איתור סניפים וכפרי בוגרים
…
שלב א
נשאל את החניכים: מה זה לדעתם מסירות נפש?
אפשר לספר שלושה סיפורים על סוגים שונים של מסירות נפש:
• ילד שנתן לחברו את ארוחת הצהרים שלו כי היה רעב.
• חייל שקפץ על רימון ונהרג ע"מ להגן על חבריו.
• יהודי שמקיים מצוות בסתר למרות האיסור.
לסיכום שלב א':
נבין יחד שמסירות נפש פרושה שהאדם מוסר את עצמו למען עבודת ה'. אין פירוש הדבר דווקא למות ח"ו. אלא בעיקר את החיים עצמם לחיות במסירות למען הקב"ה.
שלב ב':
נפגיש את החניכים עם מסירות הנפש בחייו של אברהם אבינו.
לשבטים הקטנים- אפשר לספר את הסיפורים או לתת להם להציג אותם.
שבטים בוגרים יותר- כדאי לתת להם לחשוב בעצמם ולמצא בעצמם את הסיפורים.
לאור המסקנה בשלב הראשון של הפעולה, לא כדאי לתת רק סיפורים כמו עקידת יצחק בהם אברהם ממש היה מוכן להקריב את חיי בנו. כדאי לתת דוגמאות מגוונות: מסירות הנפש בה הכניס אורחים, מסירות הנפש לרצון ד' בכך שהלך מבית אביו מבלי לדעת לאן וכד'.
נשאל את עצמינו- היכן אנחנו נפגשים עם מסירות נפש בהיסטוריה של עמ"י ובחיינו, כיום?
נשים על הרצפה כרטיסיות עם תמונות של דמויות מההסטוריה: (נספח א')
כל דמות ששמים על הרצפה -מסבירים בכמה מילים על מסירות הנפש הייחודית לה.
לבסוף- עושים דיון בין החניכים- איפה בחיים שלנו אנו פוגשים מסירות נפש? הסיפורים על מסירות נפש כ"כ גדולה כמו רועי קליין לדוגמא אמנם מאוד מרשימים ומרגשים את החניכים אבל פחות רלוונטיים לחיי היום יום שלהם. כדאי לכוון את החניכים לרעיון המקורי של מסירות הנפש- מתמסרים כל חיינו לעבודת ד'. איפה אני נמצא ביחס לאידאל הזה? איפה מתממש בחיי היום יום שלנו? האם אנחנו רק מדברים ככה או באמת חיים את זה??
…
החניכים למדו מהי מסירות נפש ופגשו אותה בחייו של אברהם אבינו. לסוף החניכים דנו איפה אני, עצמי, נמצא ביחס לאידאל הזה? איפה מתממש בחיי היום יום שלנו? האם אנחנו רק מדברים ככה או באמת חיים את זה??
…
נספח א'
אלי כהן- מרגל ישראלי שנתפס בדמשק.
הרב אריה לוין- מסר את נפשו על גמ"ח לאסירים ולחולים.
יונתן פולארד- נמק בכלא כבר 23 שנה כיוון שריגל לטובת מדינת ישראל.
תושבי גוש קטיף- חיו שנים במציאות קשה מאוד של טרור והיו דוגמא לחברה מופתית.
רועי קליין- קפץ על רימון במלחמת לבנון השניה ובכך הציל את כל חייליו.
הרב נריה- מסר את נפשו על חינוך נפשות ישראל.