מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כוח האחדות של עם ישראל

כוח האחדות של עם ישראל והכוח שלנו כפרטים שמתחבר אליו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זה נעסוק בשייכות שלנו לעם ישראל, נדבר על המושג יהדות ונבין שאנחנו חלק משרשרת דורות ארוכה. נלמד על כוח האחדות של עם ישראל, שמתגלה בעוצמות בתקופה האחרונה, וננסה לתרום את החלק שלנו לחיזוק האחדות בעם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את המשפט ‘כולנו יהודים’ ואת מקומם כחלק מעם ישראל.
  2. החניכים יכירו את כוח האחדות של עם ישראל.
  3. החניכים ייצרו יצירה קבוצתית המבטאת את כוח האחדות של העם.

 

ציוד: סמלי יהדות כמפורט בשלב א, חבילת שיפודים.

פתיחה: מה משותף?

הראו לחניכים תמונות של מדריך, סבא, סבתא, דוד, אחיין, חניך, מוכר במכולת ועוד (נספח 1).

שאלו: מה משותף לכל הדמויות?

כוונו אותם לתשובה: כולם יהודים.

 

שלב א: הסמלים שמחברים את כולנו

ציוד: לשלב זה הביאו סמלי יהדות מגוונים, למשל פמוטים ונרות, תפילין, מגן דוד, גביע קידוש, כיסוי ראש, כיפה, ציצית, חנוכייה, שופר, מזוזה, סידור, ספר תורה של ילדים, תנ”ך.

 שאלו את החניכים:

  • מה זה אומר להיות יהודי?
  • האם אתם מכירים סמלים או חפצים מיוחדים שהעם היהודי משתמש בהם?

לאחר קבלת התשובות הראו לחניכים את החפצים שהבאתם.

אפשרות א: סכמו בעזרת החפצים שהבאתם: לעם היהודי מסורת בת 5,000 שנה. יש לנו שלושה אבות, ארבע אימהות, יש לנו אמונה בקב”ה. לאורך כל הדורות יהודים התפללו (אפשר לשאול: מי הולך עם אבא לבית הכנסת?), נשים בכל הדורות מדליקות נרות שבת (אפשר לשאול: מי מדליקה נר של שבת? מי ראתה את סבתא שלה מדליקה נרות שבת?), המון אנשים עונדים בגאווה שרשרת של מגן דוד, סמל שהפך לחלק מדגל המדינה, סמל שתמיד מזכיר לנו את דוד המלך ואת השורשים שלנו.

אפשרות ב: הצגות קטנות. כל חניך בתורו יבחר חפץ ויציג את השימוש בו. שאלו שאלות מנחות תוך כדי הצגה וגם הסבירו.

 

שלב ב: כוח האחדות של עם ישראל

ראינו שאנחנו בני העם היהודי, עם מיוחד שיש לו מסורת של המון שנים.
כעת נגלה עוד משהו שמיוחד בעם שלנו.

אפשרות א: חבילת שיפודים
שלב א:
העבירו לכל חניך וחניכה שיפוד אחד ובקשו מהם לשבור אותו (רוב הסיכוי שהחניכים יצליחו).

שלב ב: העבירו בין הקבוצה חבילת שיפודים ובקשו מהם לנסות לשבור אותם (רוב הסיכוי שהחניכים לא יצליחו).

הסבירו: לכל אחד בעם שלנו יש כוח מיוחד משלו, אבל כשאנחנו יחד, קבוצה מאוחדת של עם ישראל כמו החבילה של השיפודים, הכוח הטוב שלנו גדל. אנחנו חזקים יותר, ואף אחד לא יכול לנצח או לשבור אותנו.

אפשרות ב: משחק הזרם

שחקו עם החניכים ‘משחק הזרם’: כולם עומדים (או יושבים) במעגל ונותנים ידיים. צריך להעביר ‘זרם’ בין כולם. הראשון לוחץ יד למי שלידו. מי שידו נלחצה לוחץ למי שבצידו השני, עד שמסיימים את המעגל. מי שלוחץ פעמיים משנה את כיוון הזרם.

הסבירו לחניכים: כאשר אנחנו נותנים ידיים אנחנו מחוברים לאחר. בעם ישראל בזמנים רגילים ובמיוחד כאשר יש מישהו בצרה, מהר מאוד עוזרים לו ומסייעים ככל האפשר. הזרם שעבר בינינו מזכיר לנו את הדבר המיוחד שמחבר בינינו והופך אותנו לעם כל כך מיוחד.

 

שלב ג: אחדות במלחמה
הציגו לחניכים כמה מיזמים המייצגים את אחדות עם ישראל במלחמה (נספח 2). אם יש לכם דוגמה משלכם או מהסניף, תוכלו לדבר עלה.

שאלו את החניכים:

  • מה זה עושה לנו בלב לראות את כל המיזמים האלו?
  • האם זה מעורר בנו חשק להיות חלק מהעם הזה?
  • כשהרבה אנשים עושים משהו ביחד זה מעורר בנו התפעלות. איזה כוח של העם אפשר לראות שיש פה?

סכמו: אנחנו חלק מעם מיוחד! בזמני שגרה, ובמיוחד בזמנים לא רגילים, כמו מלחמה או קושי, העם שלנו מגלה בעצמו כוחות נפלאים: את כוח האחדות, כוח הנתינה והעזרה, כוח השמחה ועוד. כאשר רואים את כל היוזמות והדברים הנפלאים בעם שלנו, מתעורר בנו חשק להיות שותפים ולתרום את הכוחות שלנו כדי להיות חלק מהכוח המיוחד הזה שנקרא עם ישראל.

לסיום, בחרו עם החניכים ליצור תוצר שיקשר אותם לאחדות המיוחדת של עם ישראל. אפשר לתת לחניכים להציע רעיונות או לתת כמה הצעות משלכם.

כמה רעיונות:

  1. ליצור גיליון שבו מוטבעות כפות הידיים של החניכים, לכתוב במרכזו משפט מחזק ולתלות בסניף.
  2. לכתוב מכתבי חיזוק לחיילים או לנשות החיילים.
  3. לצאת לחלק סוכריות לאנשים ברחוב בצירוף פתק קטן שקשור לאחדות או לעם ישראל.

 

סיכום

החניכים עברו מסע קטן בפעולה. התחלנו בהבנה מה זה אומר שאנחנו יהודים, ראינו שעם ישראל הוא עם מאוד מיוחד, שיש לו כוח אחדות ועזרה הדדית מופלאה. הפעולה יצרה הרגשת זכות אצל החניכים שהם חלק מהעם זה. התחושה התחזקה על ידי יצירה קבוצתית.

 

נספחים

נספח 1 – דמויות בעם ישראל

 

נספח 2 – מיזמי אחדות

  1. 9 באוקטובר 2023 (מתוך דף הפייסבוק: ישראל שלי)
    איזה עם מדהים יש לנו!
    אלפים הגיעו לתרום דם בארנה ירושלים.
    עם ישראל חי וקיים ומנצח 

  1. 14 ביולי 2024 (מתוך דף הפייסבוק: מאפיית אורבר)

עמדת חלוקת כריכים לחיילים שלנו ביקנעם.

איזה כיף שזהבה יצרה איתנו קשר ונתנה לנו את הזכות להיות חלק קטן בדבר כזה ענק.

כל כך לא מובן מאליו העשייה שלה!

אין על המדינה שלנו

האחראית על התפעול: זהבה וגנר

 

  1. 8 באוקטובר 2023 (מתוך דף הפייסבוק: אנשי החדשות הטובות)
    מאור כהן: ביקשו ממני לבוא לחלק לגו לילדים שנפצעו בקרבות בבארי… הלב נשבר מהסיפורים, אבל צעקות השמחה שלהם כשראו את הלגו עשו לי טוב!

  1. 6 בספטמבר 2024 (מתוך דף הפייסבוק חיבורים בחקלאות)
    נרגשים לספר לכם שהשנה מצטרפות אלינו עוד 25 קבוצות (!!!) נוער חדשות מכל הארץ להתנדבות קבועה למשך כל השנה! 📅

אנו מאחלים למאות הנערים והנערות האלופים שנת התנדבות פוריה ומהנה!

  1. 17 באוקטובר 2023 (מתוך דף הפייסבוק: אנשי החדשות הטובות)

זאת הדרך של המילואימניקים מחטיבת האש 282 להגיד תודה לכל הילדים המתוקים על הציורים שללא ספק מחזקים אותם בשטח!

 

דעתך חשובה לנו