מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

דף לימוד 1 – אדם ואדמה

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

לאדמה תכונות וכוחות רבים: היא מאפשרת מרחב של צמיחה וגידול, היא נותנת ביטחון ויציבות, היא מבטאת צימאון למים ועוד. בלימוד זה נבקש לעמוד על תפקיד אחד של האדמה: על היכולת שלה להצמיח ולייצר מתוך תהליך, השקעה ועמל. מתוך כך נבקש ללמוד על הקשר שבין האדם לאדמה ועל הכוחות הטמונים בנו ומבקשים לצאת מן ההעלם מתוך עבודה ועמל, ממש כמו פעולת האדמה. לבסוף נלמד שעם העבודה המוטלת עלינו, הרי שהקב”ה ברחמיו נותן לנו כל העת כוחות וחיים.

מטרות הפעולה

  1. החברים יבינו את הקשר והחיבור בין האדם לאדמה.
  2. החברים ייפגשו עם הכוחות שטמונים באדמה ויבינו מהם הכוחות הטמונים בהם כבני אדם.
  3. החברים ידונו בשאלה מה נדרש כדי להביא לידי ביטוי את הכוחות הטמונים בהם.

מקור 1:
“וַיִּיצֶר ה’ אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה”
(בראשית ב, ז).

  • כיצד מתוארת בריאת האדם?
  • מה בא לעורר הרעיון שהאדם נוצר מהאדמה?
  • חשבו על תפקידים ותכונות שיש לאדמה. מה האדם יכול ללמוד מכך על עצמו?

 

מקור 2:

“…ויראה ששמו מורה על דבר העצמי לו, שהוא מיוחד בו האדם מכל. וזה שהוא נקרא ‘אדם’ על שהוא עפר מן האדמה. ועתה יש לשאול, וכי כל שאר הנמצאים אינם מן האדמה שיקרא האדם ביחוד בשם ‘אדם’ על שם שנברא מן האדמה. אבל ענין האדם מתיחס ביותר אל האדמה. וזה כי האדמה היא מיוחדת בזה שהיא בכח, ויש בה יציאה לפעל כל הדברים אשר יוצאים ממנה; צמחים, ואילנות, ושאר כל הדברים, והיא בכח לכל זה. וזהו ענין האדם שהוא בכח, ויוצא שלימותו אל הפעל. ולפיכך שמו ראוי לו שיהיה משתתף עם האדמה, שהיא מיוחדת לצאת מן הכח אל הפעל בפירות וצמחים וכל אשר שייך אליה, וכן הוא האדם יוצא כחו אל הפעל” )המהר”ל, תפארת ישראל, פרק ג).

  • לפי המהר”ל, במה האדם דומה לאדמה?
  • מה זה אומר שהאדם הוא בכוח, והוא צריך להוציא שלמותו אל הפועל?
  • חשבו על כוח, תכונה או מחשבה שיש בכם והייתם רוצים להוציאו לפועל.

 

מקור 3:

“כל מערכת ימי החיים של האדם הם תמיד בבחינת זריעה למה שעתיד לצמוח. ועל כן הוא נקרא בשם ‘אדם’ ע”ש האדמה להורות על עניין זה. שכן כל שבחה של האדמה הוא מצד הגידול והצמיחה הבאים ממנה. וכשם שכל מה שצומח מן האדמה יש בתוכו זרע שזורעין אותו ושוב מעלה צמחים וגידולים חדשים, כן גם האדם, כל מה שממציא על ידי טהרת מחשבתו וכושר מעשיו, בגדר זריעה הוא, שממנה עתידים לצמוח ולפרוח גידולים חדשים עד אין סוף ואין תכלית. וכשם שלזריעה הנתונה באדמה דרוש עיבוד ועידוד, השקאה וכדומה במלאכות שבשדה, שרק על ידם מתעורר באדמה כח הגידול, כן אצל האדם. הנשמה העליונה-האלוקית, מעוררת בו כח הגידול והצמיחה, והעבודות הקדושות הן הן הפועלות להחיות את כח הגידול שלו” (הרב חרל”פ, מי מרום).

  • מהו תהליך הצמיחה שמתאר הרב חרל”פ שעוברת האדמה, ומהם השלבים שמתרחשים באדם עצמו? מה אנחנו יכולים ללמוד מכך?
  • “וכשם שלזריעה הנתונה באדמה דרוש עיבוד ועידוד… כן אצל האדם”. נחזור אל אותם כוח, תכונה או מחשבה שדיברנו עליהם, שמבקשים לצאת מהעלם. מהי העבודה הנדרשת מכם כדי להצליח לתת לאותו כוח לצמוח ולהופיע?

 

מקור 4:
“אריכות ימים דרושה לקניין השלמות, מפני שהאדם באשר הוא אדם גופני, צריך ללכת בקנייניו הרוחניים בהדרגה ומתון, לפי כוח גופו ונפשו המחוברת בחומר” (הראי”ה קוק, עין איה, ברכות נד).

  • מה מלמד אותנו הרב קוק במקור זה? כיצד זה מתקשר ללימוד שלנו?
  • חשבו על אותם כוח, תכונה או מחשבה. חשבו כיצד בזכות מקור זה אתם מצליחים להתמלא בכוחות ובעיקר בהבנה כי הדבר דורש תהליך, התמדה, סבלנות ואמון.

 

במקורות עסקנו בפעולת האדמה, המסוגלת להצמיח מתוך עמל ועיבוד. דיברנו על הקשר של האדם לאדמה, שהאדם נוצר ממנה, ועל היכולת של האדם גם כן להוציא כוחותיו מן הכוח אל הפועל. למדנו שהדבר דורש עמל, עבודה, תהליכיות והתמדה ושבכל אחד מאיתנו יכולת גדולה להצמיח ולפעול במציאות.

דעתך חשובה לנו