מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מחייה של תנועה

מחייה של תנועה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

אחרי שלמדנו בשבת על מהותה של תנועת בני עקיבא, ננסה לחבר את החניכים חיבור חווייתי לעשייה בתנועה ולדמויותיה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את תחומי הפעילות של בני עקיבא ואת מסגרות הפעילות והעשייה הקיימות בתנועה.
  2. החניכים יכירו דמויות גדולות שחיו חיי תורה ועבודה וביטאו ערכים מרכזיים במשנתה של התנועה.

ציוד נדרש: מקרן, רמקולים, כיסויי עיניים, שני חבלים, דפים וכלי כתיבה, תלבושות לתחרות הסרטונים (חולצות משובצות, כובעים וכד’), כדורגל, תפוחים, שתי קערות, לוח סולמות וחבלים, שני בקבוקים, נרות, סמל התנועה – צ’ופר.

.

מהלך הפעולה:

.

  • התחנות בנויות כתחרות בין שתי קבוצות. אם השבט קטן, אפשר להחליט שפעולה זו תהיה פעולה סניפית או של כמה שבטים יחד.
  • בסוף כל תחנה תנו לחניכים רמז שיוביל אותם למקום שבו נמצאת ההפתעה שעליהם למצוא בסוף הפעולה.

חלקו את החניכים לשתי קבוצות: ‘תורה’ ו’עבודה’, ותלו לוח ניקוד על הקיר.

.

א. קליטת עלייה

.
מטרת התחנה היא להעביר לחניכים את קשייהם הרבים של העולים (הניתוק מהבית ומהמשפחה, השפה החדשה, התרבות השונה, יצירת קשרי חברות חדשים וכד’).

.
צורות בחושך – קשרו לחניכים את העיניים במטפחות ותנו להם לאחוז בחבל (כל החניכים בקבוצה אוחזים חבל אחד ארוך). בקשו מכל קבוצה ליצור צורת עיגול, ולאחר מכן ריבוע ומשולש.

.
שאלו את החניכים: איך הרגשתם בחושך, בלי לראות מה אתם עושים?

.
‘שיר השיירה’ (נספח 1) – בקשו מכל קבוצה לכתוב קשיים רבים ככל האפשר שעשויים להיות לעולים חדשים המגיעים לארץ.

.
הקרינו לחניכים סרטון על פועלה של התנועה בעניין זה ב’פרויקט עמישב’, המצמיד מדריך לכל חניך עולה, והמדריך מלווה אותו בהשתלבות בשבט ועוזר לו להיקלט בצורה הטובה ביותר.

.

ב. הרב מוהליבר – עשייה למען הציונות

.
החניכים יחוו בתחנה זו את הקושי לשכנע אנשים לפעול למען מטרות חשובות. הפגישו את החניכים עם דמותו של הרב שמואל מוהליבר, שפעל רבות בחו”ל למען הציונות וההתיישבות בארץ ישראל למרות האתגרים הרבים הכרוכים בכך.

.
מומלץ לקרוא את כתב החידה כדי לדעת עוד פרטי רקע על הרב.

.
תחרות משימות – תנו לכל קבוצה דף עם משימות שעליהם למלא מהר ככל האפשר, לדוגמה:
.

  • צאו לרחוב ואספו מספרי טלפון רבים ככל האפשר של אנשים המוכנים לתרום יום בשבוע לעזרה לנזקקים.
  • ארגנו יום ניקיון עירוני, שכונתי או יישובי, וגייסו אליו מתנדבים רבים ככל האפשר.
  • מצאו אנשים המכונים לארח בביתם למשך כמה שבתות חיילים בתהליכי גיור.
  • אספו חתימות של אנשים המוכנים לבוא לכנס התעוררות בעניין ‘אנחנו וקידומו של בית המקדש השלישי’.

