מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

להצליח לסלוח

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
מערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הגענו אל הפעולה האחרונה החודש. דיברנו על היכולת לסלוח, אמרנו שאנחנו רוצים להצליח לסלוח וזאת עבודה, אנחנו צריכים לבחור בכך ולהשקיע, והדרך להצליח לסלוח היא בתהליך של קמעא קמעא, בכל פעם קצת, ובהשקעה והתמדה נצליח בע”ה. היום, בפעולה האחרונה, נדבר על כלים פרקטיים שנוכל ליישם כדי להיות מסוגלים לסלוח בלב שלם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לכלים שעוזרים להצליח לסלוח.
  2. החניכים יבחרו כלי שיעזור להם לסלוח.
  3. החניכים יביעו את רגשותיהם כלפי התהליך שעברו.

 

 

ציוד נדרש– נספחים

מהלך הפעולה

 

שלב א:

אפשרות א: הראו לחניכים תמונות של ילדים בסיטואציות מסוימות (נספח 1). לאחר מכן הקריאו את הסיטואציות (נספח 2; אלו אותן סיטואציות מפעולה 4). לפני ההקראה בקשו מהחניכים להסתכל בתמונות ולחשוב איזו תמונה תוכל לעזור לנו לסלוח בכל אחד מהמקרים.

למשל, ילד עוקף אותי בתור לנדנדה, אני מחליט לסלוח לו ובוחר בתמונה של הילדים שמשחקים יחד: אציע לילד שעקף אותי לשחק יחד. ככה אני לא כועס אלא נהנה מהמשחק.

חברו את הסיטואציות לתמונות והציעו לחניכים מגוון שילובים. לכל סיטואציה יש כמה תמונות שיכולות לעזור לפתור אותה ולסלוח בה.

אפשרות ב: חלקו לכל חניך תמונה (נספח 1). בקשו מהחניכים לתאר מה הם רואים בתמונה שקיבלו ואיך מה שהם רואים יכול לעזור להם לסלוח אם מישהו עשה להם משהו לא נעים שפגע בהם. הציעו ליתר החניכים לסייע, והציעו גם אתם רעיונות כיצד המקרים המתוארים בתמונות יכולים לעזור לסלוח.

למשל, מורה מדברת עם שני ילדים: אפשר להיעזר במורה או במדריך או בדמות מבוגרת אחרת שתעזור לנו להשלים ולחזור לשחק יחד.

 

שלב ב:

בקשו מהחניכים להיזכר במקרה שסלחו לחבר שפגע בהם. לאחר מכן בקשו מהם להתבונן מחדש בתמונות שמונחות על הרצפה ולבחור תמונה שעזרה להם באותו מקרה וגם תמונה שמתארת את מה שיעזור להם לסלוח בפעם הבאה בע”ה.

 

שלב ג:

ספרו לחניכים כי זו הפעולה האחרונה של חודש הארגון. בתחילת החודש למדנו על תהליך הקמתה של פתח תקווה, על הקשיים וההתמודדויות שהיו למקימים ועל פתח תקווה העיר היפה של היום. בפעולות אלו ראינו מה זה אומר ‘קמעא קמעא’ בהתיישבות בארץ ישראל. בהמשך החודש למדנו על היכולת לסלוח: קודם דיברנו על מה זה לסלוח, נזכרנו בסיטואציות שבהן נפגענו והיינו צריכים לסלוח, ובפעולה היום מצאנו דרכים שיכולות לעזור לנו לסלוח.

פזרו על הרצפה תמונות של אמוג’ים (נספח 3) ובקשו מכל אחד מהחניכים לבחור אמוג’י שמשקף את התהליך שעבר בפעולות האחרונות על היכולת לסלוח. כדאי לעזור לחניכים לבחור את האמוג’י המתאים, ואפשר גם לשאול כל חניך איך הוא מרגיש בנוגע לעניין הסליחה ולהציע לו אמוג’י שיכול להתאים.

 

סיכום:

דיברנו בשלוש הפעולות האחרונות על היכולת לסלוח. נחשפנו למשמעות היכולת לסלוח ונזכרנו מתי הרגשנו בעצמנו את היכולת הזאת. למדנו שכדי להצליח לסלוח באמת צריך להשקיע ולעמול, וזה לא תמיד קל. היכולת לסלוח היא תהליך שבדרך של קמעא קמעא אפשר להצליח אותו ולהגיע אליו. לא לוותר אלא להמשיך ולנסות. ראינו שכלים רבים יכולים לעזור לנו להצליח לסלוח, וכל אחד מאיתנו בחר במה שמתאים לו. בהרבה סבלנות והתמדה נצליח בעז”ה לסלוח באמת ולהפיץ את בשורת הסליחה סביבנו.

 

נספחים

 

נספח 1:

1. שני ילדים מחבקים זה את זה

 

2. שני ילדים מדברים

 

3. ילד מדבר עם ההורים שלו

 

4. ילד כותב מכתב  

 

5. ילדים לוחצים ידיים

 

6. מורה מדברת עם שני ילדים בכיתה

 

7. ילדים משחקים יחד בגינה

 

 

נספח 2

סיטואציות:

  • אני הולך ברחוב, ומישהו מתנגש בי
  • אני מחזיק ערמת דפים ביד, מישהו מפיל לי את כל הדפים, והם מתפזרים על הרצפה
  • אני מתווכח עם חבר, והוא אומר לי שהוא לא רוצה להיות חבר שלי
  • ביקשתי מחבר שיביא לי במבה לפעולה, והוא שכח
  • בכיתי בפעולה, ואף חבר אחד לא שאל אותי מה קרה
  • חבר אמר לי שהנעליים החדשות שלי לא לטעמו
  • כל החברים משחקים בהפסקה בכדור, ואף אחד לא זרק לי

 

נספח 3: אמוג’ים

 

 

 

דעתך חשובה לנו