מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

המסע לעבודת המידות

"מטיפה קטנה למעיין שלם"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

 “מי עשה את החור הזה באבן?” הוא שאל את עצמו, אך לא ידע את התשובה. המשיך ר’ עקיבא להסתכל בטבע ואז ראה שעל האבן נופלת טיפה מהמעיין ואחריה עוד טיפה ועוד טיפה (סיפור רבי עקיבא והאבן).

בפעולה הקודמת למדנו מהי עבודת המידות והסברנו שמידה היא מלשון מדידה. ניסינו להתמקד בלימוד מידת הזריזות כדוגמה ישירה למידות חשובות נוספות שעלינו לבנות בעצמנו. ר’ עקיבא מלמד אותנו עוד כלל חשוב לבניין השלם בעבודת המידות: עבודת המידות תדרוש מאיתנו השקעה וסבלנות, וכל אחד ואחת מאיתנו נדרשים לברר עם עצמנו מהן נקודות החוזק ונקודות החולשה שלנו, ודרכן לעבור תהליך, מסע שלם של שנים רבות. את המסע נתחיל עכשיו!

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את דמותו ואת מידותיו של ר’ עקיבא.
  2. החניכים יבררו את יחסם לעולם המידות.
  3. החניכים ישתפו מהן המידות החזקות שלהם ואילו מידות הם רוצים לשפר.

 

מקורות להרחבה יופיעו לאחר הנספחים.

 

ציוד נדרש: בקבוק עם מים, אבנים קטנות, כמה דפים (או שמיניות בריסטול) למשחק הזיכרון, נייר רצף, טושים, עטים, רמקולים, מקרן

גוף הפעולה

פתיחה –
הכינו מראש בקבוק עם מים וכמה אבנים, ושאלו את החניכים: מי יכול ליצור חור קטן באבן באמצעות המים? תנו לחניכים להתנסות בשפיכת מים על האבנים ולחשוב באופן יצירתי איך אפשר למלא את המשימה.
שאלו את החניכים:
האם לדעתכם מישהו יצליח במשימה?

 

שלב א –

 

אפשרות א: ספרו לחניכים את סיפורו של ר’ עקיבא והאבן (נספח 1).
ר’ עקיבא הצליח לראות מחזה מופלא של מים ששוחקים אבן.
חשבו עם החניכים:

  • מה משמעות הביטוי ‘אבנים שחקו מים’?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהביטוי הזה על עבודת המידות שלנו?

 

אפשרות ב: הראו לחניכים את הסרטון “רבי עקיבא לומד תורה”.

שאלו את החניכים:

  • מה אתם חושבים על החלטתו של רבי עקיבא להתחיל ללמוד את האלפבית כשהיה בן 40?
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מההחלטה הזו על עבודת תיקון המידות האישית שלנו?
  • מה אפשר ללמוד מדמותו של רבי עקיבא ומהדבקות הרבה שהייתה לו בלימוד תורה?

 

 

שלב ב –

 

אפשרות א: שחקו עם החניכים את משחק הפסלים. השמיעו ברקע את השיר ‘רבי עקיבא’ של דליה רביקוביץ (המילים בנספח 2), ועצרו בכל פעם את השיר בהפתעה. כאשר השיר נעצר על החניכים לקפוא ולהיעמד כמו פסלים. חניך שאינו מצליח – נפסל, ועליו לומר מידה אחת שבאה לידי ביטוי בדמותו של ר’ עקיבא ממה ששמע בשיר או מהסיפור בשלב הקודם.

אפשרות ב: הכינו עם החניכים משחק זיכרון. כל חניך יכין שתי כרטיסיות: בכרטיסייה אחת עליו לכתוב שורה שיבחר מהשיר ‘רבי עקיבא’ (נספח 2), ובכרטיסייה האחרת עליו לכתוב מידה של רבי עקיבא המתאימה לשורה שבחר.
לאחר שיהיו לכם כרטיסיות רבות שחקו עם החניכים את משחק הזיכרון.

שימו לב, מצורף מאגר דוגמאות למידות רלוונטיות (נספח 3).

כתבו על נייר רצף את המידות שאספו החניכים ותלו את הנייר על הקיר בחדר של השבט. זה חשוב לשלב הבא J

שלב ג –

אפשרות א: בקשו מהחניכים לבחור אחת ממידותיו של רבי עקיבא שכתבתם על הנייר ושחקו את משחק הכדור: היעמדו במעגל ומסרו כדור לאחד החניכים. חניך שהכדור מגיע אליו צריך לשתף במידה שבחר ולהסביר מדוע בחר בה. לאחר השיתוף הוא ימסור את הכדור לחניך אחר. לאחר שהכדור יגיע לכל החניכים אפשר לעשות סבב נוסף של מסירות, והפעם החניכים צריכים לשתף במידה (אפשר ממידותיו של רבי עקיבא, אך לא בהכרח) שהיו רוצים להשתפר בה.

