מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"מי אני בכלל?"

תקציר הפעולה

כמו לכל קבוצה, גם לשבט שלנו צריך להיות חזון. השאיפה והרצון הם שנגיע למצב שכל אחד מאיתנו מרגיש שותף שווה וחשוב בשבט, ובקבוצה יחד אנחנו מצליחים להשפיע טוב סביבנו. בפעולה זו נתבונן רגע פנימה. מה נקודת המוצא של השבט שלנו? האם השבט שלנו הומה, שואף לנקודה מסוימת, פועל, רועש ולא נח?

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו כיצד כותבים חזון ואילו מרכיבים הוא צריך להכיל.
  2. החניכים ישוחחו על משמעות היחיד בקבוצה ועל כוחה של קבוצה.
  3. החניכים ישתפו כיצד הם מרגישים בשבט וינסחו יחד חזון שבטי.

ציוד נדרש: בקבוק, עטים.

מהלך הפעולה

פתיחה:

שחקו ‘אמת או חובה’: יושבים במעגל ומסובבים בקבוק על הרצפה. מי שהפקק יצא לכיוונו שואל את מי שהבקבוק נחת מולו שאלה על תחושותיו בשבט או על דברים שהיה רוצה שיהיו בשבט. שאלות לדוגמה: ספר על חוויה שזכורה לך לטובה בשבט. איזה פרויקט היית רוצה שנרים בשבט? (נספח 1)

שלב א: משחק החלפת תפקידים

חניך מתנדב יוצא החוצה. כמה מתנדבים מהשבט בוחרים סיטואציה שקשורה להווי השבט, והחניכים צריכים להציג את הסיטואציה שבחרו. המתנדב שיצא צריך לחזור ולגלות מה הסיטואציה שאליה התכוונו החניכים. אם הוא מגלה אותה, הוא צריך להחליף את אחד השחקנים ולהמשיך את תפקידו (נספח 2).

כאשר מישהו חיצוני מסתכל מהצד על קבוצה ומצליח להבין את המשותף לחבריה ואת התפקידים הקיימים, אפשר בקלות להמשיך את הרצף ואת הרצון המשותף.

שלב ב: הכרת מבנה החזון

פזרו על הרצפה את ההגדרות לחזון, מטרות ויעדים (נספח 3). הסבירו לחניכים שחזון טוב הוא שאיפה רחבה, אידיאל, מטרות הן המרכיבים של החזון, וחשוב לבחור מספר מצומצם של מטרות (שלוש-ארבע) כדי שלא להתפזר, ויעדים הם משהו מוגדר שעוזר להשיג את המטרות ואפשר להגדיר באמצעותם בראייה לאחור אם עמדנו ביעד או לא.

חשוב לוודא שהחניכים מבינים את המשמעות של כל אחד מהחלקים.

שלב ג: כתיבת חזון שבטי

אם השבט גדול, רצוי לחלק אותו לכמה קבוצות. אפשר לסדר את המרחב בצורה נעימה, להציב שולחנות ולפרוס מפות, להגיש כיבוד, להשמיע שירים רגועים. חשוב לתת לפעילות די זמן ולאפשר לחניכים למצת את הנושא.

כל קבוצה תקבל דף עבודה (נספח 4) ועטים ותחשוב יחד מה הייתה רוצה שיהיה החזון השבטי.

אם רוצים לעשות את הפעולה בשבת, אפשר למקד את השאלות העולות מהדף ולהדריך את החניכים לענות בכל פעם על שאלה אחת בקבוצות.

הצעה לצ’ופר:

גדולים החולמים חלומות
והופכים חלומות למציאות.

גדולים העוסקים במעשים קטנים
והופכים את המעשים לגדולים.

(הרב משה צבי נריה)

 

נספחים

נספח 1:

  • מה משמח אותך בשבט?
  • מה הדבר שהיית רוצה לחזק בשבט?
  • משהו שלהרגשתך מחזק אותך בשבט
  • מה מצחיק אותך בשבט?
  • מה גורם לך לרצות להגיע לפעולות?

נספח 2:

  • השבט מתארגן לקראת ארוחה משותפת בשבת ארגון
  • השבט מכין צ’ופרים למסע פסח
  • השבט צובע קירות בחודש ארגון
  • השבט בוחר גלופה לחולצה של שבת ארגון

נספח 3:

נספח 4:

 

דעתך חשובה לנו