איתור סניפים וכפרי בוגרים
השבט שלנו הוא של כולנו; הוא כבית בשביל כל החניכים. בבית מרגישים בנוח, מרגישים שותפות. לאחר שעסקנו בצורך לפרוץ החוצה אנו רוצים לעסוק בכוח של השבט שלנו. מתוך הרגשת החוזק של השבט שלנו, הקבלה וההכלה שיש בו ותחושת השותפות בשבט, יתחזק אצלנו הרצון לקרב עוד שותפים ולהגדיל את הכוח שלנו כשבט, ומתוכו לקום ולפרוץ החוצה. החניכים יבינו שיש רצף הדרגתי של חיזוק–גידול–פריצה (כשהשבט שלנו יהיה חזק, נוכל להגדילו ולפרוץ החוצה).
העשרה למדריכים:
בבלי, מסכת שבת לא ע”א – אפשר ללמוד ולהעמיק בעניין אהבת הרֵע.
ציוד נדרש: דילמות מוכנות בכרטיסיות, צילום דף הלימוד כמספר החניכים, צ’ופר – שיכול להסתובב עם החניכים במהלך היום.
משחק הביטחון – בחרו שני חניכים והעמידו אותם זה מאחורי זה. החניך שמלפנים צריך לחוש ביטחון מספק כדי ליפול לזרועות החניך העומד מאחוריו. המשיכו לשחק עד שהוא ירגיש בטוח ליפול אחורה לגמרי.
.
שאלו את החניכים ששיחקו:
.
שאלו את כלל החניכים:
המטרה היא להבין מה גורם לחניכים להרגיש בנוח וכיצד מרגישים בנוח בשבט. אם החניכים משיבים בחיוב, ולדבריהם נוח להם בשבט, העלו את השאלה הזו: כיצד אפשר לחזק תחושה זאת עוד יותר? אם תשובת החניכים היא שלילית, ולא נוח להם, העלו את השאלה הזו: כיצד אפשר שנרגיש בנוח בשבט?
.
דילמות – חלקו את החניכים לקבוצות ותנו לכל קבוצה דילמה מסוימת מחיי היום-יום (נספח 1). בקשו מהם לדמיין את עצמם בסיטואציה ולחשוב כיצד היו מגיבים וכיצד היו מתנהלים.
.
אספו את החניכים בחזרה למעגל, ותנו להם להציג את הסיטואציות כהצגה או לספר את הסיטואציה שדנו עליה בקבוצה. חשבו יחד כיצד תוכלו למנוע מסיטואציה כזו לקרות בשבט, ואם היא קיימת – חשבו איך למגר אותה.
אפשרות נוספת: אספו את החניכים למעגל והכינו על גיליון נייר טבלה של נקודות חולשה ונקודות חוזק. כתבו את נקודות החולשה שעלו בדיון בקבוצות וקיימות בשבט בטור אחד בטבלה, ובצד האחר כתבו רעיונות לתיקון נקודות החולשה ולשינוין לנקודות חוזק.
לאחר שעסקנו בפעולות הקודמות בבירור הכוחות שלנו, חובה עלינו לדבר גם על החולשות כדי שנוכל לתקנן, להשתפר ולעלות!
.
הגמרא במסכת שבת מספרת לנו על נכרי אחד שבא להלל הזקן וביקש ממנו ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת. לכאורה זהו עניין פשוט – תגיד לי מהו האיסור החמור ביותר שנאסר עליי לעשות, או להפך – מהי המצווה הגדולה ביותר, שמקבלים עליה הכי הרבה שכר. מה ענה לו הלל הזקן?
בבלי, שבת לא ע”א
“שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו (הנכרי): גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. (הקפיד עליו שמאי) ודחפו (מלפניו) באמת הבנין שבידו (מקל שהיה משמש למדידת הבניין). בא (הנכרי) לפני הלל (וביקשו שיגייר אותו בתנאי האמור). גיירה (הלל, וקיים תנאו של הנכרי – ללמוד את התורה על רגל אחת) ואמר לו, דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו היא (תמצית) כל התורה כולה, ואידך (ושאר דברי תורה), פירושה (פירוש) הוא, זיל גמור (לך למד זאת כדי שתדע כיצד לקיים את הכול)” (מתוך פירוש שפה ברורה).
.
ר’ יצחק עראמה, אחד מגדולי ישראל, פירש את האמירה של הלל הזקן כתנאי מחייב לנקיות הלב. אם אתם שרים שוב ושוב ‘לב טהור ברא לי אלוקים’ ורוצים לדעת כיצד ליישם זאת בפועל ולגלות את לבכם הטהור, הקשיבו היטב למה שיש לר’ יצחק עראמה לומר:
.
עקידת יצחק ויקרא שער סה (פרשת קדושים)
“ואמר ואהבת לרעך כמוך והוא תכלית טוהר הלב ונקיותו שיאהב האדם לזולתו כמותו. והכוונה שישים אדם אהבת עצמו המדה אשר בה ישער וימדוד אהבת כל בני אדם עד שלא יקבל שום אחד ממנו מה שלא ירצה הוא לקבלו מזולתו”.
.
תכלית הלב והנקיות שלו הן לא לשטוף אותו בסבון ובאקונומיקה אלא לאהוב את הזולת כמו שאנו אוהבים את עצמנו; ונזכור לכתוב על לוח לבנו את הכלל הזה: אני אוהב/ת את חבר(ת)י באותה המידה שאני אוהב/ת את עצמי.
תנו לחניכים נקודה למחשבה: מה כל אחד מאתנו יכול לעשות בשבט שלנו על מנת שיהיה נעים ונוח יותר לכולם להגיע אליו?
בתחילת הפעולה בדקנו עד כמה אנחנו בוטחים בחברי השבט ומרגישים עמם בנוח. לאחר מכן קראנו דילמות וביררנו מהן נקודות החולשה בשבט שלנו וכיצד אנחנו יכולים לחזקן ולגרום תחושת קבלה והכלה בשבט. סיימנו בלימוד בעניין ‘ואהבת לרעך כמוך’ – הבנו שאהבת הרֵע היא כמו האהבה שאנו אוהבים את עצמנו, וכבר הכול נעשה פשוט יותר, ואנו מבינים איך נוכל להיפתח ולקבל אלינו חברים שעוד לא הצטרפו לשבט שלנו.
.
הצעה לצופר: כתבו על פתק ‘מה עשיתי היום כדי שיהיה טוב יותר בשבט שלי?’ והכניסו אותו לבועת מחשבה, צמיד, מחזיק מפתחות, תמונה למגן של הסלולרי וכו’ (כל חפץ שנמצא עם החניכים ביום-יום). הפתק יזכיר להם לפעול לפני שיספיקו לזרוק הערה צינית על אחרים ולהיזכר שיש מי שגרים הרחק ואינם יודעים על פעילות הסניף.
דילמות
.
2. יוסף הוא חניך מסור מאוד לשבט, שותף פעיל בכל הפעולות. לאחרונה יוסף שומע הערות ציניות מהחברים בשבט, והוא הולך ומשתתק ונעשה הרבה יותר מופנם מהרגיל. הוא ממעט להתבטא ואינו מביע את דעתו בפעולה.
.
3. רון הוא צעיר הילדים בבית, והוא גר בצד האחר של העיר, הרחק מהסניף. רון אינו מכיר את בני עקיבא, אך הוא שמע מחבריו לכיתה שבכל שלישי ושבת מתקיימות פעילויות לילדים בני גילו. הוא היה שמח להצטרף אליהם כדי שיוכל להפיג את השעמום בשעות הצהריים ולא סתם לשוטט בשכונה לבדו.
.
4. עדן היא חניכה בשבט מורשה בסניף גדול במרכז העיר. אף על פי שרוב בני גילה של עדן מגיעים לסניף בקביעות, עדן אינה מגיעה אתם. כשהם חוזרים לכיתה נלהבים ומספרים על הפעולות ועל המחנות, עדן בכלל לא מבינה ממה ההתלהבות.