מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

נפש יהודי הומיה

נפש יהודי הומיה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | ארץ ישראל | ציונות
7 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

הנושא השנתי הוא נפש יהודי הומייה, אבל מה זה אומר הומייה? בפעולה זו ננסה להבין כיצד המושג המיה מבטא בעצם כוח פנימי שמניע את האדם לפעול בעולם. המיה היא הקול המעורר אותנו לחיות חיים של חיבור, של השייכות שלנו כפרטים אל העם, תהליך שפועם ומדרבן אותנו לחיות חיי משמעות וחיי מעשה. 

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על המושג המיה כתנועת נפש המניעה את האדם לפעולה.
  2. החניכים יתחברו לדמויות המבטאות המיה.
  3. החניכים ידונו בשאלה מהן התכונות של אדם הומה. 

מהלך הפעולה

שלב א: 

חלקו את מילות ׳התקווה׳ לפאזל (נספח 1) וערכו תחרות בין שתי קבוצות בשבט. לפני שתחלקו את החלקים החסירו מהפאזל את החלק שבו המילה הומייה. 

שאלו את החניכים אם הם יודעים איזו מילה חסרה. 

שאלו מי יודע מה פירוש המילה הומייה. 

(אפשרות לשבטים ברמה גבוהה: תנו לחניכים שלוש אפשרויות להשלים את הפאזל ובקשו מכל קבוצה להסביר למה בחרו דווקא במילה הזו. משמעות המילה הומייה: מתגעגעת, מצפה, מחכה, מתפללת). 

 

שלב ב: 

הציגו את ההגדרה המילונית של המילה המיה:

הֶמְיָה נקבה

  1. רחש. “המיית הים”. 
  2. געגוע, התרגשות.

הקריאו את ההגדרה המילונית למילה המיה והסבירו שהמיה היא מילה שמתארת רגש שנמצא בין הפסיביות של געגוע לאקטיביות של רעש. אפשר להגיד שזו פעולה שמתחילה בגעגוע ונגמרת בעשייה למענו, והכול במילה אחת. מה שקורה בין הגעגוע לרחש הוא אגירת כוחות שיובילו בסוף למעשים.

הזכירו שהנושא השנתי הוא נפש יהודי הומייה: החיבור בין כל הדורות של עם ישראל באמצעות הכמיהה הזו למשהו גדול יותר, הרצון לשנות לשפר להתקדם.

 

שלב ג: 

כל חניך וחניכה או קבוצת חניכים (תלוי במספר החניכים בפעולה) יקבלו כרטיס זהות.

חצי יקבלו שם, תמונה, תאריכי לידה ופטירה ותפקיד, וחצי יקבלו קטע שקשור לדמות. 

החניכים יצטרכו לקרוא את כרטיס הזהות ולחפש את הכרטיס שמשלים את תעודת הזהות (נספח 2).

כל קבוצה של חניכים תעלה ותסביר על הדמות. 

 

שאלו על כל דמות:

  • מה הייתה המיית הנפש שלה?
  • האם היא הובילה אותה לפעולה? 
  • איזו פעולה פעל אותו האדם?
  • האם לדעתכם תנועת הנפש של ההמיה סייע לו ? כיצד?

האנשים שראינו כאן הם האנשים שבזכותם יש להמיית נפש היהודי תוצאה בפועל: מדינת ישראל. 

היכולת הזו לדבוק בהשתוקקות כלפי משהו עד שבסוף הוא מתגשם היא יכולת שמחברת דורות שלמים בעם ישראל. בזכות הנפש ההומייה של הדורות שלפנינו, שדחפה אותם לקום ולהתחיל את תהליך הגאולה, להקים מדינה ולחזור מאלפיים שנות גלות, אנחנו פה היום חיים על אדמת ארץ ישראל במדינה של יהודים. לנו זה ברור מאליו, אבל פעם זה היה ממש חלום. המיית נפש של כל העם. 

 

שלב ד: 

הקריאו והסבירו את הפיוט ‘ליבי במזרח’ של ר׳ יהודה הלוי. 

 

לִבִּי בְמִזְרָח וְאָנֹכִי בְּסוֹף מַעֲרָב

אֵיךְ אֶטְעֲמָה אֵת אֲשֶׁר אֹכַל וְאֵיךְ יֶעֱרָב

אֵיכָה אֲשַׁלֵּם נְדָרַי וָאֱסָרַי, בְּעוֹד

צִיּוֹן בְּחֶבֶל אֱדוֹם וַאֲנִי בְּכֶבֶל עֲרָביֵקַר בְּעֵינַי רְאוֹת עַפְרוֹת דְּבִיר נֶחֱרָב.

יֵקַל בְּעֵינַי עֲזֹב כָּל טוּב סְפָרַד, כְּמוֹ

 

דונו בשאלות האלה:

  • כיצד מרגיש כותב השיר? 
  • מדוע הוא מרגיש כך?
  • האם תחושה זו יכולה להוביל אותו למעשה? כיצד?
  • אילו תכונות שנחשפנו אליהן בשלב הדמויות יכולות להוביל לעשייה?

 

סיכום:

תנועת ההמיה היהודית מנחה ומובילה אותנו לאורך ההיסטוריה. דמויות רבות השתוקקו וכמהו לציון, לישראל, לתורה, ובזכות הכוח שהובילו הגענו גם למציאות של התקדמות והישגים לאומיים רבים. ר’ יהודה הלוי לא היה הראשון שהביע את הדברים האלו וגם לא האחרון. בזכות הנפש ההומייה שלנו ושל כל אחת מהדמויות שפגשנו חזרנו לחיות כאן על אדמת ישראל. 

 

חלקו לכל אחד פתק ובקשו מהחניכים לכתוב משהו שהיו רוצים לשנות (בעולם, בעצמם, בעם ישראל, במשפחה. כל דבר) ותכונה שיש בהם שיכולה לקדם את זה (נספח 3).

אם מישהו רוצה לשתף, מעולה. אם לא, שתפו בעצמכם.

הזכירו זה שזה תלוי בנו, במה שהנפש שלנו הומה אליו ובמה שנעשה בשביל לקדם את זה (אפשר לחלק צ׳ופר ׳אם תרצו, אין זו אגדה׳).

 

נספחים

נספח 1 – פאזל התקווה

נספח 2 – תעודות זהות דמויות 

שם: משה מונטיפיורי 

שנת לידה: 1784 

שנת פטירה: 1885 

תפקיד: נדבן. היה סר בריטי, ולכן כינו אותו “שר”

וכך ענה השר מונטיפיורי בדיוק: 

“סלחו לי רבותיי, אך באמת אני עסוק 

כי יש הרבה צרות לאחינו בעולם 

הנה פוגרום ברוסיה, איך לא אבוא אצלם? 

כי מי אם לא אני יעזור פה לכולם?” 

והוא עלה למרכבה ו”דיו” לסוסים אמר 

ופה מתן בסתר ושמה נדבה 

פה צביטה בלחי או ליטוף של אהבה 

ולכל היהודים שמחה וגאווה 

וכל הכבוד לשר, וכל הכבוד לשר! 

שם: חנה סנש 

שנת לידה: 1921 

שנת  פטירה: 1944 

תפקיד: צנחנית

אַשְׁרֵי הַגַּפְרוּר שֶׁנִּשְׂרַף וְהִצִּית לֶהָבוֹת, 

אַשְׁרֵי הַלְּהָבָה שֶׁבָּעֲרָה בְּסִתְרֵי לְבָבוֹת. 

אַשְׁרֵי הַלְבָבוֹת שֶׁיָדְעוּ לַחְדוֹל בְּכָבוֹד… 

אַשְׁרֵי הַגַּפְרוּר שֶׁנִּשְׂרַף וְהִצִּית לֶהָבוֹת. 

שם: מרדכי אנילביץ’ 

שנת לידה: 1919 

שנת  פטירה: 1943 

תפקיד: מפקד מרד גטו ורשה

“מי יכול היה לנבא, שבחור שקט, צנוע וחביב זה ייעשה לאדם, שמקץ שנים מעטות יהיה האיש החשוב ביותר בגטו, ואשר את שמו יזכירו אנשים, אלה ביראת־כבוד ואלה בפחד… נאמנותו של החבר מרדכי לחבריו הייתה יוצאת מן הכלל, ורק לעתים רחוקות מוצאים כמותה בחברה או במפלגה. למען חברו מוכן היה לעבור באש” (ד”ר עמנואל רינגלבלום) 

שם: בנימין זאב תאודור הרצל שנת לידה: 1860 

שנת פטירה: 1904 

תפקיד: חוזה המדינה

 

 

”חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם – חלום היא… 

ואילו אם לא תרצו הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא, ואגדה יוסיף להיות”. 

שם: אברהם יעקב סלוצקי שנת לידה: 1861 

שנת  פטירה: 1918 

תפקיד: ממייסדי המזרחי

“תנועת היישוב נוצרה לפני יותר מחמשים שנה בחוגים היותר חרדים בידי גדולי הרבנים למטרה גלויה של יסוד מדינה. הספר ‘שיבת ציון’ יכיל יותר ממאה הסכמות של גדולי רבנינו”. 

 שם: רפי וקנין 

שנת לידה: 1927 

שנת  פטירה: 1961 

תפקיד: 

לוחם באצ”ל וסוכן במרוקו

“אחינו היהודים במרוקו ארבעים וארבעה מאחינו בעלי דחף עז לחיות בארץ הקודש, מלאי תקוות לעתיד טוב יותר נעלמו במצולות ים. רק מעטים זכו להיקבר לפי מנהגינו, כאשר היתר נעלמו במעמקי הים. משפחותיהם, כל העם היהודי מבכים את אובדנם. תקווה עתיקת יומין מזה 2000 שנים, דוחפת את היהודים לעזוב בכל דרך אפשרית ובכל האמצעים העומדים לרשותם, לכיוון ציון וירושלים”. 

שם: אברהם יצחק הכהן קוק 

שנת לידה: 1865 

שנת  פטירה: 1935 

תפקיד: הרב הראשי לישראל

“אַהֲבַת כָּל הַמַּעֲשִׂים כֻּלָּם – הִיא קוֹדֶמֶת לַכֹּל. 

אחר כך אַהֲבַת כָּל הָאָדָם, 

אַחֲרֶיהָ אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל – שֶׁהִיא כּוֹלֶלֶת הַכֹּל, שֶׁעֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְתַקֵּן אֶת כָּל הַמַּעֲשִׂים כֻּלָּם”.

נספח 3 –  פתקי ‘הנפש שלי הומייה’ 

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

 

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

 

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

 

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

משהו שהייתי רוצה לשנות: 

איזו תכונה בי יכולה לעזור?

 

דעתך חשובה לנו