מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הייחודיות של כתרומה לכלל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
ללא
3 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זו, לאחר שכל חניך גילה את הייחודיות שלו ואת החיבור לשמו בפעולה הקודמת, אנו מעוניינים לגלות איך המיוחדות שבי באה לעשות טוב בעולם. נמשיך את רעיון הייחודיות האישית של כל חניך ונוסיף אליו את ההשפעה האפשרית של ייחודיות זו על הסביבה הקרובה אליו.

נתמקד במשל על האריה והעכבר ומתוכו נחזק את הרעיון שלכל אחד יש תועלת. אתה לא יכול להיות קטן מדי מכדי להועיל, ולכל אחד יש את היתרונות שלו.

מטרות הפעולה

  • החניך ילמד  שלכל אדם יש דרך לתרום לזולתו
  • החניך יגלה כיצד הייחודיות שלו יכולה לתרום לזולתו

מהלך הפעולה

.

שלב א’

.

בשלב הראשון נציג לחניכים דמות של אריה מלך החיות על מקל ארטיק (נספח 1). נערוך היכרות בין הדמות לחניכים: “שלום, אני אריה מלך החיות” “שלום אני … (שם החניך)” נשאל את החניכים- מה ידוע לכם על אריות? מה מיוחד באריה לדעתכם? במידה וזה מתאים לחניכים שלכם, אפשר לנסות לטייל בחדר כמו אריות ולהשמיע את השאגה שלהם.  
.

כעת, נציג לחניכים דמות של עכבר קטן על מקל ארטיק (מצורף איור בנספחים). נערוך היכרות בין הדמות לחניכים: “שלום, אני עכבר קטן”  “שלום אני …(שם החניך).” נשאל את החניכים- מה ידוע לכם על עכברים? מה מיוחד בעכבר לדעתכם? במידה וזה מתאים לחניכים שלכם, אפשר לנסות לטייל בחדר כמו עכברים ולהשמיע את ציוצם.   
.                                                                                                                          

נאפשר לחניכים להגיב בצורה טבעית ואינטואיטיבית ולהעלות את כל מה שעולה בראשם בהתייחס לדמויות– התגובות הללו ככל הנראה יקבלו משמעות נוספת עם קריאת המשל בהמשך.
.

הערה: במידה והפעילות נערכת באמצע השבוע כדאי להגדיל ולהכין עם החניכים אביזרים מתאימים על מנת שימחישו את בעלי החיים בצורה מלאה- רעמה לאריה, ציור של שפם לעכבר. תוכלו לשאול את החניכים- מי רוצה להיות אריה ומי רוצה להיות עכבר ולאבזר אותם בהתאם.
.

שלב ב’
.

 נערוך עם החניכים טבלת השוואה בין החיות (נספח 2): נשאל על הדמיון בין החיות ועל ההבדלים בניהם. אם הפעילות מתרחשת ביום חול, נכין טבלה מראש ונשבץ בה את האריה והעכבר לפי תשובות החניכים. אם הפעילות מתרחשת בשבת נערוך את הדיון בעל פה.
.

קטגוריות שאפשר לבדוק-
.

  • גודל- מי גדול? מי קטן?
  • קול- הקול של מי מפחיד? הקול של מי מצחיק?
  • כוח- מי החזק? מי החלש?
  • מבנה הגוף של החיה-
  • צבעים-
  • היכן מתגורר?
  • מה אוכל?
  • וכו’…
    .

במהלך הדיון, נאפשר לחניכים להוסיף קטגוריות רלוונטיות מעצמם ונשבץ אותם בתוך הטבלה.
.

אם יש לכם חניכים סקרנים במיוחד ניתן לחפש איתם במחשב פרטי מידע נוספים על אריות ועכברים. במידה והפעילות מתרחשת בשבת תוכלו לערוך מחקר מקדים באמצע השבוע או לבקש מהחניך לבדוק את המידע בביתו ולהגיע מוכן לפעילות.
.

לסיום שלב זה, נסכם את ההשוואה. 
.

שלב ג’

.

כעת, נציג לחניכים את משל האריה והעכבר (נספח 3). נבחר- האם השבט שלכם מתאים שהחניכים יציגו את הסיפור בעזרתכם או שהמדריכים יציגו אותו בפניהם. בשני המקרים, נשתדל להמחיש את הסיפור עד כמה שנוכל, ההמחשה מסייעת להעלות את רמת הקשב של החניכים שלנו ולהגיע להבנה איכותית יותר של המתרחש. נשתדל להמחיש באופן מיוחד פעולות שעוזרות להבנת המסר בסיפור (נגדיל לתאר את הוד והדרו של מלך החיות לעומת ‘קטנותו’ של העכבר, בהמשך, נתאר בפירוט כיצד הצליח העכבר לכרסם את רשת הציידים בזכות שיניו).
.

נראה לחניכים כיצד מתארגנים להצגה- נציג בפניהם את האביזרים שעומדים להשתמש בהם: זנב ושפם לעכבר, כתר, גלימה, רעמה וזנב לאריה וכל אביזר מתאים שנצליח להשיג. נשאל אותם למי מתאים כל אביזר וניעזר בהם לצורך ההכנות. שיתוף החניכים בתהליך מעלה את ההתרגשות לקראת המופע, מכין אותם לקראתו ועוזר להם להרגיש חלק מהותי ממנו. 
.

נמחיז את הסיפור ונעצור בנקודה בה האריה שואל “כיצד עכבר קטן יציל את מלך החיות?” בשלב זה נשאל את החניכים- עכבר קטן יכול להציל את מלך החיות? נפנה אותם חזרה אל הטבלה שערכנו יחד בשלב הקודם ונזכיר להם- העכבר הוא קטן, חלש ומצייץ בקול מצחיק. הוא יכול להציל את מלך החיות? נאפשר לחניכים להתבטא די הצורך ונחזור להצגה.
.

