מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כלים לתיקון המידות

לאן הולכים?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים | מעלות
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

“ואי, אין לי מושג לאן ללכת. איבדתי את זה לגמרי…” קרה לכם שהמוביט הפסיק לעבוד ומצאתם את עצמכם אבודים בלי מושג לאן ללכת? ככה גם בדרך שלנו לבניין המידות אנחנו חייבים מוביט, חייבים מפה, משהו שיגיד לנו לאן ללכת, איך לתקן. בפעולה הקרובה תקבלו מפה ותלמדו איך מתקנים את המידות בפועל ממש! לאן לכוון, מה לבדוק, איך לתקן, מה יעזור לי בדרך ואיך לעשות את זה הכי טוב!

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לתהליך תיקון המידות. 
  2.  החניכים יקבלו כלים שיסייעו להם בתיקון המידות.
  3. החניכים יחשבו על כלים שיוכלו לעזור להם ולקדם אותם בעבודת המידות.

 

מקורות להרחבה: מסילת ישרים (בפרט פרק ג), מומלץ ספר מסילת ישרים של הרב קשתיאל והדר גולדין הי”ד.

ציוד נדרש: מפות לשדה המוקשים (למדריכים בקטן ולחניכים בגדול), מפת תיקון המידות מוגדלת, חבילת אורז מחולקת בשקיות, כלי כתיבה, שני דליים, שני כדורים, נספחים.

הערה למדריכים: שימו לב, לפעולה זו מבנה אחר מלשאר הפעולות, היא בנויה ממתודות ומשחקים שמסבירים כלים ושלבים בתיקון המידות. את הפעולה עוטפת מפה של תיקון המידות שנלך בעקבותיה. הפעולה אומנם בנויה כפעולה אחת, אך אפשר לחלק אותה לכמה ימים או להפוך אותה למערך של כמה שבועות.

 

מהלך הפעולה

 

שלב א –

משחק מוקשים – חלקו את השבט לשתי קבוצות. הניחו על הרצפה לוח משבצות גדול (שחניכים יכולים לעמוד וללכת עליו), שבו מסומנת משבצת התחלה באחת הפינות, ובפינה הקיצונית באלכסון משבצת סיום. את אותו לוח ציירו בקטן על דף שנמצא אצלכם המדריכים בהבדל אחד: בלוח של החניכים אין כלום במשבצות (חוץ ממשבצת הפתיחה והסיום), ובלוח שלכם בחלק מהמשבצות יש מוקשים (משבצות שעליהן אסור לחניכים לדרוך). כל אחת מהקבוצות תבחר נציג, והוא יתקדם בכל תור ריבוע אחד בלבד, לצדדים או קדימה ואחורה (לא באלכסון). אם החניך דרך על מוקש, הקבוצה נפסלת, ובתור הבא של הקבוצה ייבחר נציג חדש, ויתחיל ממשבצת ההתחלה. המטרה היא לפענח מה הדרך שבה יוכל הנציג להגיע בבטחה אל נקודת הסיום בלי להיתקל במוקשים.

 

בסיום המשחק שאלו את החניכים אם היה יכול להיות להם קל יותר אם המפה שהייתה לכם הייתה גם ברשותם. ככל הנראה הם יענו שכן. אמרו להם כי גם בתיקון המידות המלאכה יכולה להיות פשוטה יותר כאשר יש מפה וכלים שמסייעים לנו להתקדם. 

 

שלב ב

הערה למדריכים: שלב זה הוא העיקרי בפעולה, ובו נציג לחניכים את המפה ונלמד אותה. נסו להתאים ככל האפשר את המובא כאן לחניכים שלכם.

 

הראו לחניכים את המפה המצורפת (נספח 1). מומלץ לצלם אותה בגדול או לצייר אותה ולתלות על הקיר.

במפה מופיעים המספרים 1–4 ועיגולים. כל אחד מהמספרים מסמן שלב בתיקון המידות. כל אחד מהעיגולים מסמן כלי שיוכל לעזור לחניכים בתהליך תיקון המידות.

אמרו לחניכים כי יש ארבעה שלבים בתיקון המידות, ושישה כלים יוכלו לסייע לנו במסע לתיקון המידות.

 

שלב ראשון : מהי המידה הזאת? מה היא אומרת? השלב הזה מקביל לכלי של הלימוד, ולכן הם גם צמודים במפה. הצלחת השלב הראשון תלויה בלימוד! ללא לימוד לא נוכל להתחיל את המסע. 

 

שאלו את החניכים: מהי הדרך הטובה ביותר לחצות מבוך?

לאחר תשובת החניכים בחרו באחת האפשרויות.

אפשרות א: למדו עם החניכים את הקטע של הרמח”ל ממסילת ישרים (נספח 2).

אפשרות ב: הראו לחניכים את תמונת המבוך (נספח 3) ושאלו אותם: למי קל יותר לעבור את המבוך, למי שנמצא בתוכו או למי שנמצא מעליו, במגדל?

 

בדרך לתיקון המידות אנחנו עלולים ללכת לאיבוד. הספר מסילת ישרים וספרים נוספים וכן דמויות כגון רבנים, הורים ומורים יכולים לסייע לנו ולהראות לנו את הדרך כדי שנוכל למצוא את המסלול הנכון ביותר לתיקון המידה, לכן הלימוד בדרך חשוב כל כך. זהו הכלי הראשון שלנו שיעזור לנו בדרך לתיקון. הלימוד כולל גם פנייה לדמויות שאנו מעריכים, כמו רבנים, הורים, מדריכים ועוד.


שלב שני: בירור איפה אני ביחס למידה הזאת, מה אני עושה ובמה אני צריך להשתפר –
אמרו לחניכים שאחרי שלמדנו על הדברים הרעים והטובים שיש במידה, אנחנו מסתכלים בתוכנו ובוררים אילו דברים טובים יש בי במידה הזאת ואילו דברים בעייתיים יש בי. 

חלקו את החניכים לכמה קבוצות ותנו לכל קבוצה צלחת ושקית שבה גרגרי אורז שמוחבאים ביניהם שבעה גרגירי אורז שצבעתם מראש. הנחו את החניכים לשפוך את גרגירי האורז מהשקית על הצלחת והכריזו על תחרות: הקבוצה שתמצא ראשונה את כל גרגירי האורז הצבועים תנצח!

לאחר שיש קבוצה מנצחת אמרו לחניכים שכמו שבוררים את האורז ומוציאים מתוכו את הרע ומשאירים את הטוב, ככה גם אצלנו במידות, אנחנו מסתכלים אילו דברים לשמור ולהשאיר ומה כדאי להוציא ולתקן😊. וכמובן, לא לשכוח לפרגן לעצמנו על הטוב שיש בנו ושאנחנו עושים!

 

שלב שלישי: סור מרע, להפסיק לעשות את מה שלא טוב – אמרו לחניכים שאחרי שהפרדנו בין הטוב לרע דבר ראשון אנחנו מפסיקים עם הרע, מוציאים אותו ומתקנים אותו. כמובן, רק את הרע שקשור למידה הזאת ספציפית אנחנו מתקנים לאט-לאט.


שלב רביעי: עשה טוב – להוסיף על מה שאני עושה טוב עוד טוב!

ערכו סבב של עין טובה או מעשה טוב: כל אחד אומר על מי שמימינו משהו טוב שיש בו או מעשה טוב שהמישהו הזה עשה לו לאחרונה. 

בסבב הזה נרצה שהחניכים יקבלו מוטיבציה ורצון להשתפר, להראות להם כמה הם טובים ולדרבן אותם להוציא את הרע ולהוסיף טוב.
המלצה לסבב מוצלח: לפני הסבב פזרו על הרצפה רעיונות לתכונות או למעשים שאפשר להגיד זה על זה (נספח 4). זה יעלה את הסבב רמה!

חמישה כלים נוספים שיוכלו לסייע לנו בתיקון המידות:

חבורה של השבט – נסחו עם השבט הצהרת אמונים לחברות לדרך, שבה כל אחד מצהיר שיעזור לחבריו, ידרבן ויפרגן בדרך (הצעה להצהרה בנספח 5). אפשר להוסיף חתימה של חברי השבט בתחתית ההצהרה.

 

לוח התקדמות אישי (נספח 6) – הלוח עוזר לנו לראות כמה התקדמנו ולתת לנו כוח להמשך. הוא מראה לנו במה הצלחנו והיכן אנחנו צריכים להמשיך ולהשתפר. 

בלוח שני כלים: 

משפט שנותן לי כוח: חשבו עם החניכים על משפטים שהם אוהבים משירים, משהו שמישהו אמר להם, מדריך, אח, מורה וכו’. רצוי לפזר משפטים ברחבי החדר (נספח 7). אמרו לכל חניך וחניכה לבחור משפט שהם התחברו אליו ולרשום אותו בראש הלוח האישי שלהם. 

יעדים בלוח: שחקו עם החניכים קליעה למטרה: הניחו שני דליים במרחק של מטר זה מזה, תנו לשני חניכים כדורים וערכו ביניהם תחרות מי מצליח לקלוע כמה שיותר כדורים בזמן קצוב. מי שמצליח יתמודד עם החניך הבא בתור. לאחר שכולם ישחקו הכתירו את המנצח 🙂

 

שאלו את החניכים ודונו איתם:

  • למה חשוב לקבוע מטרות ויעדים?
  • מה היעדים נותנים לנו בחיים?

הראו לחניכים את המקום לקביעת יעדים בלוח ועזרו להם לבחור את היעד המתאים להם בתקופה הקרובה.

דוגמאות ליעדים:

בהכרת הטוב – כל יום אני אחשוב על מישהו שעשה לי טובה ואזכור להודות לו עליה באופן ספציפי.

כיבוד הורים – לשטוף אחרי את הכלים שאכלתי בהם. לשחק עם האחים הקטנים כשאימא נחה.

