מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תהליך תיקון המידות

תהליך תיקון המידות

"גדולים החולמים חלומות והופכים חלומות למציאות" (הרב נריה)

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
הרב נריה | מידות | נושא שנתי | חודש ארגון | חודש ארגון תשפ"ב- קמעא קמעא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“אם יש לך חלום, אל תיתן לו ללכת, לך אחריו כל הדרך
אם יש לך חלום, אל תיתן לו ללכת, כל עוד אתה נושם, רוץ אחריו עד שיתגשם” (סמדר שיר).
בפעולות הקודמות נדרשנו לחשיבות הדרך בתהליך עבודת המידות. קרה לכם פעם שדיברתם הרבה על דבר שרציתם שיקרה אך בסופו של דבר הוא נשאר תלוי באוויר, מילים בלי מעשים? אם לא נגדיר איך בדיוק נבצע מעשים לקידום האישיות שלנו, דברים יתקשו לזוז. בואו נוריד דיבורים גבוהים למעשים קטנים!

מטרות הפעולה

  1. החניכים יפנימו את חשיבות הלהט בתהליך תיקון המידות
  2. החניכים יבינו שבידיים שלהם לתקן את המידות
  3. החניכים יכינו תוכנית עבודה לתהליך תיקון המידות


ציוד נדרש: רמקולים, נספחים

גוף הפעולה

שלב א –
התחילו את הפעולה במשחק תופסת שרשרת: בחרו חניך אחד, הוא יהיה התופס. על חניך זה לתפוס חניכים אחרים, וכל חניך שנתפס נעשה חלק מחוליית השרשרת של התופסים. החניכים שנתפסים מחזיקים ידיים ורצים יחד עד שכולם נתפסים.

לאחר המשחק פתחו בדיון. שאלו את החניכים שנתפסו אחרונים במשחק השרשרת:
איך הצלחתם להישאר אחרונים עד שכולם תפסו אתכם?
שאלו גם את החניכים הראשונים שהיו בשרשרת:
מה גרם לכם לא לוותר ולנסות לתפוס את חבריכם לשבט ולהגדיל את השרשרת?
הסבירו לחניכים שאם יהיה לנו רצון גדול (כמו במשחק התופסת, לברוח או לתפוס), בסופו של דבר המאמץ שלנו יגרום לנו להצליח, לפעמים גם אם נהיה מיעוט מול רוב כמו במשחק. הסבירו שככה גם בתהליך עבודת המידות שלנו, שדיברנו עליו בפעולות הקודמות: ככל שנשקיע בו יותר ונהיה בעלי התלהבות גדולה ורצון לנצח ולעבוד על מידותינו וממוקדי מטרה, נצליח שלא לוותר לעצמנו ולתקן את המידה שהצבנו לעצמנו ולשפר אותה. בדיוק כמו במשחק השרשרת.

שלב ב-
אפשרות א’: השמיעו לחניכים את השיר ‘אין הדבר תלוי אלא בי’ של יוחאי בן אב”י.
אפשר גם לחלק להם את המילים (נספח 1).
בקשו מהחניכים לחשוב על דוגמאות למצבים בעבודת המידות (כמו בשיר) שקורים בהם דברים שיכולים להיות תלויים בנו. בחרו כמה חניכים שישתפו בדוגמאות ויסבירו כיצד אפשר להפוך את הסיטואציה להיות תלויה במעשינו.

אפשרות ב: חלקו לחניכים את פתקי החיות (נספח 2). כל חניך יקבל פתק שרשומים בו שני שמות של בעלי חיים: פרה וחיה נוספת. אסור לחניכים להראות לחבריהם אילו חיות כתובות להם בפתק! בקשו מהחניכים להיעמד במעגל והסבירו להם שבכל פעם שתגידו שם של חיה מי שכתוב לו בפתק שם החיה הזו צריך להיתלות על מי שנמצאים בצדדיו. שמרו את פרה לסוף, וכאשר תגידו אותה החניכים ייפלו.

שאלו את החניכים:
– האם סמכתם על החברים שלכם כשנתליתם עליהם?
– מה קרה כשאמרנו פרה? למה כולם נפלו?
– האם יש דברים בחיים שבהם אנחנו סומכים על אחרים ובסוף כולם נופלים או ששום דבר לא קורה בגלל זה?
אמרו לחניכים שאומנם פה זה היה מצחיק, אבל אם בעבודת המידות האישית שלנו ‘ניתלה’ על אנשים אחרים, כנראה ניפול ולא נתקדם לשום מקום. האחריות לעבודת המידות שלנו נמצאת בידיים שלנו!

