מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

להרגיש ציבור – להתגדל, להרגיש, להשפיע!

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
ללא
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • קבוצה גדולה
  • קבוצה קטנה
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מהלך הלימוד

.

פתחו את הספר ‘דרכה של תנועה’ וקראו את הפסקה האחרונה בנושא עם ישראל (עמ’ 39) – להרגיש ציבור!’ – למדו את הפסקה כולה.
.

הרב קוק מדבר בפסקה על התעלות ועל התקדמות רוחנית.
.

  • למה שנתקדם? מה אכפת לנו להישאר במצב שבו אנחנו נמצאים היום? למה שנעבוד על מידותינו ועל ההרגלים שלנו?
    .

“האדם דומה לציפור. בכוחה של הציפור לעלות מעלה מעלה בתנאי שתניע את כנפיה ללא הרף. ברגע שתפסיק להניע את כנפיה הרי היא צונחת ונופלת. אם אין האדם עולה מעלה מעלה על כורחו הוא יורד מטה מטה” (ר’ ישראל מסלנט).
.

התורה משפיעה עלינו; אין בכך ספק.
לא רק על עולמנו הרוחני; לא רק מחשבותינו גדלות בתורה אלא גם היחס שלנו לסביבה.
אחרי שלומדים ברצינות את מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’, איך אפשר שלא לחוש אהבה לחבר היושב לידנו? איך אפשר ללמוד על מצוות הצדקה ולא לחוש רחמים ורצון לעזור לנזקקים בעם ישראל? כאשר לומדים את דברי חכמים על ‘ידינו לא שפכו את הדם’, איך אפשר שלא לחוש אחריות עמוקה כלפי כל עם ישראל?!
התורה מגדלת אותנו. היא מגדלת את ה’אני’ של כל אחד ואחת מאתנו וגורמת לנו לחשוב לא רק על עצמנו אלא גם על הזולת. להרגיש את כאבו ולשמוח בשמחתו.
.

למדנו שאם אדם אינו משתדל ללמוד ולהתגדל, בעל כורחו הוא נופל. ההתגדלות בתורה אינה משפיעה רק עלינו; ההשפעה שלה רחבה:
.

” […] מה ההבדל בין עובד ללקוח?
.

אדם הולך לחנות וקונה לעצמו חטיף של חברה מסויימת. אולם, החטיף היה מלוח למדי. בפעם הבאה קונה האדם את החטיף מחברה אחרת… הוא קונה מהחברה המספקת את מה שהוא חפץ בו.
.

כיצד ינהג עובד של החברה אם יתברר לו שהחטיף מלוח יתר על המידה? הוא יבדוק את הסיבה לכך, ינסה לתקן. העובד מרגיש אחריות על החברה ועל המוצר. עבודתו מטילה עליו חובות של פיתוח המוצר בצורה הטובה.
.

הלקוח מתעניין בעצמו בלבד. מה שטוב לו – הוא קונה. מה שלא טוב – אין הוא קונה. העובד מתעניין בחברה, במפעל, במוצר, ולא בעצמו.
.

יש החיים בעולם כלקוחות. כל דבר בעולם הוא מוצר, והאדם עושה רק מה שמתאים לו, טוב לו ונעים לו… אלו הם חיים שמטרתם היא להצליח.
.

על כן צריך האדם להשקיע עבודה ועמל כדי לחנך את עצמו להיות שותף. באנו לעולם כדי להיות שותפים בעיצובו ובבנייתו, כדברי חז”ל בכמה מקומות: ‘מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקב”ה במעשה בראשית’.
.

האדם שותף לבריאה. מעשיו מקדמים את העולם, או מורידים אותו, חלילה. לא נברא האדם כדי לקחת מן העולם, אלא כדי לבנותו” (הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות).
.

 

תני חזקיה: נמשלו ישראל בשה, מה שה אחד מאיבריה לוקה כל איבריה מרגישין, אף ישראל כך.
.

תני ר’ שמעון בן יוחי משל לבני אדם שהיו נתונין בספינה ונטל אחד מהן מקדח והתחיל קודח תחתיו. אמרו לו חביריו למה את עושה כן, אמר להן מה איכפת לכם, לא תחתי אני קודח.
.

אמרו לו מפני שאתה מיציף עלינו את הספינה (ויקרא רבה פרשה ד).
.

  • במה אתם חשים שותפים לעם ישראל?
  • מה כואב לכם בעם ישראל? מה משמח אתכם?
    .

קראו שוב את הפסקה ונסו לחלקה לשלושה חלקים. אילו שלושה שלבים זיהיתם בפסקה?
.

אחרי שאדם מתעלה בצורתו הרוחנית והציבור מתחיל לחיות בתוכו – הוא ממש מרגיש את עם ישראל, ומכוח ההכרה ותחושת הכלל המפעמת בו הוא נעשה מנהיג ציבור.
.

 

“שפע הוא מצב שכלי עובר על גדותיו. רצונך בהשפעה – דאג שכליך יהיו שלמים ומלאים.
כשאורות נפשך יעברו על גדותיה – יושפעו גם אחרים ממך” (הרב משה צבי נריה).

דעתך חשובה לנו