מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יום הזכרון ליהודי אתיופיה בדרכם לארץ ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

יום ירושלים בו אנו מציינים את שחרור העיר שחוברה לה יחדיו, מצוין גם על ידי מדינת ישראל כיום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל. במהלך הפעולה ננסה לחבר את יום ירושלים לסיפורה הציוני של קהילת יהדות אתיופיה. הגשמת החלום למען ירושלים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו ליום ירושלים גם כיום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לירושלים ויפגשו עם סיפורי העלייה.
  2. החניכים יבררו למה יום הזיכרון נקבע ע”י המדינה ביום ירושלים ומה מקומו בתוך הרצף של חגי אייר.
  3. החניכים ידונו בחיבור האישי שלהם ושל כלל עם ישראל לסיפורה של קהילת יהודי אתיופיה.

ציוד נדרש לפעולה:

כיסא, סרטים כמספר החניכים לקשור את הפה ואת הידיים, דפים עם שאלות לסקר(נספחים), עטים לביצוע הסקר, ציוד להקרנה של סרטון / קטעי עדות על העלייה (נספחים), כרטיסיות בעד / נגד לדילמה(נספחים).

מהלך הפעולה 

 

שלב א’- כולנו חלק מעם ישראל ויש לנו צורך אחד בשני

 

מתודה א’- מעגל כוח:

 

מעגל כוח– תניחו במרכז המעגל כיסא, כל החניכים עומדים מסביבו ונותנים ידיים אחד לשני. חניך שחלק מהגוף שלו נוגע בכיסא נפסל ויוצא מהמשחק. המטרה של כל אחד היא מצד אחד לגרום לחניך אחר לגעת בכיסא > לפסול אותו, ומצד שני לא להיפסל> לגעת בכיסא. אסור לעזוב את הידיים במהלך המשחק. מי שנשארים אחרונים- הם המנצחים.

 

**תשאלו את החניכים איך היה המשחק? מה היה קשה? למה היה להם קשה לפסול אחד את השני בלי להיפסל? תנסו להגיע יחד איתם להבנה שזה שכולם נתנו ידיים הפך אותם לחבורה אחת, למקשה אחת. כל צעד או תזוזה של מישהו אחד השפיע על כולם. לכל צעד של מישהו אחד יש השפעה כל כלל הקבוצה.

 

מתודה ב’- סקר:

 

בתחילה, חלקו את החניכים לזוגות. כל זוג יקבל דף ועט. על הדף תהיה שאלה אותה הם צריכים לשאול את תושבי העיר / יישוב / שכונה / חניכי הסניף (מצורף בנספחים). את התשובות הם צריכים לכתוב בצורה מסודרת על הדף. הזוג שיסיים לערוך את הסקר ראשון (תבחרו מספר מינימום של משתתפים) הוא המנצח. לאחד מבני הזוג תקשרו את הידיים בצורה שהוא לא יוכל להחזיק את הדף של הסקר ולכתוב את התשובות. לחניך השני תקשרו את הפה בצורה שהוא לא יכול לדבר וכך הוא לא יוכל לשאול את האנשים את שאלת הסקר.

 

בסיום המשימה תבקשו מכל זוג להציג את הממצאים של הסקר שלו.

תשאלו את החניכים: איך הייתה המשימה? קלה? / קשה? / מצחיקה? / מעניינת? מה גרם להם להצליח? תנסו לחדד יחד איתם את ההבנה שכדי להצליח לערוך את הסקר היה להם צורך בשני החניכים. חניך אחד בלי יכולת להחזיק את הדף ולכתוב לא יכול היה לערוך את הסקר והחניך השני בלי אפשרות לדבר לא היה יכול לשאול את השאלות. כדי להצליח הם צריכים שכל אחד יביא את היכולות שלו.

 

שלב ב’- סיפורה הציוני של עליית יהודי אתיופיה

 

תספרו לחניכים שמדינת ישראל קבעה את יום ירושלים גם כיום זיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לירושלים.

חשיפה לסיפורי עליה-

סרטון קצר שמספר את סיפור העלייה- קישור (ניתן להוריד את הסרטון ולהקרין אותו).

אפשרות א’- https://www.youtube.com/watch?v=ssxAiUwS12c

 

 

אפשרות ב’- https://www.youtube.com/watch?v=nrPf9Gvctak

 

 

קטעי קריאה שמספר על הגבורה- נספחים.

 

 

שלב ג’- מה הקשר אלי??

 

דילמה-

תסבירו לחניכים כי הם שופטים והם צריכים להכריע בדיון הבא-

 

לבית המשפט הגיעה בקשה לשנות את החוק כי יום ירושלים יהיה גם יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לירושלים.

 

תבקשו שני נציגים. נציג אחד – בעד לשנות את התאריך. והנציג השני נגד. כל נציג יקבל הזמנות אחת להציג את הדעה שלו בפני כלל החניכים (מצורף בנספחים דף עזר לנציגים).

אחרי שהנציגים הציגו את עמדתם תפתחו את השאלה לכלל החניכים

  • מה דעתם?
  • צריך לשנות את היום?
  • למה לדעתם מדינת ישראל קבעה את יום הזיכרון דווקא ביום ירושלים?
  • מה היא רוצה ללמד אותנו?
  • מה האמירה?
  • למה דווקא בחודש אייר?

 

 

תנסו להגיע עם החניכים לשאלה האם יום הזיכרון ליהודי אתיופיה קשור אלי? קשור לכלל עם ישראל או שייך רק לקהילה האתיופית?

 

תנסו לחדד את ההבנה שעם ישראל הוא עם אחד, מקשה אחד, כמו במעגל כוח. כל דבר קטן שחניך אחד עשה השפיע על כולם. כך גם כל דבר שקורה לכל קהילה, עדה, ואחד מעם ישראל משפיע על כולם. אנחנו עם אחד. יש חשיבות לכל סיפור של קהילה ועדה בעם ישראל. כמו שראינו בסקר, כדי להצליח היה צורך של שני החניכים יחד כל אחד תרם את היכולות שלו כך גם בעם ישראל יש צורך של כולם כדי להצליח.

 

לכן חשוב שנכיר ונדע את הסיפורים של כל קהילה וקהילה, את הייחודיות שיש בכל חלק מעם ישראל. אנחנו עם אחד וכולנו יחד חלק בתהליך גדול של גאולה שכוללת את שחרור ירושלים ואת העלייה מאתיופיה, מאנגליה, מצרפת ורוסיה. חשוב שניתן מקום לכל קהילה ונבין שזה משהו ששייך לכולנו.  הסיפור הוא של כולנו!

 

סיכום

 

במהלך הפעולה נחשפנו ליום ירושלים שהוא גם יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לירושלים. נפגשנו עם סיפורי עליה של אנשים שעשו הכל כדי להגיע לירושלים. ביררנו מדוע דווקא יום ירושלים נקבע כיום ראוי לציין את מסירות הנפש והגבורה של האנשים שלא הצליחו להגשים את חלומם ולהגיע לירושלים. ניסנו חדד את ההבנה כי סיפורה של קהילת יהודי אתיופיה הוא חלק בלתי נפרד מסיפורו של כלל ע ישראל. אנחנו עם אחד, מקשה אחת, כל משהו שקורה ליהודי אחד, לקהילה אחת מעם ישראל משפיע על כולנו. יש לנו צורך בייחודיות של כל קהילה וקהילה, של אחד ואחת כדי להגשים את הייעוד שלנו כעם.

 

 

שלב ד’ – חשיפה למיזם סיפור על הדרך

 

בגלל שסיפורה הציוני של קהילת יהודי אתיופיה לא מוכר בחברה הישראלית בני עקיבא פותחת במיזם “שבוע סיפור על הדרך” במטרה להגביר את התודעה בחברה הישראלית לסיפורה הציוני של הקהילה.

סרטון- מסביר על המיזם –  https://www.youtube.com/watch?v=xMom6alXTEs

 

 

 

  • הסבר מה צריך לעשות בפועל? מה זה דורש ממנו?
  • יצירת קשר עם מחלקת חב”ב למען ליווי של התהליך
  • בחירה של קהל יעד: חניכי חב”ב / בוגרים / הורים / תושבי השכונה או היישוב.
  • בחירה של תאריך– התחשבות בבגרויות ואירועים סניפים ויישוביים.
  • בחירה של מיקום ודאגה לציוד.
  • בדיקה משותפת האם יש דמות בשכונה / יישוב /עיר שיכולה להוביל את הערב. במידה ויש דמות שייפנו אליה והיא תסכים לקחת חלק מעולה במידה ואין אנחנו נשבץ להם דמות שתבוא.
  • פרסום

 

דעתך חשובה לנו