איתור סניפים וכפרי בוגרים
הבנו שהיכולת לסלוח תגרום לעולם להיות נעים וטוב יותר. אם ככה, איך עושים את זה? איך נצליח לסלוח? כדי להצליח לאמץ לעצמנו מידה אנחנו צריכים לבחור להשקיע ולהיכנס לתהליך. התהליך אורך זמן, הוא נעשה צעד אחר צעד, בכל פעם קצת. בפעולה נברר מה יכול לעזור לנו בתהליך של להצליח לסלוח באמת.
ציוד נדרש: קובייה, חיילים למשחק, נספחים
פתיחה –
הזכירו לחניכים שבפעולה הקודמת דיברנו על המושג סליחה. ראינו שבמצבים רבים אנחנו נדרשים לסלוח לאחר. לעיתים קל לנו יותר, ולעיתים הסליחה דורשת מאיתנו עבודה. בפעולה הזו נראה שצריך סבלנות והשקעה בשביל להצליח לסלוח, ונתנסה בזה.
שחקו עם החניכים משחק אסוציאציות: אמרו מילה או ביטוי, וכל חניך וחניכה יאמרו מייד את המילה הראשונה שעולה להם לראש שקשורה לביטוי. רשמו את המילים שהחניכים אומרים (או זכרו אותן בראש) לסיכום השלב.
הביטויים: סליחה, להצליח לסלוח, לבקש סליחה, לפגוע, בלי כוונה.
אם כתבתם את המילים שאמרו החניכים, הניחו אותן על הרצפה תוך כדי הקראה שלהן. אם לא, אמרו אותן בעל פה. הסבירו לחניכים כי הסליחה נוגעת לכולנו ומתקשרת לנו כמעט לכל תחומי החיים.
שחקו עם החניכים סולמות ונחשים (ראו הסבר להכנת לוח המשחק בנספח 1). מטרת המשחק היא להגיע למשבצת האחרונה: הסליחה. אם הגענו למשבצת האחרונה, הצלחנו לסלוח! בחלק ממשבצות המשחק יהיו משבצות משימה בנושא הסליחה שמאוירים בהן סולם ונחש. אם החניכים יצליחו במשימה, הם יעלו בסולם ויתקרבו אל עבר הסליחה. אם לא, הם ירדו בנחש.
מהלך המשחק: לכל חניך וחניכה יש חייל משחק. כל אחד בתורו מטיל קובייה ומתקדם כמה צעדים, לפי המספר שיצא לו בקובייה. בהגיעו למשבצת משימה הקריאו לו את המשימה (נספח 2), ועל החניך לבצע אותה (אפשר לחזור על אותן משימות אצל חניכים שונים).
סכמו עם החניכים את המשחק: שיחקנו סולמות ונחשים במטרה להצליח לסלוח. הדרך לקחה לנו זמן, כי הסליחה לא מתרחשת ברגע. היו פעמים שהצלחנו והתקדמנו, והיו פעמים שהיה קשה יותר וזה לקח קצת יותר זמן. בשביל להצליח היינו צריכים סבלנות והשקעה.
אפשרות א: פזרו פתקים על הרצפה (נספח 3) תוך כדי הקראה של הכתוב בפתק. בקשו מהחניכים לבחור את הפתק שהם מזדהים איתו ביותר ולעמוד לידו. לאחר שכל החניכים נעמדו או בחרו פתק אחד, הקריאו את הפתק שבחר כל חניך.
אפשרות ב: פזרו פתקים על הרצפה (נספח 3) תוך כדי הקראה של הכתוב בפתק. בקשו מהחניכים לבחור שני פתקים: פתק אחד שהם מרגישים שמשקף את מצבם, ופתק שני שהם שואפים להגיע אליו. לאחר שכל החניכים יבחרו הקריאו את הפתקים שבחרו החניכים ובקשו ממי שרוצה להסביר.
הערה למדריכים: בשבטי אופק ובשבטים שיש בהם חניכים ברמת תפקוד גבוהה בקשו מהחניכים להסביר מה גרם להם לבחור בפתק
סיכום:
ראינו בפעולה שלהצליח לסלוח זה תהליך שאורך זמן. לא ברגע מצליחים לסלוח, ואנחנו צריכים להשקיע ולעבוד על היכולת הזאת. לפעמים מצליחים ולפעמים לא, וזה בסדר. קמעא קמעא, לאט לאט, מה שחשוב הוא להמשיך ולנסות, ואם נתמיד, בסוף נצליח!
נספח 1:
הכנת לוח סולמות ונחשים: הלוח צריך להיות מורכב מ-49 משבצות (7X7). אפשר לקחת 49 דפים, למספר אותם לפי הסדר ולסדר על הרצפה או לצייר על נייר רצף לוח מספרים גדול. סמנו באקראי על 15 מהמשבצות משבצת משימה, אשר אפשר לעלות ממנה בסולם או לרדת ממנה בנחש. מצ”ב ציורים של נחש וסולם, אך אתם יכולים גם לצייר בעצמכם. תיהנו!