מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

המצאה גדולה לעם גדול

סוג הפעולה
דף לימוד | עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

להורדת הלימוד בפורמט PDF לחצו כאן

 

מהלך הלימוד:

“במקום מחשבתו של אדם שם הוא נמצא” (הבעל שם טוב).

 

  • הסבירו במילים שלכם את משמעות המשפט.
  • האם יש לכם רעיונות למשפטים נוספים הדומים במשמעותם למשמעותו של המשפט הזה?

 

יש מושג בחסידות הנקרא ‘מוחין דקטנות’, ולעומתו מושג הנקרא ‘מוחין דגדלות’. נסו לחשוב מה הכוונה בכל אחד מהם ומה ההבדל ביניהם, ולאחר מכן קראו את המקור הזה:

 

מוחין דקטנות הוא כמו ילד קטן, מתפעל מאד ממה שהוא נגד רצונו, ומתכעס ומתקצף ובוכה אפילו מדברים קטנים, רק שהם הפך רצונו אפילו בקצת, ומעט שנגד רצונו. וזהו מצד שהדעת אצלו בקטנות, לכן יתפשט מיד במדות ולא יוכל לשלוט בעצמו שלא יתפעל.

 

כי המדות הגם שהם מתהווים מהשכל ונולדים ממנו, כנראה בעליל סיבת שינוי המדות באדם: כשהוא קטן – מתאוה לדברים קטנים ופחותים וכשהוא גדול אינו מתאוה להם כלל – שהוא מסיבת הארת מוחין דגדלות.

 

מה שאין כן מוחין דגדלות – שהגדול יכול להכיל במוחו אף דבר שהוא נגד רצונו, ולא יכעס כלל. והוא מפני גדלות הדעת, לא נמשך ממנו התפעלות המדות כל כך. ויש בזה מדרגות רבות חלוקות זו למעלה מזו. וכל שהדעת רחב יותר אזי קשה לכעוס.

 

ובפרטיות יותר יש כמה בחינות במוחין דגדלות. ויש מוחין דגדלות דחסדים, ומוחין דגדלות דגבורות (על פי האדמו”ר הזקן, ליקוטי תורה).

 

הביטויים ‘מוחין דקטנות’ ו’מוחין דגדלות’ מבטאים מצב תפיסתי של האדם את המציאות כולה ואת עצמו. כאשר אדם מצוי ב’מוחין דקטנות’, כמאמר השיר של שולי רנד: “מחשבות של הבל מעל ראשי משוטטות”, הוא תופס את המציאות כקטנה, סתמית, חסרת תכלית וחסרת משמעות, וכך גם את עצמו. כשאדם חושב כך ברור שמעשיו יהיו כאלה, כמו שראינו במשפט של הבעש”ט בהתחלה. הוא איננו מסוגל להרים את עצמו ולעשות עם עצמו משהו משמעותי. אבל כאשר אדם מצוי ב’מוחין דגדלות’, ותופס את המציאות ובתוכה גם את עצמו כדבר גדול, משמעותי, בעל יכולת ורצון לעשות שינוי – הוא אכן מסוגל לעשות אותו!

 

 

קראו שוב את הסיפור על התינוק הבוכה שראיתם בשבוע שעבר, ונסו להבין פן נוסף בסיפור:

 

מסופר על האדמו”ר הזקן, בעל ה’תניא’, שישב ולמד בחדרו. לפתע שמע את נכדו התינוק בוכה בעריסתו. סגר האדמו”ר את הגמרא, ניגש לחדרו של התינוק והרגיעו. לאחר מכן הלך האדמו”ר לחדר הסמוך, ומצא שם את בנו, אביו של התינוק, האדמו”ר האמצעי, כשהוא יושב שקוע בלימודו. האדמו”ר הזקן תמה על בנו: מדוע לא קמת להרגיע את בנך הבוכה? הבן הנבוך הרים את מבטו, וענה לאביו: הייתי כל כך שקוע בלימוד, שלא שמעתי כלל את קול הבכי. העיר לו האדמו”ר הזקן: אם אדם עסוק בלימוד תורה ואיננו שומע קול של תינוק יהודי בוכה – הרי שמשהו פגום בלימוד זה.

 

  • האם תוכלו לראות כעת פן נוסף בדברי הביקורת של בעל ה’תניא’ לבנו?
  • נסו לראות את הסיפור כמשל: הבן מייצג את אנשי התורה, אנשים הבוחרים להסתכל על עצמם כגדולים. התינוק מייצג את עם ישראל כולו. מה המסר שרוצה להעביר בעל ה’תניא’ בנמשל?

 

בביקורת שניתנה לאב התינוק אפשר לראות הדרכה מסוימת למהו גודל, איך נכון להתנהג בגודל. בעל ה’תניא’ מעביר לבנו מסר ברור: תורה גדולה צריכה לקבל ביטוי במציאות. מי שעוסק בתורה, מי שרואה עצמו בעל השפעה על המציאות, חייב להיות מחובר למציאות היום-יומית, הפשוטה. תורה גדולה חייבת להשפיע על היחס לכל הצרכים של העם. חלק מה’מוחין דגדלות’ הוא להיות קשובים ורגישים לכל מה שקורה סביבנו, להיות ערים לצרכים של מי שסביבנו. אדם גדול צריך להרגיש מחויב לפעול בגדול בעולם; שלא להישאר רק באוהלה של תורה אלא לבטא את התורה שלו בעולם המעשה.

 

ה’מוחין דגדלות’ מביא את האדם לא רק לעשייה אלא גם להשפעה במעגלים רחבים:

 

“הננו נקראים להכון לקראת האור [הגדול הזה], לדעת מה אנו ומה תפקידנו, מה נשמתנו בכל איתנותה דורשת מאתנו. הרוח הגדול והנעלה, השואף לגדולי גדולות, הוא רק הוא מחזיק את החיים ואת האנושיות בהודה וגבורתה. מתאימה עם גבורת החיים המלאים, שממלאים גויות מלאות דם בריא וחיל עצום, מרץ כביר והצלת חיים אדירה, היא רק גבורת הרוח באיתן עליונותה, הזורחת ועולה על האנושיות בכח העז של ישראל, ההולך ומתבלט בחיינו בהתפרצם עתה בזרם של הנטיה להתקוממות האומה על אדמתה ההיסתורית.

 

באין מטרה לגבורת החיים תלך הלך ונמוג, חילה ימעט והיא תתנון ותצעד אל הבליה, הנכונה לפניה במורד, וגבורת החיים [העליונה] המעוטרת בכלל, בקהל עם, היא מופעת במטרתה הנכונה לפנים בחיינו אנו, בחיים התוכיים שלנו, [ש]בשביל כך אנו חיים וקיימים, נלחמים ומנצחים” (הרב קוק, אורות התחיה פרק ז, טז–יח).

 

קראו את הפסקה לאט-לאט והבינו שורה אחר שורה את המהלך שמצייר הרב קוק.

 

  • מה הדרישה מאתנו?
  • מה תפקידה של הרוח הגדולה? מה הכוח של “גבורת רוח באיתן עליונותה”?
  • התבוננו בחלק האחרון של הפסקה: מה יקרה אם לכל הרוח הגדולה לא תהיה מטרה?

 

אנו נקראים לדעת מה התפקיד שלנו ולשאוף לאידאלים הגדולים ביותר. השאיפה הזאת מחיה את הכול. כאשר הרוח הגדולה של גבורה ואיתנות מכוונת להשפעה על האנושיות, היא משפיעה על כל מעגלי החיים ויכולה להביא לקוממיות האומה. אם לשאיפות הגדולות אין מטרות שמכוונות כלפי החיים עצמם, תאבד הרוח הגדולה.

 

את הנושא השנתי, ‘”ופרצת” – מגדילים את התנועה’, אנו מסכמים בעיסוק בנושא ‘תנועה גדולה לעם גדול’. כעת הסבירו מה תוכן הנושא הזה.

 

  • מה זה אומר ‘תנועה גדולה’? האם זו עובדה או דעה?
  • מהי הדרישה שהכותרת הזו דורשת מאתנו?
  • בני עקיבא בחרה לבטא את הנושא בבחירת כל מחוז משימה מחוזית לקיץ. איך בחירה זו מבטאת את הנושא?
  • איך הנושא הזה נוגע אליכם, כסניף וכיחידים? איך הוא יכול להשפיע על היום-יום שלכם?

דעתך חשובה לנו