טיפ למדריכים: היו הראשונים שמשתפים, גם כדי שהחניכים יבינו מה בדיוק צריך לעשות וגם כדי לשמש דוגמה ולקבוע את אופי השיח ורמתו.

אפשרות ב: חלקו לכל חניך פתק שאלות (נספח 4). הקדישו כמה דקות למילויו, והציעו למי שמעוניין לשתף את שאר השבט.

 

סיכום:
סכמו במילים שלכם מה עברתם עם החניכים בפעולה:
בתחילה למדנו בעקבות הסיפור על ר’ עקיבא והאבן (או בעקבות הצפייה בסרטון) שמדמותו של ר’ עקיבא אפשר ללמוד שעבודת המידות האישית שלנו אפשרית בכל עת ודורשת מאיתנו הרבה השקעה, שקדנות ומאמץ.
לאחר מכן פגשנו את תכונותיו הרבות של ר’ עקיבא ובחרנו בעצמנו תכונה אחת שאנו רוצים להשתפר ולהתקדם בה בחיי היום-יום שלנו.
אנו מקווים שדמותו של רבי עקיבא תוביל אותנו לדבקות ולעבודה מתמדת בעבודת המידות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו.

נספחים

נספח 1 –
“אמרו חכמים: בן ארבעים שנה היה ולא למד כלום – לא ידע לקרוא ולא למד תורה. פעם אחת היה עומד ליד באר בלוֹד. ראה שהאבן שעל שפת הבאר מלאה בחריצים.

שאל בתמיהה: מי עשה חריצים באבן זו?

אמרו לו: עקיבא, האם אין אתה מכיר את הפסוק ‘אבנים שחקו מים’ (איוב יד, יט)? המים שנופלים עליה תמיד, בכל יום, הם ששחקו אותה, עשו בה חריצים.

אמר רבי עקיבא: אם המים, שהם רכים, הצליחו לשחוק את האבן, ודאי שדברי התורה שהם קשים וחזקים יוכלו להיכנס בליבי. וכי לבי קשה מהאבן? אלך ואלמד פרשה אחת מן התורה.

הלך לו אל בית הספר והתחיל קורא בלוח הלימוד, ולמדו יחד הוא ובנו.

אחז רבי עקיבא בצד אחד של הלוח, ובנו בצד האחר של הלוח.

כתב לו המורה אל”ף־בי”ת – וּלְמָדָהּ, אל”ף־תי”ו – ולמדה. ספר ויקרא – ולמד את כולו. היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה” (על פי מדרש אבות דרבי נתן, נוסח א, פרק ו).

נספח 2 –

רבי עקיבא (מילים: דליה רביקוביץ’)

רבי עקיבא איש צנוע,

היה רועה בין הרועים

את עדרי כלבא שבוע

עד שנתו הארבעים.

 

ראתה אותו רחל,

בתו של כלבא שבוע,

ראתה אותו רחל

שהוא מעולה וצנוע.

אמרה לו רחל בחשאי: קח אותי לאישה

בתנאי שתקדיש זמנך ללימוד התורה הקדושה.

 

רבי עקיבא איש צנוע…

 

והיו גרים במתבן

בגורן אחד לא ידוע,

זוג אחד פשוט ללא שם,

שהיה מעולה וצנוע.

 

ובבוקר היה מלקט התבן מתוך שערה.

אמרה לו רחל: תהיה אהובי גדול בתורה.

 

רבי עקיבא איש צנוע…

 

קם הרב ונסע לבירה

לגמוע תורה כמבוע,

ושם בגורן נשארה

בתו של כלבא שבוע.

 

ומקץ עשרים שנה, כאשר הלבין שערה,

שב בעלה לביתו והוא גדול בתורה.

 

רבי עקיבא איש צנוע…

 

חזר הרב לביתו

וכל נפשו געגוע.

חזר הרב אל אשתו,

בתו של כלבא שבוע.

הדפוה משם תלמידיו, אמרו לה: סוּרי, אישה!

אמר הרב: הניחוה, כי היא תורתי הקדושה.

 

רבי עקיבא איש צנוע…

 

נספח 3-

מידות מתוך דמותו של ר’ עקיבא:
צניעות
יראת שמיים
שקדנות
דבקות במטרה
ענווה
אמונה
אכפתיות
שמחה
מנהיגות
כוח רצון

נספח 4 –

חניכ/ה יקר/ה!
הפתק הזה הוא רק שלך, ואת/ה מתבקש/ת לכתוב בו:
מידה שאת/ה רוצה להשתפר בה:
מידה שאת/ה מרגיש/ה חזק/ה בה:
“יגעת ומצאת תאמין”

 

מקורות להרחבה:

“מעשה ברבי אליעזר שירד לפני התיבה ואמר עשרים וארבע ברכות ולא נענה. ירד רבי עקיבא אחריו ואמר: ‘אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה, אבינו מלכנו למענך רחם עלינו’, וירדו גשמים. הוו מרנני רבנן. יצתה בת קול ואמרה: לא מפני שזה גדול מזה אלא שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר על מידותיו” (בבלי, תענית כה ע”ב

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו