מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לחלום בגדול, להתחיל בקטן

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

קל להגיד סיסמאות גדולות ואמירות מפוצצות, אבל איפה החזון הגדול נכנס בפרטים הקטנים? מהי המשמעות היום-יומית למשימה “לתקן עולם במלכות ש-די”? אם היינו כיום בעמדת מפתח, מה הצעד הראשון שלנו בדרך לקדם את הערכי התנועה? איזה ערך או אידיאל הייתם בוחרים כעת למשימה לאומית?

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו כיצד אמירות גדולות מתבטאות בחיי היום-יום.
  2. החניכים יחשבו כיצד תנועת נפש של אדם הומה מכוונת אותו לפעול גם בפרטים הקטנים.
  3. החניכים יציגו ערך אחד שבחרו לקדם במדינה ויתארו כיצד יבצעו זאת.

מהלך הפעולה

פתיחה: משחק.

בשלב הראשון הטילו משימה כללית בלי זמן לחשוב עליה, ובפעם השנייה יצטרכו החניכים לתכנן אותה (לדוגמה, מרוץ שליחים או כיבוש הדגל).

שלב א:

סלוגנים – מה הם אומרים?

פזרו על הרצפה תמונות של סמלי עמותות (נספח 1), וממול את הסלוגנים שלהם. על החניכים להתאים בין הסמל לסלוגן המתאים. אפשר להגביל את החניכים בזמן.

שאלו את החניכים על הרעיון של יצירת סיסמה לקבוצה או לעמותה. מה זה נותן לנו? למה חשוב לעמותה למקד משפט המסכם את פעילותה?

קחו כמה דוגמאות (בהתאם ליכולת ההקשבה של החניכים) של עמותות שהחניכים הצליחו למצוא את הסלוגן שלהם ושאלו את החניכים: מה בפועל העמותה עושה שמתקשר לסלוגן שלה? (רצוי להדגים מעמותות שהחניכים מכירים את פעילותן).

בפעילות הזו אנחנו ממחישים לחניכים את החשיבות של יצירת סיסמה שממקדת את פעילותנו ואת הצורך להצליח להעביר את הרצון הגדול במעשים יום-יומיים.

שלב ב: קטע

דוד בן-גוריון, מתוך דברי פרדה מהעם במעברו לשדה בוקר
“מתנת החלוציות, מתנת הפאר של אנוש, לא נתייחדה לאנשי סגולה ספורים. מתנה זו גנוזה בנפשו של כל אחד מאתנו, וכל מבקשה – ימצאנה. סודה של החלוציות הוא בתביעה, שאדם תובע מעצמו בטרם הוא תובע מהזולת; הוא מקיים בחייו מתוך צורך נפשי, כל אשר הוא רוצה שאחרים יעשו גם הם… אין הוא מטיף אמונתו לאחרים. אין הוא מתחסד בתביעות נאות וחמורות מהזולת, אין הוא מחפש חטאי זרים, אלא הוא מגשים בעצמו את אמונתו בחיי יום-יום”.

שאלות למחשבה:

  • מהי הדרישה של בן-גוריון מהאדם הומה?
  • כיצד מושג גדול כמו חלוציות צריך להתבטא באדם היחיד?

שלב ג:

חלקו את השבט לקבוצות של שניים עד ארבעה חניכים. בקשו מכל קבוצה לבחור ערך אחד שחשוב להם לקדם במדינה כיום ולתת שלוש דוגמאות כיצד אפשר לקדם ערך זה.

חשוב במשימה זו לבקש מהחניכים רעיונות בני ביצוע וממוקדים. אם מתאים לכם, אפשר להתקדם עוד שלב ולבקש מהם לחשוב מה הם יצטרכו כדי לממש את תוכניתם.

אפשר לפזר חפצים וחומרי יצירה ולתת לחניכים להביע את רעיונותיהם.

סיכום:

ראינו שהחוכמה האמיתית היא להצליח להעביר חזון גדול במעשים קטנים, ויותר מכך, בעצם זו הדרישה מאדם הומה. עמדת נפש של המיה מניעה את האדם לבחירות נכונות בחייו ולרצון לתקן את המציאות סביבו, לקרב אותה לשאיפותיו.

 

נספחים:

נספח 1: סמלים וסלוגנים

 

תשובות

דעתך חשובה לנו