.
לאחר שהחניכים יחזרו מהמשימות, שאלו אותם: האם הצלחתם? האם התוצאות מספקות לדעתכם או שהתאכזבתם? מה גרם לאנשים לסרב ולא להצטרף, האם המטרות האלה אינן חשובות בעיניהם?

.
כתב חידה – חלקו לכל קבוצה כתב חידה ובו מידע על הרב שמואל מוהליבר ושאלות (נספח 2). על כל קבוצה לענות על השאלות מהר ככל האפשר.

.
תחרות סרטונים – חלקו לכל קבוצה ציטוט של הרב מוהליבר, ובקשו מהחניכים להכין סרטון באורך 15 שניות על הרב מוהליבר לפי מה שלמדו ולפי הציטוט שקיבלו. ציטוטים אפשריים:

.

  • “לאומות העולם יש מקומות קדושים בארץ ישראל, ואילו לעם ישראל – כל הארץ כולה מקום קדוש הוא”.
  • “תורתנו שהיא מקור חיינו צריכה להיות יסוד תחייתנו בארץ אבותינו”.
  • אחים נכבדים, עבודה רבה לפנינו ועלינו לעבוד ולעבוד בלי לאות ובלי הרף. עלינו לעבוד שכם אחד, בלי פירוד, באהבה גמורה ובאחדות גמורה”.
    .

ג. בעלי צרכים מיוחדים

.
בתחנה זו יחוו החניכים מעט מקשייהם של בעלי צרכים מיוחדים כדי להבין איך בני עקיבא מנסה לעזור להם על ידי שבטי יובל.

.
משחקים – ערכו בין שתי הקבוצות תחרויות מספר, אך הגבילו אותם בהן. לדוגמה:
.

  • משחק כדורגל ברגליים קשורות
  • תחרות אכילת תפוח שנמצא בקערת מים בידיים קשורות מאחורי הגב
  • תחרות הצגת סיטואציות בפנטומימה

.
שחקו את המשחקים שוב, ובכל פעם הגבילו רק קבוצה אחת.

.
החניכים בוודאי יתחילו לומר שלא הוגן לשחק כך. שאלו אותם: מדוע זה לא הוגן? מה הרגשתם כשהייתם מוגבלים?

.

הקרינו את הסרטון על שבטי יובל, הפועלים בסניפים בכל רחבי הארץ ונותנים לילדים ולהוריהם רגעי כיף ושמחה בתוך המציאות המורכבת.
.

 

ד. הרב קוק – להוסיף אור

.
מטרת תחנה זו היא להפגיש את החניכים עם דמותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל, שביטא בחייו ובכתביו מבט חיובי ודרך של קידום המציאות על ידי הגדלת הטוב ולא בעזרת גירוש הרע, בבחינת “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך”.

.
סולמות וחבלים – הניחו על הרצפה בין שתי הקבוצות לוח סולמות וחבלים ושני חיילים (חייל לכל קבוצה). המיוחד בלוח שתצרו הוא שהסולם והחבל יוצאים מאותה נקודה, שמצויר בה כוכב.

.
הוראות המשחק: כל קבוצה בתורה מטילה את הקובייה ומתקדמת לפי המספר שקיבלה. כאשר הקבוצה מגיעה לכוכב, היא מקבלת מקרה מהמקרים שברשימה (נספח 3). אם האירוע נראה לחברי הקבוצה טוב, היא עולה בסולם. אם האירוע נראה להם רע, הקבוצה יורדת בחבל. הדגישו לחניכים שעליהם לנמק כל החלטה, והקבוצה שתגיע ראשונה לסוף הלוח – תנצח.

.
סביר להניח שבמהלך המשחק החניכים יקלטו שכדי להתקדם עליהם למצוא נקודות טובות בכל אירוע.

.
שאלו את החניכים: מה קרה במהלך המשחק? האם שיניתם את נקודת המבט שלכם? במה עזר שינוי נקודת המבט במשחק? האם הוא עוזר גם בחיים?

