוסף. המשחק יסתיים כאשר הכדור ישתחרר כולו ותתקבל רשת חוטים מסועפת שכרוכות בה התשובות שענו החניכים. ממתודה זו אנו יכולים ללמוד שהאדמה אינה רק קרקע, חומר בטבע, אלא שיש לה כמה רבדים בעומקים שונים ביחס אל האדם.

זמן: 15 דקות (כמובן שתלוי בכמות החניכים וברמת השבט. כדאי להתעכב על חלק זה ולבקש לעורר שיח עמוק ואמיתי).

 

גוף הפעולה: לימוד משותף ודיון


בשלב זה נבקש להעמיק בשאלה שבה פתחנו את הפעולה מתוך לימוד ובירור משותף.
נבקש ללמוד על כוחה של האדמה, ומתוך כך על הקשר שבין האדם לאדמה.

 

שבטים צעירים:
קראו כמה קטעים שעוסקים בתפקיד האדמה בטבע (נספח 2). כדאי לכתוב כל קטע בכרטיסייה ולתת לחניכים לקרוא. אפשר להוסיף תמונה של אדמה (נספח 3) כדי להמחיש את הכתוב.

 

שאלו:

  • מה התפקיד של האדמה בטבע ובבריאה?

הגיעו יחד להבנה כי האדמה, בזכות החומרים והתכונות שבה, מספקת לצמחים את הכוח והיכולת לגדול ולצמוח. כלומר, היא מוציאה לפועל את הכוחות הגנוזים בצמח.

כתבו על דף גדול את הפסוק של ספר בראשית העוסק בבריאת האדם: “וַיִּיצֶר ה’ אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה”.

 

שאלו:

  • ממה האדם מורכב?
  • מהי לדעתכם המשמעות של היות האדמה חלק נכבד באדם?
  • חשבו על הקשר בין המילים אדם ואדמה. מה לדעתכם משמעות הקשר הזה?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מפעולת האדמה על האדם עצמו?
  • איך אנחנו יכולים להעמיק את החיבור שלנו עם האדמה?

הגיעו יחד להבנה כי כמו שלאדמה יש כוחות להצמיח, גם לאדם יש יכולת להוציא לפועל את הכוחות והתכונות שלו, להצמיח אותם. כמו הצמחים, שתהליך התפתחותם אורך זמן ודורש השקעה ועמל רב של האדמה, גם בשביל לגלות את הכוחות הטמונים בנו נדרשים עבודה ועמל.

זמן: 20 דקות. נספחים: נספחים 2, 3. ציוד: דף עם הפסוק.

 

שבטים בוגרים:
למדו יחד מקור שעוסק בקשר שבין האדם והאדמה (כדאי להדפיס לחניכים את המקור). תחילה בקשו לשאול כמה שאלות העוסקות בקשר שבין האדם ואדמה. התשובות על השאלות יתגלו בהמשך מתוך הלימוד.

  • חשבו על הקשר בין המילים אדם ואדמה. מה לדעתכם משמעות הקשר הזה?
  • מהי פעולת האדמה? מה הכוח שלה?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהכוח של האדמה על עצמנו (בהנחה שהגענו להבנה שיש קשר בין האדם לאדמה)?

 

“כל מערכת ימי החיים של האדם הם תמיד בבחינת זריעה למה שעתיד לצמוח. ועל כן הוא נקרא בשם ‘אדם’ ע”ש האדמה להורות על עניין זה. שכן כל שבחה של האדמה הוא מצד הגידול והצמיחה הבאים ממנה. וכשם שכל מה שצומח מן האדמה יש בתוכו זרע שזורעין אותו ושוב מעלה צמחים וגידולים חדשים, כן גם האדם, כל מה שממציא על ידי טהרת מחשבתו וכושר מעשיו, בגדר זריעה הוא, שממנה עתידים לצמוח ולפרוח גידולים חדשים עד אין סוף ואין תכלית. וכשם שלזריעה הנתונה באדמה דרוש עיבוד ועידוד, השקאה וכדומה במלאכות שבשדה, שרק על ידם מתעורר באדמה כח הגידול, כן אצל האדם. הנשמה העליונה-האלוקית, מעוררת בו כח הגידול והצמיחה, והעבודות הקדושות הן הן הפועלות להחיות את כח הגידול שלו(הרב חרל”פ, מי מרום, חלק ה).

 

  • מה המקור מלמד אותנו?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מתהליך הצמיחה שמתרחש באדמה על התהליכים המתרחשים באדם?
  • מהי פעולת הזריעה המתרחשת באדם? מהי האדמה באדם לפי הרב חרל”פ? מהי עבודת האדמה הדרושה באדם?
  • למה לדעתכם הנשמה היא המסוגלת להוציא את הכוחות אל הפועל?

 

הגיעו יחד להבנה וללימוד כי כמו האדמה, ששבחה הוא מצד היכולת שלה לשמש בית גידול וצמיחה, כך גם האדם. האדמה מקבלת זרע ועמלה לעבד את הזרע כדי להצמיח אותו. תהליך זה מתרחש לאורך זמן ודורש עמל רב מצד האדמה. גם באדם יש זרעים רבים: מחשבות, תכונות וכוחות שעוד לא מומשו המבקשים לצמוח ולצאת אל הפועל. כמו האדמה גם האדם מסוגל לכך על ידי עמל ועבודה. ובזכות מה? הרב חרל”פ מלמד אותנו שהנשמה הא-לוהית הקיימת באדם, בזכות השייכות שלה אל הקודש, אל תיקון העולם, היא המסוגלת להוציא את הכוחות והרצונות לפועל.

זמן: 20 דקות.

 

סיכום: התבוננות

במהלך הפעולה ביקשנו לעמוד על הדמיון שבין האדם לאדמה. למדנו שכמו שהאדמה יש בה תכונות להצמיח חיים, גם באדם יש יכולת להוציא לפועל את הכוחות, המחשבות והרצונות הקיימים בו. תהליך זה דורש השקעה ועמל, טיפה אחר טיפה, ממש כמו פעולת האדמה. אך די לצאת החוצה ולראות את הפריחה והצמיחה הגדולה בשביל להיות בטוחים שתהליך זה גם אפשרי בתוכנו.

לסיכום בקשו מהחניכים לחשוב על כוח, תכונה או רצון שיש בהם והיו רוצים לפתח, להוציא לפועל. מה הצעד הראשון שיעשו כדי להתחיל להצמיח כוח זה?
עודדו את החניכים לשתף.

פעולת אמצע שבוע: החניכים יכתבו את התכונות שהיו רוצים לפתח ולהוציא לפועל על דפים בצורת עלה (שתכינו מראש). מכל התכונות של החניכים תכינו גיליון גדול בצורת עץ המבטאת את המסר של הפעולה: יש לנו כוחות שאנחנו מסוגלים להצמיח מתוך החיבור שלנו לאדמה.

זמן: 10 דקות.

 

 נספחים

נספח 1: קלפי אדמה (אחת מהמתודות: צריך למצוא דרך איך לייצר קישור באתר)

 

נספח 2: תפקידי האדמה בטבע

מתוך אתר ‘דגן בגן’: למה האדמה כל כך קריטית וחשובה לגידול צמח? — דגן בגן (daganbagan.co.il)
(כדאי לקרוא את המשפטים על פי הסדר)

מצע לגידול צמחים ועצים
אדמה תומכת בחיים של כל סוגי הצמחים בכמה דרכים, החל מאספקת מים וחומרים מזינים ועד עיגון הצמחים.

תמיכה במערכת השורשים
האדמה מעניקה תמיכה במערכת השורשים של הצמחים שגדלים בה. היא מאפשרת לעץ או לצמח עוגן כדי שיוכל לצמוח לגובה באופן אנכי וזקוף.

חומרים מזינים ומינרלים
האדמה מספקת לצמחים מכל המינים את המזון והמינרלים שהם זקוקים להם לצורך גדילה, הפרחת פרחים והפקת פירות וירקות. סוג הקרקע המתאים לצמח משפיע על מידת הנוכחות של מרכיבים אלה.

חילופי גזים וחמצן
חמצן נלכד בחלל שבין רגבי האדמה ומגיע אל שורשי הצמחים והעצים. חיידקי הקרקע שבאזור השורשים מנצלים את החמצן לפירוק סוכרים שיוכלו בהמשך להזין את הצמח ולאפשר את גדילתו. נוסף על כך אדמה פורייה מתפקדת כמחסן של פחמן, ולה תפקיד חשוב במעגל הפחמן הגלובלי. לשמירה על פוריות של אדמות ועל יכולתן לשמר פחמן יש תפקיד חשוב מאוד במאבק בהתחממות כדור הארץ.

הגנה מפני שחיקה
שורשי הצמחים אוחזים את הקרקע ומספקים עוגן בסחף אדמות. האדמה מעניקה למערכות השורשים את התמיכה הנדרשת כדי למנוע עקירת עצים עקב רוחות חזקות ומזג אוויר סוער.

סינון
האדמה מסוגלת לסנן מזהמים לא רצויים ומזיקים משורשי הצמחים והעצים. מערכת סינון טבעית זו חיונית לצמיחת צמחים ועצים. בכיוון ההפוך, גם הצמחים מסייעים לאדמה בניקוי רעלים ומזהמים שמקורם במים שנשטפו מכבישים וכדומה.

אגירת מים
האדמה מסוגלת להחזיק מים כדי לספק לחות מתמשכת וחומרים מזינים חיוניים למערכות שורש הצומח. רמת המים שהאדמה יכולה להכיל תלויה בסוג האדמה.

פירוק חומרים אורגניים
בעזרת מיקרו-אורגניזמים הנמצאים בקרקע מזורז תהליך הפירוק הטבעי של חומרים אורגנים. ה”עובדים” המיקרוסקופיים הללו הופכים את החומר האורגני המצוי באדמה מתוצר פסולת לחומרים מזינים חיוניים לצמחים ומשמשים בסיס לשרשרת המזון בעולם.

 

נספח 3 Free Vector | Seed growing into tree (freepik.com)

דעתך חשובה לנו