 

שלב ג –

חלקו לחניכים את הטבלה (נספח 3). בקשו מהם לרשום בראש הטבלה על איזו מידה היו רוצים לעבוד השנה ועזרו להם לחשוב איך יוכלו לעבוד עליה במהלך השנה.
למשל, אם חניך אמר שהוא רוצה להצליח יותר במידה של הכרת הטוב, אפשר לפרוט את זה למעשים לפי חודשים:
בחודש כסלו – ללמוד על המידה הזו, לשאול הורים, מורים, מדריכים, חברים מה זה בשבילם ולנסות להבין יותר למה המידה הזו חשובה.
בחודש טבת – להשתדל להודות יותר לקב”ה על כל מיני דברים שיש לי
בחודש שבט – להשתדל להודות יותר לאבא ואימא על דברים שהם עושים בשבילי.
אפשר לכתוב מראש על דפים מידות שונות, כמו הכרת הטוב, עין טובה, שמחה, נדיבות, ענווה ועוד, כדי שיהיו לחניכים רעיונות.
הערה למדריכים: עשו לעצמכם תזכורת בטלפון לשאול את החניכים בעוד שלושה חודשים אם הם זוכרים לעבוד על המידה שחשבו להשתפר בה באותו החודש.

סיכום:
בפעולה זו למדנו כמה חשוב לשמור על הלהט ועל הרצון הנשגב לתהליך עבודת המידות (בדיוק כמו במשחק השרשרת, שהיינו חדורי מטרה להצליח לנצח). שיחקנו במשחקים שהמחישו לנו כי עבודת המידות נמצאת בידיים שלנו. כל עבודת המידות תלויה בנו. ככל שנהיה ממוקדים יותר ונעשה לנו תוכניות פעולה לכל השנה, נוכל לעבוד באמת ולא רק לחלום על מידותינו ולחשוב שהתהליך רחוק מאיתנו. בהצלחה! 

 

הצעה לצ’ופר –
בקשו מחנויות קולבים מיותרים וכתבו על פתק באמצע הקולב: “אין הדבר תלוי אלא בי” – מאמינים בכם בהגשמת עבודת המידות (אפשר להשתמש בקולב שבנספח 3).

 

נספחים

נספח 1 –

‘אין הדבר תלוי אלא בי’, יוחאי בן אב”י

התינוק כבר מזמן התחיל לזחול,
הוא חושב שללכת גם הוא יכול,
הוא כל רגע נופל אך הכוח עימו,
כי בתוך הלב הוא שר לעצמו…

בן שש הצעיר ולקרוא הוא מתחיל,
א’ ב’ ג’ ד’ – בתחילה קצת מבהיל,
הוא מחליף אותיות, אך לשנייה לא עוצר,
כי השיר בליבו רק גובר וגובר…

אין הדבר תלוי אלא בי…

לנער יש מה ללמוד – צריך להשקיע,
מסביב יש דרישות להישגים להגיע.
וגם אם נכשל לפעמים בְּמבחן,
איננו נופל כי השיר כבר מוכן…

במסע הכומתה הוא צועד, מזיע,
האם לסיום הוא יוכל להגיע?
הרגליים כמעט מכשילות את הגוף,
אך פתאום הוא כאילו מתחיל לעוף…

אין הדבר תלוי אלא בי…

בן שלושים הבחור, הוא כבר בעל ואב,
הוא עובד לפרנס – שאיש לא ירעב
וגם כשמרגיש את קשיי החיים,
מתמודד הוא איתם עם חיוך על פנים

אך פתאום שוד ושבר אבוי הוא נכשל,
השתדל אך נלכד ביצרו המושתל,
הוא שרוי בעצבות רק הולך ודועך,
זועק לעצמו “איך אצא מזה? איך?”

לפתע קול עמום הוא שומע
מנסה להקשיב מהיכן הוא נובע,
אז הוא שם את ידו על ליבו הפועם,
ומייד עם הקצב הוא מתחיל לזמזם…

אין הדבר תלוי אלא בי…

נספח 2:

כלב
פרה

חתול
פרה

פרפר
פרה

חיפושית
פרה

חילזון
פרה

עכבר
פרה

פיל
פרה

אריה
פרה

נמר
פרה

זברה
פרה

ג’ירפה
פרה

דוב
פרה

תמנון
פרה

לווייתן
פרה

דג
פרה

ציפור
פרה

קוף
פרה

צב
פרה

שועל
פרה

קיפוד
פרה

אריה
פרה

סרטן
פרה

נספח 3

המידה שעליה אני רוצה לעבוד בחודשים הקרובים היא: _____________

 

נספח 4

דעתך חשובה לנו