.

משימה: מים נקיים – תנו לכל קבוצה בקבוק עם מעט מים מלוכלכים, ובקשו מהם להחזיר לכם את הבקבוק מלא במים נקיים, בלי לשפוך את המים שבתוך הבקבוק. הקבוצה שתחזיר ראשונה את הבקבוק עם מים נקיים – תנצח.

.
הדרך הנכונה לעשות זאת היא להתחיל למזוג מים נקיים לבקבוק עד שהוא יעלה על גדותיו, והמים המלוכלכים שבתוכו ייפלטו ממנו.

.
טריוויה על הרב קוק – שאלו את החניכים שאלות על הרב קוק (נספח 4). הקבוצה הראשונה שתענה תשובה נכונה – תנצח.

.
ספרו על דרכו המיוחדת של הרב קוק, דרך של מבט חיובי על המציאות גם כשהיא קשה. הרב קוק האמין ש”מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך” – שהדרך לסלק את הרע היא להגביר את הטוב. לכן למשל יצא למסע המושבות וביקר במושבות החילוניות שקמו בארץ ישראל, בירך את החלוצים ופעל לשלומם ולמילוי מחסורם מתוך אמונה כי רק האהבה והחיבור יקדמו את עם ישראל.

.

סיכום:

.
לאחר שהחניכים יקבלו בסוף כל תחנה רמז על מיקום ההפתעה (צ’ופר), עליהם לצאת לחפש אותה. הצ’ופר יהיה סמל של בני עקיבא עם כנפיים – וכדאי לניילן ולהדביק סיכת ביטחון בחלק האחורי של הסמל כדי שהחניכים יוכלו לחבר אותו לחולצות התנועה שלהם.

.
חלקו את הסמלים וסכמו: כל ארבעת הערכים שפגשנו הם חלק מהדרך של התנועה, ועלינו לנסות לדבוק בערכים אלו כדי להשתייך אליה באמת, כפי שלמדנו בפעולה הקודמת.

.
צ’ופר: סמל של בני עקיבא עם כנפיים של סיירת.

.

נספחים

.

נספח 1 –

.
שיר השיירה
(אריק איינשטיין)


בלשונות רבות מספור דיברנו

וזה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו

ומקומות רבים מאוד עזבנו

ורק מקום אחד רצינו ואהבנו

ומקומות רבים מאוד עזבנו

ואל הארץ, אל הארץ באנו.

.

ונמשכת שיירה

מן המאה שעברה

רחוקים כבר היוצאים

איכרים וחלוצים

שעמלו עבדו בפרך

בלי לראות את סוף הדרך

ועכשיו עוברים אנחנו

לא שקטנו ולא נחנו

לא ימשיכו בלעדינו

זוהי הרפתקת חיינו.

.

מגטאות ומחנות הגחנו

אל הביצות ואל הישימון הלכנו

מקצות ערב, מרוסיה ופולניה

הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה.

מקצות ערב, מרוסיה ופולניה

הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה.

.

ומכל הגלויות

ועם כל הבעיות

עם נוצר וארץ קמה

ושפה אשר נרדמה

שוב התחילה מתעוררת

ומדברת ומדברת

מסביב יהום הסער

רב הקושי והצער

אבל יש על מה לשמוח

יש עוד אומץ, יש עוד כוח.

.

איך ישראל צומחת מסביבנו

היא חזקה יותר מכל חסרונותינו

וגם הנגב עוד יהיה פורח

ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח.

וגם הנגב עוד יהיה פורח

ועוד נדאג שהזקן יהיה שמח.

.

ונמשכת שיירה

מן המאה שעברה

רחוקים כבר היוצאים

איכרים וחלוצים

שעמלו עבדו בפרך

בלי לראות את סוף הדרך

ועכשיו עוברים אנחנו

לא שקטנו ולא נחנו

לא ימשיכו בלעדינו

זוהי הרפתקת חיינו.

