מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כאן ביתי, פה אני נולדתי

פעולה מס' 8

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
ללא
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הארץ שאנחנו גרים בה עכשיו נבנתה בהמון עמל וזיעה בידי דור המייסדים. ננסה לספר ולו מעט מהסיפור המרתק של תחילת ההתיישבות כדי להכיר, להעריך ולהתחבר.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על תחילת ההתיישבות בארץ ועל קשיי המתיישבים.
  2. החניכים יעריכו את האנשים שהקימו את המדינה.
  3. החניכים יכירו מושגים הקשורים לתחילת ההתיישבות ולהעפלה.

הרחבה למדריכים:

.

  • על יואל משה סלומון – באתר ‘לחיות את ההיסטוריה’:
    .

 http://www.galim.org.il/times/history/new.php?event=1&id=16

.

  • ספר ‘מדור לדור’ – שיעורים בהיסטוריה
  • מוזאון ‘בית הגדודים’, מושב אביחיל
  • ההעפלה בוויקיפדיה
    .

.

  • מחנה המעפילים בעתלית

.

הכנות וציוד נדרש:
.

  • תלבושת ליואל משה סלומון
  • מפת ארץ ישראל גדולה ועליה לסמן את ארבע ערי הקודש+ פתח תקווה+מקום מגוריכם
  • קרטונים, גלילי נייר טואלט, קופסאות ריקות וכו’

.

מהלך הפעולה:

.

  • תחילת תהליך ההתיישבות בארץ
  • ההעפלה

.

א. תחילת תהליך ההתיישבות בארץ

.

  1. הקריאו את הבלדה על יואל משה סלומון (נספח 1). אחד המדריכים יציג את הבלדה.
    .
    שאלו את החניכים:
    .
  • מה ראיתם בהצגה?
  • לאן הלך יואל משה סלומון?
    .
  1. הניחו על הרצפה מפה גדולה שציירתם על נייר רצף או גיליון בריסטול, וספרו לחניכים על הקמת ארבע הערים הראשונות – צפת, ירושלים, חברון וטבריה. אלו הערים שהתיישבו בהן היהודים בארץ. הן נקראות ‘ארבע ערי הקודש’.
    לאחר זמן מה היה ליהודים שם צפוף, ונוסף על כך הם רצו לפתח עוד אזורים בארץ, ולכן בסוכות תרל”ט (1878) עלו למלבס יואל משה סלומון (שאנחנו זוכרים מההצגה) עם עוד חברים להקים את היישוב פתח תקווה. הם בנו בתים, חרשו וזרעו.
    .
  2. תנו לחניכים להתנסות גם ב’עמל הבנייה’ – הביאו מראש מהבית ובקשו גם מהחניכים להביא קרטונים, גלילי נייר טואלט, קופסאות ריקות וכל דבר העולה בדעתכם. בנו אתם מבנה חדש, ותוך כדי ספרו להם שכדי לבנות בית צריך להשקיע זמן ורצון. ספרו לחניכים שגם תנועת בני עקיבא, התנועה שאנחנו חלק ממנה, הקימה גרעינים לצורך התיישבות והקמת יישובים חדשים בארץ ישראל. ספרו את הסיפור של גרעין התיישבות של בני עקיבא בביריה:
    .

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%94_%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%94
.

ב. ההעפלה

.
ספרו לחניכים על ההעפלה: פעם, לפני שהייתה לנו מדינה משלנו, קצת אחרי שהתחילו לבנות יישובים חדשים, רצו עוד יהודים להגיע לארץ. אבל הייתה להם בעיה (מישהו יודע מה הייתה הבעיה?). הבריטים, ששלטו בארץ, לא הרשו לעלות לארץ. לכן העולים היו צריכים להתחבא ולרדת בספינות בחושך כדי שלא יתפסו אותם. לאנשים אלו קראו מעפילים (נגיד כולם ביחד – מעפילים, זה מזכיר לנו גם שם של שבט שיש בסניף).

.
הסבירו בחדר את חוקי המשחק ‘המעפילים באים’ ואחר כך צאו לשחק בחוץ: חצי מחניכי השבט יהיו בריטים וחציים יהיו מעפילים. אפשר לקשור סרט על הראש – ‘מעפיל’ ו’בריטי’ (נספח 2). המעפילים יעמדו בצד אחד והבריטים יעמדו בצד האחר. המעפילים יצטרכו לרוץ מצד אחד לאחר, והבריטים ירוצו בכיוון ההפוך וינסו לתפוס אותם. מטרת המעפילים היא להגיע לצד האחר בלי להיתפס. מי שנתפס נעשה בריטי. שימו לב שלא לרוץ מהר מדי כדי ששום חניך לא ייפול חלילה.

.
חזרו לחדר אחרי המשחק ושאלו את החניכים:
.

  • איך הרגשתם?
  • היה מישהו שפחד?
  • מה עזר לכם להגיע לצד האחר?

.
סיכום ביניים:

למעפילים היה קשה להגיע לארץ, והם גם פחדו מהבריטים וחששו שייתפסו אותם. ובכל זאת הם הגיעו לארץ כדי להיות שותפים ולעזור ליישב את הארץ ולבנותה.

.

סיכום:

.
למדנו על תחילת התיישבות, על שקשה לבנות ועל שהמעפילים התקשו להגיע לארץ. ובכל זאת הוקמה בני עקיבא והוקם מקום היישוב שאנחנו גרים בו. ובזכות האומץ, הנחישות והמסירות שלהם אנחנו יכולים לשבת פה בחדר.

.

הצעה לצ’ופר:

  • תמונה קטנה של ארץ ישראל לכל אחד (נספח 3).
    .

נספחים 

.
נספח 1

הבלדה על יואל משה סלומון (מילים: יורם טהרלב)

.

בבוקר לח בשנת תרל”ח
עת בציר הענבים
יצאו מיפו על סוסים
חמשת הרוכבים.
.

שטמפפר בא וגוטמן בא,
וזרח ברנט
ויואל משה סלומון,
עם חרב באבנט.
.

אתם רכב מזרקי
הדוקטור הכסוף,
לאורך הירקון הרוח
שר בקני הסוף.
.
ליד אומלבס הם חנו
בלב ביצות וסבך
ועל גבעה קטנה טיפסו
לראות את הסביבה
.
אמר להם מזרקי
אחרי שעה קצרה:
איני שומע ציפורים
וזה סימן נורא.
.
אם ציפורים אינן נראות
המוות פה מולך,
כדאי לצאת מפה מהר,
הנה אני הולך.
.
קפץ הדוקטור על סוסו
כי חס על בריאותו,
והרעים שלושתם יצאו
לשוב לעיר אתו.
.
אמר אז יואל סלומון
ושתי עיניו הוזות:
“אני נשאר הלילה פה
על הגבעה הזאת”
.
והוא נשאר על הגבעה,
ובין חצות לאור
פתאום צמחו לסלומון
כנפיים של ציפור.
.
לאן הוא עף, לאן פרח
אין איש אשר ידע,
אולי היה זה רק חלום
אולי רק אגדה.
.
אך כשהבוקר שוב עלה
מעבר להרים,
העמק הארור נמלא
ציוץ של ציפורים.
.
ויש אומרים כי עד היום
לאורך הירקון
הציפורים שרות על יואל
משה סלומון.

.

נספח 2 – כתרים למשחק ‘המעפילים באים’

.

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2016/11/רצועות-כתרים-יובל.docx”]

.

נספח 3 – מפת הארץ

.%d7%9e%d7%a4%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%a5

 

דעתך חשובה לנו