שלב ד’

.

ההמחזה נודה לשחקנים, נמחא מחיאות כפיים ונשאל את החניכים:

מה דעתכם על ההצגה? מה אהבתם בסיפור? מה לא אהבתם בו?
.

נשאל את החניכים שאלות הבנה-
.

  • איך נפגשו האריה והעכבר?
  • האריה שמח שהעכבר העיר אותו?
  • מה רצה האריה לעשות?
  • מה העכבר ביקש?
  • מה העכבר הבטיח לאריה שיעשה אם האריה ישחרר אותו?
  • ומה האריה חשב על כך?
  • האריה שיחרר את העכבר?
  • העכבר הצליח לעמוד בהבטחה שלו?
  • איך?
    .

נחזור לטבלת ההשוואה ונאמר לחניכים- אמרנו שהעכבר קטן, חלש ומצייץ בקול מצחיק, והאריה לעומתו- גדול, חזק ושואג בקול גדול. אם ככה, איך זה שעכבר קטן יכול להציל אריה גדול? מה יש לעכבר שאין לאריה ובזכותו הוא הצליח להצילו ברשת הציידים?
.

החניכים יעלו את התכונות שאיפשרו לעכבר לקרוע את רשת הציידים- הוא קטן, הוא רגיל לכרסם והשיניים שלו מסייעות לו בכך. האריה לעומתו גדול מידי למשימה זו והשיניים שלו לא רגילות לכרסם אלא לטרוף.
.

על מנת לשבח את העכבר ולסמל את הרעיון שלכל אחד יש מעלות טובות, נוציא כתר נוסף ונזמין את אחד החניכים להניח כתר גם על ראשו של העכבר.
.

שלב ה’

.
משחק תפקידים: נושיב את השחקנים ששיחקו את האריה והעכבר במרכז החדר ונאפשר לשאר החניכים לשוחח עמם. נשאל את החניכים: מה הייתם רוצים לומר לאריה? מה הייתם רוצים לומר לעכבר? אולי החניכים שלכם ירצו לשבח את העכבר על האומץ שהפגין, אולי הם ירצו לבקש מהאריה שישתדל שלא להמעיט בערך האחר- כי גם הוא מיוחד ויש לו תכונות טובות שיכולות לעזור לאחרים.
.

שלב ו’
.

נפנה את החניכים להביט סביבם, על התוצרים שלהם מהפעולה הקודמת. נקריא בקול כמה מהייחודיות של כל חניך תוך הזכרת שמו ונשאל את החניכים- באיזו הזדמנות אפשר להיעזר בייחודיות הזו של … (שם החניך)? אולי יש להם דוגמא כזו מהחיים בשבט. אם החניכים לא מצליחים לחשוב על הזדמנות כזו, נציע אנחנו אפשרות מתאימה. אם יש חניך שנוטה לחייך ולהאיר פנים לסובבים אותו למשל, נדגיש שזאת תכונה מאוד מיוחדת בו והיא יכולה להועיל מאוד כאשר יפגוש חבר שמרגיש קצת עצוב. 
.

נעבור כך חניך אחר חניך ונעניק לכל חניך כתר ממש כמו שיש לאריה ולעכבר. הכתר גורם לחניך להרגיש מיוחד, להרגיש קצת ‘מלך’, להרגיש שיש לו כוחות מיוחדים ובאמת יש לו.
.

 

נספחים

.
נספח 1

.

שני איורים נפרדים: אחד של אריה והשני של עכבר, האיורים צריכים להיות בגודל של כמעט חצי A4.

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2017/03/מצגת1.pdf”]

.

 

נספח 2

.

טבלה בעלת 3 עמודות ו-5 שורות. בראש העמודה השנייה- איור של אריה, בראש העמודה השלישית- איור של עכבר . באופן הזה- 

.
תמונה1

.

נספח 3

.

המשל על האריה והעכבר:

האריה והעכבר / איזופוס

האריה, מלך החיות, את שנת הצהרים ישן,

עבר לידו במקרה עכבר קטן.

בזנבו הארוך את אפו של האריה דגדג.

התעורר האריה ושאג בקול גדול:

“הו, עכברון טיפשון,

איך אתה מעז להרגיז את מלך החיות?,

בידי הכבדה אותך אהרוג”.

העכבר הקטן פחד,

וביקש את נפשו להציל.

הוא פנה אל האריה ואמר:

“אדון אריה, בבקשה, אל תהרוג אותי,

שחרר אותי, יבוא יום וגם אני אחזיר לך טובה!”.

דברי העכבר הצחיקו את האריה עד דמעות,

כיצד עכבר קטן יציל את מלך החיות?.

למרות זאת, שחרר את העכבר והספיק לשכוח מהמקרה.

עבר זמן, ואל היער הגיעו שני ציידים.

הם לכדו את האריה ברשת

ומלך החיות לא יכול היה להשתחרר.

שאג האריה בכל כוחו לעזרה,

אבל אף אחד אותו לא שמע.

רק עכבר קטן אחד הגיע:

במהירות כרסם את החבלים ושיחרר את האריה.

העכבר היה מרוצה, פנה אל מלך החיות ואמר:

“עכשיו אתה רואה כיצד עכבר קטן יכול להציל את מלך החיות!”.

האריה הבין את טעותו ואמר לעכבר:

“אכן צדקת, עלי לכבד גם קטנים וחלשים ממני!”.


דעתך חשובה לנו