.

נספח 2 –

.
כתב חידה

.
הרב שמואל מוהליבר נולד ב-1824 והתפרנס כמעט כל ימיו ממסחר מתוך אמונה שקגל צצחאודפא שיפזן ופרנסה מעמל כפיים. גם כששימש בזקנותו שבגא גש חי בדוחק ממשכורת מצומצמת שאת רובה נתן לצדקה.

.
הרב מוהליבר 5, 10, 5 / 3, 1, 6, 50 / 2, 400, 6, 200, 5 – כבר כשהיה בן עשר התפרסם כעילוי, בן 15 נשא אישה ובאותו זמן החל ללמד תלמידי חכמים שיעור בגמרא, וכשהיה בן 18 husmach lerabanoot. עם הזמן הוכר כאחד מגדולי רבני רוסיה. גדולתו הייתה גם בחכמת הנסתר וגם בהשכלה חילונית.

.
הרב מוהליבר וגחי שגשמי תא אימלאפ שבמכפש כמיפקמ צדפקב פצספכ, דעות שנחשבו נועזות ביותר באותה תקופה.

.
הרב מוהליבר השקיע את כל מרצו בtzionut ונסע על חשבונו למסעות באירופה על מנת leshachnea yehudim laalot leeretz israel.

.
הרב מוהליבר הקים את תנועת ‘מרכז רוחני’, 300, 50, 100, 200, 1, 5 / 2, 5, 40, 300, 20 / 5, 40, 7, 200, 8, 10. תנועה זו פעלה 30, 40, 70, 50 / 5, 5, 400, 10, 10, 300, 2, 6, 400 / 2, 1, 200, 90 / 10, 300, 200, 1, 30.

.
הרב מוהליבר נפטר בביאליסטוק, ועל שמו נקרא הקיבוץ gan shmuel ליד חדרה.

 

.
שאלות:

  • מדוע עסק הרב מוהליבר במסחר?
  • מה עשה הרב כשהיה בן 18?
  • איך נקראה בהמשך תנועת ‘מרכז רוחני’ ובמה היא פעלה?
  • איזה יישוב נקרא על שם הרב שמואל מוהליבר?

.

נספח 3 –

  • נכשלתי במבחן
  • אמי הענישה אותי שלא לשחק במחשב שבועיים
  • פספסתי את ההסעה למסע סוכות
  • אחי הקטן קלקל לי את המשחק האהוב עליי ביותר
  • המורה הושיב אותי ליד תלמיד חדש
  • החזרתי לספרייה ספר באיחור וקיבלתי קנס
  • חליתי ביום הראשון לחופש הגדול
  • איבדתי את הארנק
  • שברתי את הרגל במשחק כדורגל
  • משפחתי עברה דירה לעיר אחרת

.

נספח 4 –

.
שאלות

  1. באיזו שנה נולד הרב קוק? (1804, 1921, 1865)
  2. באיזו שנה עלה הרב קוק לארץ ישראל? (1904, 1888, 1870)
  3. באיזה תפקיד שימש הרב קוק כשהגיע לארץ? (הרב הראשי, הרב של יפו, הרב של ירושלים)
  4. האם הרב קוק תמך ב’היתר מכירה’? (כן, לא)
  5. בשנת 1913 יצא הרב קוק למסע המושבות הראשון. מה היה יחסו אל החלוצים שלא שמרו מצוות? (הוא קרא להחרים ולנדות אותם, הוא טען שהם לא חלק מעם ישראל, הוא האמין שהם מקדמים את הגאולה וניסה לקרבם)
  6. כיצד נקראה הישיבה שהקים הרב קוק בארץ ישראל? (הישיבה המרכזית העולמית, ישיבת כפר הרא”ה, ישיבת וולוז’ין)
  7. האם הרב קוק עודד את הציונות? (כן אך לא בפומבי, כן, לא)


דעתך חשובה לנו