איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה נכיר את הרעיון הכללי של חודש ארגון, הרעיון של חיבור ומחויבות לקב”ה. נדבר על המצוות השונות, על סוגי מצוות ועל מצוות שהחניכים מכירים מהחיים שלהם. הפעולה משמשת פתיח למערך הכולל שבו נחשוף את החניכים לדיבור על מצוות ועל מה שאנחנו מרגישים כלפיהן.
מהלך:
שלב א –
נספר עם החניכים את סיפור קבלת התורה.
נחלק לחניכים תפקידים ונכין איתם יחד הצגה של סיפור קבלת תורה, מעמד הר סיני, קריאת עשרת הדיברות.
לחלופין נכין אנחנו הצגה של קבלת התורה ונציג לחניכים את הסיפור של מעמד הר סיני.
נשאל את החניכים שאלות ידע: מה קיבלנו בהר סיני? מי נתן לנו את התורה והמצוות? מה ענה עם ישראל כאשר קיבל את התורה והמצוות? וכן נשאל שאלות על המקום האישי: מה הייתם עונים אילו הייתם במעמד הר סיני? מה לדעתכם הרגישו בני ישראל כשקיבלו את התורה? הייתם רוצים להיות במעמד הר סיני? איך אתם מרגישים כשאתם מקיימים את אותן מצוות שקיבלו בני ישראל במעמד הר סיני?
שלב ב –
החניכים יחלקו בין פעולות שהם מגדירים מצוות ובין פעולות שאינן מצוות.
נציג כרטיסיות של פעולות שאנחנו עושים ביום-יום ונחלק אותן עם החניכים לקבוצות של ‘מצוות’ ו’לא מצוות’ (נספח 1).
שלב ג –
כעת נראה שהפעולות שאנחנו מגדירים פעולות סתמיות הן בעצם סוג של מצוות או פעולות שמאפשרות לנו לקיים מצוות.
נעבור עם החניכים על כל פעולה ונחשוב יחד איזו מצווה היא יכולה להיות.
שאלות לדוגמה: איזו פעולה אנחנו רואים פה? איזו מצווה היא יכולה להיות? האם יכול להיות שעוזרים פה למישהו? האם יש דברים שצריך לעשות לפני שאוכלים?
דרך חשיפת המצוות: נגיד איזו מצווה כתובה בכרטיסייה וננסה יחד לראות למה הפעולה הזאת היא המצווה.
שלב ד –
כל חניך וחניכה ישתפו במצווה שהם מכירים ואוהבים.
לאחר השיתוף נדבר על אילו מצוות אנחנו מכירים ואם אנחנו גם מכירים את המצוות ששאר החברים שלנו בשבט שיתפו בהן.
סיכום –
נסביר לחניכים שבחודש הארגון הקרוב אנחנו מתעסקים בנושא מצוות ונסכם את עיקרי הפעולה. המצווות אולי נראות לנו כמו סיפור ישן ורחוק מאוד, אבל כמו שראינו, הן נמצאות בחיים שלנו, לפעמים בפעולות שאנחנו לא יודעים שהן מצוות. בחודש הקרוב נלמד יחד להכיר את המצוות ואיך אנחנו מקיימים אותן בשמחה והתרגשות.
נספחים –
נספח 1 –
כרטיסיות מצוות
נטילת ידיים – לשטוף ידיים
תפילה – לדבר, לבקש
צדקה – לתת אוכל לאדם רעב
ברכה – להגיד תודה
כיבוד הורים – להקשיב לאבא ואימא
לתת כבוד לזקנים – לקום באוטובוס לאדם מבוגר
השבת אבדה – להחזיר לחבר שלי את העיפרון שהוא שכח בכיתה
סעודת מצווה – לחגוג אירוע חשוב
קידושין – חתונה
ואהבת לרעך כמוך – לאהוב
שבת – לנוח
שילוח הקן – צער בעלי חיים
*הצעה למדריכים – כדי להטמיע את המערך היטב מומלץ להכין בחדר קיר או לוח של המערך שאפשר בכל פעולה להוסיף אליו עוד חלק במערך. ככה המערך יישאר רציף לחניכים ונוכל להתחיל כל פעולה בהקשר של הפעולות הקודמות