איתור סניפים וכפרי בוגרים
נתחיל צפייה בסרטון המצורף של מפקד החיילים (כדאי לשלוח להם אישית או בקבוצת וואצאפ גם לפני הפעולה כדי ליצור טיזר)
אחרי הסרטון נתחיל את הפעולה (נקרין להם את “הדף לחניך” ) בקריאת קטעים שיחדדו את המהפך שבנע חוזרת להיות תנועת נוער שעושה.
נבחר שני חניכים שיתנדבו להקריא.
קטע ראשון:
לפני 90 שנה, יחיאל אליאש ז”ל, הקים את תנועת בנ”ע.
המטרה- הקמת תנועת נוער דתית- לאומית, שפועלת על פי הרעיון “תורה ועבודה”
התנועה התחילה מקבוצה בני כיתות ח-ט, שנפגשו ללימוד (תורה), ולעשיה (עבודה).
אחרי כ-3 שנים, הורחבה הפעילות- והוחלט לפתוח ‘סניפים’, בהם תתקיים פעילות לחברי כיתות ג-ח (חב”א), בהם הם למדו את ערכי תורה ועבודה, והתנדבו- כהכנה לעשיה ולפעילות המשמעותית בחב”ב- יציאה להגשמת ערכי התורה ועבודה.
לצורך הרחבת הפעילות- הוכשרה חלק מהקבוצה הגדולה שפעלה- להיות מדריכים, ולחנך את הדור הבא- שיגדל, ויפעל בתנועה בדרך החינוך שקיבלו.
85 שנים אחכ, בנ”ע עצרה, והבינה שיש פה בעיה
תנועת ה”תורה ועבודה” הפכה לתנועה של תורה בלבד לילדים בלבד.
החינוך לעשיה- נשאר בדיבור, בפעולות מושקעות, באידיאלים גבוהים, אבל לא ירד למעשה..
קטע שני:
“כיום תנועתנו נמצאת על גבול הגדרת המתנ”ס” נכתב אז במסמך ההקמה של הגרעין הראשון ע”י סמזכ”ל התנועה דאז, רני רוזנהיים, “בני עקיבא מאבדת את ייחודה כתנועת נוער”. התחושה הייתה כי באופן די אבסורדי מתמקדת התנועה בטיפוח מדריכים, שייעודם לחנך מדריכים חדשים, שיגדלו ויחנכו עוד מדריכים, ותו לא.
“בני עקיבא כתנועת נוער, איבדה את עצמה. מקימי התנועה לא חלמו לגבש ולבנות קבוצת מדריכים, אלא חלמו לגבש קבוצת חברים, שמטרתם לתקן, לשנות ולפעול למען העם” (שרית מקימת צוותי נחשון).
כעת אחרי שהבנו למה הקימו את נחשון ואיך חזרנו להיות תנועת נוער ולא ילדים נעסוק במה זה נחשון.
נחשון בנוי ממשימה קבועה כל שבוע וחוץ מזה עושים עשייה תקופתית יחד שבו מובילים את כל הסניף והשיא זה שנחשון קרואים לכל משימה לאומית שתתפרץ, דברים לא צפויים כמו מבצע צבאי וכד’.
נלמד את הלימוד הבא שיעזור לנו להבין למה יש משימה קבועה לנחשון. חשיבות ההתמדה.
לימוד
מדרש: בן זומא אומר: מצינו פסוק כולל יותר והוא (דברים ו ד) “שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד”.
בן ננס אומר: מצינו פסוק כולל יותר והוא(ויקרא יט יח) “ואהבת לרעך כמוך”.
שמעון בן פזי אומר: מצינו פסוק כולל יותר, והוא (שמות כט לט) “את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים”. עמד ר’ פלוני על רגליו ואמר: “הלכה כבן פזי!
אנחנו רואים שמעל שני הפסוקים היסודיים ביותר, שמע ישראל, שמלמד על ייחוד ה’, ומעל ”ואהבת לרעך כמוך” שמלמד אותנו לצאת מעצמנו אל החבר, אל הקהילה והכלל, הפסוק של קרבן התמיד הוא החשוב ביותר – למה?
נעשה דיון: אז התמדה היא חשובה אבל איך מגיעים להתמדה? איך ההתמדה קשורה לנחשון? איך שומרים על האש?
נוביל את הדיון אל תוך ההבנה ששגרה מסוימת, ומטרות ברורות יוצרות התמדה. נחשונים עוסקים בעשייה ולכן בעשייה חשובה ההתמדה בשביל שתצליח להיות בעל השפעה גדולה. ובנוסף נחשון מעצם היותו צוות שעוד נבנה, ההתמדה בו חשובה כדי שיישמר. לכן יש פעילות התנדבותית קבועה כל שבוע.
משחק תמונות, “מה חסר?” החניכים יתבוננו בתמונות (נפתח להם את התמונה בקובץ המצורף) ונעשה תחרות מי יגלה ראשון מה חסר בכל תמונה.
(תשובות- כדור, אוכל בצלחת, זנב למיקי, הכנרת)
נסכם את המשחק: חלק ממהות נחשון היא התבוננות מעבר לעשייה הקבועה, כל הזמן לבדוק מה עוד צריך בסניף, בשכונה ובעמ”י!.
זה נעשה באמצעות ישב”צים ולימוד צוותי ומיישמים בעשייה תקופתית משותפת עם חבריא א כל חודש (צוות הבונים בסוכות, הדלקת נרות חנוכה בבית חולים…) וגם כשיש משהו לאומי חשוב נחשון נקראים לדגל (מבצע צבאי בעזה- אוספים משלוחים לחיילים, בחירות- יוזמים דברים שקוראים לאחדות, קורונה- אימוץ קשישים ומבודדים)
סיכום– למדנו שהחלוקה לנחשון והדרכה לא קשורה לטוב ולא, מהיות בני עקיבא תנועת נוער כולם צריכים להמשיך לצוות עשייה משמעותי אחרי חבריא א. יש כמה שיהיה להם יותר טוב לחזור לחנך את חבריא א יותר מלעסוק בעשייה והם יוצאים להדרכה וכל שאר חבורת השבט יוצא ליישם את מה שהתחנך עליו כל השנים. לצוות תהיה עשייה קבועה אך מטרתם העיקרית היא להתבונן כל הזמן מה עוד ניתן לעשות, להוביל את חבריא א לעשייה ולהיות מוכנים ליום פקודה שעם ישראל יצטרך אותם למשימות לאומיות גדולות יחד עם שאר נחשוני המחוז!
נשלח להם את הקישור הזה שמסכם יפה.