מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מדינת ישראל עם תורת ישראל

"ראשית צמיחת גאולתנו"?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“אבינו שבשמיים, צור ישראל וגואלו, ברך את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו”.

בפעולות הקודמות דיברנו על מקרים שהייתה בהם התנגדות לאמירה כי מדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו, משהו שצריך לעשות מבחינה אמונית והלכתית, וראינו את הסתירות שחווה עם ישראל בין הקמת המדינה לשמירת התורה והחיים התורניים.
בפעולה הנוכחית ייחשפו החניכים למציאות שבה הקמת המדינה, חוקיה ויסודותיה הולכים יד ביד עם האמונה בתורת ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את פשר המושג “ראשית צמיחת גאולתנו”.
  2. החניכים ייחשפו לגישה הרואה במדינת ישראל חלק בלתי נפרד מתהליך הגאולה.
  3. החניכים ידגימו כיצד מדינת ישראל מממשת את תהליך הגאולה.

 

מהלך הפעולה

 

שלב א:

אפשרות א: חלקו את השבט לשתי קבוצות ותנו לכל קבוצה כרטיסיות של מילות התפילה לשלום המדינה (נספח 1). תנצח הקבוצה שתסיים ראשונה לסדר את המילים על פי הסדר (התפילה ארוכה, על כן הבאנו רק את חלקה).

אפשרות ב: חלקו לכל חניך כרטיסייה שכתובה בה מילה מהתפילה לשלום המדינה (נספח 1). כל אחד יצטרך לעמוד ולהקריא את המילה שלו בתורו לפי סדר המילים בתפילה. חניך שייעמד שלא בתורו ייפסל, והכרטיסייה שלו תעבור לחניך אחר. מטרת כל החניכים היא להקריא ברצף את התפילה על פי סדרה בכמה שפחות פסילות.

 

סכמו את שלב א – שאלו את החניכים:

  • לפי התפילה, מדינת ישראל היא “ראשית צמיחת גאולתנו”. מה זה אומר?
  • למה משתמשים דווקא בביטוי הזה?
  • מה הוא מזכיר לכם?
  • האם הייתם משתמשים ביטוי אחר?

 

הסבירו לחניכים כי הרב יצחק אייזיק הרצוג, שהיה הרב הראשי של מדינת ישראל, כתב את התפילה הזו מתוך אמונה כי מדינת ישראל היא הצעד הראשון בתהליך הגאולה. גאולה היא תהליך ארוך, אבל הקמת המדינה היא שלב מרכזי בתהליך הזה.

 

שלב ב:

אפשרות א’: בקשו שני מתנדבים; חניך אחד יצטרך להיות בעד הטענה כי מדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו, וחניך אחר יצטרך להיות נגד טענה זו. על שני החניכים יהיה להתווכח זה עם זה, וכל אחד בתורו יציג את טענותיו.
טיפ למדריכים: אם יהיה לחניכים קשה לטעון טענות בלי כל רקע, תנו לכל אחד מהם כרטיסייה המספרת על דמות (נספח 2) כדי שיהיה להם ברור יותר מה הטענות, ומשם יוכלו לפתח אותן בעצמם.
אפשר להפוך את התהליך למעניין יותר על ידי החלפת העמדות של המתנדבים במחיאת כף של המדריכים או בחלוקת כרטיסיות של מילים לא קשורות (נספח 3) שהחניכים יתבקשו לשלב בהצגת טענותיהם.
לאחר שהמתנדבים יציגו את טענותיהם שאלו את יתר החניכים: עם מי אתם מסכימים יותר? מדוע? איזו טענה דיברה אליכם במיוחד? בקשו מהם להביא הוכחות ודוגמאות לטיעוניהם.

