מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מקבלים תורה!

פעולה מס' 4

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
ללא
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

קבלת התורה בהר סיני הייתה מעמד מרומם ונשגב שכל העם היה שותף לו. בפעולה זו ננסה לתת מגוון מתודות והתייחסויות לעניין שתוכלו להתאימן לשבט שלכם, גם לחניכים שאינם מגיעים מבית ‘דתי’. יהיו שבטים שיוכלו לדלג על חלקים משלב ב, בהתאם לשיקול דעת המדריכים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על קבלת התורה.
  2. החניכים יחושו קשר לתורה ולמצוות.
  3. החניכים יכירו את התפילה בסניף ויוכלו להצטרף אליה.
  4. העמקת הקשר לססמה של בני עקיבא – תורה ועבודה.

הרחבה למדריכים:

.

הכנות וציוד נדרש:

  • תלבושות להצגה על ההרים
  • לוחות הברית
  • כרטיסיות של “משה קיבל תורה מסיני”
  • לימוד שירי התפילה
  • הכנסת סידור לקופסה סגורה
  • הכנת סידור כצ’ופר

.

מהלך הפעולה:

  • מתן תורה
  • בית כנסת ותפילה
  • סיכום

.

א. מתן תורה

.
הציגו את המדרש על ריב ההרים שבסופו נבחר הר סיני לתת דווקא עליו את התורה (נספח 1).

.
אמרו לכל החניכים שעכשיו הולכים לקבל משהו קדוש מאוד וצריך להתכונן – לנקות את הלב ולהיות שמחים לקבל מתנה מיוחדת מאוד. הראו לחניכים את עשרת הדברות (אפשר לחבר שתי קופסאות נעליים ולכתוב עליהן את עשרת הדיברות).

.
שאלו את החניכים:

  • מי יודע מה זה?
  • מי ראה את הצורה הזאת?

.
ספרו לחניכים שבעשרת הדברות כתובות המצוות החשובות שנתן השם לעם ישראל. אפשר גם לעבור עם החניכים על כל אחת ואחת מעשרת הדיברות.

.
הראו לחניכים שוב את סמל התנועה והזכירו להם שדיברתם על הסמל בפעולה השלישית. בדקו מי זוכר מה מסמלת האות תי”ו שבסמל, ואם אינם זוכרים – הזכירו.

.
למדו את החניכים את השיר ‘משה קיבל תורה מסיני’ (נספח 2).

.
שחקו מעין מרוץ שליחים. כל חניך יקבל כרטיסייה, וכולם יצאו מחוץ לחדר, לעמוד מאחורי קו ההזנקה. מדריך אחד יעמוד בקצה האחר. כל חניך בתורו יצטרך להגיע למדריך שבקצה האחר ולמסור לו את הפתק לפי הסדר. רק אחרי שהחניך חזר לשורה יצא החניך שבעקבותיו (משה, יהושע, זקנים, נביאים, אנשי כנסת הגדולה).

.

ב. בית כנסת ותפילה

.

למדו את החניכים את השירים ששרים אצלכם בסניף בתפילת מנחה – הסבירו את השירים ולמדו את הלחן. אפשר להוסיף תנועות – הן יקלו על החניכים לזכור את השירים. ספרו להם שבבני עקיבא חשוב לנו להיות קשורים לתורה, ולכן בכל שבת יש תפילת מנחה ובמוצאי שבת יש תפילת ערבית.

.
קחו את החניכים לבית הכנסת של הסניף, הראו להם את הפרוכת, את ארון הקודש, תנו להם (בעדינות) לתת נשיקה לספר התורה הקדוש. הראו להם היכן הסידורים נמצאים, ואם מתאים לשבט החליטו שבשבת הבאה תיכנסו לתפילת מנחה כדי שתוכלו לשיר את השירים שלימדתם.

.
חזרו לחדר והראו לחניכים קופסה סגורה (שבתוכה תכניסו סידור). ספרו לחניכים שזוהי תיבת אוצר מיוחדת במינה! כל בקשה שאנחנו רוצים אפשר לבקש מהקופסה. העבירו את הקופסה בין החניכים והמדריכים וכל אחד יבקש בקשה. הראו לחניכים את הסידור שבקופסה וספרו להם שדרך הסידור והתפילה אנחנו יכולים לבקש מהקב”ה כל מה שאנחנו רוצים.

.

סיכום:

.

שחקו את משחק הפסלים של ‘קבלת התורה’ – שירו שיר וכל החניכים יסתובבו בחדר. בכל פעם שתפסיקו לשיר, אחד המדריכים יאמר מושג חדש שלימדתם בפעולה או יזכיר שיר שלימדתם, וכל החניכים יצטרכו לעשות תנועה מתאימה או לשיר את השיר
(לדוגמה, תאמרו: “תפילה” – וכל החניכים יעשו צורה של סידור עם הידיים, תאמרו: “משה קיבל תורה מסיני” – וכל החניכים ישירו את השיר וכו’).

.
שבו כולם וסכמו בקצרה את כל מה שלמדתם וחוויתם בפעולה. הזכירו שבסמל בני עקיבא (כפי שראיתם בפעולה 3) בולטות האותיות תי”ו ועי”ן, תורה ועבודה. אנחנו גם לומדים תורה וגם עובדים.

.

הצעה לצ’ופר:

.
לתת לחניכים את סידור התפילה שלהם, ובפנים לרשום את התפילות שלהם או שירים שלמדתם אתם, ועם הסידור הזה הם יוכלו להיכנס לבית הכנסת ולהתפלל. למשקיענים – מומלץ לניילן. הצעה לכריכה מצורפת בנספח 4.

.
בבועה בצד: כדי להכניס עניין אפשר להכניס תחרות למשחק. הכינו שתי  ערכות של ‘משה קיבל תורה מסיני’, חלקו את החניכים ואת המדריכים לשתי קבוצות, וכל קבוצה צריכה להיות הראשונה שתעביר את כל הכרטיסיות.

.

נספחים

.

נספח 1 – ‘התורה וההרים’, הצגה (רבקה אליצור)

.
הרים: א) כרמל; ב) תבור; ג) חרמון; ד) אררט; ה) סיני

.

רוחות: הו-הו הו-הו הו-הו

.
ההרים עורו

עורו עורו

התבשרו!

עוד מעט ייתן האל

לעמו עם לישראל

תורה, תורה

תורת אל!

.

ציפורים: ציץ צוויץ, ציץ צוויץ

בשורה בשורה!

על אחד ההרים

תינתן התורה.

.

ההרים: התורה? התורה?

הקדושה, הטהורה?

.

בשעה שרצה הקב”ה לתת את התורה לעם ישראל, ההרים התחילו לריב בניהם:

.

כרמל: אני כרמל

רגלי במים

ראשי מגיע עד שמים

יפה אני למראה עיניים…

עליי, רק עליי

ייתן האל

את התורה לעמו ישראל.

.

חרמון: אתה?

אתה היפה בהרים והרם?

הלוא הר כמותי אין בכול העולם!

על ראשי הן ישכון שלג צח לבן

מעליו יחף וישוט לו ענן…

אני החרמון הנפלא הלבן…

רק מעל פסגתי הלבנה הצחורה

ייתן אלוהים לעמו התורה.

.

אררט: מי אתה? הר חרמון?

מי מכיר? מי ידע?

אך אני אררט, מפורסם ונודע!

עת נשמד היקום במבול וטבע

על כתפיי אז עמדה ונצלה התיבה.

.

סיני: ואני הר סיני

לא פאר לא הדר

לא עצים לא פרחים

משכני במדבר.

שמש אש כל היום

בי לוהט וצורב

כל אילן בי יבש

וקוראים לי: חורב.

קומתי לא נאה

לא מראה, לא צורה

מי אני, כי עליי

תינתן התורה?

.

ההרים: (בזה אחר זה)

רק עליי!

רק עליי!

לא! עליי!

לא! עליי!

.

קול ה’: על הר סיני תינתן התורה!

ההרים: על סיני? מי סיני? מה סיני?

קול ה’: יבוא עניו מכל אדם

 וייתן תורה לעם עולם

על הר עניו מכל הרים (מן האגדה)

.

הרוחות והציפורים: (בשירה וריקוד)

על הר סיני, ייתן ה’ את התורה.

.

נספח 2 – אבות א, א

.
משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי,

וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ,

וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים,

וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים,

וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה.

הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים,

הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין,

וְהַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה,

וַעֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה.

.

נספח 3 – כרטיסיות למרוץ שליחים

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2016/11/כרטיסיות-למירוץ-שליחים-יובל.docx”]

.

נספח 4 – כריכה לסידור

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2016/11/כריכה-לסידור2.docx”]

דעתך חשובה לנו