מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ניצחון האור על החושך

ניצחון האור על החושך

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אחד הדברים העיקריים שבולטים במיוחד במלחמה הנוכחית היא ההבנה שזו מלחמת האור מול החושך. הרוע, האכזריות והחושך שמכוחם בא האויב היו במטרה לפגוע באור, בטוב וברוח הנצח של עם ישראל. לאחר שדיברנו בפעולות הקודמות להעמיק בתודעת נצחיותו של עם ישראל ולהשיב את הרוח, בפעולה זו אנו מבקשים להעצים את הניצחון לא רק על ידי ניצחון האויב הפיזי, אלא בהוספת אור בדרכים השונות בעם ישראל אשר יגבר על החושך. באמונה ובצדקת דרכנו היהודית נכפיל את הניצחון.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יראו במלחמה מאבק של הטוב מול הרע
  2. החניכים יתחזקו בהבנה שלעם ישראל יש תפקיד להוסיף אור וטוב בעולם
  3. החניכים ישתפו באור שיש בהם ובעם ישראל.

 מהלך הפעולה:

 

  • פתיחה

שחקו כיבוש הדגל:

חלקו את השבט לשתי קבוצות וכל קבוצה תתפרס בשטח מוגדר, בקצה השטח של כל קבוצה יעמוד הדגל שלה.

המטרה של כל קבוצה: לתפוס את הדגל של הקבוצה השניה ולהביא אותו לשטח המוגדר של הקבוצה.
כאשר חניך מקבוצה אחת נתפס בשטח הקבוצה השניה הוא ימתין עד שאחד מחברי קבוצתו ישחרר אותו בלחיצת יד.

 

לאחר המשחק שאלו את החניכים:

מהו הרגע היחיד במשחק שבו כל המאמצים מושקעים בלתפוס מישהו אחד?

הסבירו שרק מי שיש בידו את הדגל, הוא שגורם לכל הכוחות הנגדיים לעשות הכל כדי לעצור אותו.

 

  • שלב א’: אור לגויים

פזרו כתבות שונות על תגובות העולם למלחמה בארץ (נספח 1).

תנו לחניכים להסתובב בין הכתבות ולקרוא אותן.

לאחר מכן שאלו את החניכים:

למה לדעתכם למדינה קטנה כמו ישראל יש כל כך הרבה השפעה, תגובות ויחס בעולם?

איזה ‘דגל’ נושא עם ישראל לאורך כל הדורות? איזה תפקיד היסטורי מוטל על כתפינו?

 

תנו לחניכים לדון בנושא.

 

  • שלב ב’: העם הכי טוב בעולם

קראו או בקשו מאחד החניכים לקרוא את קטע של הרב ישראל אביטן (נספח 2).

שאלו את החניכים:

מה זה אור? מה התכונות של האור?
למה לדעתכם זה הדבר הראשון שנברא בעולם?

סכמו במילותיכם:

המלחמה של העם היהודי הייתה ונשארה מלחמת האור בחושך, הטוב ברע. כך גם במלחמה שלנו היום, יש לנו תפקיד להוסיף אור אל מול החושך, להראות את עוצמת הטוב והצדק, להתחזק בחסד ובעוצמות של חיים. כי כוח הטוב לנצח.

 

  • שלב ג’- חושך מגרשים בליבוי אור

אפשרות לפעולה באמצע שבוע: סבב מאיר
חלקו לכל חניך נר והדליקו את הנר של אחד החניכים. החניך אומר נקודת אור שיש בו או שיש בעם שלנו ומדליק את הנר של מי שיושב לצידו והוא משתף כעת וכך עוברים בין כל החניכים במעגל הלאה.

 

אפשרות לפעולה בשבת:
פזרו על הרצפה דברים שקשורים לאור כגון: נר, שמש, ירח, פנס, מנורה וכדומה.
בקשו מכל חניך לבחור תמונה שמבטאת או מתחברת לכח שיש לו

 

  • סיכום

לסיכום הסבירו לעם ישראל יש תפקיד לא רק ביחס לעצמו, אלא ביחס לעולם כולו. היסודות עליהם הוא מושתת, התורה והמוסר המעצבים את הזהות היהודית שלנו צריכים להאיר פנימה והחוצה. או כמו שראינו בפתיחה, אנחנו מחזיקים בידיים שלנו את ‘הדגל’. לבשורה של הטוב האלוקי הנצחי עלינו להמשיך לגלם בעולם ולדייק את הייעוד שלנו. האויב מנסה להפיל אותנו, לשבש את התכניות, לעכב או להחליש. הוא יודע לזהות את זה ברוח שלנו, ודווקא בזה הוא נלחם. יש דרכים רבות להילחם מול האויב, חלקנו בכך הוא להרבות אור, לחזק את הצדק, להופיע את הקדושה והתורה, להיות נאמנים לאמת וכמו שאמר הרב דרוקמן זצ”ל: “את החושך לא מגרשים עם מקלות אלא רק בליבוי אור”.

 

נספחים:

 

נספח 1 – תגובות העולם

**תמונות

 

נספח 2 – קטע לסיכום

 

אני שייך לעם הכי טוב בעולם / הרב ישראל אביטן

אנחנו שייכים לעם הכי טוב בעולם. פשוט וברור. אין לנו מה להתבייש בזה.

במלחמה יש טובים ויש רעים ואנחנו הטובים. במלחמה יש אור ויש חושך ואנחנו האור.

במלחמה יש מי שאוהב את החייים ונלחם בשביל להוסיף חיים, ויש מפלצות של רוע ואכזריות שבאות לגדוע חיים.

כל יהודי, כל ילד או ילדה, כל איש או אישה, או משפחה לא עלינו שנגדעו חייה, אנחנו רואים בה את היושר שלה, את העדינות, את הרכות הזוך והזוהר מול רוע אכזרי שלא נתפס. זהו, זה מי שאנחנו- טובים. כולנו.

סיפורי גבורה שמתפרסמים מידי יום עוד ישכתבו את ההיסטוריה, במסירות נפש שנמצאת רק בעם המיוחד והקדוש שלנו. וכשאנחנו מדברים כאן עם החבר’ה במילואים על הסיפורים הללו, לכולם זה ברור שהם היו פועלים בדיוק באותה דרך. הורים, תינוקות נשים וילדים שהגנו בגופם על ילדיהם שניסו לשמור על החיים שלהם כי הם אוהבים אותם. לוחמים שנלחמו בעוז וגבורה מול מפלצות של רוע אכזריות ואימתניתיות.

אנחנו מכירים אותם, את הרשעים הללו, פגשנו אותם בעבר שלנו. עוד מהיום הראשון שיצאנו ממצרים קפצו עלינו עמלק, בניו של עשיו ואדום. פגשנו אותם אצל הנאצים ימח שמם ובפרעות קישינב ותרפ”ט ועוד לאורך ההיסוטריה. הם לא עזבו אותנו לרגע. אנחנו מכירים אותם היטב, אבל לרגע התבלבלנו, שכחנו. אבדנו את עצמנו, שכחנו מי אנחנו ומאיפה באנו, איבדנו קצת את הזהות הלאומית שלנו בים של שקר שאפף אותנו.

אך האמת יצאה לאור, אם רק לרגע קט שכחנו – נזכור תמיד מי אנחנו.
בני אברהם איש החסד, בני יצחק איש הגבורה ומסירות הנפש ובני יעקב איש תום הזוך והיושר.
זהו. זה מי שאנחנו. אני שייך לעם הכי טוב בעולם. כולנו.
אוצרות של חסד והטוב שאנחנו מקבלים מעם ישראל, השפע העצום שלא יתואר, החיבוק החם והאינסופי שכל עם ישראל שולח לנו – זה לא רק ‘הצד הישראלי היפה’ שלנו – זה מי שאנחנו.
זה הצד הישראלי כולו. אין לנו צד אחר. אנחנו טובים והטוב הזה ינצח!

 

דעתך חשובה לנו