 

כלי של החניכים – אחרי שתעברו על כל הכלים והשלבים שאלו את החניכים איזה כלי הם היו מוסיפים. בקשו מהם לכתוב את תשובותיהם בעיגול הריק.

 

סיכום: הורידו את המפה מהקיר. חלקו את השבט לשתי קבוצות ותנו לכל קבוצה דף שבו מפה ריקה (נספח 8). הקבוצה שתמלא הכי מהר את המפה בהתאם למה שלמדנו בפעולה היא הקבוצה המנצחת!

 

הצעה לצ’ופר –

״מסע מוצלח לא מסתיים לעולם,

הקילומטרים כן.

אך הזמן נשאר חקוק בתוכך

הופך חלק ממך.

בסוף המסע אינני מרגיש מנצח,

אלא יותר אסיר תודה.

כאילו שהדרך עברה בתוכי ולא אני בתוכה״ (אברהם חלפי).

 

נספחים

 

נספח 1: מפה לתיקון המידות

 

נספח 2: קטע לימוד ממסילת ישרים – מבוך

גַן הַמְּבוּכָה.. שֶׁהַנְּטִיעוֹת עֲשׂוּיוֹת כְּתָלִים כְּתָלִים (= קירות), וּבֵינֵיהֶם שְׁבִילִים רַבִּים נְבוּכִים וּמְעוֹרָבִים – כֻּלָּם דּוֹמִים זֶה לָזֶה (=מבוך), וְהַתַּכְלִית בָּם הוּא לְהַגִּיעַ אֶל אַכְסַדְרָה (מרפסת, מגדל) אֶחָד שֶׁבְּאֶמְצָעָם. וְאָמְנָם הַשְּׁבִילִים הָאֵלֶּה, מֵהֶם יְשָׁרִים וּמַגִּיעִים בֶּאֱמֶת אֶל הָאַכְסַדְרָה, וּמֵהֶם מַשְׁגִּים אֶת הָאָדָם וּמַרְחִיקִים אוֹתוֹ מִמֶּנָּה.

 

 

 

הרמח”ל בספרו מסילת ישרים נותן משל לבירור הדרך בעולם המידות. הוא ממשיל את דרך התיקון למבוך: מי שנמצא בתוך המבוך אובד ותועה ואינו מוצא את דרכו. אבל מי שנמצא במרפסת שצופה מעל המבוך יכול לעזור למי שאובד במבוך, להראות לו את הדרך ולהסביר לו איך ללכת. 

בדרך לתיקון המידות אנחנו עלולים ללכת לאיבוד, והספר מסילת ישרים וספרים נוספים באים להראות לנו את הדרך ולסייע לנו למצוא את המסלול הנכון ביותר לתיקון המידה. לכן הלימוד בדרך חשוב כל כך, ולכן זה גם הכלי הראשון שלנו שיעזור לנו בדרך לתיקון.

 

נספח 3: תמונה של מבוך

 

נספח 4: רעיונות לסבב עין טובה

עזרת לי ללמוד את התנועות להופעה של חודש ארגון

שימחת אותי במהלך החודש כשאמרת לי ש…

הרגשתי יותר טוב אחרי שאמרת לי…

עזרת לכל השבט כשאמרת…

עזרת לכל השבט כשעשית…

יש בך שמחה

יש בך אור

יש בך ענווה

יש בך אמונה גדולה

את/ה מאוד אכפתי/ת

את/ה מתחשב/ת

את/ה עושה המון טוב

את/ה מתמסר/ת למה שחשוב לך

את/ה אוהב/ת את כולם

את/ה נותנ/ת בשמחה

 

נספח 5: הצהרת אמונים לחברות בדרך

קראו בקול שלוש פעמים:
אנו, חברי שבט ______ מסניף_______, מצהירים חברות לכל אחד משבטנו

לדרך תיקון המידות!

אנו נתמוך, נפרגן, נלמד ונעמיק בדרך! נפתח חבורה פועלת ומתקדמת אשר חבריה מחזקים זה את זה!

בענווה דרכנו נפלס, בלב אמיץ בע”ה עלה נעלה!

 

נספח 6: לוח התקדמות אישי

 

נספח 7: משפטים שנותנים כוח

“יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים” (הרב קוק זצ”ל)

“גדולים העוסקים במעשים קטנים והופכים את המעשים לגדולים” (הרב משה צבי נריה זצ”ל)

“אנא א-לי, שמע קולי ותן לי את הדעת להבין הכול, כי רק אתה יכול לתת לי את הדעת, לשנות ולשפר ולתקן” (ישי ריבו)

“אני אלוף העולם בליפול ולקום כמו גדול” (חנן בן ארי)

“מסע של אלפי קילומטרים מתחיל בצעד אחד”

“אין קיצורי דרך למקומות שאליהם שווה להגיע” (בוורלי סילס)

“ההצלחה היא סך כל המאמצים הקטנים שנעשים יום אחר יום” (רוברט קולייר)

 

נספח 8: מפה ריקה למילוי

 

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו