מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

סליחה

זה הזמן לשכוח, לוותר ולסלוח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
מערך
4 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אנחנו מבקשים סליחה בכל מיני מצבים בחיים, כשאנחנו מתנגשים במישהו ברחוב או מפילים למישהו משהו מהידיים ולפעמים גם במריבה עם חבר. אבל כמה פעמים בחיים אנחנו מצליחים לסלוח באמת? להניח בצד את מה שקרה ולהגיד בלב שלם: סלחתי לך? מה זה אומר להצליח לסלוח? ולמה כדאי לנו להצליח לעשות זאת? פעולה זו היא הראשונה בחלק השני של החודש, שבו נעסוק ביכולת לסלוח כדוגמה לכך שגם תהליכים אישיים מתרחשים בדרך של קמעא קמעא.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על המושג סליחה.
  2. החניכים יבינו כי יש מצבים שבהם קשה יותר לסלוח.
  3. החניכים ידברו על היכולת לסלוח.

 

ציוד נדרש:

מחשב, מקרן (לא חובה), נספחים.

 

מהלך הפעולה

 

פתיחה –

הסבירו לחניכים שהיום נדבר על לסלוח: מישהו מבקש מאיתנו סליחה על משהו שהוא עשה לנו, ואנחנו סולחים.

 

שלב א –

הראו לחניכים את הסרטון שבברקוד, הוא יפתח את נושא הסליחה.

לאחר הצפייה שאלו את החניכים: האם פעם ביקשתם סליחה?

האם פעם ביקשו מכם סליחה?

האם אנחנו רוצים להצליח לסלוח כשמישהו פוגע בנו?

לשבטי אופק: בקשו מהחניכים לספר על מקרים שבהם ביקשו סליחה או שביקשו מהם סליחה.

 

 

שלב ב –

שחקו עם החניכים ‘מה אתם הייתם עושים’: חלקו לכל חניך שני פתקים: פתק אחד שכתוב עליו ‘סולח’, ופתק אחר שכתוב עליו ‘לא סולח’ (נספח 1). הציגו כמה סיטואציות (נספח 2) והנחו את החניכים להרים את הפתק שמשקף את דעתם על הסיטואציה: אם הם היו סולחים, להרים את הפתק שכתוב עליו ‘סולח’, ואם לא היו סולחים, להרים את הפתק שכתוב עליו ‘לא סולח’.

למדריכים של שבטי אופק: אפשר להוסיף רובד נוסף: לאחר כל סיטואציה בקשו מהחניכים להסביר את בחירתם אם לסלוח או לא.

 

שלב ג –

הניחו על הרצפה את הסיטואציות מנספח 2 והקריאו אותן שוב. בקשו מהחניכים לסדר את הסיטואציות יחד לפי סדר קושי, על מה הכי קל לסלוח ועל מה הכי קשה.

 

לאחר שסיימו לסדר שאלו את החניכים:

–         למה בחרתם לדרג את הסיטואציה הזאת כקשה ביותר?

–         למה הסיטואציה הזו היא הקלה ביותר?

–         באילו מצבים קל לנו יותר לסלוח, ובאילו קשה?

–         האם אנחנו רוצים שיהיה לנו קל לסלוח?

 

למדריכים של שבטי אופק: אפשר לבקש מהחניכים לתת דוגמה למצבים שבהם הם סלחו בקלות ולמצבים שבהם היה להם קשה יותר.

 

אפשרות נוספת לשבטי אופק: הניחו על הרצפה את הסיטואציות מנספח 2 ובקשו מהחניכים לבחור שתי סיטואציות: אחת שנראית להם הקשה ביותר ואחת שנראית להם הקלה ביותר. לאחר שיבחרו בקשו מהחניכים לתאר כיצד היו מגיבים בכל אחת מהסיטואציות.

 

לאחר שסיימו להסביר שאלו את החניכים: האם אנחנו רוצים שיהיה לנו קל לסלוח? מדוע?

 

סיכום:

בפעולות הקרובות נעסוק ביכולת לסלוח. היום דיברנו על מהי סליחה וראינו שיש כל מיני מצבים שבהם אנשים מבקשים סליחה. בחלקם קל לנו יותר לסלוח ובחלקם פחות. בפעולה הבאה נמשיך לדבר על הנושא ועל הדרך להצליח לסלוח.

 

 

נספחים

 

נספח 1:

סולח

לא סולח

נספח 2:

סיטואציות:

אני הולך ברחוב ומישהו מתנגש בי

אני מחזיק ערמת דפים ביד מישהו מפיל לי את כל הדפים והם מתפזרים על הרצפה

אני מתווכח עם חבר והוא אומר לי שהוא לא רוצה להיות חבר שלי

ביקשתי מחבר שיביא לי במבה לפעולה והוא שכח

בכיתי בפעולה ואף חבר אחד לא שאל אותי מה קרה

חבר אמר לי שהנעליים החדשות שלי לא יפות לטעמו

כל החברים משחקים בהפסקה בכדור, ואף אחד לא מסר לי

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו