מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הפעלות לל”ג בעומר

סוג הפעולה
ערבים
מתאים לגיל
משך הפעולה
ערב שלם
מערך
ללא
  • מתאים ליום חול
6 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מדרשים על רבי שמעון בר יוחאי- שיום פטירתו חל בל”ג בעומר

**פעם אחת , בזמן השלטון הרומי, ישבו ר’ יהודה ור’ יוסי ור’ שמעון בר יוחאי וישב איתם יהודה בן גרים. פתח ר’ יהודה ואמר: כמה נאים מעשיה של אומה זו (הרומאים)! עשו שווקים, גשרים ובתי מרחץ! ר’ יוסי שתק. ר’ שמעון בר יוחאי ענה ואמר: כל מה שבנו ותיקנו- לא עשו זאת אלא לצורך עצמם, והרי הם מזיקים לעם ישראל. הלך יהודה בן גרים וסיפר את דבריהם למלכות הרומית. במלכות הרומית החליטו כך: ר’ יהודה שהלל את מעשיהם- יתעלה. ר’ יוסי ששתק- יגלה לציפורי. ור’ שמעון בר יוחאי שדיבר בגנות הרומיים- ייהרג.

הלך רבי שמעון ובנו רבי אלעזר והתחבאו בבית המדרש, אכלו רק פת ומים. לאחר שגברה הגזירה, הלכו והתחבאו במערה. נעשה להם נס ונברא להם עץ חרוב ומעין- שיהיה להם לאכול ולשתות. כל היום ישבו ולמדו תורה, והורידו בגדיהם- ונמצא כל גופם בחול, עד לצווארם. וכאשר היו מתפללים- היו מתלבשים ומתעטפים ומתפללים, ואח”כ חוזרים להסיר בגדיהם- כדי שלא יתבלו.

במשך 12 שנה ישבו רבי שמעון ובנו במערה. בא אליהו, עמד על פתח המערה ואמר: ‘מי יודיע לבן-יוחאי שמת הקיסר הרומי ובטלה גזירתו’?

..

יצאו שניהם מן המערה, וראו בני אדם שהם חורשים וזורעים, ועוסקים במלאכה. אמרו: כך בני אדם מניחים חיי עולם (מניחים בצד את לימוד התורה) ומתעסקים בחיי שעה (בענייני העולם הזה)?! איך ייתכן? וכך כל מקום שהיו נותנים את עיניהם בו- מיד נשרף. יצאה בת קול ואמרה: להחריב עולמי יצאתם? חזרו למערתכם!

חזרו למערה ל-12 חודשים נוספים, ולאחר מכן יצאו.

בערב שבת עם חשכה, ראו זקן אחד כשהוא אוחז בידו שתי חבילות של הדסים ורץ בזמן בין השמשות. שאלו אותו: בשביל מה אתה צריך הדסים? אמר להם: לכבוד שבת! שאלו אותו: והרי מספיק לך רק הדס אחד! ענה להם: אחד כנגד ‘זכור’ ואחד כנגד ‘שמור’.

אמר רבי שמעון לבנו: ראה, כמה חביבות מצוות ה’ על עם ישראל!  ונתישבה דעתם.

**מעשה בתלמיד אחד של רבי שמעון בן יוחאי שיצא לחוץ לארץ לסחורה, וחזר לארץ ישראל כשהוא עשיר, והיו התלמידים רואים אותו ומקנאים בעושרו, והיו מבקשים אף הם לצאת לחוץ לארץ. וכשנודע הדבר לרבי שמעון, הוציאם לבקעה אחת שלפני מירון, והתפלל ואמר: בקעה, בקעה, התמלאי דינרי זהב! התחילה מושכת דינרי זהב לפניהם. אמר להם: אם זהב אתם מבקשים, הרי זהב, קחו לכם. אלא הוו יודעים, כל מי שהוא נוטל עכשיו, חלקו של עולם הבא הוא נוטל. שאין מתן שכרה של תורה בעולם הזה, אלא לעולם הבא, וכמו שאמרו חכמים, ודע שמתן שכרם של צדיקים לעתיד לבוא. (שמות רבה נב).

**מעשה באשה אחת בעיר ושמה ציידן, שחיה עשר שנים עם בעלה ולא ילדה ילדים. באו אצל רבי שמעון בן יוחאי, והיו רוצים להפרד זה מזו. אמר להם, חייכם, כשם שהתחברתם זה לזו בנישואים במאכל ומשתה, כך אין אתם נפרדים אלא מתוך מאכל ומשתה. שמעו לקולו ועשו לעצמם יום טוב, ועשו סעודה גדולה. ושיכרה אותו יותר מדי ביין. אמר לה: בתי, כל חפץ טוב שיש לי בבית טלי אותו ולכי לבית אביך. מה עשתה היא? לאחר שישן רמזה לעבדיה ולשפחותיה, ואמרה להם, שאוהו במטה וקחו אותו והוליכוהו לבית אבא. בחצי הלילה, כיון שפג יינו, ננער משנתו, אמר לה: בתי, היכן אני נתון? אמרה לו, בבית אבא. אמר לה: מה לי לבית אביך? אמרה לו: ולא כך אמרת לי בערב, כל חפץ טוב שיש לי בביתי טלי אותו ולכי לבית אביך? אין חפץ טוב לי בעולם יותר ממך!!. הלכו להם אצל רבי שמעון בן יוחאי, ועמד והתפלל עליהם ונפקדו בבן. (שיר השירים רבה א).

משחק בינגו – על מצוות שבין אדם לחברו

24  אלף תלמידיו של רבי עקיבא מתו בימי ספירת העומר, כיוון שלא נהגו כבוד זה בזה. בל”ג בעומר פסקה מיתתם, ולכן עשו אותו ליום חג. ננסה אנחנו בתקופה זו להתחזק במצוות שבין אדם לחברו.

כל חניך מקבל דף של בינגו. במשבצות של הבינגו רשומות מצוות שבין אדם לחברו. אתם המדריכים תשאלו את החניכים שאלות, כשהתשובות בעצם רשומות אצלם על הדפים. תוכלו להוסיף עוד מצוות נוספות, או ביטויים הקשורים למצוות שבין אדם לחברו.

אפשר לשחק גם אחרת- בסגנון של משחק ‘פיצוחים’ למשל, או כיד הדמיון העולה על רוחכם…

*אם התייאשו ממנו, לא חייבים במצווה-   השבת אבידה

*גדולה מהקבלת פני השכינה-  הכנסת אורחים

*ישנו בית חולים בירושלים, על שם מצווה זו-   ביקור חולים

*תוצרת חקלאית שנשכחה במקום גידולה-  שכחה

*אמירת רע על אדם אחר-   איסור לשון הרע

*עליך לתת קודם לאנשי עירך-   צדקה

*חלק מקיום המצווה הזו: להאכיל ולהשקות אותם-  כיבוד אב ואם

*ניתן לקיים מצווה זו תמיד, גם בלא כסף, גם כלפי אדם עשיר-  גמילות חסדים

*מצווה שאינה מעשה בפועל, אבל היא שורש כל המצוות האלו- אהבת ישראל

*’מומחיותו’ של אהרון הכהן- השכנת שלום בין אדם לחברו

*מצוות שילוח הקן היא חלק ממצווה זו-   צער בעלי חיים

*משאיל לחברו, למרות שההוא לא השאיל לו. וגם טורח להגיד לו את זה, דווקא… –    איסור נטירה

*חובה זו היא משום עמל לימוד התורה שלהם, וכן משום שזיכו אותך בלימוד תורה ומצוות-   כיבוד רבנים ומורים

*הדרגה הגבוהה ביותר במעלות הצדקה- הלוואה

*אמירת דבר שיצער אדם אחר-   איסור הונאת דברים

*שיבולת או שתיים שנופלות לבעל השדה-  לקט

*כמות של תבואה בסוף השדה אשר בעל השדה צריך להשאיר לעניים ולא לקצור-   פאה

*לא משאיל לחברו, כי הוא לא השאיל לו קודם… –  איסור נקימה

*למשל: אסור לשבת במקומו-   מורא אב ואם

….

משחק פנטומימה – ביטויים הקשורים למצוות שבין אדם לחברו

חלקו את החניכים לשתי קבוצות או יותר (בהתאם לגודל השבט). בכל פעם נבחר נציג אחד מהקבוצה, וצריך לנסות להעביר את הביטוי לקבוצתו בפנטומימה, מבלי לדבר. עליכם למדוד זמן. הקבוצה שהצליחה לנחש את הביטויים בזמן הקצר ביותר- מנצחת.

כמובן שתוכלו למצוא עוד ביטויים נוספים, ככל העולה על רוחכם…

מתן בסתר

אהבת חינם

הוי דן את כל האדם לכף זכות

אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו

דרך ארץ קדמה לתורה

מוות וחיים ביד הלשון

חסד של אמת

בסבר פנים יפות

עין טובה

קנה לך חבר

על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות חסדים

יהי ממון חברך חביב עליך כשלך

…..

לסיום:

אפשר להביא פנקסים קטנים- פנקס לכל חניך. הפנקס עובר בין כל חברי השבט, כשכל אחד כותב לו משהו טוב שיש בו- איזו תכונה טובה, משהו שלמד ממנו.

לחילופין- אפשר גם לעשות סבב שבו כל אחד אומר משהו טוב על זה שיושב לימינו…

דעתך חשובה לנו