אפשרות ב’: הניחו על הרצפה טענות בנוגע למדינת ישראל (נספח 4) ובקשו מכל חניך להיעמד על יד הטענה שהוא הכי מזדהה איתה. בשבטים גדולים הושיבו את כל החניכים שנעמדו על יד אותה טענה לדיון קבוצתי (מדוע בחרנו בטענה הזו? כיצד אנחנו רואים אותה באה לידי ביטוי? מה יכולים לטעון מתנגדינו? מה נענה להם?), בשבטים קטנים בקשו מכל חניך להציג את טענתו ולפתח אותה (מדוע בחרתי בטענה הזו? כיצד אני רואה אותה באה לידי ביטוי? מה יכולים לטעון מתנגדיי? מה אענה להם?).

אפשרות ג’: למדו עם החניכים את המקור בנספח 5.
סכמו: הרב קוק מחדש לנו משהו בראייה שלנו את מדינת ישראל. הוא טוען שכל מדינה היא אוסף של אנשים שמנסים ליצור חברה כדי לחיות חיים מסודרים ונורמליים. אבל מדינת ישראל היא אידיאל בפני עצמו, היא “יסוד כיסא ה’ בעולם”. כלומר, כשיש מדינה ליהודים הקב”ה יכול לשבת על כיסאו, משום שעם ישראל יכול להביא את דברו ביתר פשטות לעולם, כי יש לנו יותר כוח כקבוצה.
הנקודה הזאת גורמת למדינת ישראל להביא אושר, להיות דבר עליון וקדוש.

סכמו את שלב ב – ספרו לחניכים כי הרב קוק רואה את מדינת ישראל לא ככל מדינה אחרת אלא מדינה בעלת משמעות מיוחדת, מדינה שכל מטרתה להפיץ את שם ה’ בעולם ולעשות קידוש השם (אם עוד לא קראתם, אפשר לקרוא את המקור שבנספח 5). לכן אנחנו מאמינים כי מדינת ישראל היא חלק מתהליך הגאולה, היא צעד מרכזי בתהליך הזה. גאולה פירושה שיבה אל המקורות, שחרור והצלה. כאשר עם ישראל שולט בארצו הוא אינו כפוף לשום גורם אחר, ובכך מתבטא תהליך הגאולה.

 

שלב ג:

בקשו מהחניכים להדגים היכן הם רואים כי מדינת ישראל מבטאת את תהליך הגאולה: גאולת התורה, העם והארץ. לדוגמה, התורה נגאלת במדינת ישראל על ידי מוסדות המדינה המממנים לומדי תורה. עם ישראל נגאל משום שעכשיו, כשיש לו צבא, אם פוגעים ביהודים, יש מי שנלחם נגד זה. הארץ נגאלת משום שמדינת ישראל מעודדת לאנשים להתיישב בארץ.

 

סיכום:

ראינו בפעולה כי רבים רואים בהקמת המדינה שלב מרכזי בתהליך גאולת עם ישראל. באמצעות המדינה עם ישראל יכול לחיות שוב כקבוצה אחת, יש לו יותר יכולת לקיים את מצוות התורה, והוא יכול להגשים את ייעודו.
לעיתים מדינת ישראל, מוסדותיה ומנהיגיה עושים דברים שאנחנו לא מסכימים איתם, דברים שנראים לנו פוגמים בתהליך הגאולה ואפילו מנוגדים לו, אבל זה לא סותר את האמונה כי המדינה, המפעל הזה שאנחנו שותפים לו, היא “ראשית צמיחת גאולתנו”.

 

נספחים

 

נספח 1:

 

אָבִינוּ

שֶׁבַּשָּׁמַיִם,

צוּר יִשְׂרָאֵל

 וְגוֹאֲלוֹ,

בָּרֵךְ אֶת

מְדִינַת יִשְׂרָאֵל,

רֵאשִׁית

צְמִיחַת

גְּאֻלָּתֵנוּ.

הָגֵן

עָלֶיהָ

בְּאֶבְרַת

חַסְדֶּךָ,

וּפְרֹשׁ

עָלֶיהָ

סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ,

וּשְׁלַח

אוֹרְךָ

וַאֲמִתְּךָ

לְרָאשֶׁיהָ,

שָׂרֶיהָ

וְיוֹעֲצֶיהָ,

וְתַקְּנֵם

בְּעֵצָה

טוֹבָה

מִלְּפָנֶיךָ.

חַזֵּק

אֶת יְדֵי

מְגִנֵּי

אֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ,

וְהַנְחִילֵם

אֱ-לֹהֵינוּ יְשׁוּעָה

וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן

תְּעַטְּרֵם,

וְנָתַתָּ

שָׁלוֹם

בָּאָרֶץ

וְשִׂמְחַת עוֹלָם

לְיוֹשְׁבֶיהָ.

 

 

נספח 2:

 

דמות 1:

אני חושב שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו!
מאז הקמת המדינה עלו מיליוני יהודים לארץ ישראל, שבו לארצם! וגם לרבים מהיהודים שנשארו בגולה זה עשה משהו בלב, זה חיזק את הזהות היהודית שלהם. סוף-סוף אנחנו אומה עצמאית שמחזיקה לב שלטון, כלכלה, חברה, חינוך ותרבות.
רואים שהקב”ה אוהב את מדינת ישראל ושמח בה, אחרת לא היה עוזר לנו במלחמות, כמו לדוגמה מלחמת ששת הימים, שניצחנו בתוך שישה ימים בלבד את כל המדינות פה בסביבה! אם זו לא גאולה, מה זו גאולה?!

 

דמות 2:

אני חושב שמדינת ישראל אינה ראשית צמיחת גאולתנו.

אנחנו רואים כמה פגמים יש במדינה, יש פילוג בעם ישראל, יש הרבה אנשים מושחתים במוסדות השלטון, והפערים החברתיים במדינה הם מהגדולים ביותר בקרב המדינות המפותחות בעולם.
רואים שהקב”ה אינו תומך במדינת ישראל, אחרת למה יש לה כל כך הרבה צרות ואויבים ומלחמות?! אם הוא היה אוהב אותה וחושב שהיא חלק מהגאולה, הוא היה עושה שכל העמים מסביב יכירו במדינת ישראל ויעריכו אותה.

 

נספח 3:

 

עפיפון

אוטובוס

חגורה

רצינות

מזלג

מטוס

עציץ

מדליה

עיפרון

מלפפון

בית

חצאית

תווית

משקפת

זהב

כתר

חוכמה

עגילים

כדור

דשא

בטון

 

נספח 4:

  • מי שלא מאמין שמדינת ישראל היא חלק מתהליך הגאולה לא מבין נכון את פסוקי התורה
  • מדינה ליהודים היא דבר חשוב, אבל אין לה ערך תורני אלא רק לאומי
  • החובה לעלות לארץ ישראל כוללת גם הקמת מדינה יהודית
  • כאשר עומד בראשות הממשלה אדם לא דתי, מדינת ישראל לא מממשת את האידיאל שלה, משום שהאידיאל של המדינה הוא להפיץ את שם ה’ בעולם
  • גם אם יש חוקים או תהליכים לא טובים במדינת ישראל, זה לא פוגע באמונה שלנו כי היא חלק מתהליך הגאולה
  • אני לא רואה ערך במדינת ישראל כלל

 

נספח 5:

“אין המדינה האושר העליון של האדם. זה ניתן להאמר במדינה רגילה, שאינה עולה לערך יותר גדול מחברת אחריות גדולה, שנשארו המוני האידיאות, שהן עטרת החיים של האנושיות, מרחפים ממעל לה, ואינם נוגעים בה. מה שאין כן מדינה שהיא ביסודה אידיאלית, שחקוק בהויתה תוכן האידיאלי היותר עליון שהוא באמת האושר היותר גדול של היחיד. מדינה זו היא באמת היותר עליונה בסולם האושר, ומדינה זו היא מדינתנו, מדינת ישראל, יסוד כסא ד’ בעולם, שכל חפצה הוא שיהיה ד’ אחד ושמו אחד, שזהו באמת האושר היותר עליון. אמת, שאושר נשגב זה צריך הוא לביאור ארוך כדי להעלות אורו בימי חושך, אבל לא מפני זה יחדל מלהיות האושר היותר גדול” (הרב קוק, אורות ישראל).

 

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו