מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

התחלנו לנאום נאום גדול

התחלנו לנאום נאום גדול

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
7/8
  • מתאים לשבת
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הגענו לנושא האחרון במערך, נושא שהוא לב לבה של התנועה – בירור יחס התנועה כלפי עם ישראל. בפעולה הקרובה נברר כיצד בני עקיבא משפיעה על המציאות ואיך זה קשור אלינו, לשבט שלנו ולסניף שלנו.

שימו לב – הפעולה מלאה ועמוסה. עברו על הפעולה מראש ובדקו אילו מהמתודות יעניינו את החניכים שלכם ויעבירו להם את המסר בצורה הטובה ביותר, והרכיבו את הפעולה בהתאם

מטרות הפעולה

  1. החניכים יגביהו את המבט שלהם מהסתכלות פנים-תנועתית אל הסתכלות כלפי עם ישראל.
  2. החניכים ירצו לברר את דרכם ולהסבירה.
  3. החניכים יבינו שהפצת תורתה של בני עקיבא וערכיה תלויה בכל אחד ואחד מהם.
  4. החניכים ישתפו מהי ההשפעה של תנועת בני עקיבא במרחב הכללי, במדינה ובעם ישראל.

העשרה למדריכים:

  • הספר ‘להיות תנועה של עם’ (מאמרים ספציפיים: ‘ה’ עמכם – להיות תנועה של עם’, ‘תנועה של עם הלכה למעשה’, ‘גרעיני נחשון’, ‘תנועת הבוגרים’).
  • מאמר ‘תנועה בדממה’ של רני רוזנהיים.

.

ציוד נדרש: כרטיסיות עם שמות הפעולות שהיו עד כה במערך, כרטיסיות ערכים, מגוון כתבות מהשבוע האחרון, כתרים עם מושגים הקשורים לתנועה, סוכריות טופי, תלבושות להצגת הדמויות.

.

מהלך הפעולה:

א. למה תנועת בני עקיבא מחנכת?

.

  1. מה היה לנו עד כה? אחרי שלושה שבועות מלאים ועמוסים הזכירו לחניכים מה עברתם. הציגו לחניכים כרטיסיות עם שמות הפעולות שהעברתם להם עד עכשיו במערך (אפשר לעשות זאת בעזרת אביזר שקשור לכל פעולה או עם הצ’ופרים שחילקתם להם בכל פעולה), ובקשו מהם לסכם במשפט מה היה בפעולה ועם איזה מסר הם יצאו מכל פעולה.
    .
  2. קולעים למטרה – פזרו כרטיסיות עם הערכים שלהלן וערכו סבב בין החניכים: למה תנועת בני עקיבא מחנכת? לשם מה היא קמה בכלל?

.

  • ערכים: חינוך דור, שינוי מציאות, עבודת ה’, גמילות חסדים, מילוי שעות הפנאי של נערות ונערים ציונים-דתיים, התיישבות בארץ ישראל, צדק חברתי, חבורות וחברותיות, חיזוק היהדות במדינה, חיבור לשורשים, הבאת הגאולה.

.

  1. הקריאו לחניכים את הקטע שלהלן על חזונו של יחיאל אליאש, שייסד את בני עקיבא: “בחזוני ראיתי לפניי יהדות דתית גאה, היוצרת ומעצבת את דמותה של המדינה היהודית בדרך, על כל היבטיה, ועשיתי כמיטב כוחותיי הדלים להפוך חזון זה למציאות”.

.

לפי דברי יחיאל אליאש, מדוע הוקמה תנועת בני עקיבא?

.

סיכום ביניים:

מטרת תנועת בני עקיבא היא ליצור מציאות שונה וחדשה בעם ובמדינה. בפעולות עד עכשיו ההתעסקות הייתה בהסתכלות פנימה, על עצמנו, וכעת הגיע הזמן לפעול בגדול, החוצה, להגשמת מטרת התנועה.

.

ב. הנאום שלנו

.

בשלב זה החניכים ירגישו שאדם המאמין במטרותיו אינו יכול להתאפק מלומר אותן.

.

  • בחלק זה מומלץ לשחק שני משחקים, מכיוון שלאחר מכן הדברים כבר ימוצו.

.

  1. קרוב אל הלב – בקשו מכל חניך וחניכה לדבר במשך 30 שניות בלבד על נושא שקרוב ללבם (אפשר להציע נושאים מוכנים מראש שאתם יודעים שייגעו בכל החניכים – פוליטיקה, משהו שקרה בשבט, הכנות לשבת ארגון, ארגון בר/בת המצווה וכו’). הקפידו לעצור את כל החניכים בדיוק לאחר 30 שניות. ככל הנראה את רוב החניכים תיאלצו לקטוע באמצע דבריהם או אפילו בתחילתם.
    .
  2. שאלו את החניכים מי חושב שכל פעילות שמארגנים צריכה להיות מיועדת לכלל השבט ולא לחבורות בשבט (או כל שאלה אחרת שיש בה ריבוי דעות סוערות אצלכם בשבט), ואמרו לחניכים להתחלק לפי התשובות. בקשו מכל קבוצה להביע את דעתה במשך שתי דקות ללא כל הפרעה, ולאחר שתי דקות הקבוצות האחרות יכולות לשאול שאלות ולהקשות על הקבוצה המביעה את דעתה.

.

  • הזרם – חלקו את השבט לשתי קבוצות; קבוצה אחת תדבר על נושא שחבריה אינם מחוברים אליו (לדוגמה, חיות כיס באוסטרליה), וקבוצה אחרת תדבר על נושא שחשוב מאוד לשבט (לדוגמה, היחס לחניכים שונים בשבט). כל חניך וחניכה בתורם ידברו ברצף על הנושא עד שיסיימו את מה שרצו לומר, ואז עליהם ללחוץ על היד של מי שמימינם, והוא יצטרך להתחיל לדבר על הנושא של הקבוצה, וכן הלאה.

.

שאלו את החניכים:

  • מתי קל לנו לדבר ולשתף, כשהדברים שאנו עוסקים בהם קרובים ללבנו או כשהנושא אינו מחייב?
  • האם נוכל לשתוק כשמדברים על דבר שחשוב לנו?

.

כך גם בתנועת בני עקיבא – לבני עקיבא יש ערכים ודברים חשובים לומר ולעשות, ולכן חובה שיהיו אנשי בני עקיבא שיפעלו מתוך בירור כדי לשנות את המציאות.

.

ג. מה חשוב לבני עקיבא?

בשלב זה תבררו עם החניכים מהם הערכים החשובים לבני עקיבא ואיך פועלים בהם.

  1. “זה חשוב? חשוב זה…” – ערכו סבב, וכל חניך וחניכה יאמרו בתורם מהם הערכים החשובים לבני עקיבא. אבל כדי שהחניכים יתעמקו בתשובות שהם זורקים, הסבב יתנהל כך: אחד המדריכים יאמר ערך שחשוב לבני עקיבא, והחניך הבא אחריו אומר: “זה חשוב לבני עקיבא?! לבני עקיבא חשוב…” ואת הערך שלדעתו חשוב יותר, וכך הלאה בסבב. אפשר להמשיך את הסבב כמה וכמה פעמים.
  2. פזרו בחדר כתבות בכל מיני נושאים מהשבוע האחרון, ושאלו את החניכים: מה לדעתכם יש לתנועת בני עקיבא לומר על הכתבה הזאת? האם אנחנו יכולים לפעול בעניין? מה זה דורש?
  3. ‘אתה בני עקיבא אתה?’ משחק הכתרים – כשאנחנו אומרים ‘בני עקיבא’, למי אנחנו מתכוונים? מטרת משחק זה היא שהחניכים ירגישו שהם חוליה בשרשרת ארוכה של חברי בני עקיבא.

.

  • בחרו חניך או חניכה והניחו על ראשם כתר שכתוב עליו שם של דמות הקשורה לתנועה. החניכים יצטרכו לנחש מיהי הדמות שעל ראשם על ידי שאילת 21 שאלות שתשובותיהן יהיו כן או לא בלבד. מי שיצליח לנחש מיהי הדמות, יקבל סוכרייה ויאפשר לחניך אחר לנחש את האישיות הבאה.

.

  • אישים אפשריים: יאיר שחל (המזכ”ל), רכז המחוז, רכז ההדרכה, הקומונרית, המדריך, יחיאל אליאש, הרב נריה, האדמו”ר החלוץ, רבי עקיבא – והדמות האחרונה תהיה ‘אני’.

.

  • שאלו את החניכים: מה הקשר בינינו ובין כל האנשים החשובים הללו?

.

  • כל אחד ואחד מאתנו ממשיך את דרך התנועה שחרתה על דגלה ‘תורה ועבודה’, וכל אחד מאתנו הוא בעצם ‘בני עקיבא’, כל אחד מייצג את התנועה ויכול לומר ולהפיץ את הדרך המיוחדת של בני עקיבא.

.

ד. נאום גדול

  1. ‘אמבה-אמבה’ – במשחק הזה תעבירו לחניכים את העצמה שיש בלהיות חלק ממשהו גדול. בקשו מהחניכים להסתובב ברחבי החדר ולמלמל ‘אמבה-אמבה’, וכשתמחאו כף על החניכים להיעצר ולשחק ‘אבן נייר ומספריים’ עם מי שנעצר מולם. המפסיד ייעמד מאחורי המנצח ויעשה לו מורל. כך ימשיכו החניכים להסתובב בחדר עד שכולם עושים מורל לחניך אחד, שהוא החניך המנצח.
    .
  2. הציגו לפני החניכים (או בקשו מהם להציג) דמויות שיספרו למה בני עקיבא היא כה משמעותית לעם ישראל:
  • אם לחניך בשבט יובל (הילד שלה משתלב במסגרת חברתית, זמן לנוח ולהתייחס לשאר הילדים, הילד מרגיש שווה).
  • עולה חדש מצרפת שעלה לארץ והצטרף לתכנית עמישב.
  • חקלאי מקיבוץ סעד שהיה חבר בגרעין בני עקיבא שייסד את הקיבוץ.
  • חברה בתכנית השחר של בני עקיבא להצמחת מנהיגות בקרב העדה האתיופית.
  • הרב משה צבי נריה בהקמת ישיבת בני עקיבא בכפר הרא”ה (הישיבה התיכונית הראשונה ששילבה לימודי קודש וחול).
  • חניכה בסניף בני עקיבא בבוסטון שהחליטה לעלות לארץ בעקבות פעולה בסניף.
  • פצוע צה”ל שקיבל מתנועת בני עקיבא מגן הוקרה על מסירותו בקרב.
  • משפחה שכולה שחברי בני עקיבא הניחו נר ודגל על קברו של יקירם לקראת יום הזיכרון.

.

סיכום:

 .

בני עקיבא עושה דברים גדולים ומיוחדים. ככל שהתנועה גדולה יותר ועוד חברים מצטרפים אליה, הנוכחות שלה משמעותית ומורגשת יותר.

.

מטרת תנועת בני עקיבא היא לפעול מחוץ לגבולות התנועה, להפיץ הלאה בקרב אוכלוסיות אחרות את ערכי היסוד של התנועה, שהם דברים גדולים ומשמעותיים המשפיעים על העם והמדינה – וההפצה הזו תלויה בכל אחד ואחד מאתנו.

.

הצעה לצ’ופר:

‘התחלנו לנאום נאום גדול ולהפסיק לא נרצה ולא נוכל’ (הרב קוק). אפשר לתת לצדו גומי בצורת שפתיים.

דעתך חשובה לנו