מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

זהירות בדרכים - חניכים צעירים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
ללא
  • מתאים לשבת
  • פעילות פנים
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

החניך יכיר באחריותו על בטיחותו ובטיחות סביבתו בדרך והחניך ייחשף לנקודת מבטו של הנהג ולמגבלותיו

מטרות הפעולה

• החניך יכיר באחריותו על בטיחותו ובטיחות סביבתו בדרך
• החניך ייחשף לנקודת מבטו של הנהג ולמגבלותיו
• החניך יציין התנהגות בטוחה בדרך ושאינה בטוחה.

מהלך הפעולה

שלב א’ 

פתיחה: נבקש מ3 חניכים לתאר את דרכם לבית הספר מהרגע שהם יוצאים מדלת ביתם ועד לדלת הכיתה. ניתן לשני חניכים להקריא את הכתבות הבאות:

תאונה במודיעין עלית: ילד נפצע קשה
ברחוב חפץ חיים במודיעין עילית, סמוך לצרכניית ‘בר כל’, חצה ילד בן 8 את הכביש שלא במעבר חציה – ונפגע מרכב • פונה במצב בינוני עד קשה לבית חולים בתל השומר
אלי שלזינגר, בחדרי חרדים 13:13 27/12/2011

ברחוב חפץ חיים במודיעין עילית, סמוך לצרכניית ‘בר כל’, אירעה תאונת-דרכים: ילד כבן 8 שחצה את הכביש נפגע מרכב. הוא טופל על-ידי כונני ‘איחוד הצלה’, ופונה במצב בינוני עד קשה, באמצעות אמבולנס מד”א, לבית החולים בתל השומר.

שמעון, מתנדב ‘איחוד הצלה’, סיפר ל’בחדרי חרדים’, כי “הילד חצה את הכביש שלא במעבר חציה. רכב פרטי שחלף במקום פגע בילד. הכוננים הראשונים שהגיעו למקום החלו לטפל בילד כשהוא מעורפל הכרה עם כתמי דם בראשו.
“הילד פונה כשהוא בהכרה למרכז הרפואי ‘שיבא'”.

….

————–

ילד בן 10 נפגע קשה בתאונת דרכים ברחוב ציפורי באשקלון

ברחוב ציפורי באשקלון אירעה הבוקר תאונת דרכים קשה, רכב פגע בילד שחצה את הכביש, צוות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום שהוזעק למקום העניק לו טיפול ראשוני ופינה אותו במצב קשה לבית החולים ‘ברזילי’ בעיר. בוחני התנועה של המשטרה פתחו בחקירת הנסיבות לתאונה.

————–

שלב ב’ 

ננסה ביחד לחזור לאותה דרך שעושים החניכים כל בוקר מביתם ועד לבית הספר ולראות איפה יש צורך להיזהר יותר לשים לב יותר להיות ערניים להקשיב להביט….

שלב ג’ 

————–

נחלק לכל חניך 2 דמויות של ילדים דמות הולכת ודמות עומדת, נקריא סיטואציות שונות המתרחשות בדרכים, על החניך להרים את הדמות שמסמלת את המעשה הנכון. (ניתן לשנות את הסיטואציות לפי רמת החניכים)
לאחר כל אמירה ננסה לחשוב ביחד למה אותה דמות צודקת…

שני חברים שיחקו בכדור. הכדור התגלגל לכביש ודני רץ אחרי הכדור. נועם צעק לדני שיזהר אסור ככה לרוץ… אבל דני פחד שהכדור יתפוצץ וצעק חזרה שהוא לא שקוף והנהג יראה אותו. מי מהם נהג נכון?

שרון ויוסי מיהרו להגיע לאוטובוס ולכן הם רצו כל הדרך. כשכמעט הגיעו הם ראו שהאוטובוס כבר הגיע לתחנה. שרון ויוסי היו צריכים לעבור את הכביש אבל המעבר חצייה היה רחוק מהם. שרון עבר בלי מעבר חצייה ויוסי בחר ללכת ולחצות במעבר חצייה. מי מהם נהג נכון?

יעל וטל הלכו ברחוב ודיברו על המסיבה שהיתה היום בבי”ס. מרוב שהם נהנו משיחתם הן לא שמו לב שהן הגיעו לכביש והתחילו לחצות אותו בלי להסתכל לצדדים. טל מיהרה וחזרה אחורה. יעל המשיכה לצד השני. מי מהן נהגה נכון?

יונתן התעורר בבוקר מאוחר כי השעון המעורר שלו לא עבד. הוא כמעט איחר לבי”ס ולכן מיהר מאוד. בדיוק כשהוא הגיע לרמזור ,הוא התחלף לאדום. יונתן לא ידע מה לעשות ובסוף החליט לחכות לרמזור הירוק- ולהתעכב. ילדה אחרת שעמדה לידו עברה באדום- והגיעה בזמן. מי מהם נהג נכון?

רוני רצה להגיע למגרש בדרכו הוא צריך לחצות כביש עם 2 מסלולים, הוא נעצר ליד מעבר החצייה חיכה עד שמכונית עצרה והנהג סימן לו לעבור, והחל לחצות, לפתע הגיעה מכונית בנתיב השני ובנס לא פגעה בו מה היה עליו לעשות?

שני לקחה את אחיה הקטן מהגן, בצמוד לגם ישנו כביש, האח רץ קדימה בעוד שני מביטה בו ומתקדמת בעקבותיו, היא ראתה רכב מתקרב ואת אחיה מוריד רגל לכביש והיתה בטוחה שנהג יצליח לעצור….האם היא צודקת?

יוסי חזר מפעולה כשהוא רכוב על אופניו השעה היתה 20:30 ובחוץ היה חושך, יוסי היה בטוח שכולם רואים אותו והוא מאד בולט…אך רכב שחלף לידו עצר ונהגו החל לצעוק עליו שלא רואים אותו וזה מסוכן….מי מהשניים צודק?

סיכום


פתחנו וראינו שהדיבור על זהירות בדרכים אינו משהו חיצוני לנו, ואנו נתקלים בו בכל הליכה ובכל יציאה מהבית, גם המקום הכי מוכר וקרוב לבית עשוי להפוך בן רגע למלכודת מוות. ראינו שהרבה תלוי בנו ובמידת הזהירות בה אנו נוהגים גם אם לעיתים לכאורה אנחנו צודקים במאת האחוזים זה לא יעזור לנו עדיף להיות חכם ובריא מאשר צודק. לנהג הרכב מגבלות שונות גם במרחק הבלימה –כלומר לוקח לו זמן לעצור את הרכב, גם בזווית הראייה וביכולת לראות.

לסיכום: בכביש אל תהיה צודק – תהיה חכם ותשמור על חייך וחיי הסובבים אותך..כן נכון אנחנו עוד לא מבוגרים אבל בכביש יש לנו אחריות אחריות גדולה הכי גדולה שיש – לשמור על החיים!!!

דעתך חשובה לנו